Ja, det var väl på tiden att jag skriver något om den här pistolen...
Jag införskaffade ju den här av två anledningar egentligen; dels för att experimentera lite med min
SodaStram-adapter-uppfinning-grej-pryl, och dels för att jag var lite sugen på att testa en pistol i det här formatet med vertikalt monterad tub.
Walther CPM-1 är alltså en tävlingspistol med CO
2-drivning. Om jag förstått saken rätt så kom denna modell på tidiga 1990-talet, strax innan
PCP fick sitt stora genomslag. De enda tävlingspistoler som Walther har tagit fram efter detta är CP200 och CP201, som kom mer eller mindre parallellt med LP200/LP201, som då är motsvarande modeller i
PCP-utförande.
Så, först en generell bild på mitt exemplar.
CPM1_case_overview.jpg
Den här modellen har, likt
Walther LPM-1, funnits i ett antal varianter. Jag har identifierat minst två variationer av CPM-1.
En avslöjande detalj är att kornhållaren/pipvikten också är en kompensator (har hål i sig). Äldre modeller har inga hål i denna. Dessutom är hela konstruktionen kortare, så man kan inte heller ändra kornets position på gamla modellen.
Som ni ser på bilden nedanför så har jag den nyare modellen.
CPM1_compensator.jpg
Värt att Notera är att LPM-1 har samma indelning, men utöver det så har den ytterligare en variation, som jag behandlat i dess egen tråd. Bland annat antalet skruvar (3 st) för att fästa pipan avslöjar detta, likaså designskillnader kring avtryckaren.
Denna variant finns inte på CPM-1 vad jag vet- Detta är dock inte så konstigt, eftersom LPM-1 tydligen var i produktion in på tidiga 2000-talet också.
CPM1_loadingport.jpg
På tal om avtryckaren så kan jag ju säga att både den gamla avtryckaren och den nya är bra, men man märker att den senaste generationen på min LPM-1 är snäppet vassare än den på min CPM-1. Givetvis är det tipp-topp grejer, men fortfarande en skillnad.
CPM1_trigger.jpg
Pistolen väger cirka 1,12 kg med fullladdad patron och alla vikter. Vikterna är på 18 gram styck, samt att stången väger cirka 37 gram. Jag själv tyckte inte att det var behagligt att ta bort alla vikterna, men jag antar att det är preferens. Jag har ju alltid min LPM-1 i bakhuvudet som referens, och den är lite framtung.
Detta var en liten besvikelse för mig faktiskt. Jag hade en förhoppning om att få ner vikten mot min LPM-1, men med mina preferenser på vikterna så landade jag på '+/- noll' kan man säga, så det var ju inte mycket till nytta.
(Jag är däremot lite sugen på att skaffa en CP200 och leta upp en lättare ny tub till denna modell. Så jag säljer nog denna till fördel mot en sådan, om jag nu hittar någon...)
Tuben jag har till min CPM-1 är förövrigt daterad till 1993. Om denna är tillverkad före eller efter pistolen vet jag inte, men det jag kan säga är att det är "fetare" än man kan tro på basis av bilderna (4 cm i diameter). Man kan köpa nya tuber till pistolen. Dessa är dock lite längre, men samtidigt lättare. Dessa "gamla" tuber väger 194 gram (tomma) och är drygt 9 cm långa. De sväljer 40 g CO
2.
De nya tuberna väger enligt spec. 160 gram (tomma), och är 12,5 cm långa. Så, för den som tycker att vapnet är tungt finns här drygt 30 gram att spara in.
Utöver standardtillbehör som manual, provskjutningstavla, samt lite verktyg, så är ju fylladaptern ett måste. Denna fäster mot en vanlig CO
2-brandsläckare. Men som påpekades tidigare i tråden så går det att fylla dessa från lättillgängliga SodaStream-tuber om man fixar lite smarta kopplingar.
CPM1_acc.jpg
Precisionen är ju finfin, och helt klart i klass med min LPM-1, och typ flertalet andra moderna tävlingspistoler. Lite över millimetern c-c är det på provskjutningstavlan.
CPM1_target.jpg
En sista grej att lyfta fram om pistolen, som jag faktisk saknar på min LPM-1, är att den har en torrträningsfunktion. i detta läge så använder man ingen CO
2, utan torrklickar bara pistolen. Jag kan givetvis torrskjuta min LPM-1 också, men då måste jag pumpa mellan varje torrskott...
-
Allt som allt så är det en fin pistol. Tyvärr tillför den inte mycket nytt för mig eftersom jag redan har min LPM-1 med lite väl liknande egenskaper, så det blir väl att sälja den inom kort, efter att jag pangar lite mera ordentligt med den!
(eller så ändrar jag mig på den punkten. Det brukar jag ju göra...)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.