Vapenfett på stocken?

Här snackas det om kolvar och stockar till diverse luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vapenfett på stocken?

Inläggav Gerber 24 mar 2012, 13:56

Hejsan.
Är helt ny här och har en liten fundering.
Har haft isär mitt luftgevär och rengjort och smörjt upp henne lite. Och av ett rent misstag så spillde jag en klutt vapenfett fram på stocken och vart helt förbryllad över vilken yta och lyster det vart när jag polerade bort det :shock: . Har nu gått ett tag sedan det hände, men just den delan är lika fin än.
Så jag måste fråga om jag kan smörja hela stocken och polera den med fettet eller ska jag köpa på mig nått annat och polera med?
tänkte så det inte är en dödsynd att köra med fell eller så .

Fettet i fråga är Blaser teflon fett och det står att det funkar på trä oxå, men jag hittar just inget om folk brukar använda sig av fett, bara stockolja. Så det känns bättre att fråga än att göra nått helt galet :) .

Mvh
Gerber
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 feb 2012, 10:09
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav snagget 24 mar 2012, 20:31

Ja om det blev snyggt och bra så är det väl ok tycker jag, om det inte är försvarets för det är lite i vassaste laget, det skyddar ju mot fukt och det finns ju folk som smörjer in sina stockar med linolja som stinker lång väg, så om det inte luktar pyton när du har handskats med bössan så kör på det, kunde va kul med före och efter-bilder på stocken också :thumbupp:
Öl och Bensin är billigt, allt annat är dyrt!
Användarvisningsbild
snagget
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 01 jul 2011, 10:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Will

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav outcastkona 24 mar 2012, 20:45

har aldrig provat det men har svårt att tro det är bra/rätt då man brukar vilja ha produkter som torkar. fett brukar ju inte torka då man vill att det skall smörja.

min tanke går mot hållet, vad som händer en varm sommardag å bössan ligger i solen då borde fett börja smälta.glätta eller vad man kan kalla det.

jag kör med olja och det fungerar för mig.
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav snagget 24 mar 2012, 20:51

Ja om fettet svettas ut av värmen då kanske det säger plopp så hoppar bössan ur nävarna :roll: man får nog göra som med olja att man mättar träet och polerar bort det värsta ytskiktet ;) jag tror nog att det funkar som olja bara att det har en fastare konsistens
Öl och Bensin är billigt, allt annat är dyrt!
Användarvisningsbild
snagget
 
Inlägg: 159
Blev medlem: 01 jul 2011, 10:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Will

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav Gerber 26 mar 2012, 12:02

Tack för svaren :) .
Får bli ett expriment med en gammal kolv först, Polera den riktigt med fettet och lägga i bastun i 45grader och se hur det blir.
Luktar ingenting alls om fettet och ytan blir inte det minsta hal eller klibbig men det kan som sagt bli annat i riktig värme.

Får återkomma med resultaten och bilder när det är klart.

Mvh
Gerber
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 feb 2012, 10:09
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav Wallop 26 mar 2012, 12:13

Var och en gör naturligtvis som han vill med egna tillhörigheter, men om vapenfett vore bra på stockar borde det väl ha upptäckts tidigare. Det ligger ju nära till hands.
Linoljan, som använts sedan urminnes tider, är vegetabilisk och har inget som helst släktskap med vapenfett.
I träbåtar anses smörjolja och smörjfett som mycket skadliga för virket, också där är linolja den vedertagna behandlingen.
Wallop
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 jan 2012, 15:08
Ort: Skaraborg, Västra Götaland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav Silwer 26 mar 2012, 12:26

Nä nåt fett ska man inte ha på, låt han hålls på så, men använd själv om det är en obehandlad stock linolja eller liknade.

Som sagt ovan om kronans vapenfett vore topp of the line för valnötskolvar hade nån märkt det för evighter sen.

Kladdig och att man blir smetig skulle jag tro, den kan knappast suga i sig fettet som med oljan.

Betyg: Korkat
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav 2240plink 26 mar 2012, 12:30

Det sägs väl även att armens vapenfett är cancerframkallande så det kanske inte är optimalt att hålla i och lägga kinden mot i onödan...
2240plink
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 aug 2011, 22:39
Ort: Örebro
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Min nästa....

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav Silwer 26 mar 2012, 12:33

Sen ska det sägas att behandlae stockar som är lackade eller liknade inte överhuvudtaget går att olja in eller fetta in för nån nytta iaf.

Då får man slipa dem först.

En del tror ju det här med träoljande och sånt gäller varenda bössa med en trästock, så är det inte.

Vet inte vad detta är för nåt iofs.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav Gerber 26 mar 2012, 15:02

Okej.
Bra med fler svar och synpunkter :) .
Jag har väl inte skrivit nått om kronans fett? Fettet i fråga är" Blaser Teflon fett" som står i första inlägget alltså.
Anledningen att jag frågade var just att i ett olyckligt ögonblick insåg att jag fått fett på min kolv, fick panik och polerade bort det mycket noga. Ändå vart skilnaden stor på området (ca 2/5 cm) det hamnade på.

Sen vill man ju det bästa för kolven naturigtvis och ställer en fråga här i stället för att kladda och göra helt fel.
Anledningen till min förvirring i frågan är just att det står "seals wood and metall" på burken, och det borde dom ju rimligvis inte skriva om det skulle vara skadligt på nått sätt?. Lackad eller inte har jag ingen aning om men skillnaden är ju lika väl där i alla fall och stör mej.


Mvh
Gerber
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 feb 2012, 10:09
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav Silwer 26 mar 2012, 15:21

Skadligt är det nog inte, men jag tro inteträet kan suga upp fettet.

Varför tar du inet och skaffar stockolja och använder det på stocken, man har på det och lpåter det vara ett tag, sen torkar man av det överflödoga.

Kolla sen hur det ser ut, men det kommer bara funka om stocken är obehandlad, du säger inet ens vad det är för vapen tyvärr, annars hade vi kunnat avgöra det.

Jag tycker inte att du ska smöja hela stocken med fettet, men det är min åsikt.

Jag tycker att du ska försöka lösa det här på annat sätt, tex då genom att skaffa stockolja och behandla hela stocken.

Det är inte nåt jättedyrt eller nånting och jag skulel känna att det var bäst tat allt var rätt så att säga.

MEN dte är din bössa givetvis.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav Gerber 26 mar 2012, 19:10

Hejsan.
Det sitter ju inte i att oljan är dyr :) , utan att det vart som jag skulle vilja att hela kolven såg ut(inte bara en liten klutt).
Men om jag oljar nu då, mörknar inte stocken väldigt med det? Om det nu ens skulle suga i sig dvs.

Kanske vax är det rätta vägen eller medelvägen om man är nöjd med färgen på träet? Så kanske fläcken inte syns så den stör.
Hatsan 60 är det.

Mvh
Gerber
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 feb 2012, 10:09
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav dagevert 26 mar 2012, 21:43

Mineraloljer/fett, som man vanligvis finner i våpenoljer og våpenfett, ødelegger treverk.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav Jazz 26 mar 2012, 22:02

Nja jag ska fråga min fru vilket fett på stocken hon föredrar. :mrgreen: :smt016
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Vapenfett på stocken?

Inläggav outcastkona 26 mar 2012, 22:05

:arrow: :lol: :Thumbupp: jazz äger :smt016
Senast redigerad av outcastkona 26 mar 2012, 22:06, redigerad totalt 1 gång.
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S


Återgå till Stockar och kolvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer