10 meter åt höger

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

10 meter åt höger

Inläggav marhol 15 okt 2008, 18:13

Ursäkta den dåliga rubriken...

När jag har skjutit på 20 meter och sedan vill skjuta på 10 meter så får jag justera kikaren ca:12-15 snäpp till vänster men höjden stämmer nästan helt perfekt. Om det hade varit så att jag hade fått justera bara höjdinställningen på kikaren så skulle jag inte reagerat. Men när det är så mycket i sidled och så lite i höjdled att det inte är värt besväret så undrar man ju vad det beror på.
Jag har bara skjutit inomhus så det beror inte på vinden och paralaxen är justerad till 10/ 20 meter.

Jag har funderat en del på detta men jag fattar inte vad det beror på kan någon förklara det för mej? :smt060

Skjutjärn: Cyclone .177 10J
Sikte: Nikko Stirling 4-12 x 42 AO
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav öberg 15 okt 2008, 18:23

Det enda jag kommer och tänka på är ju nåt strul men just paralaxen :?:
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Hmm....

Inläggav FX_REVOLUTION 15 okt 2008, 18:30

Lr så har du använt för mycket Pellets lube. Då går kulan i spiral, fråga mig jag trodde att jag hade blivit sinnessjuk. Men ogster gav mig tipset att inte dränka kulorna i gegga.
FX_REVOLUTION
 
Inlägg: 437
Blev medlem: 22 aug 2008, 18:06
Ort: Askersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Re: 10 meter åt höger

Inläggav kenj 15 okt 2008, 19:55

marhol skrev:Ursäkta den dåliga rubriken...

När jag har skjutit på 20 meter och sedan vill skjuta på 10 meter så får jag justera kikaren ca:12-15 snäpp till vänster men höjden stämmer nästan helt perfekt. Om det hade varit så att jag hade fått justera bara höjdinställningen på kikaren så skulle jag inte reagerat. Men när det är så mycket i sidled och så lite i höjdled att det inte är värt besväret så undrar man ju vad det beror på.
Jag har bara skjutit inomhus så det beror inte på vinden och paralaxen är justerad till 10/ 20 meter.

Jag har funderat en del på detta men jag fattar inte vad det beror på kan någon förklara det för mej? :smt060

Skjutjärn: Cyclone .177 10J
Sikte: Nikko Stirling 4-12 x 42 AO


Antagligen sitter inte pipa och siktet i linje. Har du pipstabbe så ÄR det otroligt viktig att den monteras rätt och den inte trycker pipan i någon riktning. Hade detta problem med en typhoon, där pipinfästningen inte är så djup (bättre på cyclone) vilket medför att pipan flexar rejält. Hur som helst så var det skit irriterande, provade nya pipor, kikare och fästen men utan framgång, tillslut lessnade jag och sålde bössan. Köpa en bössa för 5.500:- och en pipa som flexar och inte sitter rakt,...nej tack. Synd på en annars trevlig bössa. :(
BSA Scorpion MK2 .177, Diana 27 .177, Hatsan 55S (Tunad).177, HW 97k .22

Präst i 97k-klubben.
kenj
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 27 jan 2008, 00:21
Ort: Karlskoga
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav marhol 15 okt 2008, 21:08

Det innebär att om skotten drar till höger på 10 meter när kikaren är inskjuten på 20 meter så skulle pipan vara sne åt vänster om jag inte har tänkt helt fel. :idea:
Så finns det något bra knep att fixa till detta på eller är det bara att prova sej fram :?:
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG


Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer