Stockrenovering - GUIDE
Postat: 05 sep 2008, 15:38
GUIDE - Renovera en stock. (BOKSTOCK)
Ska nedan försöka sammanfatta några tipps på hur man enklast renoverar en "ful" stock.
(Kommer att komplettera med bilder och lite mera text.)
För att följa länken så måste du registera dig.
Det är inte kul att ha en gammal bössa som ser ut som den har släpats bakom en fyrhjuling i ett stenrös...
För att följa länken så måste du registera dig.
Det finns flera sätt att "rädda" stocken.
Betsa, Vaxa, Olja eller Lacka.
Det är inte svårt att göra, utan kräver endast lite tålamod och några få verktyg.
Kostnad runt 300-500 kr ungefär.
Ta bort gammal lack. (2 timmar)
Verktyg:
Lackborttagningsmedel, Pensel, Messingsborste, kapsyl. (150 kr)
För att följa länken så måste du registera dig.
Det finns flera olika tillverkare av lackborttagninsmedel.
Jag använder: CCL Gunstock and Finish Laquer Remover
Den tycker jag fungerar bäst.
Häll över lite av medlet i kapsylen. ( Doppa INTE penseln i flaskan.)
Stryk på medlet på en liten yta i taget. ( max 10x10 cm )
Låt verka ca 2-3 min, sedan använder du borsten till att borsta bort den krackelerade lacken.
Man kan behöva stryka på flera ggr, för att få bort all klarlack.
Det är viktigt att få bort all klarlack, för att du ska få en jämn infärgning när du betsar.
Skapa en fin yta innan du betsar. (3-4 timmar)
Verktyg:
3M slipkudde, Stålull, Vatten, Trasa, våtslippapper. ( 75 kr )
För att följa länken så måste du registera dig.
Den här delen glömmer många.
För att du ska slippa polera “tokig” när du har betsat stocken,
så är det viktigt att du har gjort ett så bra underarbete som möjligt.
Jag brukar slipa/polera av stocken med en 3M slipkudde ( finaste storten, motsvarar ca 400 papper ).
Doppa slipkudden i vatten, och krama sedan ur den ordentligt.
Stocken kommer då att suga åt sig lite vatten när du slipar.
Då får man bort alla trästickor som annars reser sig när du betsar stocken.
(Det tar även bort ev. rester av lackborttagningsmedlet)
Polera hela stocken ca 4 ggr, det brukar räcka.
Låt den torka mellan slipningarna.
Avsluta med att polera en gång med våtslippappet och lite linolja.
Det täpper till alla porer. Använd alltid slipkloss .
OBS !!
Akta nätskärningarna, dom ska INTE slipas.
Slipa INTE på stockens kanter, utan ta endast mycket försiktigt på kanter och hörn.
Detta för att behålla stockens form och linjer.
Skadade stockar.
Verktyg:
Dremmel, Slippapper, Slipkloss, Träersättning/spackel. ( 0-700 kr )
Små tryckmärken kan man med lite vatten ofta få att resa sig igen.
Blöt med vatten på stället som har ett tryckmärke. Upprepa tills träet rest sig.
Kan ta åtskilliga gånger innan det ger med sig. Använt gärna varmt (+50 grader) vatten.
(Bild Kommer)
Små skrapmärken får man slipa bort.
Använd alltid en slipkloss, så ytan blir rak.
(Bild Kommer)
Hål och större jack får man fylla med träersättning.
Det finns många tillverkare, jag använder “klassiska” Plastic Padding / Chemical Wood,
som jag tycker funkar bäst och är lättast att färga till stockens färg.
Det kan man dessutom blanda med slipdamm, så man får rätt nyans.
(Bild kommer)
Större skador kan man få laga med bitar av trä (bok),
men är stocken mycket skadad, kanske det lönar sig att skaffa en ersättningsstock istället.
Betsa. ( 1 timme + torka ca 3-6 timmar )
Verktyg:
T-Sprit, Liten glasburk, Pensel, Hagmans Vattenbets. ( 100 kr )
Jag använder 4 olika kulörer:
Ljus valnöt (70tal), Mörk valnöt (40-50tal), Ebenholts (Svart), och Kastanjebrun(nyare bössor).
Det går åt ungefär 10 cl till en stock, ett stort snappsglas ungefär.
(Bild Kommer)
Blanda lite bestpulver i 5 cl hett vatten, rör om ordentligt och tillsätt sedan 5 cl T-Sprit.
Stryk på betsen på torr stock.
Ändträ och närskärning kan man med fördel blöta innan man betsar.
Då suger den inte lika mycket bets och man undviker på så sätt att överfärga dom delarna.
Jag stryker även nätskärningen i stockens kulör.
Sedan när stocken torkat stryker jag närskärningen med ebenholts/svart en gång (om den ska vara svart).
Tänk på att vattenbets har en tendens att bli mörkare än “färgprovet”,
så testa alltid på en liknande träbit innan du betsar stocken.
Använd INTE lackbets till gevärskolvar.
Det ser ut som påmålad klarlack med betspigment i. Det gör stocken helt livlös.
Skräckexempel här nedan: Lackbets över nätskärning !!
För att följa länken så måste du registera dig.
Borttagen lackbets...
För att följa länken så måste du registera dig.
Betsen ska in i träytan, inte ligga ovanpå.
Det ger stocken djup, och gör den mer livfull.
För att följa länken så måste du registera dig.
Samma stock efter renovering. (betsad och vaxad 2 ggr)
Använd INTE heller vaxbets till gevärskolvar.
Helt värdelöst mot väta och mekanisk åverkan.
Vaxa. (3 Dagar, + fortsätt vaxa i minst 2-3 månader en gång i veckan)
Verktyg:
Linolja/Teakolja .
Karnaubavax. ( Använd Vax av HÖG kvalitet !! ) Stålull, Bommulstrasor. ( 200 kr )
Resultat: Högglans eller matt yta.
(MKT lätt att ”bättra”, men inte så tåligt)
(Bild Kommer)
En grund oljad/mättad stock man man med fördel vaxa.
Börja med att olja in den trärena betsade stocken med Teakolja (50% linolja-50% lacknafta)
Det går utmärkt att passa på att polera stocken samtidigt.
Jag använder “Trollull” 0000 , ett polerstålull.
OBS polera “lätt” så du inte polerar bort betsen.
Jag stryker stocken 2 ggr innan jag ska börja vaxa den.
En gång om dagen. Torka av överflödig olja efter påstrykningen.
Stocken behöver inte vara helt “mättad” utan ska bara oljas lätt för att tåla väta.
Vänta gärna ett dygn innan du börjar vaxa, så all olja dragits in i stocken.
För på vaxet med stålull eller bommulstrasa, i träets längdriktning, “masera” ut det på hela stocken.
Låt sitta i ca 4-5 minuter.
Tag sedan en bommulstrasa och polera med kraftiga tag hela stocken.
Vaxet “härdar” av värmen från bommulstrasan och friktionen, så ta i ordentligt.
Den kommer inte att bli riktigt blank, förns efter 3-4 gången du vaxat den.
Upprepa denna behandling 2 ggr per dag i 2-4 dagar.
Fortsätter du att vaxa en gång i veckan under ca 2-5 månader,
så får du en otroligt djup och glänsande yta.
Olja. (2-6 månader)
Verktyg:
Linolja eller Teakolja, Pensel, Bomulstrasor, Stålull. ( 200 kr )
Resultat: Högglans eller matt yta.
Skall vaxas som avslutning.
(Lätt att bättra, mkt tåligt)
Att olja en stock är kanske inget man ger sig på som första projekt.
Det tar lång tid och du kan inte använda stocken under tiden du oljar den.
När du oljar en stock är det viktigt att du använder Linolja av mycket hög kvalitet.
Oljan ska härda till en högglans yta, och får inte bli “grumlig”, vilket lågprisoljor kan göra.
Tillvägagångssätt:
Stryk den betsade trärena stocken rikligt med linolja. (första gången)
Låt vila i några timmas så stocken suger åt sig oljan.
Torka sedan av överflödig olja med en bomullstrasa.
Låt stocken "härda" i minst en vecka mellan gångerna du oljar den.
Stryk stocken TUNNT med olja.
Polera gärna samtidigt med stålull, då det täpper igen porerna i träet, och gör ytan jämn och blank.
Upprepa proceduren tills du uppnått önskat djup/glans/tjocklek på ytan.
Polera med stålull varje gång du oljar, så får du en jämn och blank yta.
Ytan kommer påminna om en klarlackad yta, men kommer vara betydligt lättare att hålla efter,
och kommer tåla både väta och mekaniskt slitage bättre än både en lackad eller vaxad stock.
MEN, det tar tid... lång tid...minst 4-6 månader innan stocken kan brukas.
Som avslutning lägger man ett tunt lager ofärgat karnaubavax, för att skydda ytan.
Olja med "färdig stockolja" (1 vecka) OBS passar bäst på obetsade stockar.
Verktyg:
"Tru-Oil", svamp, Bomulstrasor, Stålull, Våtslippapper. ( +200 kr )
Resultat: Högglans eller matt yta.
Torktid : ca 2-6 timmar
Skall vaxas som avslutning.
(MKT Lätt att bättra, mkt tåligt)
Tillvägagångssätt:
Stryk den trärena stocken tunt med Tru-Oil.
Polera gärna samtidigt med mycket fint våtslippapper,
Det täpper igen porerna i träet, och gör ytan jämn och blank.
Låt alltid Tru-Oil härda över natten.
Dammtort på 2 timmar.
Upprepa proceduren tills du uppnått önskat djup/glans/tjocklek på ytan.
Polera FÖRSIKTIGT (så inte betsen tar skada) med stålull varje gång du oljar, så får du en jämn och blank yta.
Ytan kommer påminna om en klarlackad yta om man lägger många lager, men kommer vara lättare att hålla efter,
och kommer tåla både väta och mekaniskt slitage bättre än både en lackad eller vaxad stock.
2-3 lager och polering med våtslippapper+Tru-Oil, då blir utan som en Linoljad stock.
Som avslutning lägger man ett tunt lager ofärgat karnaubavax, för att skydda ytan.
Lacka. (2 veckor)
Verktyg:
Klarlack, Slippapper, Stålull, Lackpensel. ( 200 kr )
Resultat: Högglans
(Svårt att bättra, MKT tåligt mot väta, men inte mot stötar, skrapmärken.)
99% av alla fabriksstockar är lackade.
Slipade, betsade och klarlackade.
Enkelt, snabbt och bra resultat (Om man är noggran)
Nackdelen med lack är att den är svår att bättra om olyckan varit framme.
Ett skrapmärke går inte att laga.
Ska du klarlacka din stock så köp den bästa klarlacken du kan hitta.
Bered dig på att du kommer få slipa ner klarlacken 2 ggr innan stocken blir slät och fin.
Minst 4 tunna strykningar behövs för att få ett djup i färgen.
Måla alltid tunnt, och jämnt.
Låt gärna lacken härda i minst 36 timmar innan du slipar/polerar den. (Annars kan lacken vara för mjuk för att slipas)
Första och andra strykningen slipar man försiktigt med våtslippapper/kloss, för att få stocken fri från eventuella “noppor”.
Tredje strykningen polerar man med stålull.
Fjärde strykningen är en “färdigstrykning” och den är viktigast att få helt jämn.
Bästa penseln gäller, för att få en blank och fin yta.
Avslutningsvis kan man lägga ett vaxskikt, men det är inte nödvändigt på lackad yta.
Ett tips när du lackar stocken är att ju fler lager lack du lägger, destå djupare och levande blir stockens utseende.
Tunna lager annars blir det bara "kladdigt".
OJ, de vart mycke.
Jag ska komplettera med bilder, efterhand.
Hoppas Ni har nytta av Guiden.
HÄR ÄR EN BILD PÅ VERKTYG, KEMIKALIER, VAX och OLJA SOM JAG ANVÄNDER
För att följa länken så måste du registera dig.
En liten varning så här på slutet. Linolja kan självantända !!
* Lämna aldrig trasor innehållande linolja eller andra vegetabiliska oljor i brännbar miljö
* Efter avslutat arbete bör trasorna brännas eller förvaras i ett kärl med vatten och lock
* Efter några dygn kan trasan kastas
* Penslar och påstrykare kan rengöras med såpa
// Golle
Ska nedan försöka sammanfatta några tipps på hur man enklast renoverar en "ful" stock.
(Kommer att komplettera med bilder och lite mera text.)
För att följa länken så måste du registera dig.
Det är inte kul att ha en gammal bössa som ser ut som den har släpats bakom en fyrhjuling i ett stenrös...
För att följa länken så måste du registera dig.
Det finns flera sätt att "rädda" stocken.
Betsa, Vaxa, Olja eller Lacka.
Det är inte svårt att göra, utan kräver endast lite tålamod och några få verktyg.
Kostnad runt 300-500 kr ungefär.
Ta bort gammal lack. (2 timmar)
Verktyg:
Lackborttagningsmedel, Pensel, Messingsborste, kapsyl. (150 kr)
För att följa länken så måste du registera dig.
Det finns flera olika tillverkare av lackborttagninsmedel.
Jag använder: CCL Gunstock and Finish Laquer Remover
Den tycker jag fungerar bäst.
Häll över lite av medlet i kapsylen. ( Doppa INTE penseln i flaskan.)
Stryk på medlet på en liten yta i taget. ( max 10x10 cm )
Låt verka ca 2-3 min, sedan använder du borsten till att borsta bort den krackelerade lacken.
Man kan behöva stryka på flera ggr, för att få bort all klarlack.
Det är viktigt att få bort all klarlack, för att du ska få en jämn infärgning när du betsar.
Skapa en fin yta innan du betsar. (3-4 timmar)
Verktyg:
3M slipkudde, Stålull, Vatten, Trasa, våtslippapper. ( 75 kr )
För att följa länken så måste du registera dig.
Den här delen glömmer många.
För att du ska slippa polera “tokig” när du har betsat stocken,
så är det viktigt att du har gjort ett så bra underarbete som möjligt.
Jag brukar slipa/polera av stocken med en 3M slipkudde ( finaste storten, motsvarar ca 400 papper ).
Doppa slipkudden i vatten, och krama sedan ur den ordentligt.
Stocken kommer då att suga åt sig lite vatten när du slipar.
Då får man bort alla trästickor som annars reser sig när du betsar stocken.
(Det tar även bort ev. rester av lackborttagningsmedlet)
Polera hela stocken ca 4 ggr, det brukar räcka.
Låt den torka mellan slipningarna.
Avsluta med att polera en gång med våtslippappet och lite linolja.
Det täpper till alla porer. Använd alltid slipkloss .
OBS !!
Akta nätskärningarna, dom ska INTE slipas.
Slipa INTE på stockens kanter, utan ta endast mycket försiktigt på kanter och hörn.
Detta för att behålla stockens form och linjer.
Skadade stockar.
Verktyg:
Dremmel, Slippapper, Slipkloss, Träersättning/spackel. ( 0-700 kr )
Små tryckmärken kan man med lite vatten ofta få att resa sig igen.
Blöt med vatten på stället som har ett tryckmärke. Upprepa tills träet rest sig.
Kan ta åtskilliga gånger innan det ger med sig. Använt gärna varmt (+50 grader) vatten.
(Bild Kommer)
Små skrapmärken får man slipa bort.
Använd alltid en slipkloss, så ytan blir rak.
(Bild Kommer)
Hål och större jack får man fylla med träersättning.
Det finns många tillverkare, jag använder “klassiska” Plastic Padding / Chemical Wood,
som jag tycker funkar bäst och är lättast att färga till stockens färg.
Det kan man dessutom blanda med slipdamm, så man får rätt nyans.
(Bild kommer)
Större skador kan man få laga med bitar av trä (bok),
men är stocken mycket skadad, kanske det lönar sig att skaffa en ersättningsstock istället.
Betsa. ( 1 timme + torka ca 3-6 timmar )
Verktyg:
T-Sprit, Liten glasburk, Pensel, Hagmans Vattenbets. ( 100 kr )
Jag använder 4 olika kulörer:
Ljus valnöt (70tal), Mörk valnöt (40-50tal), Ebenholts (Svart), och Kastanjebrun(nyare bössor).
Det går åt ungefär 10 cl till en stock, ett stort snappsglas ungefär.
(Bild Kommer)
Blanda lite bestpulver i 5 cl hett vatten, rör om ordentligt och tillsätt sedan 5 cl T-Sprit.
Stryk på betsen på torr stock.
Ändträ och närskärning kan man med fördel blöta innan man betsar.
Då suger den inte lika mycket bets och man undviker på så sätt att överfärga dom delarna.
Jag stryker även nätskärningen i stockens kulör.
Sedan när stocken torkat stryker jag närskärningen med ebenholts/svart en gång (om den ska vara svart).
Tänk på att vattenbets har en tendens att bli mörkare än “färgprovet”,
så testa alltid på en liknande träbit innan du betsar stocken.
Använd INTE lackbets till gevärskolvar.
Det ser ut som påmålad klarlack med betspigment i. Det gör stocken helt livlös.
Skräckexempel här nedan: Lackbets över nätskärning !!
För att följa länken så måste du registera dig.
Borttagen lackbets...
För att följa länken så måste du registera dig.
Betsen ska in i träytan, inte ligga ovanpå.
Det ger stocken djup, och gör den mer livfull.
För att följa länken så måste du registera dig.
Samma stock efter renovering. (betsad och vaxad 2 ggr)
Använd INTE heller vaxbets till gevärskolvar.
Helt värdelöst mot väta och mekanisk åverkan.
Vaxa. (3 Dagar, + fortsätt vaxa i minst 2-3 månader en gång i veckan)
Verktyg:
Linolja/Teakolja .
Karnaubavax. ( Använd Vax av HÖG kvalitet !! ) Stålull, Bommulstrasor. ( 200 kr )
Resultat: Högglans eller matt yta.
(MKT lätt att ”bättra”, men inte så tåligt)
(Bild Kommer)
En grund oljad/mättad stock man man med fördel vaxa.
Börja med att olja in den trärena betsade stocken med Teakolja (50% linolja-50% lacknafta)
Det går utmärkt att passa på att polera stocken samtidigt.
Jag använder “Trollull” 0000 , ett polerstålull.
OBS polera “lätt” så du inte polerar bort betsen.
Jag stryker stocken 2 ggr innan jag ska börja vaxa den.
En gång om dagen. Torka av överflödig olja efter påstrykningen.
Stocken behöver inte vara helt “mättad” utan ska bara oljas lätt för att tåla väta.
Vänta gärna ett dygn innan du börjar vaxa, så all olja dragits in i stocken.
För på vaxet med stålull eller bommulstrasa, i träets längdriktning, “masera” ut det på hela stocken.
Låt sitta i ca 4-5 minuter.
Tag sedan en bommulstrasa och polera med kraftiga tag hela stocken.
Vaxet “härdar” av värmen från bommulstrasan och friktionen, så ta i ordentligt.
Den kommer inte att bli riktigt blank, förns efter 3-4 gången du vaxat den.
Upprepa denna behandling 2 ggr per dag i 2-4 dagar.
Fortsätter du att vaxa en gång i veckan under ca 2-5 månader,
så får du en otroligt djup och glänsande yta.
Olja. (2-6 månader)
Verktyg:
Linolja eller Teakolja, Pensel, Bomulstrasor, Stålull. ( 200 kr )
Resultat: Högglans eller matt yta.
Skall vaxas som avslutning.
(Lätt att bättra, mkt tåligt)
Att olja en stock är kanske inget man ger sig på som första projekt.
Det tar lång tid och du kan inte använda stocken under tiden du oljar den.
När du oljar en stock är det viktigt att du använder Linolja av mycket hög kvalitet.
Oljan ska härda till en högglans yta, och får inte bli “grumlig”, vilket lågprisoljor kan göra.
Tillvägagångssätt:
Stryk den betsade trärena stocken rikligt med linolja. (första gången)
Låt vila i några timmas så stocken suger åt sig oljan.
Torka sedan av överflödig olja med en bomullstrasa.
Låt stocken "härda" i minst en vecka mellan gångerna du oljar den.
Stryk stocken TUNNT med olja.
Polera gärna samtidigt med stålull, då det täpper igen porerna i träet, och gör ytan jämn och blank.
Upprepa proceduren tills du uppnått önskat djup/glans/tjocklek på ytan.
Polera med stålull varje gång du oljar, så får du en jämn och blank yta.
Ytan kommer påminna om en klarlackad yta, men kommer vara betydligt lättare att hålla efter,
och kommer tåla både väta och mekaniskt slitage bättre än både en lackad eller vaxad stock.
MEN, det tar tid... lång tid...minst 4-6 månader innan stocken kan brukas.
Som avslutning lägger man ett tunt lager ofärgat karnaubavax, för att skydda ytan.
Olja med "färdig stockolja" (1 vecka) OBS passar bäst på obetsade stockar.
Verktyg:
"Tru-Oil", svamp, Bomulstrasor, Stålull, Våtslippapper. ( +200 kr )
Resultat: Högglans eller matt yta.
Torktid : ca 2-6 timmar
Skall vaxas som avslutning.
(MKT Lätt att bättra, mkt tåligt)
Tillvägagångssätt:
Stryk den trärena stocken tunt med Tru-Oil.
Polera gärna samtidigt med mycket fint våtslippapper,
Det täpper igen porerna i träet, och gör ytan jämn och blank.
Låt alltid Tru-Oil härda över natten.
Dammtort på 2 timmar.
Upprepa proceduren tills du uppnått önskat djup/glans/tjocklek på ytan.
Polera FÖRSIKTIGT (så inte betsen tar skada) med stålull varje gång du oljar, så får du en jämn och blank yta.
Ytan kommer påminna om en klarlackad yta om man lägger många lager, men kommer vara lättare att hålla efter,
och kommer tåla både väta och mekaniskt slitage bättre än både en lackad eller vaxad stock.
2-3 lager och polering med våtslippapper+Tru-Oil, då blir utan som en Linoljad stock.
Som avslutning lägger man ett tunt lager ofärgat karnaubavax, för att skydda ytan.
Lacka. (2 veckor)
Verktyg:
Klarlack, Slippapper, Stålull, Lackpensel. ( 200 kr )
Resultat: Högglans
(Svårt att bättra, MKT tåligt mot väta, men inte mot stötar, skrapmärken.)
99% av alla fabriksstockar är lackade.
Slipade, betsade och klarlackade.
Enkelt, snabbt och bra resultat (Om man är noggran)
Nackdelen med lack är att den är svår att bättra om olyckan varit framme.
Ett skrapmärke går inte att laga.
Ska du klarlacka din stock så köp den bästa klarlacken du kan hitta.
Bered dig på att du kommer få slipa ner klarlacken 2 ggr innan stocken blir slät och fin.
Minst 4 tunna strykningar behövs för att få ett djup i färgen.
Måla alltid tunnt, och jämnt.
Låt gärna lacken härda i minst 36 timmar innan du slipar/polerar den. (Annars kan lacken vara för mjuk för att slipas)
Första och andra strykningen slipar man försiktigt med våtslippapper/kloss, för att få stocken fri från eventuella “noppor”.
Tredje strykningen polerar man med stålull.
Fjärde strykningen är en “färdigstrykning” och den är viktigast att få helt jämn.
Bästa penseln gäller, för att få en blank och fin yta.
Avslutningsvis kan man lägga ett vaxskikt, men det är inte nödvändigt på lackad yta.
Ett tips när du lackar stocken är att ju fler lager lack du lägger, destå djupare och levande blir stockens utseende.
Tunna lager annars blir det bara "kladdigt".
OJ, de vart mycke.
Jag ska komplettera med bilder, efterhand.
Hoppas Ni har nytta av Guiden.
HÄR ÄR EN BILD PÅ VERKTYG, KEMIKALIER, VAX och OLJA SOM JAG ANVÄNDER
För att följa länken så måste du registera dig.
En liten varning så här på slutet. Linolja kan självantända !!
* Lämna aldrig trasor innehållande linolja eller andra vegetabiliska oljor i brännbar miljö
* Efter avslutat arbete bör trasorna brännas eller förvaras i ett kärl med vatten och lock
* Efter några dygn kan trasan kastas
* Penslar och påstrykare kan rengöras med såpa
// Golle