Varför klicktabell?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Varför klicktabell?

Inläggav Luftpangarn 02 jun 2019, 20:45

Jag avser beställa ett "Rocky 4-16x50" från Cabom i morgon. För att följa länken så måste du registera dig.



Av någon anledning, slog det mig, när jag tänker på att parallaxen justeras genom att rotera främre cylindriska delen på siktet, där de ungefärliga avstånden är uppmärkta, att varför har man inte bara en parallell skala med antal mildots för varje avstånd? Mildotssystemet är ju bökigt i huvudet. Kanske tänkte jag på gamla räknestickor eller nå't.

Naturligtvis måste man skapa skalan själv, då den beror på ammo och gevär. Men sedan slog det mig, när man har parallaxhjul på sidan, varför skriver man in en remsa med exakta avstånd, som sedan kollas mot en klicktabell, för att sedan justera höjdtornet? Varför inte bara skriva "klicken" direkt på pappersetiketten?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Nitro 02 jun 2019, 21:16

Alla har vi våra olika system som vi trivs bäst med.
För att klicka in rätt så är det viktigt att veta avståndet och det har man sitt stora sidohjul till där man har sina avståndsmarkeringar.
Efter att man vet avståndet så kan man sen klicka in sig rätt och då är ju tanken om man gjort rätt att skottet ska ta rätt förutsatt att man även hållit ut rätt för den eventuella vinden.

För min del så använder jag markeringarna som står på höjdratten. Vid ett visst avstånd ska höjdratten stå på ett visst nummer. För att komma fram till detta krävs det en hel del skjutning på olika avstånd och då göra anteckningar på vilket nummer höjdratten ska stå på de olika avstånden.

Med andra ord det blir mycket skruvande på höjdratten och min erfarenhet säger att det behövs ett sikte av god kvalité för att både repetera rätt samt tåla allt skruvande utan att gängorna pajar eller glappar.

Givetvis går det att strunta i att skruva och bara köra med dottar eller som jag började notera hur många cm. skotten gick högt eller lågt på de olika avstånden och sen hålla över eller under samma antal cm. Hålet är ju 4 cm i fullstor killzon och då kan man utgå efter det.

Men alla såvitt jag vet som gör bra resultat klickar in sig.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Varför klicktabell?

Inläggav börne 02 jun 2019, 21:18

Luftpangarn skrev:varför skriver man in en remsa med exakta avstånd, som sedan kollas mot en klicktabell, för att sedan justera höjdtornet? Varför inte bara skriva "klicken" direkt på pappersetiketten?

Det där är väldigt olika hur man väljer att ha det, finns många system & bara man själv har koll så är det ju rätt.

Jag valde att ha meterantal på sidohjul & höjdratt, tyckte det var det enklaste & mest lättbegripliga! Men man kan ju märka hur man vill, bara det genererar i att det tar på rätt höjd!

Får jag 38 på sidohjulet så ska höjdratten stå på 38... enkelt! Krävs ju dock man har en stor höjdratt så man får plats med infon där!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Varför klicktabell?

Inläggav börne 02 jun 2019, 21:30

Nu vet jag inte om du avser att börja med FT då du ställer en fråga angående att klicka osv, men en sak att tänka på är att vid olika stationer skjuter man i knä & stå, då kan det vara svårt att justera parallaxen framme på kikaren samtidigt som du ska hålla bössan med en hand samtidigt som du ska kolla i den så att säga! Med stort sidohjul kan man både ha handen som stöd & surra på hjulet med ett par fingrar!

Sidoparallax är därför att föredra. Många gånger låter det som att det är FT du vill börja med, därför min kommentar om detta!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Luftpangarn 02 jun 2019, 22:05

Börne, du verkar ju köra (nästan?) exakt det jag tycker verkar enklast. För du skriver klickvärdet på sidohjulet, och så ställer man höjdratten på samma värde.

Fast sedan pratar du om att märka upp höjdtornet? Eller missförstår jag? Märkningen där spelar väl ingen roll, med detta system?

Jag kanske är totaltrög, men jag förstår inte om du menar något annat än det både jag och - som jag förstår det - Börne menar?

Frågan uppstår, då de märkremsor för sidohjulet jag sett här på forumet, alla anger exakta avstånd, som måste "översättas" till siktets höjdinställning, via en tabell man skapat. Exempel är klicktabell på insidan av "flip up" linsskyddet, eller en tejpad lapp på stocken.

Jag har själv börjat på remsan med exakta avstånd på FT siktets parallaxhjul. För det är vad jag sett på foton här på forumet. Men jag förstår inte vitsen vid närmare eftertanke, om man inte tänker växla mellan olika ammunition. Men det är väl typ det sista folk gör, när de hittat rätt.

Det är klart att ett billigt sikte nog garanterat har glapp i mekaniken. Men det har även svarvar som är jättedyra. Knepet är ju att alltid skruva tillbaka längre än glappet, och sedan skjuta "mutterdelen" framför sig. Man kan svarva med helt hysteriskt glappa muttrar / ledarskruvar, bara man gör på detta sätt. I själva verket gör man ALLTID så, om man har någon koll alls.

Att billig mekanik inte håller länge, är väl inte heller något man kan bli förvånad över. Och optik uppfattar jag som extremt mekaniskt känslig, så fort man vill ha justeringsmöjligheter, i stället för fast optik. Lägger man flera system ovanpå varandra, blir ju alltihop eländigt mångfaldigat.

Som att både kunna justera förstoring och parallax. Man liksom tigger om problem, om man ser nyktert på saken. Avstår man justeringarna, och väljer fast optik, lär man få helskottas bättre prestanda för pengarna. Fast bara optimalt för en viss typ av situationer...

Men parallaxen skiljer sig mest vid korta avstånd. (Typ snedvinkel sidofelet när man tittar, skulle jag beskriva det för någon ny. Som jag förstår huvudpoängen.) Korta avstånd är vad vi skjuter med luftgevär, så för oss är parallaxjustering mycket värdefullt, jämfört med jägare som skjuter på minst 100m typ. Jag gissar att nästan all jägaroptik är fast? (Har ingen aning, aldrig sysslat med jakt med kikarsikte.)

Att siktet först måste vara rimligt monterat, och att man sedan måste skjuta en djäkla massa skott, för att veta vad som gäller för geväret, med viss ammo, och aktuellt sikte, kan man inte komma ifrån. (Har man ingen regulator på sitt PCP, måste man också bestämma mellan vilka tryckvärden man får jämnast resultat, och hålla sig mellan dessa max- och mintryck, både vid inskjutning och tävling / motsvarande.)

Har jag fattat rätt, att du Nitro, skriver klickvärdena, inte avstånden, på parallaxhjulet?

P.S. I en framtid, kan en dator och servon göra alltihopa. Fast datorn kan ju ta över hela skyttet. Så har vi ingen hobby kvar... :wink: :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Varför klicktabell?

Inläggav börne 02 jun 2019, 22:16

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (02 jun 2019, 22:28), Watchdog (21 maj 2021, 20:06)

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Luftpangarn 02 jun 2019, 22:28

Du har alldeles rätt Börne! Det är mot FT jag är på väg, fast i min egna takt.

På Hatsanbössan har jag ett sikte med parallaxhjul på sidan. Det är tänkt för FT. Även om 97% av FT kommer ske på min egna tomt. :-) Tävla är inte min grej, men jag uppskattar att lära av andra - och ha trevligt!

Rockysiktet 4-16x50 är till QB78, som är avsett som lattjolajban plinkningsbössa. Och det är skitkul med den bössan. Men, jag har förstått värdet av parallaxjustering, för att inte exakt position mellan öga / stock / sikte skall ställa till det.

Jag har litet kört fast med FT siktet / Hatsanbössan. Siktet visar sig behöva shimsas en tredje gång, i 45graders vinkel, för att alls få en rimlig utgångspunkt. Och sedan har det blåst larvigt mycket VARENDA DJÄVLA DAG i två månader. :x

Parallaxproblematiken blev väldigt tydlig med min (för mig) nya ganska seriösa Röhm Trainer pistol. Man får liksom bestämma sig för vilket öga och kroppsposition man vill använda, om man meningsfullt skall kunna justera in siktet. (Har upptäckt att enhand utsträckt arm, är smartast att satsa på. Det ger längst avstånd mellan öga och sikte,vilket minimerar fokuseringsproblemen för en 56-årig gubbes ögon. :-) )

Jag tar det lugnt och ser till att ha kul med skyttet. Projekten får ta sin tid. Skyttet är avkopplande underbar glädjefylld LEK för mig. Det får inte bli uppgifter som hänger ovanför huvudet. SKOJ och njutning, skall det vara. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Luftpangarn 02 jun 2019, 22:31

Snyggt torn Börne!

Du verkar ju ha förenklat systemet exakt som jag undrade om man inte bör göra. Jag tror det hjälper skyttet också, att inte leka räkneapparat med hjärnan, när man skall skjuta. :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Lillejohn (25 maj 2020, 13:11)

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Nitro 03 jun 2019, 06:31

Luftpangarn skrev:Har jag fattat rätt, att du Nitro, skriver klickvärdena, inte avstånden, på parallaxhjulet?

Nej, jag har avståndet på parallaxhjulet (sidohjulet) och då har jag en klicktabell där jag kan se vilket nummer som höjdratten ska stå på.

Egentligen spelar det ingen roll vad du har för markeringar. Det kunde stått A, B, C osv. också så länge höjdratten står rätt beroende på vad sidohjulet visar.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Lillejohn (25 maj 2020, 13:12)

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Leopold 03 jun 2019, 09:52

Anledningen att många FT-skyttar separerar parallaxhjulets skala från höjdrattens inställningar är att de avser olika parametrar som inte är direktkopplade till varandra.

Parallaxinställningen, där "mäter" ofta en kikare olika avstånd beroende på hur pass varm kikaren är. Man talar om "tempshift" som kan vara kontinuerlig med ökande temperatur eller så sker det i steg vid vissa tröskelteperaturer. En del kikare är inte känsliga alls för detta och då är det bara att gratulera.

Så det första man får göra vid en FT-station är att bedöma avståndet med hjälp av siktet och andra ledtrådar, kompensera för aktuell tempshift för att bestämma skjutavståndet.

Sedan gäller det att få till rätt inställning på höjdratten (eller rätt antal dottar att hålla över/under). Här spelar luftens densitet (som beror av temperatur, tryck och fuktinnehåll) roll och man kan behöva kompensera för detta tex via tabeller. Eller som jag oftast kör med, ha flera skalor på höjdratten där jag väljer den som är aktuell efter tävlingsdagens förhållanden.

Även skjutvinkel uppåt/nedåt spelar roll särskilt på längre skjutavstånd så detta behöver man kompensera för på ett eller annat sätt tex genom att använda någon form av tabell för att dra ifrån ett visst antal klick beroende på skjutvinkel och avstånd till målet.

Det finns även fler lurigheter, är det stark sol så kan man få träfflägesförändringar åt olika håll men det har inte alltid med dessa parametrar att göra - kan räcka att skydda riggen/kikaren från sol men även optiska böjningsfenomen förekommer via skiktning av luften över tex en varm markyta.

Ibland märker man av en "bimetalleffekt" som kommer av att kikaren och fäste/bössa är gjorda i olika material med olika utvidgningskoefficient: om denna effekt är tydlig och följer temperaturen med någorlunda förutsägbarhet kan man givetvis kompensera även för detta via en tabell. Har inte märkt av någon regelbundenhet i detta själv på min ftp900-rigg så jag lämnar det därhän.
______
PS. Här är en tråd från förra året som går in mer på detaljerna: viewtopic.php?f=87&t=18301&p=333227
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Luftpangarn (03 jun 2019, 17:26)

Re: Varför klicktabell?

Inläggav börne 03 jun 2019, 17:09

Det Leopold nämner om tempshift osv är såklart nåt dom allra seriösaste fipplar med... Jag får 38m på hjulet, vrider höjdratten till 38m.... PANG!!!

Bara så du inte tror att man måste ha en massa olika skalor för olika temperaturer, lufttryck hit & dit för att kunna syssla med FT på en hyfsad nivå. Jag hänger inte med VM skyttarna, men jag har slutat tävla i den klassen ändå, gillar hur min bössa går i 19J med JSB Heavy så kör i 45J klassen istället & har en mycket mer avslappnad attityd till skyttet idag mot för nåt år sedan då man jagade rankingpoäng, blev lack om man missade osv osv, nog retar man sig lite på riktigt klantiga misstag, som när man får 35m på sidohjulet men tänker... NÄ... det där kan fan inte stämma, klickar till 30m & det tar givetvis lågt :o

Den retar mig faktiskt lite än, kostade mig ett SM brons i PCP 45J förra året :-)

Det jag menar är att märk upp som jag, antal meter på sidohjulet eller som du sa vilket klick du måste vara på, bara man har samma siffror så spelar det ju ingen roll, det kommer du klara dig långt på :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (03 jun 2019, 17:28)

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Leopold 03 jun 2019, 21:16

Jag håller helt med om att man inte behöver fundera på alla parametrar jag räknade upp för att ha riktigt skoj på tävlingar! Särskilt här i Sverige så är det sällan några extremtemperaturer, höghöjdstävlingar eller riktigt långa vinkelmål, är ju mest där det spelar avgörande roll med finliret.

Man har fullt upp i många år att försöka få någorlunda kläm på vindavdrift och att nå hyfsad stabilitet i skjutställningarna och fullärd kan man aldrig bli.

Men frågan ställdes varför man har separata klicktabeller och mitt inlägg var ett svar på det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
börne (03 jun 2019, 21:35), Luftpangarn (04 jun 2019, 06:45)

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Luftpangarn 04 jun 2019, 12:19

Jag har tänkt litet på det här med att skapa en separat klicktabell. Leopolds svar får mig att tänka att det är mer flexibelt. Avstånden på parallaxhjulet kommer ju aldrig ändra sig. (Kanske om man flyttar siktet en aning framåt eller bakåt på pipan?)

Däremot kanske man vill byta ammo - eller ta hänsyn till luftfuktighet. :wink: Dit kommer ingen få mig... :lol:

Och jag har också ändrat inställning till själva skapandet av en klicktabell. Jag har hittills liksom inte tyckt att det blåst tillräckligt svagt för att kunna göra en perfekt klicktabell. Men så skrev Börne häromdagen något i stil med 'att man vill ju att det skall vara vindstilla under inskjutning, men det är det ju aldrig". Kvarnarna började mala i mitt huvud. "Nä det har han väl nog sannolikt rätt i." :roll:

Så slog det mig, att skall jag vänta på en fullständigt vindstilla dag, kan hela halva sommaren ha passerat, innan jag börjar använda Hatsan geväret med FT siktet. För det är nog som Börne säger, det är bara det att jag inte uppfattat svag vind som vindstilla, typ, tidigare. Det är först nu, med återupptaget luftskytte i vuxen ålder, och utomhus, med precisionsambitioner, som min medvetenhet om svag vind ändrats. Numera kollar jag fasadflagga utanför fönstret varje morgon, "Är det en bra skyttedag?" :-)

Nä, en klicktabell är nog rätt mycket ett "work in progress". Iaf några månader.

Så med förändrad attityd, skall jag shimsa och sätta igång! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Kapten Kamin 04 jun 2019, 12:54

Luftpangarn skrev:Avstånden på parallaxhjulet kommer ju aldrig ändra sig.

Jo, dom kommer ändra sig.....
Största faktorn är temperatur... Dina markeringar som du gjort vid +15° kommer inte stämma vid +30°.
Hur mycket det kommer skilja varierar från sikte till sikte, men det kommer att skilja..
Sen mäter man avstånden olika beroende på ljusförhållanden. I ett skuggigt parti på banan, mäter du annorlunda mot I direkt solljus.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Luftpangarn (04 jun 2019, 13:34)

Re: Varför klicktabell?

Inläggav info@hafner.se 23 jun 2019, 12:20

börne skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



var får man tag på klisterlapparna med meter avstånden?
Användarvisningsbild
info@hafner.se
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 maj 2019, 22:50
Ort: Stockholm-Hökarängen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 8 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: SLJF
Luftvapen favorit: FX Royal

Re: Varför klicktabell?

Inläggav info@hafner.se 23 jun 2019, 12:22

info@hafner.se skrev:
börne skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



var får man tag på klisterlapparna med meter avstånden?


en fråga till, är det ett annat större höjdtorn eller är det ngn slags hylsa förstoring på för att ge plats till att märka upp på?
Användarvisningsbild
info@hafner.se
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 maj 2019, 22:50
Ort: Stockholm-Hökarängen
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 8 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: SLJF
Luftvapen favorit: FX Royal

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Silwer 23 jun 2019, 12:23

Större torn.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Varför klicktabell?

Inläggav börne 23 jun 2019, 12:31

info@hafner.se skrev:
info@hafner.se skrev:
börne skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



var får man tag på klisterlapparna med meter avstånden?


en fråga till, är det ett annat större höjdtorn eller är det ngn slags hylsa förstoring på för att ge plats till att märka upp på?

Här kan du köpa klisterlapparna... skrolla ner en bit så ser du dom För att följa länken så måste du registera dig.



Det är en customtillverkad höjdratt som jag monterat på originalratten tillverkat av börne Engineering.
Senast redigerad av börne 23 jun 2019, 12:42, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Silwer 23 jun 2019, 12:36

Just höjdrattar är svåra att få tag i, pga alla modeller av sikten.

Finns att köpa för många modeller av kikare, andra har det väl original, nen annnars måste man få en tillverkad åt sig eller som här själv tillverja en.

Splinschen eller hur det stavas varierar ju mellan ilika märken, detta ger oroblemet, på sidohjulen kan man ifta ha jysterbart fäste kring heka vredet vilket gör att de hjulen passar mer allmänt på SF sikten.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Varför klicktabell?

Inläggav Silwer 23 jun 2019, 12:38

Många ovan ska vara några, dvs några sikten bara.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Varför klicktabell?

Inläggav börne 23 jun 2019, 12:39

Det var väl du som köpte Kaptens Falcon T50 i Forshaga.... då finns det färdiga lösningar, även det från Rowan Engineering, dyra saker men sjukt fin kvalitet på deras prylar, snabb leverans & bra att handla av osv... Skrolla ner lite så hittar du torn till T50. För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Varför klicktabell?

Inläggav ogster 26 jun 2019, 13:41

Jag har är både torn och Hjul till T50 liggandes
(Om jag inte minns fel)

Bild
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Varför klicktabell?

Inläggav dano_swe 26 jun 2019, 14:04

Skjut in bössan när det är runt 20 grader ute så har du täckt in de flesta tävlingstillfällenas temperatur. Man kan nerda hur mycket som helst, men ta en sak i taget. Och krångla inte till det onödigt mycket, man kan ändå inte inte täcka in allt när man börjar. För varje tävling lär man sig mer och mer. Ha kul!
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
gubbe (26 jun 2019, 15:50), börne (26 jun 2019, 15:55), Kapten Kamin (26 jun 2019, 17:03), Nitro (26 jun 2019, 20:32)


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer