fixa stocken på en 300 :a universal

Här snackas det om kolvar och stockar till diverse luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

fixa stocken på en 300 :a universal

Inläggav scratch 17 okt 2008, 21:45

Köpte precis en delvis fin 300 universal. Fin på så sätt att det inte var någon rost på blåneringen utan bara lite repor på laddarmen. Dock så har någon sprejat den silver vilket jag har svårt att förstå. Detta hade jag tänkt att ta bort genom först ta på lackborttagningsmedel och slipa med fina sandpapper för att ta fram valnöten och bara olja den. Dock så har det även kommit silverfärg på den svarta delarna som tex handtaget.

Jag undrar om man kan ta på lackborttagningsmedel/färgborttagningsmedel här och skrubba med en tandborste och sedan betsa med hedins mattsvarta spritbets? Jag hörde från någon att det kunde vara problem att just betsa de svarta delarna på en 300.

Någon som har gjort detta, eller har några generella tips om renovering av stocken på en 300:A :?: :)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Micke 17 okt 2008, 23:34

Som gammal kemist...skulle jag ta bort silverfärgen med toluen eller xylen, de löser det mesta, men är grymt hälsovådliga. Undrar om dessa lösningsmedel ens går att få tag i...Apoteket kanske... använd gasmask eller så om du jobbar med dem. Sedan skulle jag göra mitt bästa för att återställa till origininalskick.

Silverfärg? Vem faen?

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav scratch 17 okt 2008, 23:41

Tack micke! Silverfärgen är inget problem tror jag. Går nog bara med färbortagningsmedel och lite sandpapper.
Däremot de svarta detaljerna tex i greppet undrar jag om. För det verkar som om färgen där på 300:orna inte är bets utan något annat? Kan man köra lack/färgborttagningsmedel där och sedan betsa svart? Eller är det en specialfärg som ligger där fran början som man inte skall pilla på?
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Micke 17 okt 2008, 23:52

Jag skulle hålla mig borta från alla former av slipmedel, sandpapper, smärgelduk och så. Jag skulle lösa upp alla färger någon dumgök målat dit. Sedan skulle jag kolla med fabriken hur de brukade infärga handgreppen.

Inte för någon märker skillnaden, men för att fina bössor ska vara original. En 380 ska bara vara som när den kom ut från fabriken. Har man ett akut modifieringsbehov, kan man ju ställa upp i Chineese Airgun-tävlingen...

Alltså, jag är bara en amatör, men man sätter inte på extraljus på en Rolls.

Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav zeke-cool 17 okt 2008, 23:56

Det svarta på FWB stockarna är någon typ av vanlig mattsvart färg!
Pensla på färgborttagningsmedel på hela stocken du!
Användarvisningsbild
zeke-cool
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2007, 05:23
Ort: Hemma
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 24 gånger i 23 inlägg

Inläggav zeke-cool 18 okt 2008, 00:11

Här är ett par bilder på en vanlig 300S där lacken är borttagen och sedan slipad och oljad :!:
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
zeke-cool
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2007, 05:23
Ort: Hemma
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 24 gånger i 23 inlägg

Inläggav scratch 18 okt 2008, 00:59

tack för tipset zeke! Misstänkte nästan att det var färg, för det är en sådan halvplastig yta. Gött då blir det färgborttagningsmedel och en mässingsborste. Sedan får jag se om jag går på med svart akrylfärg igen eller om det blir svart bets....tåls att tänka på lite. Betsa svart är inte alltid det enklaste om man vill lägge det med en jämn avgränsning. Återkommer med resultat :)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav ogster 18 okt 2008, 11:48

Nu hoppas jag inte att det är JFX gamla bössa du har köpt å tänker förstöra stocken på?

Den bössan är lätt den snyggaste fwb 300 jag nånsin sett, alla andra ser ju likadana ut...
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Lasse 18 okt 2008, 12:08

ogster skrev:Nu hoppas jag inte att det är JFX gamla bössa du har köpt å tänker förstöra stocken på?

Den bössan är lätt den snyggaste fwb 300 jag nånsin sett, alla andra ser ju likadana ut...


Jo, det är just det han har gjort :smt050
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse
 
Inlägg: 1537
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:51
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 584 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav scratch 18 okt 2008, 13:48

ogster skrev:Nu hoppas jag inte att det är JFX gamla bössa du har köpt å tänker förstöra stocken på?

Den bössan är lätt den snyggaste fwb 300 jag nånsin sett, alla andra ser ju likadana ut...


Då har du ju inte sett den i detalj. det paintjobbet får en överkryssad av mig. När den målades så var inte maskeringen exakt lagt så det silvriga går in på det svarta osv. Dessutom så var den ungefär 1000-gånger snyggare innan den målades, att måla silver på valnöt borde kriminaliseras enligt mig...men tur att alla inte har samma smak..hade varit tråkigt :wink:

Jag lånar Thomas bild (hoppas det går bra?)
Så här såg den ut.

Bild

och så här blev den

För att följa länken så måste du registera dig.



Men jag skall slipa ned den och olja samt vaxa, sedan blir det nog att måla det svarta på nytt med någon bra akrylfärg.

Men jävlar vilken bössa det är!! Inga problem att skjuta 10:or med den, även med skitammunition :wink:
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Nisse 18 okt 2008, 15:19

scratchninja skrev:
ogster skrev:Nu hoppas jag inte att det är JFX gamla bössa du har köpt å tänker förstöra stocken på?

Den bössan är lätt den snyggaste fwb 300 jag nånsin sett, alla andra ser ju likadana ut...


Då har du ju inte sett den i detalj. det paintjobbet får en överkryssad av mig. När den målades så var inte maskeringen exakt lagt så det silvriga går in på det svarta osv. Dessutom så var den ungefär 1000-gånger snyggare innan den målades, att måla silver på valnöt borde kriminaliseras enligt mig...men tur att alla inte har samma smak..hade varit tråkigt :wink:

Jag lånar Thomas bild (hoppas det går bra?)
Så här såg den ut.

Bild

och så här blev den

För att följa länken så måste du registera dig.



Men jag skall slipa ned den och olja samt vaxa, sedan blir det nog att måla det svarta på nytt med någon bra akrylfärg.

Men jävlar vilken bössa det är!! Inga problem att skjuta 10:or med den, även med skitammunition :wink:


Vad skall man säga... bössan har passerat Dr. FWB´s händer..... så på den sidan finns inget att klanka på....

men att sabba en fin stock med en taskig silverfärg... det är nog det värsta en träbit kan råka ut för.....

Stå på dig Ninja.... så hoppas jag få provskjuta en vacker FWB i vår nere på skjutbanan....
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Inläggav Martin 18 okt 2008, 16:14

Nic skrev:[Stå på dig Ninja.... så hoppas jag få provskjuta en vacker FWB i vår nere på skjutbanan....

Hehe, det har jag gjort idag (förutom det där med vacker då :cry: ) och den var riktigt fin att skjuta med. Det var dessvärre inte min "nya" 300s Universal...rekyl-systemet verkar ha lagt av, så det var en helt ny upplevelse att skjuta en icke-rekylfri 300:a :)

Jaja, den skall så småningom plockas isär och smörjas upp enligt Tomaz anvisningar. Fungerade utmärkt på min andra 300:a :-)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Inläggav öberg 18 okt 2008, 16:59

Jag måste bara flika in att bilden uta färgen är som en vacker flicka i en solnedgång.
Den bilden med färgen är därimot som ett troll på en soptipp :wink:
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Martin 18 okt 2008, 18:10

öberg skrev:Jag måste bara flika in att bilden uta färgen är som en vacker flicka i en solnedgång.

spelar ingen roll om det är solnedgång eller soluppgång, vacker som attans! Det är tragiskt att veta att den bössa jag idag höll i handen en gång i tiden var så vacker... :cry:
öberg skrev:Den bilden med färgen är därimot som ett troll på en soptipp :wink:

AMEN to that!
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Inläggav scratch 18 okt 2008, 18:55

Nic skrev:
Stå på dig Ninja.... så hoppas jag få provskjuta en vacker FWB i vår nere på skjutbanan....


Jodå visst skall du får pröva!! och tack för uppbackningen :)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: fixa stocken på en 300 :a universal

Inläggav scratch 23 nov 2008, 16:24

Sådär!! Nu är man mer eller mindre färdig med bössan. Återstår bara att olja en sådär 10 gånger till för att slutligen vaxa den.

Så här ser den ut efter många vändor med sanpapper olja och bets


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Junioren fick en liknande behandling fast med annat bets och den blev så här

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: fixa stocken på en 300 :a universal

Inläggav ogster 23 nov 2008, 18:19

Blev ju riktigt bra :-)

Om du inte skulle behöva junioren är det bara du hör av dig ;)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: fixa stocken på en 300 :a universal

Inläggav scratch 23 nov 2008, 18:25

ogster skrev:Blev ju riktigt bra :-)


Thanks Ogster!! :-) Den är väl inte helt klar ännu...kommer bli lite mer vändor med olja och sedan vax...så vi får se vart det bär hän. Det hade varit kul om jag kunde få en lite större gyllenton i...funderar på att testa lite schaftol gold nu.

ogster skrev:Om du inte skulle behöva junioren är det bara du hör av dig ;)


hehe jo jag är medveten om att du är sugen på en sådan. Jag måste erkänna att jag skjuter mycket bättre med universalen än med Junioren, men nu när man har pillat med den fram och tillbaka så blir det svårt att göra sig av med den. Men om jag säljer den så skall jag meddela dig först :wink:
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: fixa stocken på en 300 :a universal

Inläggav Lasse 23 nov 2008, 18:28

scratchninja skrev:Sådär!! Nu är man mer eller mindre färdig med bössan. Återstår bara att olja en sådär 10 gånger till för att slutligen vaxa den.

Så här ser den ut efter många vändor med sanpapper olja och bets


Det blev :smt042 bra det där scratchninja. Bra jobbat :smt035
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse
 
Inlägg: 1537
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:51
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 584 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: fixa stocken på en 300 :a universal

Inläggav marhol 23 nov 2008, 18:53

Riktigt stiliga bössor faktiskt!
Snyggt jobbat scratchninja :smt007
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 01 jun 2008, 11:07
Ort: Västkusten
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: fixa stocken på en 300 :a universal

Inläggav Nisse 23 nov 2008, 19:35

Ahhh mycket bättre......... nu vågar jag ta i den :-)
Bild
Nisse
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 30 jan 2008, 12:37
Ort: Lindome
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Re: fixa stocken på en 300 :a universal

Inläggav scratch 23 nov 2008, 22:47

Tack Lasse, Marhol & Nic för de fina komplimangerna!! :-) Verkligen kul att höra att ni gillar dem...jag kan säga att det vart mycket slit med dem men nu i slutändan så känns det som om det var värt det :-)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: fixa stocken på en 300 :a universal

Inläggav G0LI4T 23 nov 2008, 23:37

Det ser ju ut att ha gått bra med stockarna :)

Tycker du har gjort ett kanon jobb på silverbössan.
Jag kollade på den när den va i butiken hos Rickard och på avstånd såg den ball ut.. men när man tittade närmare så såg det inte kul ut alls.

Otroligt att du lyckades få bort all färg.

Bra jobbat.

Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: fixa stocken på en 300 :a universal

Inläggav scratch 23 nov 2008, 23:59

G0LI4T skrev:Det ser ju ut att ha gått bra med stockarna :)

Tycker du har gjort ett kanon jobb på silverbössan.
Jag kollade på den när den va i butiken hos Rickard och på avstånd såg den ball ut.. men när man tittade närmare så såg det inte kul ut alls.

Otroligt att du lyckades få bort all färg.

Bra jobbat.

Golle


Kul att du gillar resultatet Golle! :-)
Universalen var faktiskt riktigt jobbig måste jag erkänna. Först gick jag på med CCI lackborttagning, men det biter inte på färg, så då tog jag Nitor färgborttagning och då började färgen rinna bort. Så det blev fyra vändor med den innan det mesta var borta. Sedan var det att slipa bort det sista. Tyvärr var valnöten under mer eller mindre död så jag tog mig faktiskt friheten att betsa den (även om det inte är kutym att göra så), så först gjorde jag han röd och oljeslipade, men det blev inte riktigt bra så då tog jag röd-mahogney och oljeslipade, men det blev inte heller riktigt bra så då fick det bli mörk mahogney vilket är färgen den är i idag vilken jag tycker är helt oki men kanske inte helt optimal, dock så är trädbiten ganska tråkig då den inte har så mycket fin ådring att leka med. Oljan jag har använt är kokt kallpressad linolja och balsamterpentin 50/50. Den tycker jag funkar ganska bra då den torkar lite snabbare än den helt råa linoljan. Men nu funderar jag på att använda lite schaftol golden för att göra bägge bössorna lite mer gyllene vilket jag tror kan vara fint, men det kanske inte funkar nu när de redan är oljade en sådär 5-8 gånger. Slutfinnishen kommer iallafall bli vax. har skaffat ett klart antikvax som skall vara baserad på bi- och karnubavax samt silikon som borde göra jobbet (märket heter lakeone)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg


Återgå till Stockar och kolvar

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer