MOntering av sikte och infästningslängd

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

MOntering av sikte och infästningslängd

Inläggav vas 19 feb 2020, 20:44

Jag har ett Hawke Airmax 4-12×40 AMX som jag försöker montera på ett hw50s. Då jag aldrig använt optiskt sikte förr så misslyckades jag i valet av fäste. Efter lite googling kom jag fram till att endelsfäste var bra för ett fjädergevär. Vidare så verkade mediumhöjd vara lagom för ett sikte med 40mm på bredaste punkten. Siktet har entumsrör. Jag beställde ett sportsmatch op25c. Det visade sig dock att det var 120mm långt och mitt sikte enbart har 118mm rör. Så det passade inte. Efter lite sökande på nätet så verkar de flesta endelsfästen ligga runt 120mm. Är mitt sikte ovanligt kort? Även Hawkes egna endelsfäste med mediumhöjd är 120mm. Sportsmatch AOP55 är endast 110mm och skulle fungera dock är det 10mm högre. Hur viktigt är det att minimera höjden? Sportsmatch OP15C är också tillräckligt kort men det är på gränsen till för lågt istället. Finns det några andra kortare endelsfästen? Eller är det bättre att satsa på ett tvådelsfäste? Då jag aldrig använt annat än det medföljande korn siktet vet jag inte om geväret har något barrel drop. Vad jag förstått är det vanligt på brytgevär. AOP55 har förutom att vara tillräckligt kort elevation adjustment är det något man bör satsa på (även utan att veta om det behövs för det specifika geväret)?
vas
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jun 2018, 23:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: MOntering av sikte och infästningslängd

Inläggav gubbe 19 feb 2020, 21:30

vas skrev:Sportsmatch AOP55 är endast 110mm och skulle fungera dock är det 10mm högre.


Enda ev problemet med det är om du upplever för dålig kindkontakt kolvkammen.
Oftast blir det bättre med lite högre fäste.

Tror det skulle fungera bra med tvådelat också av bra kvalité på ett HW50. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: MOntering av sikte och infästningslängd

Inläggav Batistuta 19 feb 2020, 23:46

Ditt sikte är nog ovanligt kort skulle jag säga, jag kollade upp det och det fattas två millimeter för att passa. Jag själv hade nog filat till det så det passar, annars är det bara att köpa ett nytt fäste tyvärr.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: MOntering av sikte och infästningslängd

Inläggav vas 20 feb 2020, 01:23

gubbe skrev:
vas skrev:Sportsmatch AOP55 är endast 110mm och skulle fungera dock är det 10mm högre.


Enda ev problemet med det är om du upplever för dålig kindkontakt kolvkammen.
Oftast blir det bättre med lite högre fäste.

Tror det skulle fungera bra med tvådelat också av bra kvalité på ett HW50. :)


Efter lite testande är min känsla är att kindstödet redan är på gränsen och att 10mm högre skulle bli ganska högt. Jämfört med när jag använder kornsiktet känns det som stödet hamnar lågt mot kinden. Dock är jag inte på något sett säker eftersom det är svårt att testa då siktet inte ligger rakt i nuvarande fäste.

Batistuta skrev:Ditt sikte är nog ovanligt kort skulle jag säga, jag kollade upp det och det fattas två millimeter för att passa. Jag själv hade nog filat till det så det passar, annars är det bara att köpa ett nytt fäste tyvärr.


Jag hade ärligt talat inte förstått att längden var ett mått man skulle hålla koll på. Hade mest oroat mig för höjden. Blev lite förvånad när siktet var för kort.



Siktet är 54mm på bredaste punkten vilket väll borde betyda att den teoretiskt lägsta höjden till centrum på ringen är 27 mm. Hurrican har Hawkes 2-delade mediumringar dessa är bara 26mm och är antagligen för låga. Deras high ringar är 35mm och skulle tror jag ge sämre kindstöd än nuvarande fäste. Sportmatch medium verkar vara 30mm på de flesta modeller och de ser ut att funka när jag provar med det nuvarande fästet jag har. Jag antar att deras tvådelade medium-fäste skulle fungera, det verkar heta TO4C. Hurricane har det inte på hemsidan. De har bara den höga och den låga modellen. Vad finns det för andra tillverkare som har ett fäste med höjd nära 30mm till centrum? Antingen tvådels eller endels och 115mm eller kortare.
vas
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jun 2018, 23:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: MOntering av sikte och infästningslängd

Inläggav Batistuta 20 feb 2020, 01:32

Jag brukar köpa fästen på ebay, lite billigare och bättre sortiment.
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: MOntering av sikte och infästningslängd

Inläggav vas 20 feb 2020, 02:24

Det blev ett fäste från ebay uk. Ett TO4C identiska höjdmått med fästet jag köpte först men tvådelat istället för endelat. Förhoppningsvis fungerar det.
vas
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jun 2018, 23:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: MOntering av sikte och infästningslängd

Inläggav per1 20 feb 2020, 04:50

vas skrev:Jag har ett Hawke Airmax 4-12×40 AMX som jag försöker montera på ett hw50s. Då jag aldrig använt optiskt sikte förr så misslyckades jag i valet av fäste. Efter lite googling kom jag fram till att endelsfäste var bra för ett fjädergevär. Vidare så verkade mediumhöjd vara lagom för ett sikte med 40mm på bredaste punkten. Siktet har entumsrör. Jag beställde ett sportsmatch op25c. Det visade sig dock att det var 120mm långt och mitt sikte enbart har 118mm rör. Så det passade inte. Efter lite sökande på nätet så verkar de flesta endelsfästen ligga runt 120mm. Är mitt sikte ovanligt kort? Även Hawkes egna endelsfäste med mediumhöjd är 120mm. Sportsmatch AOP55 är endast 110mm och skulle fungera dock är det 10mm högre. Hur viktigt är det att minimera höjden? Sportsmatch OP15C är också tillräckligt kort men det är på gränsen till för lågt istället. Finns det några andra kortare endelsfästen? Eller är det bättre att satsa på ett tvådelsfäste? Då jag aldrig använt annat än det medföljande korn siktet vet jag inte om geväret har något barrel drop. Vad jag förstått är det vanligt på brytgevär. AOP55 har förutom att vara tillräckligt kort elevation adjustment är det något man bör satsa på (även utan att veta om det behövs för det specifika geväret)?


Dette festet er 100mm langt. Passer fint til mitt Leupold 6x42 med påsatt Butler Creek lins skydd så mulig det også passer ditt Hawk Airmax. Omtrent samme høyde som SM OP25C. Jeg foretrekker også fester som er så lave som mulig.
Svært god kvalitet, jeg har 3 av disse nettopp pga lengden og den fine høyden. Det har også innebygget dropp kompensasjon på 7/10 mm. Det eneste festet jeg har sett med dette.
För att följa länken så måste du registera dig.

per1
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 14 feb 2013, 19:01
Ort: Norge
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 34 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: TX200 bullpup .22


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer