Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav dano_swe 17 aug 2016, 14:44

Pryltokig skrev:...och nu är vi tillbaka till grundfrågan. Handlar denna tråd BARA om FT och måste alla nybörjare per automatik ha som mål att tävla i just FT eller kan det tänkas finnas andra discipliner inom LV-skytte?


Nej och åter nej, den handlar inte om Field Target. Den handlar om vilket sikte man rekommenderar till någon som vill komma igång och skjuta luftgevär - om det så handlar om att skjuta ölburkar eller stansa tavlor. Många som skjuter luftgevär inbillar jag mig vill testa lite var gränsen går för materialet efter att ha plinkat ett tag. Därav min tanke om billigt sikte plus avståndsmätare som ett kul alternativ för lite precisionsskytte.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav scratch 17 aug 2016, 14:49

Enligt mig så finns det inget sikte som är perfekt eller uppfyller alla krav man kan tänkas ha, utan man får alltid ge avkall på någon funktion eller attribut för att kunna uppnå något som man verkligen vill ha. Man kan ju fundera lite över varför det inte finns något sikte på marknaden i klassen 1-50x60 och som väger 500gram i vikt ;)

Dock så är det minsta kravet enligt mig att siktet är skottfast, är det inte det så kommer skyttet aldrig vara roligt. Sedan är det ju bara att lägga till attribut och se vilka sikten som uppfyller kravspecifikationen och ekonomin för "nybörjaren".

Jag skulle utan tvekan kunna rekommendera en S&B 5-25x56 för någon som är nybörjare inom långhållsskytte och som har ekonomi för det, andra hands värdet för dessa sikten är ofta högre än vad man köpt dem för så man tappar inte pengar på dem långsiktigt vilket man gör med i stort sett alla andra sikten.

För din lite ospecifika förfrågan skulle jag dock svara att vilket sikte som helst som är skottfast och har parallaxjustering för de avstånd nybörjaren vill skjuta på. gissningsvis 8-50 meter?
Så allting mellan ett hawke och ett march beroende på ekonomi blir mitt svar
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav Sniperr_ 17 aug 2016, 15:10

Pryltokig skrev:
Sniperr_ skrev:Jag har testat många sikten och har numera fastnat för fast förstoring då det är så enkelt. Bara justera parallax och skjuta. Jag har två stycken SWFA 12x42 Milquad.


En klok idé. Jag vägrar "klicka" så jag skjuter enbart efter dots, men om man råkar ha fel zoom-faktor blir det ju totalfiasko. Jag hade ett FFP-sikte men jag körde alltid på max förstoring (i detta fallet 16x) och då blir ju FFP i princip meningslöst. Man får ju oftast betydligt bättre optik för mindre pengar om man i stället går på ett med fast förstoring. :smt020

Precis, skaffade också ett FFP men tyckte korset blev så grovt på max förstoring så kompromissade och skaffade fast förstoring
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav Seb 20 aug 2016, 20:26

Hej,

Jag har precis skaffat mitt första PCP, ett FX cyclone 0.22 10j. Jag köpte ett sikte som hade parallax/focus vid 10m och spridningen när jag nu skjuter på 25m är lite väl stor tycker jag. Kanske är jag helt ute och seglar när jag skjuter prick på 25 m med denna kombinationen. Siktet är ett Walther 3-9X44, jag sköt en serie på 16 skott och har en spridnings cirkel på 45mm.

För att följa länken så måste du registera dig.



På 10m går det kanon fint.

Har alla sikten fast focus/parallax ?
Tips på annat sikte i 1000-1500:- klassen som funkar bättre ?
Användarvisningsbild
Seb
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 aug 2016, 21:32
Ort: Växjö
Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 30 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav börne 20 aug 2016, 20:42

Seb skrev:Har alla sikten fast focus/parallax ?

Går det alltså inte att justera parallaxen menar du när du skriver fast!

I så fall har du ju felet där.

Sittande med stöd ska det bli mer eller mindre ett hål bara på 25 meter!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav Seb 20 aug 2016, 21:02

Nej, det verkar vad jag förstår och om man tittar på beskrivningen vara fast parallax, ska nog skicka tillbaka detta.
Frågan är vilket som passar bra till denna bössan runt ~1500:-, eller är det bättre att sats på ett bättre/dyrare ?
Användarvisningsbild
Seb
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 aug 2016, 21:32
Ort: Växjö
Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 30 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav Seb 22 aug 2016, 19:56

Läste igenom tråden och hittade detta: UTG/Leapers 4-16X40, men det verkar inte finnas längre.

Är detta ett bra sikte ?
För att följa länken så måste du registera dig.


Vad betyder AO sporting ?
Är detta samma sikte ?
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Seb
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 aug 2016, 21:32
Ort: Växjö
Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 30 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav Silwer 22 aug 2016, 20:05

AO är att man vrider på objektivet fram för att ändra parallaxjusteringen.

UTG (Under The Gun, trot om du vill) är en stor kinesisk tillverkare som sen låter folk sätta de namn de betalar för på varorna, dvs finns under mängder med namn.

Så om du hittar til synes samam men med olika namn så vet du, köp det billigaste om du ser att infon är samma, och du alltid Parallaxjustering.
Senast redigerad av Silwer 22 aug 2016, 20:06, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav Leopold 22 aug 2016, 20:26

Pryltokig skrev:En annan variant som jag tycker är kul är att simulera fältskytte, tex. placera ut 6 mål på varierande avstånd och skjut 6 skott på en given totaltid, tex. max 20 sekunder (anpassas efter vapentyp). Då är det få som hinner skruva mellan varje skott.


En väldigt intressant skytteform vi provade som "sideshow" på en Onsalatävling för några år sedan var silhuettskytte. Du har begränsningar i förstoring, begränsningar i tid och det är dottar man får köra med. Vi hade även begränsningen 10 J vid det tillfället men det var nog en begränsning givet av vad målen klarade, finns ju inget som säger att man inte skulle kunna ha en klass där man kör litet högre effekt.

För luftvapenskytte betyder det att man skalar ner målstorleken 1/10. Skitkul var det att pricka den lilla kycklingen på 20 meter, gris 30 meter, kalkon 36 meter och bagge 45 meter (vet inte om jag minns rätt men ungefär dessa avstånd. Så jädra gott ljud när man träffar :thumbupp:

Kommer ihåg att jag blev tvåa med min hw30s efter gubbe med sin fwb300s.

Vill minnas att Thorgus hade stenkoll på reglerna vid det tillfället. Köpte en hel uppsättning mål men återstår att träna seriöst på dom! Tror fortfarande det kunde vara en skitkul skytteform att utveckla för oss-
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav Silwer 22 aug 2016, 20:31

Väldigt vanligt i USA med siluettskyte även med pistoler, du har säkert sett att vissa tillverkara har matchpistoler som är längre och ger mer effekt bla?

Det är ju betydande enklare tat genomföra en sån tävling än en FT tävling givetvis, så har man inte så mycket förberedelsetid men vill tävla lite ändå varför inte?

Verkar helt ok.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav Pryltokig 22 aug 2016, 21:59

Leopold skrev:
En väldigt intressant skytteform vi provade som "sideshow" på en Onsalatävling för några år sedan var silhuettskytte. Du har begränsningar i förstoring, begränsningar i tid och det är dottar man får köra med.


Låter absolut som en jättekul idé. Jag förstår mycket väl tjusningen med FT och som pryltok skulle jag omgående gå all-in med värstingprylar men med en lite bredare definition på skytte, än FT:s extrema focus(!) på att kunna läsa av exakta avstånd med 50x förstoring på avstånd som 10J-bössor egentligen inte är avsedda för, så tror jag fler nybörjare skulle bli intresserade, komma på träffar, tävla och ha skoj, med en upplevd "sportslig chans". Om jag tex. förstod en av våra sponsorer rätt, så sysslade de med någon typ av "springskytte" i skogen/grusgrop, vilket fick mig intresserad för att någon månad senare köpa min första PCP-bössa här på forumet. Så lite fler discipliner, gärna med en tidsaspekt, tror jag skulle kunna attrahera fler och upplevas som mer "skytte" och lite mindre "lantmäteri". :thumbupp:
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Följande användare vill tacka Pryltokig för detta inlägg
Rudolf91 (23 aug 2016, 07:40)

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav dano_swe 22 aug 2016, 22:22

Seb skrev:Läste igenom tråden och hittade detta: UTG/Leapers 4-16X40, men det verkar inte finnas längre.

Är detta ett bra sikte ?
För att följa länken så måste du registera dig.


Vad betyder AO sporting ?
Är detta samma sikte ?
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag hade köpt detta ifrån Aliexpress istället (595 kronor inklusive frakt). Återförsäljare i Sverige lägger ofta på hutlöst mycket på kina-prylar.

leapers.jpg


För att följa länken så måste du registera dig.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav Seb 23 aug 2016, 20:37

dano_swe skrev:
Seb skrev:Läste igenom tråden och hittade detta: UTG/Leapers 4-16X40, men det verkar inte finnas längre.

Är detta ett bra sikte ?
För att följa länken så måste du registera dig.


Vad betyder AO sporting ?
Är detta samma sikte ?
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag hade köpt detta ifrån Aliexpress istället (595 kronor inklusive frakt). Återförsäljare i Sverige lägger ofta på hutlöst mycket på kina-prylar.

leapers.jpg


För att följa länken så måste du registera dig.



Denna gången blev det ett Nikko Mountmaster 4-12x50 Parallax Illuminated HMD Rifle Scope från ebay (UK), skapligt snabb frakt och ingen tull :Thumbupp:
Blir säkert uppgradering senare.
Användarvisningsbild
Seb
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 aug 2016, 21:32
Ort: Växjö
Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 30 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Vad rekommenderar man för sikte till en nybörjare?

Inläggav Leopold 23 aug 2016, 21:59

Seb skrev:
dano_swe skrev:
Seb skrev:Läste igenom tråden och hittade detta: UTG/Leapers 4-16X40, men det verkar inte finnas längre.

Är detta ett bra sikte ?
För att följa länken så måste du registera dig.


Vad betyder AO sporting ?
Är detta samma sikte ?
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag hade köpt detta ifrån Aliexpress istället (595 kronor inklusive frakt). Återförsäljare i Sverige lägger ofta på hutlöst mycket på kina-prylar.

leapers.jpg


För att följa länken så måste du registera dig.



Denna gången blev det ett Nikko Mountmaster 4-12x50 Parallax Illuminated HMD Rifle Scope från ebay (UK), skapligt snabb frakt och ingen tull :Thumbupp:
Blir säkert uppgradering senare.



Tycker det låter klokt, inga pengar att tala om. Det jag körde med för några år sedan var sikten typ Centerpoint 4-16 x 40 från dx (kina) för ca 500 spänn, inga problem med dessa alls. Går att vinna benchrest-tävlingar med vilket bevisats. Skottfasta på fjäderbössor och funkar fint om inte ljusförhållandena är alltför jäkliga. Självklart väldigt begränsade möjligheter att bedöma avstånd med om det är FT man vill pyssla med men då får man lägga 4 -6 ggr så mycket pluring för att få grejer som funkar för det. Man märker efter hand vad man behöver bara kör på litet lugnt i början.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Föregående

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer