Shimsa siktet?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 16:25

Då jag äntligen fick min PCP-pump igår, så jag kunde pumpa upp tuben, åkte seriösa siktet - ZOS 10-40x 50E-ST - på AT44-10:an idag. (Fråga mig inte vad bokstäverna betyder. :-) Det har fö tagit mig 6 månaders turer att få ihop något vettigt att prova FT med :lol: Till slut kom både sikte och bössa till mig från forumsmedlemmar, till bra priser! :) Fördelen är dessutom att det är vettiga grejor. )

I morse var det -4, men vid två var det +2 och absolut vindstilla. Och solsken! :shock: Riktigt behagligt att gå ut och skjuta från verandan. Tog av mig handskarna efter försa magasinet. :)

Till frågan; På 25m var jag tvungen att hålla 15cm över, trots att höjdtornsjusteringen var maximalt utskruvad. Jag tolkar det som att jag måste shimsa främre siktesfästet. Såg någon engelsman som föreslog tunn engångsjogurtplast att shimsa med. Jag gillar iden att det är skonsamt, och dock pyttelitet komprimerbart, och förmodligen ger fast grepp, utan att man behöver skruva åt fästet särskilt mycket. Är ju litet känsligt att montera tuben snett i fästena, tänker jag.

1) Om jag shimsar under tuben i främre fästet, bör jag shimsa lika mycket ovanpå tuben i bakre fästet?

2) Tror ni 1 eller 2 lager jogurtplast är lagom? Jag vill ju ha god justeringsmån i tornratten. (Alltså 15cm för högt på 25m)

För att följa länken så måste du registera dig.



(Stockens kindstöd känns väldigt bra i höjd för mig.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav proton 24 nov 2018, 16:35

köp ett fx no limit fäste , funkar bäst :wink:
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Silwer 24 nov 2018, 16:39

Det gamla klip en bit ur en ölburk och schimsa mellan i fästet är en klassiker.

Det bryter dock på kikarsiktet såklart, jag skulle inte kalla det det bästa valet med tanke på dagens ställbara siktesringar som finns.

Jag har dock gjort det själv sks sägas dock på rödpunkktsikten som inte justeringen räkt till på.

Saken är som sagt att du såklart tvingar siktestuben lika mycket du schimsat mellan.

Att plast skulle var bättre än min klasiker från en ölburk ger jag inte mycket för alls.
Man vill ju just uppnå att siktesringen höjs och inget annat.

Jag tycker inte om det som en lösning för ett vapen man använder mycket, bättre än riktiga fästen.

Många skiter i fästenas kvalitet och använder de som följer med kinessikten, de är oftast rent skit.

Jag skulle säga att skaffa sig Sportmatch ringar inte är bortkastat och då tex justerbara, finns även från FX.

Lura inte dig själv, ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Senast redigerad av Silwer 24 nov 2018, 16:42, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Shimsa siktet?

Inläggav bebbe 24 nov 2018, 16:56

FX fäste är bra. Relativt billiga och fungerar bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 17:05

Vet ej vad det är för fästen jag fick med. Men eftersom tuben är 30mm, är de rätt stadiga i gods. Men som sagt, det känns inte bra i mekanikmagen, att snedmontera något med glaslinser i. :-(

Skall kolla era tips om fästen!

Tack för råden! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Batistuta 24 nov 2018, 17:10

Jag fattade inte riktigt din beskrivning av hur siktet träffade men jag har aldrig hört talas om att man shimsar främre fästet. Det bakre fästet är det som normalt shimsas.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Silwer 24 nov 2018, 17:12

Nu vet jag inte vad du har för kikare, men normalt medföljer ren skit i fästesväg då det kostar pengar att tillverka exakta fästen, tänk själv hur exakt de måste var för att fungera, i sidled är det tex hopplöst om det blir fel.

Jag skulle ta av dem och kasta dem i soplådan och skaffa riktiga fästen, kan tänkas tråkigt att slösa pengar på mm, men tänk själv som sagt vad minsta avvvikelse ger på längre håll.

Du kan sen ju behålla fästena när du säljer till nästa bössa, så se det inte som bortkastat enbart.

Ärligt talat jag anser att det är billigt för att slippa problem som många aldrig får bukt med för att de aldrig ens tänkt på fästenas kvalitet.

Du måste inte köpa SM som jag kör med givetvis utan det finns andra seriöst tillverkade sånna.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Hostile 24 nov 2018, 17:13

Rätta mig om jag har fel men du borde shimsa under bak om du vill skjuta på längre avstånd. Men som andra redan sagt så köp ställbara istället funkar kanon.
Hostile
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 07 maj 2016, 16:59
Ort: Hässleholm
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 5 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: HW97

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Silwer 24 nov 2018, 17:15

Batistuta skrev:Jag fattade inte riktigt din beskrivning av hur siktet träffade men jag har aldrig hört talas om att man shimsar främre fästet. Det bakre fästet är det som normalt shimsas.


Han fick hålla en bra bit över trots max höjd inställt på siktet på bara 25m, jag tror han missförstått detta i hur han skulel korrigera det.

Som han beskriver skulle givetvis den bakre siktesringen höjts.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Leopold 24 nov 2018, 17:27

Jag är inget större "fan" av shimsning av skälen som Silwer nämner.

På ett pcp väljer jag gärna FX Nolimit, det blir stabilt nog. På en rekylerande fjäderbössa (fwb300s) har jag använt Sportsmatch justerbara med stor framgång - det behövs verkligen på den bössan inte minst pga ansenligt "barrel droop".

Annars har jag epoxi-shimsat de övriga bössorna inkl min AA FTP900-rigg. På så vis slipper man detta med spänningar i montaget men visst det är litet pill med det (kolla separat tråd om epoxi-shimsning tror det ligger under Guider). Ett sådant montage blir bergfast om man gör rätt. Länk: viewtopic.php?f=53&t=15476
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Silwer 24 nov 2018, 17:29

Leo: jio det är en seriösare metod isf, men jag skulel ändå utgå från riktiga fästen isf så man vet tat det inte är dem de är fel på.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 17:35

Ehh, jag beskrev shimsningen bakvänt, det hade jag nog insett hur som helst. :oops:

Som långtidslösning är förståss shimsning inte världens bästa. Man kan ju inte dra åt kring tuben.

Epoxishimsning verkar mera seriöst, mekaniskt sett.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav sfe 24 nov 2018, 17:36

Börja med att skifta fästena med varandra. Har du en jäkla tur kanske det räcker, och det är enkelt att utföra.
Billigt sikte med billiga fästen har inte sååå stor precision från början så om en shimsning, som i ditt fall då bör ske på bakre fästet som redan skrivits, gör att det bryter mer eller mindre i siktet än utan shimsning är svårt att avgöra. Jag menar, det kanske bryter redan innan du shimsar och shimsningen kanske tom minskar brytningen?
Själv har jag ett UTG 7-16X40 på en av mina FWB 300S och det är shimsat med aluminiumtejp på bakre fästet. Det är nog 4 år sen jag gjorde det och det verkar inte ha gjort någon skada. Naturligtvis har det betydelse hur mycket man behöver shimsa. Jag har nog 2 eller 3 bitar tejp tror jag.

En gång var det någon här på forumet som visade steg för steg hur han shimsade med hjälp av seg epoxi (Biltema) för att undvika brytningar i siktet.

Innan du börjar grovjustera siktet på geväret bör du se till så att justeringen i siktet är centrerad, dvs ligger i sitt mittenläge både i höjd och sida. (Det kanske är självklart men jag skriver det här för att bland alla de som läser finns det säkert några för vilka detta inte är självklart.) Detta görs genom att hålla en spegel (UTAN ram. Detta är mycket viktigt! Det skall komma in ljus i spegelglaset från sidorna.) mot objektivet, titta i okularet och skruva in så att du ser endast ETT hårkors.)
Tråkigt att göra grovjusteringen fel så att du sedan kan justera siktet bara lite, lite åt ena hållet men massor åt andra.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
Luftpangarn (24 nov 2018, 17:42)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 17:51

sfe, det var ett extremt viktigt tips! :thumbupp:

En sak jag inte begriper, är att sidoskalan ("windage") bara går från 0 och åt höger (på själva ratten).

När vi ändå är inne på grundläggande siktesinställning; En engelsman föreslog att skjuta in siktet på maxavstånd, 50m. Då behöver man bara använda höjdjusteringen åt ett håll, var hans resonemang. Lät inte helt dumt i mina öron???
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Silwer 24 nov 2018, 17:59

Menar du på nåt sätt att tom siktet sitter snett monterat?

ISF är du dödens, och kan bara som han skrev göra, för minsta annat avstånd så kommer det inte fungera längre då en snett kikarsikte givet ändra hur mycket åt sidan det skjuter beroende på avståndet.

Nu kan jag missförstått dig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Shimsa siktet?

Inläggav börne 24 nov 2018, 18:07

Luftpangarn skrev:En sak jag inte begriper, är att sidoskalan ("windage") bara går från 0 och åt höger (på själva ratten).

Det där hänger jag inte med på vad du menar?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 18:35

Jag år HELT NY på kikarsikten - vill bara påpeka det.

Sidojusteringsratten har en skala som går fån 0 till 6. Men bara åt ett håll. I mina ögon borde skalan ha 0 i mitten, och sedan ha skalsteg i båda riktningar.

Mot tavla har jag visserligen bara skjutit på 15m med QB78:an, men att skjuta 5cm mål på 45m funkade utmärkt utan att justera eller hålla i sidled. Tror verkligen inte siktesfästen eller kikare är knasiga i sidled. Dano_swe har tom vunnit en tävling en gång med siktet, så siktet är det nog farao inget fel på. Vad han hade för ringar den gången, vet jag förståss inget om. Till det pris han sålde siktet till mig, har jag absolut inga förväntningar på den punkten. Jag vet att ringar kan vara skitdyra.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Leopold 24 nov 2018, 18:43

Kika på tråden jag länkde till i "guider", den om epoxy-shimsning. Även om du inte använder just epoxy som shimsmetod så får du mycket vägledning om grundprinciperna och vad man vill uppnå, även hur det går till.

Optisk centrering av kikaren innan shimsning (eller för den delen att man ska ställa in justerbara fästen korrekt) är A och O, annars är det meningslöst.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Silwer 24 nov 2018, 18:49

Just och det är betydelselöst och han gjort fel på nåt sätt.

Jag litar EJ påkinafästen personligen men det är jag det, det käns som om mycket är fel här?

Plötsligt tas sidoinställningen upp på siktet tex.

Jag förstår inte hur det här med sidojusteringen kom upp?

En sak till sträva efter att ha fästena så långt från varandra som möjligt och inte så de nästan inte har nåt mellanrum.
Senast redigerad av Silwer 24 nov 2018, 18:50, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Shimsa siktet?

Inläggav börne 24 nov 2018, 18:52

Aldrig tänkt på detta, kollade nu & mina lite dyrare sikte har skalan på båda håll medans mitt billiga Leapers bara år ett håll. Spelar ju ingen roll egentligen, sidojusteringen ställer jag in när jag skjuter in sen nollar jag ratten & rör inte den mer om man inte behöver skjuta in av olika anledningar. Höjdratten rör jag inte heller på två av bössorna då jag skjuter med hold over/under med dom medans jag klickar på FT riggen & där har jag en egentillverkat ratt!

Nu vet jag inte om du behöver justera även i sidled vid olika avstånd, i så fall sitter nåt inte rakt för det ska man inte behöva göra!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (24 nov 2018, 18:58)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Leopold 24 nov 2018, 18:59

Om man behöver korrigera i sidled vid olika avstånd så är siktet inte korrekt lodat.

Även för detta finns det bra instruktioner på forumet och här kan man *inte* lita på ev vapenmonterade vattenpass. Nightforce brukar jag länka till, deras inskjutningsmetod 3 är klockren, bygger på att man skjuter en "box" som ska bli i perfekt våg efter justering. Ska se om jag hittar en aktuell länk till deras kikarmonteringsinstruktion.
__
Lätt hittat om man vet vad man söker: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 19:15

Nu har jag tagit ett par glas rödvin, så jag kommer LUSLÄSA denna tråd igen i morgon! :wink:

Det där med spegeln, hade jag ingen aning om. Annars vet jag inte riktigt vad jag gjort fel.

Vi är alla ense om att man inte skall behöva ratta sidojustering, när man väl skjutit in ett sikte, Annars är något radikalt fel. (Som tex min krokiga Artemispipa.) Mest sannolikt, tom med ett budgetsikte, tror jag är montering eller ringar boven. Kan ju tom vara okänsligt slarv, eller kanske tom skit i laxsspåren. Eller misshandel av ringarna = grova grader / kantstötningar. (Någon kan ju tom skadat laxsspåren på puffran.)

Jag spekulerade i, att man avsiktligt medlevererar fästen som är "off-center". Och då behövs bara skala i en riktning. För mkt riktigt, har jag bara utnyttjat skalan i en riktning på QB78 och AT44. Det var Artemisbössan som gjorde att jag fundrade på saken. Men den var som sagt skev från fabrik.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Leopold 24 nov 2018, 19:21

Om kilspåret är skevt i sidled så skulle jag rekommendera Sportsmatch fästen framför FX Nolimit, Sportsmatch kan även kompensera i sidled nämligen. Att shimsa för att kompensera den här typen av avvikelser tror jag inte är så lämpligt, läs *jobbigt*.

Men glöm inte bort tidigare råd i tråden: billiga kinafästen är inte helt symmetriska och du kommer att se en sidledsförskjutning om du vänder det ena 180 grader... kanske detta räcker för att det ska bli ett någorlunda rakt montage?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Luftpangarn 24 nov 2018, 19:22

Det där med lodlinje, sparar jag en stund. Jag fattar betydelsen. Men jag är en djävel på att uppskatta sådant med ögonen, har jag fått bekräftat genom åren, då jag svarvat. Så för monteringen, nöjer jag mig än så länge med ögonmått. När jag kan skjuta 25mm grupper på 50m, kommer jag definitivt kolla saken! Ligger några år frammåt dock... :-)

Mest akut, är snarast att hålla bössan i lod, som jag tänker. Därvid lag är hårkorset en riktigt god hjälp. När jag var liten, var det enbart siktets överkant som hjälpte. Hårkorset är ännu tydligare.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet?

Inläggav Silwer 24 nov 2018, 19:26

Det ror jag knappast det gör, däremot av låg kvalitet i tilverkning är vanligt.

Jag brukar utesluta problemet med att just köpa tex Sportmach fästen, mne fler bra val finns.

Det är sällan justerbara fästen krävs på en bössa av normalt slag utan isf kan helt enkelt bar ett par fästen av bra tillverkare införskaffat, dvs inte justerbar utan bara just bra tillverkade fästen.

Du bör dock tänka på tex hur höga fästen du behöver och att de ska monteras båda åt samma håll med sina skruvar (själv föredrar jag skruvarna åt höger).

Jag tror inte ens Htsan om nåt Off centertänkande, de vill inte ha problem med sneda kilbaser.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

  • Sponsorer