Tips och hjälp med val av pistol

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Eraizer 16 aug 2018, 21:49

Hej på er!

Alldeles ny och färsk här på forumet!

Tänkte att jag skulle få lite experttips.
Jag tänker skaffa mig en luftpuffra och tanken är att jag ska kunna
Öva med den under vintern inför sommaren och skjutning på banan med krutvapen och då framförallt med 22:a och ibland 9mm. Tanken är att jag ska skjuta mina "guldserier" för att kunna söka licens på 22:a så småningom och eftersom vi bara har utomhusbanor för krutpistoler så får det bli luft under vinterhalvåret.
Jag har kollat på lite olika pistoler, både efter tips från klubblamrater men även efter att kollat runt i forumet. Både gamo compact och zoraki hp-01 har kommit på tal av mina klubblamrater, men själv har jag fastnat lite för en hw45. Lite för att den ger lite rekyl och kan påminna om när man skjuter med en 22:a. Hw45 verkar även välbyggd och inte alls ful att titta på heller. Tänker jag fel? Ska jag hellre satsa på en "rekylfri" pcp?

Ös på med era tankar och tips [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

*Edit
vad ska man välja mellan 4,5 och 5,5mm? mest kommer det bli skytte på 10m men jag har sett att en del använder sig
av hw45 på krutbanan också. vilka fördelar kontra nackdelar mellan 4,5 och 5,5?

Mvh

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Senast redigerad av Eraizer 17 aug 2018, 11:11, redigerad totalt 1 gång.
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Siratsia 17 aug 2018, 11:21

Jag var i samma situation tidigare och valde Crosman 2240, cal 5,5 för 25m skjuting på pistolskytte tavla. Det funkade bra.
Skjutit en 12-14 tusen skott med den vid det här laget och många guldserier. Jag uppgraderade den lite med metal breech med bolt på vänster sida, ihålig bolt, nya handtag och lite annat smått. Jag har byggt om siktena på den med. Men har vänner som skjuter med den omodifierad också. Jag skjuter bara ca 30 skott innan jag byter gas (för konsekvent skytte),

Jag har en HW45 med men haft riktigt svårt få in konsekventa grupper på 25 m. Bytt till gas-pistong också men utan någon större skillnad, tyckte jag.

Jag övningsskuter också mycket 4,5 med en uppsjö luftpistiler, men skjuter dem på ca 7-7,5 m avstånd på standard luftgevärstalva då det simulerar proportionerna på 25 m och är mycket bra övning, när man inte har 25 m att tillgå och vill skjuta inne,
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Eraizer 18 aug 2018, 09:33

Ja det är absolut inte lätt att bestämma vilken pistol man vill ha. Det enda jag kan känna mig riktigt säker på är att det ska vara en luft,ingen co2, vill inte bli begränsad av detta.
En steyer lp 50 hade inte varit dumt men då springer det iväg lite väl häftigt i pris. Jag var som sagt ute i första hand efter en pistol som påminner om en krutpistol,22lr och då för att träna inför guldserierna och licens för 22lr. efter en första anblick och sökning så verkade hw45 (kollade speciellt på black star varianten) vara det givna valet,lite rekyl och man måste verkligen tänka igenom fattning mm när man skjuter. men ju mer jag läser verkar många vara överens om att den är ganska svårskjuten och de flesta behöver stödhand för att kunna skjuta hyfsade serier och för att en guldserie skall gillas så gäller ju frihand,så då är kanske hw45:an svårare att skjuta hyfsade serier än en 22lr? Så då började jag kolla på hw75 vilket ledde mig in på fas 6004 och slutligen baikal 46m. Av dessa känns hw75 och baikalen mest lockande. Inte blev det lättare att välja nu [FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY] men jag försöker traggla igenom detta eminenta forum och försöka få tips och skulle någon vilja komma med lite input i den här tråden är jag högst tacksam [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Archon 18 aug 2018, 09:49

Hw45:an har jag ingen erfarenhet av, däremot har jag en Zoraki HP-01. En väldigt trevlig pistol som jag varmt kan rekommendera. Dom nyare versionerna av vapnet har dessutom ett förbättrat avtryckarsystem, vilket torde göra vapnet ännu bättre. Precisionen är alldeles ypperlig, men det är en oförlåtande pistol som kräver sitt av skytten. Det minsta lilla fel ger stora utslag på tavlan. Andra pistoler som jag skjutit har inte gett samma dramatiska skillnader om något gått fel vid avfyrningen.

Min spontana tanke är att du kanske borde välja ett kolsyrevapen med blowback-funktion om du vill ha ett vapen som är mer likt ett krutvapen? Hw45:an har förvisso rekyl då den är fjäderdriven, men det är ju en enkelskottare. Du måste ju ladda den inför varje skott. En blowback-pistol med magasin torde vara en bättre krutvapensimulator, kan tyckas. Men det är klart, ska du skjuta med precision på 25 meter är dom inget att ha. När jag skjuter med min Zoraki skjuter jag i regel på tio meter med ett pump. Ska du skjuta på 25 meter kanske du behöver två pump, och då blir det ju genast lite jobbigare. Då är ju ett kolsyredrivet eller fjäderdrivet alternativ betydligt smidigare. Jag har själv en kolsyredriven CP-1:a i kaliber .22 som jag köpte begagnad av en kille på Facebook för ynka 500 kronor som skjuter helt OK på korta avstånd. CP-1:an finns i lite olika utföranden under många olika märken. En CP-1:a är bättre än en Crosman 2240 om man ser till kvalitén man får direkt ur paketet, så att säga. Artemis CP-1:or såväl som Crosman 2240:s finns att köpa bland annat på För att följa länken så måste du registera dig.

.
Senast redigerad av Archon 18 aug 2018, 10:02, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Siratsia 18 aug 2018, 10:01

Jo en sak till att ta med i valet av pistiol:
För att kunne få en hyfsad träffbild på 25 meter bör man också beakta vapnets kraft. 7,5 J tycker jag inte riktigt räcker för 25m. 10 J ger en rakare bana på det avståndet. =)
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Archon 18 aug 2018, 10:05

Eraizer skrev:Ja det är absolut inte lätt att bestämma vilken pistol man vill ha. Det enda jag kan känna mig riktigt säker på är att det ska vara en luft,ingen co2, vill inte bli begränsad av detta.
En steyer lp 50 hade inte varit dumt men då springer det iväg lite väl häftigt i pris. Jag var som sagt ute i första hand efter en pistol som påminner om en krutpistol,22lr och då för att träna inför guldserierna och licens för 22lr. efter en första anblick och sökning så verkade hw45 (kollade speciellt på black star varianten) vara det givna valet,lite rekyl och man måste verkligen tänka igenom fattning mm när man skjuter. men ju mer jag läser verkar många vara överens om att den är ganska svårskjuten och de flesta behöver stödhand för att kunna skjuta hyfsade serier och för att en guldserie skall gillas så gäller ju frihand,så då är kanske hw45:an svårare att skjuta hyfsade serier än en 22lr? Så då började jag kolla på hw75 vilket ledde mig in på fas 6004 och slutligen baikal 46m. Av dessa känns hw75 och baikalen mest lockande. Inte blev det lättare att välja nu [FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY] men jag försöker traggla igenom detta eminenta forum och försöka få tips och skulle någon vilja komma med lite input i den här tråden är jag högst tacksam [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk


Ett annat alternativ skulle kunna vara en fjäderdriven FWB 65. Man kan ibland få tag på sådana begagnade från auktionssajter som Tradera och dylikt. Där har du precision så det både räcker och blir över.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Archon 18 aug 2018, 10:14

Siratsia skrev:Jo en sak till att ta med i valet av pistiol:
För att kunne få en hyfsad träffbild på 25 meter bör man också beakta vapnets kraft. 7,5 J tycker jag inte riktigt räcker för 25m. 10 J ger en rakare bana på det avståndet. =)


Är du helt säker på detta? Jag har sett tyska skyttar skjuta alldeles ypperligt på 25 meter med 7,5 joule (maximal licensfri gräns i Tyskland). Bara att gå in på Youtube och kolla. På 25 meter är det ingen större skillnad mellan 7,5 joule och 10 joule.
Senast redigerad av Archon 18 aug 2018, 10:16, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav dreg 18 aug 2018, 10:18

Hej.
Jag antar att ditt val av .22 lr kommer bli något med anatomisk kolv ( fwb, hämmerli, morini lr pardini tex) och inget i stil med Walther eller Colt kloner av 1911. Skulle råda dig att köpa en luftpistol med anatomisk kolv.
Ditt första grova blir ju först något år efter din första .22:a
Men men, valet är ditt.
Att man inte kan träna på 25 meter med en luftpistol kring 7.5j och i .177 är struntprat.
Den fallande kulbanan korrigerar man med överslag i siktesinställnigen. Precision skjuter man ju hur som helst alltid med överslag.
Kan säga att jag skjuter både 48:or och 49:or på 25 meter med min gamla fwb mod 80 .177.
Inga som helst problem att konstant ligga över 43-44 p på det avståndet med den pistolen.
En gammal matchpistol har högre egenprecision än vad de flesta skyttar har ( detta inklusive mig själv) :D
Mitt tips faller alltså på en begagnad matchpistol med anatomisk kolv.
Lycka till med gröna kortet, guldserierna och din första lic.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Siratsia 18 aug 2018, 10:59

Man kan skjuta 25 m med 7,5 J, absolut! Det är bara jag som upplevde skyttet avsevärt mycket bättre med en 10 J justerad pistol i .22 utförandet när jag testat, fast kan absolut vara tycke och smak bara. Tyckte också det blev stabilare i lite blåst och mindre att kompensera när man varierade avstånd. =)
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav proton 18 aug 2018, 12:09

en 2200 T med hipack är min rekomendation , köp till ett bättre grepp så får du en trevlig pistol att träna med .
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Siratsia 18 aug 2018, 12:56

En liten fördel med 5,5 är att det blir typ samma storlek på hålen som med krut .22lr på 25 m tavlan. En nackdel med 5,5 på 10m-tavlorna är att hålen blir proportionellt rätt så stora =). Huruvida 4,5 eller 5,5 är bättre i övrigt tror jag man knappt kommit fram till under åratals resonemang^^. Finns mycket trådar om det även i detta forum vill jag minnas. Mer tycke och smak. För mitt ändamål var föll valet på 5,5 för hålens storlek på 25m tavlan, men inte särskilt viktigt kan jag tycka så här i efterhand.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Archon 18 aug 2018, 13:21

Siratsia skrev:En liten fördel med 5,5 är att det blir typ samma storlek på hålen som med krut .22lr på 25 m tavlan. En nackdel med 5,5 på 10m-tavlorna är att hålen blir proportionellt rätt så stora =). Huruvida 4,5 eller 5,5 är bättre i övrigt tror jag man knappt kommit fram till under åratals resonemang^^. Finns mycket trådar om det även i detta forum vill jag minnas. Mer tycke och smak. För mitt ändamål var föll valet på 5,5 för hålens storlek på 25m tavlan, men inte särskilt viktigt kan jag tycka så här i efterhand.


Personligen föredrar jag 4,5 mm i tio joule för en rakare kulbana. Men smaken är som baken, delad. Anledningen till att jag köpte min 5,5:a var för att den var så billig. Så här i efterhand kan jag konstatera att det var ett bra köp. Inte mitt allra bästa luftvapen, men det vapen som gett mig absolut mest valuta för pengarna. Det bör dock tilläggas att på dom avstånden jag skjuter spelar 4,5 eller 5,5 ingen större roll. Och sedan finns det ju 5,5 mm ammunition som väger lite mindre än genomsnittet ifall man vill få upp utgångshastigheten något.
Senast redigerad av Archon 18 aug 2018, 13:34, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Siratsia 18 aug 2018, 13:53

Sant, med samma energi blir nog banan mer rak på 4,5.

För övning med luftpistol för ’simulering av 25m precision skytte .22lr’ spelar det egentligen inte så stor roll om det är semiauto eller ett skott i taget. Man har 5 min på sig att avfyra 5 skott. Men visst; med en semiauto slipper man laddning momentet och skönt om greppet inte behöver ändras mellan skotten mm. Man vill ha så lite störningsmoment mellan skotten som möjligt; fast jag kan dock ändå se det som en liten fördel ur just övningsperspektiv att behöva se över sitt grepp, och ställning mm inför varje skott. Viktigaste är att man börjar träffa, få bättre och bättre grupper och ser att övningen ger resultat. Så man blir lite glad =)

Plockade fram min HW45 och testsköt lite igen. Var ett tag sedan jag använde den, men den är verkligen svår att inte gilla. Avtrycket går justera bra. Är ett riktigt fint tvåstegsavtryck som inte ska underskattas!
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Eraizer 18 aug 2018, 20:23

Många bra tips! Tack! det börjar faktisk luta mot en baikal just nu. Skjuter jag dåligt med en sån så vet jag åtminstone att det beror på mig och inte pistolen.
Jo det är klart man hunnit drömma och kolla på lite krutpistoler också och .22lr så har jag fastnat för ruger mk IV (men med anatomiskt grepp) på grovsidan så står en cz shadow 2 högt på listan. Jag har skjutit .22lr i sommar, mestadels en high standard som jag trivdes väldigt bra med. Här även hunnit vara med på skyttetävling, 4-kamp. Inget toppresultat men hyfsat för en nybörjare som mig. Där var det både fält och precision och iom fält så tändes lågan för IPSC. Ja ni hör, många drömmar och det har redan börjat planerats långt in i framtiden! tar till mig av era tips och ska fundera lite, men som sagt så kändes en baikal lockande då det verkar vara mycket pistol för pengarna. Känner jag mig själv rätt skulle det inte förvåna mig om det inom en snar framtid skulle bli en hw45 också så man får kämpa lite och en fjäderpistol är alltid en fjäderpistol :)

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Siratsia 18 aug 2018, 20:41

Låter bra!
Bra val på krutet med. Förstår tanken. (Jag kör lite annorlunda där; försöker spjärna emot cz (omotiverat men blir kanske i framtiden ändå...), så testar lite annat just nu. Och AW93 som .22lr.)
Oavsett luftpistolval kommer den övningen vara mycket givande, långt efter licenserna! =}}.
Glöm inte torrträna! Sjukt givande!
Senast redigerad av Siratsia 18 aug 2018, 20:46, redigerad totalt 1 gång.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav huldreh 18 aug 2018, 23:57

För dyr och för många joule, men vann jag en miljon så skulle jag försöka beställa hem den här ändå: 8)
För att följa länken så måste du registera dig.



Annars, den här verkar väl skaplig ändå, kanske lite dyr med tanke på att kvalitén möjligen är lite osäker...
artemis pp700s.
För att följa länken så måste du registera dig.

huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Eraizer 19 aug 2018, 18:41

Kliar nått ruskigt i köpfingret just nu! :)
Minns att jag läst någonstans på forumet om rekommenderade pellets till baikalen, men jag hittar det inte igen. Tror det var H&N, men det finns ju en uppsjö av olika varianter. Någon som kan rekommendera pellets till baikalen? :)

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Siratsia 19 aug 2018, 20:42

En Atman hade ju vart kul =)

JSB ammo brukar i regel var bäst! Men värt prova sig fram lite. Kan bli väldigt olika resultat med olika ammo.

Fortsatt inspirerad så tog HW45 till min 25m bana i dag och sköt nog mitt första guld med den... Det går. Och det går bättre och bättre...

[/i]
För att följa länken så måste du registera dig.


[i]

(På min HW45 tog jag bort fibret på bakre siktet. Satte i en annan fjäder från För att följa länken så måste du registera dig.

(fast vet inte om det var värt det faktiskt...).)
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Följande användare vill tacka Siratsia för detta inlägg
Eraizer (21 aug 2018, 08:49)

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Eraizer 20 aug 2018, 10:46

Siratsia skrev:Fortsatt inspirerad så tog HW45 till min 25m bana i dag och sköt nog mitt första guld med den... Det går. Och det går bättre och bättre...

[/i]
För att följa länken så måste du registera dig.


[i]


Inte dumt, snyggt skjutit! :Thumbupp:
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Eraizer 21 aug 2018, 08:44

Någon som har en baikal som kan tipsa om en bra vapenväska/fodral till den? Vet att hurricane har, men det kan ju finnas fler ställen och möjligtvis bättre också?
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Air 23 aug 2018, 06:24

Fodral väskor finns gott om hos Sportwaffen Scneider.de.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Eraizer 24 aug 2018, 17:52

Äntligen kom den och jag fick tag i en låda som passar bra.
Ska försöka få iväg några skott med den i helgen. Om jag får till nån hyfsad serie kanske jag vågar posta resultat här :-)

Ock såklart en bild på skönheten :)


För att följa länken så måste du registera dig.

Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Eraizer 26 aug 2018, 23:11

Hunnit skjuta lite i helgen och Baikalen känns ruskigt fin! Känns som greppet passar min hand bra även i originalutförandet, men lite kommer jag nog få fila på det ändå. Är det något speciellt man bör tänka på innan man börjar snickra? Försökt hitta nån guide på hur man gör, men utan större lycka. Att man ska göra det i små steg förstår jag, men ska man börja på något speciellt ställe/sätt? Vad använder man när man oljar in kolven sen?
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Henno3 27 aug 2018, 07:38

Bra köp! Ett av ytterst få vapen jag ångrar att jag sålde!

Du måste ha stora händer om du tycker att greppet passar. Jag filade o filade men fick aldrig någon ordning på det. Köpte ett Rinkgrepp till mycket förmånligt pris. Det blev ett helt annat vapen som förutom att pistolen satt som en smäck, dessutom hamnade lägre och blev betydligt stabilare.

Var rädd om packningarna. Förutom att dom är dyra så är dom besvärliga att få tag på. Hittade dom på pyramidair.com tror jag det heter. Snordyrt med frakt o moms och annat. Dom har dock en avtryckare också som ser fin ut om man ändå är där och beställer.
Var noga med att låsa "överdelen" innan du avfyrar annars flyger packningarna åt skogen! Lås den dock inte när du förvarar vapnet för då förkortar du livslängden på packningarna.

Gå in på "dagens pistoltavla" och posta dina serier. Vi var två rejäla amatörer som postade relativt frekvent där förra året och det hade varit roligt om fler var med där.
Har inte kommit igång ännu, men när den bistra hösten nu är i antågande så kommer jag nog börja panga ingen.


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Henno3 27 aug 2018, 07:44, redigerad totalt 2 gånger.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Tips och hjälp med val av pistol

Inläggav Eraizer 27 aug 2018, 14:17

vet inte om jag har så stora händer, men jag tycker det känns som den ligger bra i min hand iaf. sen får vi väl se vad som händer när man börjar snickra i kolven, då kanske jag upptäcker att jag får snickra mer än vad jag hade tänkt från början :)

har kollat på andra grepp och framförallt rink, men har bara hittat fabriksnya, inget på begagnatmarknaden och nya kändes lite väl dyra så jag tror jag försöker mig på att snickra lite själv i första hand. om någon har tips på var man kan få tag på billigare grepp får ni gärna hojta till :)
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster

  • Sponsorer