Sporterklass

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Sporterklass

Inläggav Avalonblower 30 jan 2017, 05:48

börne skrev:
Avalonblower skrev:Kör man en tävling utan byråkratin så kommer folk ur mörkertalet som finns i kulisserna och som tävlar när möjligheten finns men inte annars.

Som Leopold skrev tidigare i tråden så ordnade han just en sån tillställning men det kom bara FT skyttar... var är alla dom andra som vill träffas & skjuta när väl tillfälle ges :?:

Folk körde från Göteborgsområdet ner för denna skytteträff, att man får köra lite får man ju räkna med. Men som sagt, endast FT skyttar som kom vilket är jäkligt synd :-(


FT skyttar är mer vana att resa, de är beredd att investera tid och pengar till att åka långa sträckor för att tävla - detta är inte fallet för vanliga entusiaster.

Man kan alltså inte lägga en tävling i obygden och sedan förvånas över att vanliga entusiaster inte dyker upp, som man ropar får man svar...

Ska man ha en tävling för att locka vanliga fantaster så bör den ligga i närheten av våra storstadskärnor, GBG, Malmö eller Stockholm - dit det finns varierande transporter till vettiga kostnader.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Sporterklass

Inläggav börne 30 jan 2017, 07:33

Avalonblower skrev:Man kan alltså inte lägga en tävling i obygden och sedan förvånas över att vanliga entusiaster inte dyker upp, som man ropar får man svar...

Ska man ha en tävling för att locka vanliga fantaster så bör den ligga i närheten av våra storstadskärnor, GBG, Malmö eller Stockholm - dit det finns varierande transporter till vettiga kostnader.

Ok...

Men om ni varken orkar lyfta på röven & köra till "obygden" som du så trevligt kallar allt utom storstan eller ens orkar ordna tävlingar, sluta då gnäll :roll:

Snacka det kan du, lägg lite energi på att ordna nåt istället, du vet ju precis hur allt ska va!

Lycka till :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Sporterklass

Inläggav gubbe 30 jan 2017, 11:41

Lugn nu börne. Första steget kan vara lite jobbigt, så är det bara. Men om vi ordnar några träffar utan massa press på prestationer så att man kan prova på, så ska du se att det finns dom som snart står med hamstrar, månkikare, jackor och andra prylar högt upp över öronen. :)

Jag minns en grabb som för några år sedan skrev att han egentligen inte var intresserad av att tävla. Nu tror jag han tränar hårdast i Mörrum. :wink:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Sporterklass

Inläggav Silwer 30 jan 2017, 12:11

Själv ser jag inget negativt i att nån ger det ett försök oavsett platsen.

Det är möjligt att allt rinner ut i sanden och inga nya dök upp, men isf vet man ju det sen då.

Sen kan väl en och en annan int.FT skytt kunna gilla lite simplare vapen med antar jag och många av dem har sånna med.

Ok det blir kanske mer av en skytteträff, men sånna var ju förekommande mer förr också.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sporterklass

Inläggav börne 30 jan 2017, 12:20

gubbe skrev:Lugn nu börne.

Jo jag ångrade mig nästan sen :wink: Men man tröttnar ju på tjatet, det måste ju till att nån ordnar träffar/tävlingar, finns ju inget annat sätt!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Sporterklass

Inläggav börne 30 jan 2017, 12:23

Silwer skrev:Sen kan väl en och en annan int.FT skytt kunna gilla lite simplare vapen med antar jag och många av dem har sånna med.

Det tror jag mer eller mindre alla av oss gör :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Sporterklass

Inläggav Kapten Kamin 30 jan 2017, 13:36

börne skrev:
Silwer skrev:Sen kan väl en och en annan int.FT skytt kunna gilla lite simplare vapen med antar jag och många av dem har sånna med.

Det tror jag mer eller mindre alla av oss gör :thumbupp:

Absolut.
Fullblodsriggen (FTP900:an) är ett verktyg.
Störst skjutglädje ger HW30:n och FWB300:n
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Sporterklass

Inläggav Avalonblower 30 jan 2017, 17:43

börne skrev:
Avalonblower skrev:Man kan alltså inte lägga en tävling i obygden och sedan förvånas över att vanliga entusiaster inte dyker upp, som man ropar får man svar...

Ska man ha en tävling för att locka vanliga fantaster så bör den ligga i närheten av våra storstadskärnor, GBG, Malmö eller Stockholm - dit det finns varierande transporter till vettiga kostnader.

Ok...

Men om ni varken orkar lyfta på röven & köra till "obygden" som du så trevligt kallar allt utom storstan eller ens orkar ordna tävlingar, sluta då gnäll :roll:

Snacka det kan du, lägg lite energi på att ordna nåt istället, du vet ju precis hur allt ska va!

Lycka till :thumbupp:



Jag gnäller inte, antalet tävlande i dagens svenska fallmålstävlingar berör mig inte då jag inte är en del av sporten.

Mitt konstaterande är dock att en god infrastruktur och ett stort upptagningsområde för tänkbara utomstående ökar sannolikheten att fler människor utanför hobbyn dyker upp. Väljer man exempelvis att lägga en tävling i västra Ångermanland så ska man inte förvånas över att det ramlar förbi färre människor än i Örgryte.

Bara för att jag vet hur man ordnar en framgångsrik tävlingsform så innebär det inte att jag vill göra det.

:)
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Sporterklass

Inläggav Silwer 30 jan 2017, 17:49

ok?
Visst jag hade gärna sett nåt i mina trakter, Stockholm-Uppsala-Västerås-Gävle, massor av människor.

Men tyvärr inget intresse, kanske för att vanan i städer är tt förbjuda skytte, allt som kan låta så de som bor där väljer bort allt skytte.

Jag har ingen riktig förklaring, jag mins när jag PMade alla från iaf mitt område säg 6-7 mil och ingen vill träffas.

OK det kan bero på mig helt det förstår jag, ingen är särskilt intresserad av att ha med mig att göra kan jag förstå, men ändå absolut noll intresse.

Det får inte var nån som jag som vill göra nåt utan nån riktig eldsjäl folk gillar då blir det nåt, annars håller folk sig för sig själva.

Flera milloner människor inget intresse mer än att skjuta för sig på krutklubben max.
Senast redigerad av Silwer 30 jan 2017, 17:51, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer