Hur förbereder ni er inför tävling?

Här presenteras forumtävlingar med fina priser

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hur förbereder ni er inför tävling?

Inläggav päran 27 feb 2016, 17:57

Skulle säga att psyket är väldigt viktigt , har man lugn o ro i livet , stötning och tror på sej själv . tänker klart och analyserar på ett positivt sätt när saker går fel så kommer man långt .
Fokusera i detta fall handlar om att se målet fullfölja skottet utan att tänka på en massa annat .
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Re: Hur förbereder ni er inför tävling?

Inläggav Tomaz 27 feb 2016, 18:11

På tävling är det då som det gäller och det är då man ska prestera. Det finns många som är världsmästare på träning men trots det inte kan prestera när det gäller. Det är helt och hållet den mentala biten det handlar om i det fallet. Man kan jobba med olika metoder för att lyckas bra på tävling, men det gäller att bygga upp ett självförtroende att man vet att man kan träffa och kan göra det utan problem. Sen gäller det att även bygga upp en metod för att hantera att ett skott inte går som tänkt och så att inte allt rasar ihop efter det. Varje skott måste man lära sig att fokusera helt på..inte föregående skott eller nästa skott. 100% i nuet är det som gäller. Räkna poäng eller tänka på placering funkar inte, då fokuserar man på fel saker. Det är heller ingen ide att tänka på hur andra skjuter, för det kan man ändå inte göra någonting åt. Bara fokuser på sitt eget skytte är det som gäller.
Field target som jag håller på med är lite mer komplext än statiskt banskytte med fasta avstånd och samma mål. Där bygger allt på att man ska kunna repetera skott för skott exakt lika med samma förutsättningar hela tiden. I field target gäller det att träna på att vara flexibel och kunna anpassa sig till diverse olika underlag och vinklar. Inget skott är det andra likt. Man har bara ett skott på varje mål, ingen chans att skjuta in sig. Efter varje skott så gör man en snabb analys och går vidare till nästa mål, med nya förutsättningar och nya parametrar att hantera.
I field target ställs man hela tiden mot nya situationer och det är omöjligt att träna sig till att vara helt förberedd på alla situationer.
Visst kan man nöta in grundställningar och mata skott på tavlor, men för mig är det mer en mental träning att stansa tavlor och försöka vårda skotten rätt och göra bra avfyrningar. För när man väl kommer ut på tävling så hjälper det inte att man har övat in den perfekta skjutställning i stående..på plan mark...känt avstånd...gynsamt väder eller till och med inomhus....och skjuter 100 poäng efter man skjutit x antal provskott och kommit in i zonen....
För på field target tävling får du direkt finna dig i att inte stå helt perfekt på grund av underlaget, målet är inte i en vinkel som man gillar, benen darrar lite och pulsen är inte så låg som man vill och dessutom tickar sekundrarna på klockan snabbt om man funderar på hur mycket man ska hålla ut för vinden....och man har bara ett enda skott på sig...
Det är ju även detta som är tjusningen med field target.

Så för min egen del när jag tränar så vill jag träna mot fallmål i olika vinklar, väder och vind och hela tiden variera avstånd och mål.
Och jag lägger merparten av skotten på långa avstånd och gärna reduceringar på maxavstånd och lite till. Min träning ska vara så svår att det kommer att kännas lätt på tävling. Jag vill inte komma fram till skjutstationer på tävling, se målet och känna "shit vad svårt"...för då kommer jag att missa med 90% sannolikhet..Men har jag klarat svårare saker på träning så tänker jag istället att det är fullt normalt mål som det är fullt möjligt att träffa och har mycket större chans att verkligen göra det...
Men.....field target är field target och det går nästan aldrig helt som man tänkt sig under de timmar man är ute på banan. Många situationer att hantera och många beslut att ta i både vind och avståndsbedömning.
Sen är varje tävlingssituation unik i sig och det gäller att tävla mycket för att öva in en trygghet och rutin i själva tävlingsmomentet.
Så träna tillräckligt mycket för att känna sig säker på tävling...och tävla tillräckligt mycket för att få in tävlingsrutinen.
Det handlar om att få bort så mycket osäkerhetskänsla som möjligt. Känner man sig säker i situationen på tävling så skjuter man bra helt enkelt..

Sen har man ju materialbiten som går hand i hand med hur man presterar. Oavsett om man har billigare eller dyrare utrustning, så gäller det att ha så bra koll på sina prylar som möjligt, annars blir det lite mer lotteribetonat hur bra man än skjuter. Men även här är det svårt att alltid ha koll på hur bössa, kikare och diaboler beter sig...

När det gäller lågsäsong så gäller det för min del mest att underhålla allt med avfyrningsteknink och grundställning. Det är även då jag kan experimentera med olika inställningar på bössan och prova lite olika metoder i tekniken...

Men för att avrunda min långa och kanske ointressanta harang, så lägger jag alltid mitt fokus på att tävla mot själva banan och inte mot andra skyttar. Det är banan som är min motståndare och det är målen på banan som ska ner. Vad motståndarna gör och inte gör, ligger utanför det jag kan påverka. Men visst är det svårt ibland, på senaste VM tex, så gick jag i samma grupper med folk som vunnit VM och EM flera gånger om...så då fick jag kämpa lite inombords mot en rädsla att göra bort sig och fokus ligger ju då på fel ställe...
Men det var ju också bra träning, så nu blir jag inte lika obekväm i den situationen nästa gång och sådant går ju inte att träna bort hemma på gården..
Senast redigerad av Tomaz 27 feb 2016, 18:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Hur förbereder ni er inför tävling?

Inläggav gubbe 27 feb 2016, 18:22

Tomaz skrev:Men för att avrunda min långa och kanske ointressanta harang

Absolut inte.
När Sveriges bäste FT skytt delar med sig så öppenhjärtigt och ärligt av sina erfarenheter då blir det absolut inte ointressant om man är det minsta intresserad av FT. :smt020
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Hur förbereder ni er inför tävling?

Inläggav Batistuta 27 feb 2016, 18:24

Tycker Tomaz inlägg säger mycket. Jag försöker något liknande i min värld :Hughug: . Den mentala biten är supersvår och där har jag långt kvar. En annan sak jag uppmärksammat på senare tid är avtrycksögonblicket. Kommer inte avtrycket med automatik i rätt ögonblick så är det "bom"
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Hur förbereder ni er inför tävling?

Inläggav Bara7 27 feb 2016, 18:31

Bra Tomaz, det var lite av detta jag ville få fram, det finns inget rätt eller fel för då hade det bara funnits en tränare och en metod att ta del av. Just den känslan att tävla mot banan och inte mot gruppen är absolut det bästa fokuset man kan ha, jag kan verka sprallig och snackig och inte verka bry mig utåt sett men i huvet på går ett strategi spel om att spyka ut motståndarna när jag går fram till skjutstationen kan inget störa mig inte ens en handgranat, det finns bara en sak jag fokuserar på och det är målet, allt är redan avläst, vind riktning lutning temperatur eventuella hinder, sedan läggs bössan upp på axeln alla parametrar kollas en gång till, när allt stämmer då är det full fokus på vart skottet skall ta inget annat är viktigt. Jag vet att det är lött för träningen har visat att jag klarar det dubbla med halva målstorleken.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Hur förbereder ni er inför tävling?

Inläggav martinw 27 feb 2016, 19:10

Mitt tänk:
Jag tror att viktigaste parametern är att veta när en ställning är tillräckligt bra för att ta ett skott. Rätt långt bort från 10m issf där det inte ens är en tanke att man skulle behöva fundera på en dålig ställning. Nästan alla skott på en ft-tävling är dåliga ställningar. Ganska vitt begrepp, 40mm killzone och 20m fixar man i hur kass ställning som helst, 40mm och 50m behöver vara stabilt inom en enkrona. På tid dessutom.
Sen kommer vindavdrift.
Sen kommer tävlingsvana, inte bli nervös, fokus, orka, hantera motgångar, hantera tjötiga medskyttar...
Sen kommer avtryckarteknik.
Sen att ha koll på utrustningen i olika väder.

Mycket svårare att massträna sig till placeringar i ft, gå en riktig tävling räknas mer.

Jag tror dock dagarna när man kunde vara ringrostig och inte ha skjutit under vintern, och samtidigt ta topp tre på vårtävlingarna kommer vara förbi 2016.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Hur förbereder ni er inför tävling?

Inläggav Leopold 27 feb 2016, 21:44

Beretta skrev:Bajjar. Så jobbigt att vara nödig på tävling. Snus är också viktigt. Grov lös.


Haha... ja de där omedelbara förberedelserna ska inte glömmas bort! Vilken mardröm om man missar de mest basala grejerna i all förberedelseiver...
:Thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur förbereder ni er inför tävling?

Inläggav börne 27 feb 2016, 22:08

Leopold skrev:
Beretta skrev:Bajjar. Så jobbigt att vara nödig på tävling. Snus är också viktigt. Grov lös.


Haha... ja de där omedelbara förberedelserna ska inte glömmas bort! Vilken mardröm om man missar de mest basala grejerna i all förberedelseiver...
:Thumbupp:

Ta med nåt att käka & dricka tillhör också i den kategorin av förberedelser då en tävling ofta blir 4 timmar lång. För egen del skitviktigt då jag har diabetes.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Föregående

Återgå till Forum Tävling

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer