Billigaste tävlingskolven?

Här snackas det om kolvar och stockar till diverse luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Billigaste tävlingskolven?

Inläggav Luftpangarn 07 mar 2019, 08:50

Jag fick hem en Röhm Trainer pistol förra veckan. I mina ögon är den en dröm att skjuta. Men den tillverkas inte längre.

Avgörande för skjutipplevelsen och resultat, är själva den justerbara tävlingskolven. Så nu undrar jag dels vilka de billigaste pistolerna med tävlingskolv som finns att köpa över disk, dels om det finns lösa kolvar man kunde få på tex en billig Artemis CP-1 eller liknande kombo?

Det var någon här på forumet som har just en CP-1 med annan kolv - hur ser den ut?

Visst, trycke är förståss viktigt, men jag undrar om inte kolven kanske tom är viktigare?! Nu är min upplevelse av CP-1 nog ovanligt negativ, då kolven helt enkelt är för liten. Men även om jag skulle modda den genom att såga av och sätta på en ny bottenplatta längre ner, så saknas riktig greppskärning, som ju närmast ”suger fast” pistolen i handen.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Billigaste tävlingskolven?

Inläggav dreg 07 mar 2019, 18:00

Pistolen i fråga ska efterlikna en Pardi sp .22
Huruvida stommen är överensstämmande med det riktiga vapnet vet jag inte. Känner en stor tveksamhet till det.
Men om så är fallet finns det flera tillverkare av kolvar att välja på.
Rink, Nill, Houge för att nämna några.
BKG i Kumla är generalagent för Pardi. Hör Med honom.
Annars Sportec. Sportec skickar kolvar för utprovning, man sänder tillbaka dom kolvar man inte vill ha.
Sen vet ifan om det är värt att köpa en kolv som kostar mer än vapnet.
Tänk om tänk rätt blir mitt tips.
vill du ha en pistol med matchprestanda och anatomiskt grepp, köp en begagnad matchpistol av erkänt märke och börja där istället.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Billigaste tävlingskolven?

Inläggav Luftpangarn 07 mar 2019, 18:37

Nu frågar jag inte för egen del, jag har ju just fått min Röhm Trainer. Det är ju så jag fått prova och insett värdet av en tävlingskolv.

Vad jag tänker, är om man kunde hitta något slags förslag på instegspistol, med riktig tävlingskolv, när folk frågar efter förslag på pistol. Frågan kommer ju upp var och varannan månad. Men något sådant förslag har jag inte sett i diskussionerna. Kanske det helt enkelt inte finns?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Billigaste tävlingskolven?

Inläggav börne 07 mar 2019, 18:54

En gammal FWB 65 är det ju inget fel på!

Är ingen pistolskytt så har egentligen ingen koll, men kan tänka mig att ska man ha en ny pistol med riktig anpassningsbar kolv så kostar det!

Detta är den enda "billiga" jag kommer på... För att följa länken så måste du registera dig.



Bild
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (07 mar 2019, 19:09)


Återgå till Stockar och kolvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer