WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav Chris 02 jan 2019, 02:20

kloka ord.... men som TS säger ville han gärna veta varför ingen nappar på hans bud.
och då finns det utrymme för olika åsikter.
att citera konsumentverkets ordval kanske är hjälpsam men passar inte så riktigt vid denna frågeställningen ;)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1413
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav Luftpangarn 02 jan 2019, 02:40

Chris, jag har inte koll på kikarsikten, luftgevär och luftpistoler. (Bortsett från min barndoms Diana 35, som sannolikt är helgonförklarat i min föreställningsvärld. Typ, ifrågasätt inte gamla skrifter! :lol: )

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Att du håller på att lura på mig överprissatt vara? Låt mig då förklara mitt nuvarande resonemang, som jag säkert kommer att kunna omvärdera i en framtid, när jag förhoppningsvis blivit kunnigare;

Jag slängde upp två billighetskikare som utgångspunkt i tråden. Och undrade mest hur man skall resonera kring förstoring. Kanske särskilt i lågprissegmetet? Fast därför, tog jag baserat på mina nuvarande kunskaper, fasta på tub och objektivdiameter, för synfält och ljusstyrkans skull. Särskilt med ett EPA sikte, är nog större glugg en ganska bra utgångspunkt, gissar (mitt okunniga) jag.

Jag skall villigt erkänna att jag inte begripit parrallax. Fast någonting i stil med, att hårkorset inte alls stämmer lika på 10m och 50m, med ojusterad parrallax, är så jag fattar det.

Jag skall villigt erkänna, att jag är idiot på området. Det avancerade ZOS 10-40x50 siktet jag fick köpa, har jag bestämt underutnyttjat. :-( Jag har bara kört 10ggr förstoring, och använt tumhjulet som skärpeinställning, och sedan hållit över /under, enligt bedömning. Eftersom jag inväntat en någorlunda seriös bössa, har jag inte orkat upprätta någon klicktabell. (Jag är en noggrann djävel, när jag sätter igång. :wink: )

Jag är väl trög, men jag uppfattar parrallaxhjulet som fokusinställning. Djävligt bekvämt med tumhjul!

Jag kanske fattar fel, men ett sikte utan parrallaxinställning, kommer alltid vara ungefärligt, förutom vid ett visst avstånd. (Oaktat dottarna?!?)

Det tredje siktet jag funderade på, jämföret de två 500kr siktena jag frågade om, var ett sikte för 1000kr med parrallaxinställning på sidan. Fast hjul ingår inte...

Jag vet inte om jag gör rätt eller fel Chris. Men då drar jag till med bondförnuft. Halva nypriset för ett hyggligt känt varumärke, borde kunna vara halvvägs vettigt. Jag är inte ens bombsäker på att "side focus" är exakt samma sak som parrallaxinställning - men det är vad jag tror?! Knasigt att ditt sikte inte har "flip-up" linsskydd nsom det nämnda Rocky siktet. För det uppskattar jag verkligen. Men då tänker jag "950kr eller 1950kr nytt, för 1'000kr. Då får jag sannolikt litet mer för mina pengar, om jag väljer siktet med högre utgångspris." Men det kan vara fel. Men jag kan inte så mycket, så det är sådana resonemang jag lutar mig mot.

Och över huvud taget, försöker jag vara en aningen sansad i mina inköp, innan jag känner att jag har fått rimliga kunskaper. Där är jag inte än!

Så jag tänker "Om Chris, som jag tror fattar mer än jag gör, pröjsade 2'000, är väl en möjlig vettig genväg för mig, att överta siktet för halva priset?!". Din av mig förmodade kunskap, ingår alltså i min prisuppfattning.

PS Det här känns litet förvirrande för mig. Känns som att jag för en diskussion med Chris i två olika trådar, den andra angående sikte för halvseriös plinkning 50m. Dags för mig att sluta i kväll! :wink: :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav Nitro 02 jan 2019, 02:59

Chris skrev:kloka ord.... men som TS säger ville han gärna veta varför ingen nappar på hans bud.
och då finns det utrymme för olika åsikter.
att citera konsumentverkets ordval kanske är hjälpsam men passar inte så riktigt vid denna frågeställningen ;)

Helt rätt Chris
Tänkte bara stödja Proton lite :-)
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav börne 02 jan 2019, 03:59

Luftpangaren... har försökt förklara parallax för dig med denna video tidigare. Kolla på den igen eller om du inte kollade på den av någon anledning. Gör det denna gången. Han förklarar så bra att en femåring fattar. Följ hans steg med att hålla upp fingret framför honom när han ber dig så ser du vad parallaxjusteringen gör.

Kolla in denna så borde du fatta... För att följa länken så måste du registera dig.



Sorry för OT.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (02 jan 2019, 09:31)

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav proton 02 jan 2019, 08:56

att jag inte uppgett pris i annonsen beror på vad som ska följa med ? samt så kan ett byte vara av intresse , med slantar inblandat åt bägge håll :roll: ,

så läget är öppet att diskutera , TEX typ har någon ett zos eller falkon så kan det bli affär :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav Luftpangarn 02 jan 2019, 10:45

Godmorgon proton!

Jag förstår hur du tänker. Men då skulle jag ange ett ingångsbud på försäljningspris, enbart för siktet, och sedan i beskrivningstexten presentera resonemanget om tillbehör och eventuella bytesaffärer, som du just gjorde ovan.

Bara mina tankegångar! :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav Clumber 02 jan 2019, 13:02

proton skrev:att jag inte uppgett pris i annonsen beror på vad som ska följa med ? samt så kan ett byte vara av intresse , med slantar inblandat åt bägge håll :roll: ,

så läget är öppet att diskutera , TEX typ har någon ett zos eller falkon så kan det bli affär :)


En undran är Walther siktet i samma klass som Zos eller Falkon ?
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav börne 02 jan 2019, 13:04

Clumber skrev:
proton skrev:att jag inte uppgett pris i annonsen beror på vad som ska följa med ? samt så kan ett byte vara av intresse , med slantar inblandat åt bägge håll :roll: ,

så läget är öppet att diskutera , TEX typ har någon ett zos eller falkon så kan det bli affär :)


En undran är Walther siktet i samma klass som Zos eller Falkon ?

ZOS ska man ha tur med som jag förstått det, vissa hade tur med sina för några år sedan, vissa fick skräp, ett Falcon T50 är ett betydligt bättre sikte än både ZOS & Walthern! Kostar ju betydligt mer också så att någon skulle vilja göra en bytesaffär med en Falcon ser jag som osannolik, då får man vara sjukt pank för att få loss några kronor för ett byte!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav proton 02 jan 2019, 14:12

börne skrev:
Clumber skrev:
proton skrev:att jag inte uppgett pris i annonsen beror på vad som ska följa med ? samt så kan ett byte vara av intresse , med slantar inblandat åt bägge håll :roll: ,

så läget är öppet att diskutera , TEX typ har någon ett zos eller falkon så kan det bli affär :)


En undran är Walther siktet i samma klass som Zos eller Falkon ?

ZOS ska man ha tur med som jag förstått det, vissa hade tur med sina för några år sedan, vissa fick skräp, ett Falcon T50 är ett betydligt bättre sikte än både ZOS & Walthern! Kostar ju betydligt mer också så att någon skulle vilja göra en bytesaffär med en Falcon ser jag som osannolik, då får man vara sjukt pank för att få loss några kronor för ett byte!



om någon vill byta och få slantar i mellan , är väl upp till de att avgöra

sluta skriv i tråden om du inte har nått vettigt att komma med
bara för att du inte gillar Walther sikten , så betyder det inte att alla andra också gör det

patetiskt :thumbner:
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav börne 02 jan 2019, 16:27

Svarade Clumber... Mitt svar till honom är att jag anser att Falcon är ett betydligt bättre sikte än dom båda andra han frågar om!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Jürgen (03 jan 2019, 00:12)

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav sigge63 02 jan 2019, 16:40

börne skrev:Svarade Clumber... Mitt svar till honom är att jag anser att Falcon är ett betydligt bättre sikte än dom båda andra han frågar om!


:Thumbupp: :cheeRs:
sigge63
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 jan 2012, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 42 gånger i 31 inlägg
Skytteklubb: MSG
Luftvapen favorit: Diana 56TH

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav Batistuta 02 jan 2019, 17:24

Nu har du ju bild då blir det genast lättare, sätter du sedan ett rimligt pris så ska du se att du får kikaren såld.

Rimligt pris 500:-
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1655 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
Chris (02 jan 2019, 17:47), börne (02 jan 2019, 23:41)

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav Chris 02 jan 2019, 17:47

Luftpangarn skrev:.... Så jag tänker "Om Chris, som jag tror fattar mer än jag gör, pröjsade 2'000 ......

Jag pröjsade inte 2000 för det.... det satt på min Royale när jag köpte den.... så det fick jag faktiskt på köpet :wink:
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1413
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav proton 02 jan 2019, 18:31

Batistuta skrev:Nu har du ju bild då blir det genast lättare, sätter du sedan ett rimligt pris så ska du se att du får kikaren såld.

Rimligt pris 500:-


ja ni kan ju drömma och gagga vidare :wink: , siktet säljes någon annanstans . . . . . .
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: WALTHER SIKTE , VARFÖR SÅ SVÅRT ATT SÄLJA ?

Inläggav Clumber 02 jan 2019, 18:39

proton skrev:
Batistuta skrev:Nu har du ju bild då blir det genast lättare, sätter du sedan ett rimligt pris så ska du se att du får kikaren såld.

Rimligt pris 500:-


ja ni kan ju drömma och gagga vidare :wink: , siktet säljes någon annanstans . . . . . .


Lägg ut den på tradera så har fler möjlighet att buda på siktet
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Föregående

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer