ändra parallaxen för gott, går det?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 17:25

hej, har ett Hawke Varmint 6-24x44 SF sikte, som är hur bra som helst, utom att jag ofta måste skjuta på 10 meter ca, övar inomhus ibland, vad det nu ger.
Men oavsett, då detta sikte endast går ner till ca 15 meter i min. Parallax, går det att lossa ringen framme på siktet och justera där så man får ner min, Parallax till ca 10 meter? Sikten kostade ju lite när jag köpte det, så vill inte sabba det så klart. Är inte rädd att justera där framme för att testa, men finns de nån sorts gas som läcker ut då?

Är rädd att siktet kommer ligga annars, sälja det är knappt lönt då man får 1/3 del av nypris ändå.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav Kapten Kamin 19 jul 2018, 18:44

Jo, teoretiskt ska det gå att skruva på fronslinsen för att justera parallaxens närgräns. Det brukar dock sitta som f-n och värme och rätt verktyg behövs...
Om du inte behöver ha högsta förstoring, så kan du skruva ner till 6x. Då får du säkert skarpt ner till under 10 meter.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav Sweron 19 jul 2018, 19:08

Jag hade ett liknande ”bekymmer” med mitt Hawke Sidewinder och kontaktade Hawke. De var fantastiskt bemötande och gav följande tips:
”HOW TO REPARALLAX YOUR SCOPE From factory most Hawke scopes that are equipped with a side focus are setup to have parallax and focus adjustment between 10yds and infinity. This is to allow the scope to be used for a variety of shooting ranges and disciplines. However, it is possible to change the parallax settings on your scope by following the steps within this guide. This change of setting allows the scope to be reparallaxed to distances more suited to specific shooting disciplines, e.g. To set the side focus to Field Target distances and so have a total adjustment from 10yds to 60yds. Doing this will give a wider spacing between distance markings on the side wheel and as such make range-finding easier. 1. Unscrew the dress-ring on the objective end of the scope. This is the last 10mm or so of tubing. This may be glued in place and require heat for successful removal. Ensure that when unscrewing the dress-ring that the lens is not also rotating and unscrewing. 2. You’ve now revealed the lens carrier which needs to be rotated to change parallax distance. 3. Remove any excess glue residue that is filling the thread on the lens carrier. 4. Grip and rotate the lens carrier with use of rubber gloves; screw anti-clockwise to reduce the parallax distance, clockwise to increase the distance. N.B. To achieve FT settings of 60yds max. you will need to turn anti-clockwise approx. 1 ¼ of a full rotation. 5. Check to see what distance you have now focussed the scope to. 6. Repeat steps 4 and 5 until you have achieved the correct parallax settings. 7. Screw the dress ring back on to the end of the scope. We hope this guide helps you get the most out of your scope. Please be aware that performing any after-market adjustments to your Hawke scope are not covered by warranty. ”
Dock, jag har försökt mitt bästa enlig deras råd, men kan för mitt liv inte rubba ”lens carriern”. Så jag har valt att istället skruva ner förstoringen lite på de närmsta målen.
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 20:00

lossa ringen ute var inga problem, sen kunde jag heller inte rubba där man justerar, provat med gummihandskar och ett knivblad, verkar sitta, vågar inte ta i så nåt pajar... dock ser jag att jag har kvar en liten smal ring som sitter innanför den man lätt kan skruva av först, undrar om den ska väck? den är typ 2-3mm bred max, hur tar man väck den... sen kunde jag inte se nåt lim man skulle ta väck, uschh nää, risken att paja siktet känns överhängande om man blir frustrerad...
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav atte69 19 jul 2018, 20:03

På många lite billigare sikten sitter en skruv på utsidan som är en stoppskruv . Tar man bort den går det att vrida "lite"till ..ofta det där lilla som saknas..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 20:04

Kapten Kamin skrev:Jo, teoretiskt ska det gå att skruva på fronslinsen för att justera parallaxens närgräns. Det brukar dock sitta som f-n och värme och rätt verktyg behövs...
Om du inte behöver ha högsta förstoring, så kan du skruva ner till 6x. Då får du säkert skarpt ner till under 10 meter.


Jo jag har 6x när jag sitter inne på strax under 10m, men parallaxen är så pass fel på de avståndet att de inte är nån mening att skjuta, skulle gissa på minst 5-8mm om man vrickar på huvudet, de funkar inte för mig...

får se om jag kan lossa den lilla ringen någon dag o känna på det igen, gav upp för ikväll....
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 20:10

länkar till en bild_
För att följa länken så måste du registera dig.



längst ute ser ni en tunn ring där som är lite blankare med text på, undrar om den ska bort också, kommer dock inte på nåt att ta väck den med, den är så tunn...
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav 1qaz1qaz 19 jul 2018, 23:34

skånepåg skrev:länkar till en bild_
För att följa länken så måste du registera dig.



längst ute ser ni en tunn ring där som är lite blankare med text på, undrar om den ska bort också, kommer dock inte på nåt att ta väck den med, den är så tunn...

inne i tuben där framme finns 2 ringar med antagligen hack i ringarna. Hacken är till för ett vridverktyg som ingen av oss dödliga har. En platt skruvmejsel kan lösa det genom att man tar i som f-n utan att slinta så man repar optiken. Den första ringen får man lossa på så man kan leka med den innre.
Tänk på att avstånden på parallaxen blir helt off.

Jag hade aldrig fu-kat med optiken om man nu inte jobbar med det och har optikutrustning för optimering för 600000kr.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav 1qaz1qaz 19 jul 2018, 23:37

Texten finns bara där. Du ska dyka in i glasen.
När du väl är där inne så finns ingen återvändo.
Må gud vara med dig.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav skånepåg 20 jul 2018, 07:02

går ej att rubba på mitt, den "tunna" ringen måste vara en ring som håller fast de också, annars sitter de som gjutet, Har en perfekt kniv där jag använder baksidan som jag får in i "hacken" och bra kraft, går INTE att rubba...
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav 1qaz1qaz 20 jul 2018, 07:43

skånepåg skrev:går ej att rubba på mitt, den "tunna" ringen måste vara en ring som håller fast de också, annars sitter de som gjutet, Har en perfekt kniv där jag använder baksidan som jag får in i "hacken" och bra kraft, går INTE att rubba...

det kan sitta riktigt hårt.
Säkert limmat .
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav skånepåg 20 jul 2018, 07:48

jo nåt är det, men den tunna ringen verkar skum, tror ändå det är en extra låsring, ska lossa den först när jag kommer på hur, eller hittar rätt verktyg
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav Larzzon 20 jul 2018, 07:55

Det är gänglåsning på gängan som måste värmas med en värmluftspistol.
Ett bågfilsblad i skruvstädet blir ett bra verktyg.
Jag skruvade ut linsen ett varv på mitt hawke varmint sikte, sen blev det bra.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav skånepåg 20 jul 2018, 08:07

Larzzon skrev:Det är gänglåsning på gängan som måste värmas med en värmluftspistol.
Ett bågfilsblad i skruvstädet blir ett bra verktyg.
Jag skruvade ut linsen ett varv på mitt hawke varmint sikte, sen blev det bra.


ok, så den tunna ringen med text på är ingen ring man måste lossa först?

de gängorna man ska värma, sitter de på utsidan eller insidan?
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav 1qaz1qaz 20 jul 2018, 08:12

Texten är ju bara kosmetiskt. För att siktet ska se lite lyxigt ut.
Inne, framför objektivglaset sitter ringarna. Tuben är inte delbar på det sättet.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav skånepåg 20 jul 2018, 08:25

fixat, värmde sen lossade det, tack.

parallax nu på knappt 9 meter :) fick dock skruva ut 2 varv
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: ändra parallaxen för gott, går det?

Inläggav skånepåg 20 jul 2018, 11:24

nu var man lite för snabb med lyckan, ställer man ner parallaxen förlorar man långa avstånd + att om man ökar förstoringen på ca 50 meter så blir det aldrig klart.... Det oändliga går ner till ca 50 meter också,,,jaja, får ha en för korthålls-skytte ett tag nu, lätt att ställa tillbaks...
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg


Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer