Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav börne 20 feb 2019, 08:31

Kincop skrev:
börne skrev:
30 meter där den är inskjuten, man håller mitt på.
För att följa länken så måste du registera dig.





Vad anger 9.2 (m?) till vänster respektive 30 till höger om Bulls Eye?

Jag försöker återskapa detta i Chair Gun pro (v1.3.7 Android)

Aldrig reflekterat på det. Bara använt detta för att grovt se var det kommer att ta.

Skjuter alltid in & ser var det tar & markerar höjdratt eller vilken dot på olika avstånd!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Kincop (20 feb 2019, 19:22)

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Kapten Kamin 20 feb 2019, 08:53

börne skrev:
Kincop skrev:
börne skrev:
30 meter där den är inskjuten, man håller mitt på.
För att följa länken så måste du registera dig.





Vad anger 9.2 (m?) till vänster respektive 30 till höger om Bulls Eye?

Jag försöker återskapa detta i Chair Gun pro (v1.3.7 Android)

Aldrig reflekterat på det. Bara använt detta för att grovt se var det kommer att ta.

Skjuter alltid in & ser var det tar & markerar höjdratt eller vilken dot på olika avstånd!

9,2m är där kulan skär siktlinjen på vägen upp..
30m är där kulan skär siktlinjen på vägen ner...
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
börne (20 feb 2019, 09:02), Kincop (20 feb 2019, 19:22)

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Chris 20 feb 2019, 09:01

Vad är det för en app förresten?
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav börne 20 feb 2019, 10:38

Chris skrev:Vad är det för en app förresten?

Hawke Chairgun Pro Mobile.

Den kommer dock inte att uppdateras mer :-( För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Chris (20 feb 2019, 11:16), Kincop (20 feb 2019, 19:38)

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Kincop 20 feb 2019, 19:37

Med stor risk att verka tjatig och trög men...nu får ni kunniga förklara så att ett barn förstår :)

Jag testade ikväll att skruva upp 15.5 MOA (4.5 Mil Dot) från nolläget men hamnar 4cm under BullsEye. Skjutavstånd 7m.

Är inte meningen med justering av MOA att slippa hålla hårkorset över/under BullsEye, eller har jag fattat helt fel?
Se mitt hårkors på bilden.
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har inga problem att här i lägenheten från 7m fortsätta skjuta mitt i genom hålla över med 4.5 Mil Dot, men jag vill ärligt förstå detta..
Senast redigerad av Kincop 21 feb 2019, 13:07, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Kapten Kamin 20 feb 2019, 19:53

Kincop skrev:Med stor risk att verka tjatig och trög men...nu får ni kunniga förklara så att ett barn förstår :)

Jag testade nyss att skruva upp 15.5 MOA (4.5 Mil Dot) från nolläget men hamnar 4cm under BullsEye.
Är inte meningen med justering av MOA att slippa hålla hårkorset över/under BullsEye, eller har jag fattat helt fel?
Se mitt hårkors på bilden.
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har inga problem att här i lägenheten från 7m fortsätta skjuta mitt i genom hålla över med 4.5 Mil Dot, men jag vill ärligt förstå detta..

Du har för stor skillnad mellan kulbanan (som dessutom är krökt) och sikteslinjen som är högt över pipan.
Du behöver schimsa siktet i bakkant så sikteslinjen peker ner och möter kulbanan tidigare.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Kincop (20 feb 2019, 20:04), Leopold (20 feb 2019, 22:01)

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Chris 20 feb 2019, 20:28

Kapten Kamin skrev:Du har för stor skillnad mellan kulbanan (som dessutom är krökt) och sikteslinjen som är högt över pipan.
Du behöver schimsa siktet i bakkant så sikteslinjen peker ner och möter kulbanan tidigare.

så är det nog.... schimsning funkar hyfsat bra.... enklare och smidigare blir det med antingen justerbara sportsmatch- eller (lite billigare) fx-no-limit-fästen. Har en justerbar endelsmontage från Hawke också, men den lämpar sig mer för PCP-vapen utan märkbar rekyl.
Det är faktiskt lönt att investera i bra fästen.... trodde inte heller det länge, men..... köp billigt-köp dubbelt :)
Senast redigerad av Chris 20 feb 2019, 20:29, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
Kincop (21 feb 2019, 12:13)

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Kincop 20 feb 2019, 20:43

Kapten Kamin skrev:
Kincop skrev:Med stor risk att verka tjatig och trög men...nu får ni kunniga förklara så att ett barn förstår :)

Jag testade nyss att skruva upp 15.5 MOA (4.5 Mil Dot) från nolläget men hamnar 4cm under BullsEye.
Är inte meningen med justering av MOA att slippa hålla hårkorset över/under BullsEye, eller har jag fattat helt fel?
Se mitt hårkors på bilden.
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har inga problem att här i lägenheten från 7m fortsätta skjuta mitt i genom hålla över med 4.5 Mil Dot, men jag vill ärligt förstå detta..

Du har för stor skillnad mellan kulbanan (som dessutom är krökt) och sikteslinjen som är högt över pipan.
Du behöver schimsa siktet i bakkant så sikteslinjen peker ner och möter kulbanan tidigare.


Sikteslinjen är 3cm över pipcentrum. Är det högt?

-------------------------------------------------------------------------
Jag dubbelkollade med några skott ytterligare.
15.5 MOA upp gav 2cm.
Det återstår 17.5 MOA till stopp/ändläge vilket bör ge ytterligare ca 2.2cm upp?

OM det stämmer så återstår ändå 1.8cm till Bulls Eye.
Men det kvittar jag har förstått att detta med att räkna ut träff inomhus på kort skjutavstånd med kikarsikte inte är en "linjär" historia... :-)
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav börne 20 feb 2019, 20:52

Kincop skrev:Sikteslinjen är 3cm över pipcentrum. Är det högt?

Nä det är inte högt i normala fall... MEN du vill skjuta på extremt kort avstånd & det ställer till det vilket vi påpekat flertalet gånger!

Av med siktet & kläm dit lite eltejp på bakre fästet under kikaren & testa!

Du vill åstadkomma detta, nu är vinkeln sjukt överdriven. Du vill vinkla din kikare neråt så att siktlinjen träffar kulbanan tidigare som redan Kapten skrev, tänkte denna skiss borde vara tydlig nog!

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Leopold (20 feb 2019, 22:00), Kincop (20 feb 2019, 22:14)

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Leopold 20 feb 2019, 21:52

Dessutom har TS ytterligare ett problem om man vill skjuta på 7 meter men bara har möjlighet att ställa 15 meter som kortaste avstånd - det blir avvikelser pga parallaxfel. Dvs du kommer att träffa olika beroende på ögats position i okularet, märks om du spänner fast bössan i riktning mot målet och flyttar runt ögat i okularet - hårkorset flyttar sig över målet.

Till en del kan detta motverkas av tillbehör som hjälper till att hålla ögat centrerat i okularet under skjutning, tex Accu Cover för någon hundring eller något liknande i hemmasnickrad variant:
För att följa länken så måste du registera dig.



7 meter är extremt kort avstånd när man skjuter med kikare och det blir kompromisser.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Kincop (20 feb 2019, 22:17), sako72 (25 feb 2019, 23:32)

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Marsi 21 feb 2019, 08:33

Kanske går att modifiera siktet?
Var ju en tråd pm det för ett tag sedan.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav börne 21 feb 2019, 08:52

Marsi skrev:Kanske går att modifiera siktet?
Var ju en tråd pm det för ett tag sedan.

Du tänker på att ändra parallaxavståndet? Hjälper dock inte mot siktlinjen/kulbanan på så kort avstånd som TS vill skjuta på! Ju närmre du kommer din pipa ju mer problem blir det.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Kincop (21 feb 2019, 12:15)

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Marsi 21 feb 2019, 11:44

Precis. Lade den tråden på minnet då jag har ett sikte som ligger på 15 yards. Skjuter man på så kort håll så vill man ju få allt i ett hål utan misstanke om att parallaxen spökar (om man nu lyckas göra allt annat rätt).

För det andra är ju justerbara fästen guld värda.
Marsi
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 14 jun 2017, 19:03
Ort: Ödåkra
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4

Följande användare vill tacka Marsi för detta inlägg
Kincop (21 feb 2019, 12:15)

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Kincop 21 feb 2019, 12:19

Marsi skrev:Precis. Lade den tråden på minnet då jag har ett sikte som ligger på 15 yards. Skjuter man på så kort håll så vill man ju få allt i ett hål utan misstanke om att parallaxen spökar (om man nu lyckas göra allt annat rätt).

För det andra är ju justerbara fästen guld värda.


Om du hittar tråden får du gärna lägga in länk här.

Hur löste du "problemet" att skjuta kortare avstånd än 15yards? Chimsa? Justerbart fäste?
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Kincop 21 feb 2019, 14:25

börne skrev:....
Du vill åstadkomma detta, nu är vinkeln sjukt överdriven. Du vill vinkla din kikare neråt så att siktlinjen träffar kulbanan tidigare som redan Kapten skrev, tänkte denna skiss borde vara tydlig nog!


För att följa länken så måste du registera dig.



Nu trillade nog myntet ner för mig tack vare din bild men Kaptens bild gjorde mig mer konfunderad. :Thumbupp:

Jag ska försöka skjuta på längre avstånd utomhus under helgen, men det lutar åt att beställa ett ställbart fäste.
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Archon 24 feb 2019, 21:07

Leopold skrev:Dessutom har TS ytterligare ett problem om man vill skjuta på 7 meter men bara har möjlighet att ställa 15 meter som kortaste avstånd - det blir avvikelser pga parallaxfel. Dvs du kommer att träffa olika beroende på ögats position i okularet, märks om du spänner fast bössan i riktning mot målet och flyttar runt ögat i okularet - hårkorset flyttar sig över målet.

Till en del kan detta motverkas av tillbehör som hjälper till att hålla ögat centrerat i okularet under skjutning, tex Accu Cover för någon hundring eller något liknande i hemmasnickrad variant:
För att följa länken så måste du registera dig.



7 meter är extremt kort avstånd när man skjuter med kikare och det blir kompromisser.


Själv har jag inte det problemet på något av mina luftgevär. Siktena på mina luftgevär går att ställa ner till 7,5 yards (cirka 7 meter) plus att linsdiametern på blott 32 mm gör att ögat har mindre yta att irra runt på (vilket säkert bidrar till att minska eventuella parallax-avvikelser, om än väldigt marginellt). Däremot har jag exakt samma problem som trådskaparen när jag skjuter med mina airsoft snipergevär. Dessa är utrustade med större kikarsikten, och parallaxet går bara att ställa ner till 20 yards (runt 18 meter). Detta gör att jag får hålla en bra bit över om jag ska träffa mitt avsedda mål om jag skjuter från närmare håll än så. Men jag är ändå van vid att hålla över med mina airsoft gevär när jag är ute i fält, så... minst lika viktigt som att träffa målet är att kunna se sin motståndares dumma uppsyn i kikaren när man träffar vederbörande i kolan (ha ha).

Det som förbryllar mig är att trådskaparen skapade en Bibellång tråd för ett tag sedan där han efterfrågade vilket kikarsikte som var bäst. Han fick mängder med bra info och valde ett sikte för lite längre avstånd för att boosta sitt sniper ego. Sedan väljer han ändå att skjuta på ett avstånd som går lika bra med öppna riktmedel, och nu undrar han varför hans monster sniper kikarsikte inte funkar som han vill. Folk är för roliga. Nåja, problemet går ju att lösa, men ändå.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Kincop 25 feb 2019, 11:16

Archon skrev:
Leopold skrev:Dessutom har TS ytterligare ett problem om man vill skjuta på 7 meter men bara har möjlighet att ställa 15 meter som kortaste avstånd - det blir avvikelser pga parallaxfel. Dvs du kommer att träffa olika beroende på ögats position i okularet, märks om du spänner fast bössan i riktning mot målet och flyttar runt ögat i okularet - hårkorset flyttar sig över målet.

Till en del kan detta motverkas av tillbehör som hjälper till att hålla ögat centrerat i okularet under skjutning, tex Accu Cover för någon hundring eller något liknande i hemmasnickrad variant:
För att följa länken så måste du registera dig.



7 meter är extremt kort avstånd när man skjuter med kikare och det blir kompromisser.


Själv har jag inte det problemet på något av mina luftgevär. Siktena på mina luftgevär går att ställa ner till 7,5 yards (cirka 7 meter) plus att linsdiametern på blott 32 mm gör att ögat har mindre yta att irra runt på (vilket säkert bidrar till att minska eventuella parallax-avvikelser, om än väldigt marginellt). Däremot har jag exakt samma problem som trådskaparen när jag skjuter med mina airsoft snipergevär. Dessa är utrustade med större kikarsikten, och parallaxet går bara att ställa ner till 20 yards (runt 18 meter). Detta gör att jag får hålla en bra bit över om jag ska träffa mitt avsedda mål om jag skjuter från närmare håll än så. Men jag är ändå van vid att hålla över med mina airsoft gevär när jag är ute i fält, så... minst lika viktigt som att träffa målet är att kunna se sin motståndares dumma uppsyn i kikaren när man träffar vederbörande i kolan (ha ha).

Det som förbryllar mig är att trådskaparen skapade en Bibellång tråd för ett tag sedan där han efterfrågade vilket kikarsikte som var bäst. Han fick mängder med bra info och valde ett sikte för lite längre avstånd för att boosta sitt sniper ego. Sedan väljer han ändå att skjuta på ett avstånd som går lika bra med öppna riktmedel, och nu undrar han varför hans monster sniper kikarsikte inte funkar som han vill. Folk är för roliga. Nåja, problemet går ju att lösa, men ändå.


Oj..!
Ska jag uppfatta detta sista stycke i ditt inlägg som nån slags kritik för att jag ej köpte ett lågförstorande kikarsikte och helst med fast förstoring?
Var nånstans i min enormt långa tråd och bland mina enormt naiva frågor uppfattade du inte att jag är totalt novis gällande kikarsikten? Likaså erkände jag att jag missade just parallaxkravet minimum 10m men då hade jag redan beställt.
Jag väljer att skjuta på 7m då jag för tillfället inte har möjlighet till annat avstånd. Bössan skjuter alldeles förträffligt jämnt och fint och jag behöver "bara" hålla 5 MilDot över på 7m. Något jag inte först förstod HUR det funkade..(trodde det räckte med lägsta förstoring och höja m.h.a MOA!) fortfarande förstår jag inte mycket men försöker lära mig..MEN efter ditt inlägg så undrar jag om du tycker jag ska sluta fråga här på forumet? :roll:
Om inte..så har jag missuppfattat dig tack o lov.
(och nej, jag tänker inte chimsa då jag nöjer mig med att hålla högre, har även fixat ställbara Fx fästen)
Boosta mitt SNIPERego? Yepp!!
Senast redigerad av Kincop 25 feb 2019, 11:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Följande användare vill tacka Kincop för detta inlägg
Brogubben (25 feb 2019, 11:56)

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Air 25 feb 2019, 16:44

Fråga går bra här väldigt många gör det.Lika många gör ändå något helt annat
även om flera ger samma bra råd.Återkommer sedan med problem därefter.
Så för min del har jag tröttnat.Från en som gav råd om mindre kikarsikte.
Lycka till ändå Med vänlig hälsning.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Kincop (26 feb 2019, 11:15)

Re: Nya grejer men..höjdjustering funkar inte?

Inläggav Kincop 26 feb 2019, 11:28

Air skrev:Fråga går bra här väldigt många gör det.Lika många gör ändå något helt annat
även om flera ger samma bra råd.Återkommer sedan med problem därefter.
Så för min del har jag tröttnat.Från en som gav råd om mindre kikarsikte.
Lycka till ändå Med vänlig hälsning.


Klart det måste vara uttröttande att ofta svara på frågor om responsen sedan blir att frågeställaren agerar "stickistäv" med svaren.
Kanske kan detta bero på att man under tiden svaren ramlat in glömmer förklara tydligt att man bitvis reviderar sin frågeställning. Så blev det i alla fall delvis i mitt fall vilket jag självklart beklagar. Icke desto mindre är det just tack vare de initiala svaren som gör att man får andra värderingar och krav/tankar. Man kan svårligen som nybörjare gå från punkt A till C utan att först passera B...
Kanske det borde skapas en mer utförlig FAQ så ärrade forumdeltagare slipper ställa upp och svara/utbilda oss noviser?

Jag är i alla fall oerhört tacksam för de personer med tålamod och positiv synvinkel på oss noviser med alla våra tokiga frågor och "inkonsekventa" ageranden. :)

p.s Min trådrubrik ska läsas med betoning på frågetecknet. Med facit i hand är det en dålig rubrik då den antyder att utrustningen kanske är fel när det i själva verket är "skit bakom spakarna" :oops:
Senast redigerad av Kincop 26 feb 2019, 11:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kincop
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 08 jul 2018, 17:00
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 492 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB300SU

Följande användare vill tacka Kincop för detta inlägg
Brogubben (26 feb 2019, 11:47), Air (26 feb 2019, 13:16)

Föregående

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer