Vad är det för skillnad? (fästen)

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad är det för skillnad? (fästen)

Inläggav intoTW 18 aug 2008, 18:21

Hej.

Jag undrar vad det är för skillnad mellan Weaver och 9-11mm "luftvapenfäste"? Kan man t.ex fästa ett sikte med weaver fästen på ett luftgevär med 9-11mm kilspår?

Samt vad är "Picatinny" för fäste?

Vad tror ni om detta kikarsikte? (det skall vara monterat på ett rekylfritt Co2 gevär)

För att följa länken så måste du registera dig.



Mvh
intoTW
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 apr 2008, 16:22
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Etienne 18 aug 2008, 18:30

Det har ju inte Paralaxjustering... Korset/träffbilden kommer antagligen vara ur fokus på de flesta skjutavstånd för ditt gevär.
Är du ute efter ett billigt sikte så kan du ju i alla fall börja på något i stil med detta: För att följa länken så måste du registera dig.



Om du ska köpa en AirMagnum 850 (vilket det verkar som) så kan jag ju tipsa om mitt :-P ... Se: http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1701
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Jultomten 18 aug 2008, 18:40

Nej de passar inte.

För att följa länken så måste du registera dig.



The only difference between the Picatinny rail and the Weaver rail is the size of these slots, although many rail-grabber-mounted accessories can be used on either type of rail. Weaver rails have a slot width of .180", but are not necessarily consistent in the spacing of slot centers. The Picatinny locking slot width is 0.206"(5.2324mm) and the spacing of slot centers is 0.394"(10.0076mm).[1] Because of this, Weaver devices will fit on Picatinny rails, but Picatinny devices will not always fit on Weaver rails.[2]

Picatinny rail /20 mm = NATO-standardskena för tillbehör: För att följa länken så måste du registera dig.



/Micke
Bild

www.santascustomworkshop.com
Användarvisningsbild
Jultomten
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 25 jun 2008, 13:47
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer