Webley Hurricane

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Webley Hurricane

Inläggav Peter 29 jun 2008, 18:55

Jag har blivit med webley. :-)
Har länge suktat efter en sådan, min far sa alltid att de var de näst bästa luftpistolerna förr (de bästa var naturligvis hans walther lp53)
Intryck:
känns tung, gedigen och välbalanserad, men den verkar vara gjuten i nån zinklegering, så vissa ställen är det nötskador i "chassit". Lätt att spänna upp, med ett distinkt klick. Mycket skönt grepp, känns naturligt.

Att skjuta med:
Helt grym! Den skjuter mycket bättre än jag, och då menar jag att jag vinglar över hela tavlan, men ändå sitter skotten i det svarta. :shock: Min första femskottsträffbild var under 2 cm på 7 meter. Jag som knappt hållt i en pistol förut. V0 ligger på 128m/s med fx och jsb. Avtryckaren är dock lite hård. Tufft dessutom med rekylen åt "rätt" håll.

Så till frågorna. Vilken ammo passar bäst till en sådan? Ska man ha lite lättare kulor? Dogg match verkar gå bra. (liksom alla andra jag testat, eftersom jag fortfarande är förvånad att det träffar tavlan så som det vinglar)
Hur håller man? En hand är det jag provat. var ska den andra armen vara? Får man använda båda att hålla i puffran med? Är inte det fusk?
Jag tycker att det känns bättre att sikta med båda ögonen och låta det högra vara dominant, till skillnad från gevärskyttet där jag helst blundar med vänster. Men det kanske är en smaksak.
Noterade att det finns en justerskruv för trycket, men vilket håll är vilket? Skulle vilja ha den lite lättare. Jag märkte ingen skillnad när jag skruvade.
HW 95 .22, BSF S60, BSA Meteor mkIII, Hatsan 125 .25,
Carl Gustaf, Diana 23, 25 och 27, FEG LG 427, Gamo Cadet
Webley Hurricane, HW 40, Record mod 1, makarov 654k och lite annat skrot
Användarvisningsbild
Peter
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 16 feb 2008, 00:39
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA meteor

Inläggav Silwer 30 jun 2008, 20:49

Näst bästa luftpistolerna förr?

Tänk på att co2 pickor funnits ganska länge och de krossar en sån där i det mesta.

Jag tycker dock att de är intressanta även om de är mest på skoj idag, de har ju inte en sportmössa liksom, men de har en historia sen långt tillbaka.

Jag gillar sånt, att studera vapnen, skulle inte ha nåt emot att äga alal de där Webley pickorna och BSAs motsvarande.

Att den skjuter bättre än du käns konstigt, fjäderpistoler lever om ordentligt det är inget du står och skjuter hål i hål med.

Rekylen är kul, den blir ju åt rätt håll med denna typ av uppspänning, gäller min BSA 240M med tex, men den lever om grovt.

Jag tycker inet det är fusk att hålla polisgrepp på pickan eller liknade, iaf inte när man själv är ute och skjuter.

Jag tar tom armbågen som stöd när jag skjuter.

Tänk på att tävlingspistoler är långt ifrån vad du har, de sitter som gjutna i en hand.

Lycka till med pickan iaf, jag tror de gör runt 4J i gott skick.
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Peter 06 jul 2008, 16:01

Eftersom min nya puffra är så snäll mot mig och träffar där jag vill och inte där jag siktar så tänkte jag vara lite hygglig tillbaka. :)

För att följa länken så måste du registera dig.


Två bitar teak sågades till med det ordinarie greppet som mall.

För att följa länken så måste du registera dig.


Grovslipat med Dremel

För att följa länken så måste du registera dig.


Provmontering slipat med 240-papper, borrat, obehandlat.

För att följa länken så måste du registera dig.


Inoljat och finslipat.

För att följa länken så måste du registera dig.


Färdigt! :smt031
HW 95 .22, BSF S60, BSA Meteor mkIII, Hatsan 125 .25,
Carl Gustaf, Diana 23, 25 och 27, FEG LG 427, Gamo Cadet
Webley Hurricane, HW 40, Record mod 1, makarov 654k och lite annat skrot
Användarvisningsbild
Peter
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 16 feb 2008, 00:39
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA meteor

Inläggav öberg 06 jul 2008, 16:36

Snyggt jobbat! :-)
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

trasig hurricane!

Inläggav ewert 06 aug 2008, 08:32

Silwer skrev:Näst bästa luftpistolerna förr?

Tänk på att co2 pickor funnits ganska länge och de krossar en sån där i det mesta.

Jag tycker dock att de är intressanta även om de är mest på skoj idag, de har ju inte en sportmössa liksom, men de har en historia sen långt tillbaka.

Jag gillar sånt, att studera vapnen, skulle inte ha nåt emot att äga alal de där Webley pickorna och BSAs motsvarande.

Att den skjuter bättre än du käns konstigt, fjäderpistoler lever om ordentligt det är inget du står och skjuter hål i hål med.

Rekylen är kul, den blir ju åt rätt håll med denna typ av uppspänning, gäller min BSA 240M med tex, men den lever om grovt.

Jag tycker inet det är fusk att hålla polisgrepp på pickan eller liknade, iaf inte när man själv är ute och skjuter.

Jag tar tom armbågen som stöd när jag skjuter.

Tänk på att tävlingspistoler är långt ifrån vad du har, de sitter som gjutna i en hand.

Lycka till med pickan iaf, jag tror de gör runt 4J i gott skick.





jag har en hurricane hemma i lådan som är nåt fel på! när jag skjuter så hoppar pippan upp från bygeln som ska hålla den nere och så säger det bara puff men ingen diabol kommer ut! vad kan det vaför fel?? Den har under de ca 20 år sen farsan köpte den inte fått någon omsorg förutom lite olja... rolig att skjuta med så det hade varit kul om det går att fixa... tacksam för svar!
ewert
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 aug 2008, 15:54
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer