Pistol för jakt?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Pistol för jakt?

Inläggav bjosse 29 jun 2015, 18:05

Ankarström skrev:Att mata duvor med bröd indränkt i värre saker än sprit är inget skämt, det gör folk tyvärr här och var, och så tappar fågeln det och en katt eller hund äter upp brödet och dör plågsamt av leverskador. Det hände flera sådana fall där jag bor för några månader sedan. Då finns det bättre alternativ.


Min point är att av alla de skyttar jag träffat genom åren så har jag bara stött på en enda som var en idiot på riktigt. Denne avväpnades och fick en klar och tydlig avhysning från banan och ett stående löfte att bli polisanmäld om han skulle sätta sin fot där igen. Vilket han inte gjort. Så jag väljer att tro bättre om mina skyttekollegor ute i landet tills dess motsatsen verkar sannolik att tro. Sedan skämtas och raljeras det lite grovt emellanåt. Och det tycker jag personligen är rätt kul....
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Etienne 29 jun 2015, 18:23

Callmenobody skrev:Du får inte jaga med pistol.
Du får inte jaga utan jägarexamen
Du får inte jaga utan gevär med jaktlicens
Du får inte jaga med luftgevär såvida det inte klassas som skyddsjakt
Du får inte jaga utan att lösa statligt jaktkort.


Fast samtliga av dessa påståenden, ~undantaget punkt 1, är faktiskt inkorrekta.

Punkt 1: Det får man iofs, men dock inte duva. Så det är väl OK sett till sammanhanget.

Punkt 2: Nej, du får visst jaga (med skjutvapen) utan att ha jägarexamen. Det finns ingen regel som säger att du måste ha jägarexamen för att bedriva jakt.
(Jag kan hålla med om att det är båda knasigt och puckat att så inte är fallet, men likväl finns det just nu ingen regel som kräver detta.)

Punkt 3: Nej, det är felaktigt. Det finns inga krav på att vapnet ska vara på "jaktlicens". Emellertid finns det flera vapen som inte får användas till jakt enligt villkoren för innehav, men det är givetvis en helt annan sak. Däremot är det idag väldigt svårt (läs: praktiskt taget omöjligt) att få nya tillstånd på vapen med villkor som tillåter jakt utan att ha jägarexamen. Innehar man däremot, av någon anledning, ett vapen som uppfyller naturvårdsverkets krav för aktuellt vilt så är det emellertid inga problem att bedriva jakt med detta.

Punkt 4: Nej, det är också helt felaktigt. Du kan bedriva "vanlig" jakt (inklusive jakt på duva) med luftgevär om det uppfyller kraven för klass 4 enligt 20 § NFS 2002:18.

Punkt 5: Och även detta är felaktigt då jaktkort inte behöver lösas för aktuell form av skyddsjakt enligt 49 § i Jaktförordningen.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
Avalonblower (29 jun 2015, 18:51)

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Silwer 29 jun 2015, 18:27

Jag antar att man skulle kunna få en PCP .22 pistol giltig som skydsjaktvapen, men ser absolut ingen idé med det personligen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Etienne 29 jun 2015, 18:30

Silwer skrev:Jag antar att man skulle kunna få en PCP .22 pistol giltig som skydsjaktvapen, men ser absolut ingen idé med det personligen.


Fast det är krav på att det ska vara "tvåhandsvapen" för jakt, och dessutom står det i det aktuella specialfallet med skyddsjakt att det ska vara "luftgevär", så det är lite kört med allt som rimligtvis kan anses vara en pistol i normal bemärkelse.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Silwer 29 jun 2015, 18:32

Ah ok, ja då faller pistolen som skyddsjaktvapen.

Jag ser iaf inte grundnyttan då det omständiga att ens få skyddsjaga nog gör att man vill ha ett gevär.


Att jaga per definition 100J éller vad det nu är för gräns existwerar inte i landet vad jag vet?
Jag menar lagligt men ingen gör detta över ett .22lr
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pistol för jakt?

Inläggav H_2 29 jun 2015, 19:17

Patrik skrev:Är denna tråden från "Flashback", man kan ju undra...
Skjuta fåglar med luftpistol :thumbner: mata dom med bröd dränkt i sprit :thumbner:

Frågeställningen om pistol var helt uppriktig från min oerfarna sida. Att mata pippifåglarna med spritfrallor var humor, men det framgick kanske dåligt.

Förresten, är det nån som vet hur man gör en björk strömförande?
H_2
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 aug 2012, 01:18
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Ankarström 29 jun 2015, 19:20

H_2 skrev:Förresten, är det nån som vet hur man gör en björk strömförande?

Måste vara knepigt då björken ofta är väl jordad. :smt016
Ankarström
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 jun 2015, 19:34
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat mk2

Re: Pistol för jakt?

Inläggav bjosse 29 jun 2015, 19:22

Man sätter en åskledare (blixtlås går lika bra) i trädtoppen och bjuder en regndansande indian på lite röka. Och tar på sig hörselskydden innan det knallar :smt040
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Pistol för jakt?

Inläggav zpiff 29 jun 2015, 19:29

I ungdomen så var jag med att supa duvor dyngfulla, gula ärtor med T-röd. Fulla som de blev var det bara att gå och plocka samt placera i en viss persons sopputrymme. Dygnet senare var det en jävla fart på duvorna när dörren öppnades av den som skulle kasta soppor!
OBS! Jag var 11-12 är när vi gjorde det...
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Silwer 29 jun 2015, 19:34

I övrigt jag avskyr kajor, men man får ju inte aptera dynamit i träden de sätter sig och smälla av heller.

Men jag kan iaf förstå att man i stad tex ogillar duvor, problemnet är väl alla lagliga vägar som skyddsjakt bar kan ta rätt på en så liten koncentrerad del av skräpfågel iaf.

Kråkfåglar speciellt kommer dansa på våra gravar då de är extrema på att anpassa sig efter förhållanden.

Jag har hört om dt med spritindränkta brödbitar och sen då störtade måsar som inte kunnat flyga.
Är nog lite för blödig för att behandla djur så även om de nu kan var plågsamma

Poängen? ungefär att det är mindre smart att kläcka ur sig saker på forum inan man kollat läget lite på vad som gäller.

Det är inte möjligt att köra nån form av Flashback på ett svenskreggat forum, så vissa saker får man hålla för sig själv helt enkelt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pistol för jakt?

Inläggav H_2 29 jun 2015, 19:44

Silwer skrev:Poängen? ungefär att det är mindre smart att kläcka ur sig saker på forum inan man kollat läget lite på vad som gäller.

Det är inte möjligt att köra nån form av Flashback på ett svenskreggat forum, så vissa saker får man hålla för sig själv helt enkelt.

Meh. Jag använder forum för att kolla vad som gäller. Svar fick jag. Utmärkt.
H_2
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 aug 2012, 01:18
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Etienne 29 jun 2015, 19:45

Så, för att svar på dina frågor:

H_2 skrev:1. Får jag överhuvudtaget göra detta själv?

Ja, under vissa förutsättningar. Läs exempelvis under 26 § i Jaktförordningen om "Skyddsjakt på enskilds initiativ"
För att följa länken så måste du registera dig.



H_2 skrev:2. Måste jag i så fall ha jaktlicens/skyddjaktlicens?

Behövs lite mer klargörande om vad du menar. Men om du menar vapnet i fråga behöver inte, till vad många påstår till trots, inte vara på någon form av "licens" nödvändigtvis... Det är svårt att svar på det mer exakt utan ytterligare information om vad du menar.

H_2 skrev:3. Jag bor i tätbebyggt område, visserligen med rejält med träd och 6-meterstujor runt tomten men ändå - vad säger lagen om detta ur ett säkerhetsperspektiv?

Det finns inga hinder för att skjuta luftgevär på egen tomt inom tätbebyggt område. Det måste dock ske på ett säkert sätt ändå, givetvis.

H_2 skrev:4. Är det lämpligt att skjuta duvor med pistol eller måste man ha kraften från ett gevär? Jag gillar personligen pistol och duvorna är ofta inom 10 meters avstånd.

Lämpligt med pistol? Från ett sunt-förnuft-perspektiv så är svaret nej i princip i samtliga fall. Från ett lagligt perspektiv, för duva, så är svaret definitivt nej.
Sidospår: Dock har "kraft" ingenting med typen av vapen att göra. Det finns väldigt kraftfulla pistoler.

Det du måste klara för att få bedriva skyddsjakt med luftvapen står i 20 § i NFS 2002:18
För att följa länken så måste du registera dig.



För att klara kraven behöver du alltså ett gevär som (minst) gör 180 m/s E0, kal 5,5, samt expanderande eller deformerande ammo.
Fixar du ett vapen som klarar detta, utan några andra ytterligare restriktioner, så finns det vad jag kan se inget annat som stoppar dig.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Nuc 29 jun 2015, 19:48

Under tiden jag var bosatt i dom norra delarna av landet (länge sedan) så var jag ofta ute på vägarna under helgerna och tävlingssäsong i pistolskytte.
Det fanns ofta behov av att avliva påkörda djur mestadelsrenar och jag frågade polisen om tävlingsvapen i pistol eller revolver med minimum 9mm kunde användas för att stoppa djurs lidande. NEJ! Jag fick snällt ta mig till närmaste telefon o kontakta polisen, kunde dom inte få fram ansvarig jägare skulle dom komma på plats och använda sin Walther, gamla polistjänstevapnet i 32 acp... Inte ens 357, 44 ellr 375 JDJ fvick användas, enhandsvapen på tävlingslicens är icke tillåtet enligt lag ens för mercykillings. En veterinär inte långt ifrån mig hade däremot en 38:a S&W k14 revolver på avlivningslicens!
Nuc
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 apr 2015, 20:44
Ort: Nyköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Silwer 29 jun 2015, 19:50

H_2 skrev:
Silwer skrev:Poängen? ungefär att det är mindre smart att kläcka ur sig saker på forum inan man kollat läget lite på vad som gäller.

Det är inte möjligt att köra nån form av Flashback på ett svenskreggat forum, så vissa saker får man hålla för sig själv helt enkelt.

Meh. Jag använder forum för att kolla vad som gäller. Svar fick jag. Utmärkt.

Ärligt talat, för min del kan det kvitta.

Det är ju ens egen huvudverk och samvete vad man verkligen gör, fråga är ju inte förbjudet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Callmenobody (29 jun 2015, 21:08), Sir Ville (29 jun 2015, 22:52), ZaphodB (30 jun 2015, 10:34)

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Sir Ville 29 jun 2015, 22:51

Patrik skrev:Är denna tråden från "Flashback", man kan ju undra...
Skjuta fåglar med luftpistol :thumbner: mata dom med bröd dränkt i sprit :thumbner:


Oh nej : Det kunde ju , eventuellt , vara moraliskt förkastad. :thumbner:
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Pistol för jakt?

Inläggav aklaim 30 jun 2015, 02:00

Archon skrev:Jaga med luftpistol? Varför då? Bättre med gevär. Men det skulle säkert funka eftersom fåglarna du tänker skjuta enligt dig oftast befinner sig på endast 10 meters avstånd. Rent spontant tänker jag mig att en Zoraki i kaliber 5,5 mm med 3 pump skulle kunna klara jobbet. Men eftersom det är en multipump som fungerar med lufttryck så blir det ju en liten knall när man avfyrar skottet vid full power och det kanske skrämmer resten av duvorna. Sedan finns ju till exempel Crosman 2240. En utmärkt kolsyrepistol i kaliber 5,5. Det går alldeles säkert att döda duvor med den mindre kalibern 4,5 mm också, dock avsätter den grövre kalibern mer energi i själva målet vilket ger en högre chockeffekt och en större sårkanal. Chansen är alltså större, åtminstone i teorin, att fåglarna dör mer omedelbart om du skjuter med den grövre kalibern än med 4,5 mm. Men det hänger ju också an lite på skyttens skicklighet. Ett välplacerat huvudskott dödar en duva direkt, oavsett kaliber. Själv skulle jag nog ha valt ett gevär med fjädermekanism i kaliber 5,5 mm för ändamålet. Ett luftgevär med en vanlig hederlig gammal spiralfjäder är tystare än PCP-, multipump och kolsyrevapen. Det finns ju dock rätt kraftfulla fjäderpistoler också, såsom Hatsan 25 eller Hatsan Supercharger. Dessa finns både i 4,5 mm och 5,5 mm. Har även hört talas om en luftpistol med gasfjäder som heter Benjamin Trail någonting och som har en utgångshastighet på över 180 meter per sekund, men känner inte till det vapnet så bra för att kunna uttala mig närmare. Vill understryka att jag personligen inte är intresserad av luftvapenjakt, men däremot hjälper jag gärna till med att besvara diverse frågor och dylikt.


zorakin behöver man nog inte ens ladda med en diabol på 3 pump för att iaf tillfälligt bli av med duvor då knallen kan jämföras med knallen från en .22lr (fast sett att folk jagar med zoraki både lighten som säljs i detta land och ultran bara o söka på tuben så finner man)
aklaim
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 10 mar 2014, 10:14
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Leffe357 30 jun 2015, 06:44

Nuc skrev:Under tiden jag var bosatt i dom norra delarna av landet (länge sedan) så var jag ofta ute på vägarna under helgerna och tävlingssäsong i pistolskytte.
Det fanns ofta behov av att avliva påkörda djur mestadelsrenar och jag frågade polisen om tävlingsvapen i pistol eller revolver med minimum 9mm kunde användas för att stoppa djurs lidande. NEJ! Jag fick snällt ta mig till närmaste telefon o kontakta polisen, kunde dom inte få fram ansvarig jägare skulle dom komma på plats och använda sin Walther, gamla polistjänstevapnet i 32 acp... Inte ens 357, 44 ellr 375 JDJ fvick användas, enhandsvapen på tävlingslicens är icke tillåtet enligt lag ens för mercykillings. En veterinär inte långt ifrån mig hade däremot en 38:a S&W k14 revolver på avlivningslicens!


Låter konstigt, för ca 15-20 år sedan var vi på väg från Norge efter en tävling, vi lyckades köra på en ren, stannade och hittade renen, tog en .32:a och avlivade den, tog oss sedan till närmaste telefon och ringde polisen.
Berättade var renen låg och att vi avlivat den med pistol, fick till svar att ok vi kontaktar samebyn.

Skulle inte tveka att avliva påkört vilt med ett tävlingsvapen, bättre än att försöka slå ihjäl det med ett fälgkors.
Användarvisningsbild
Leffe357
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 dec 2013, 12:35
Ort: Altersbruk
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Patrik 30 jun 2015, 06:52

Sir Ville skrev:
Patrik skrev:Är denna tråden från "Flashback", man kan ju undra...
Skjuta fåglar med luftpistol :thumbner: mata dom med bröd dränkt i sprit :thumbner:


Oh nej : Det kunde ju , eventuellt , vara moraliskt förkastad. :thumbner:

Ja eller hur :-)
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Sir Ville 30 jun 2015, 09:04

Leffe357 skrev:
Nuc skrev:Under tiden jag var bosatt i dom norra delarna av landet (länge sedan) så var jag ofta ute på vägarna under helgerna och tävlingssäsong i pistolskytte.
Det fanns ofta behov av att avliva påkörda djur mestadelsrenar och jag frågade polisen om tävlingsvapen i pistol eller revolver med minimum 9mm kunde användas för att stoppa djurs lidande. NEJ! Jag fick snällt ta mig till närmaste telefon o kontakta polisen, kunde dom inte få fram ansvarig jägare skulle dom komma på plats och använda sin Walther, gamla polistjänstevapnet i 32 acp... Inte ens 357, 44 ellr 375 JDJ fvick användas, enhandsvapen på tävlingslicens är icke tillåtet enligt lag ens för mercykillings. En veterinär inte långt ifrån mig hade däremot en 38:a S&W k14 revolver på avlivningslicens!


Låter konstigt, för ca 15-20 år sedan var vi på väg från Norge efter en tävling, vi lyckades köra på en ren, stannade och hittade renen, tog en .32:a och avlivade den, tog oss sedan till närmaste telefon och ringde polisen.
Berättade var renen låg och att vi avlivat den med pistol, fick till svar att ok vi kontaktar samebyn.

Skulle inte tveka att avliva påkört vilt med ett tävlingsvapen, bättre än att försöka slå ihjäl det med ett fälgkors.


Eller hur ? Man vill ju inte stå o titta/lyssna på ett överkörd djur heller tills Kommunjägaren anländer. Vad fan ska man göra ? Bita av halsvenen så man inte hamnar i trubbel med lagen ? Även Polisen måste ju kunna ha lite sund förnuft. Eller borde iaf.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Frank69 30 jun 2015, 09:52

H_2 skrev:Hej Har nyligen flyttat till nytt hus och där har jag problem med ett fåtal duvor som skitar ner rejält.
Jag vill skjuta av dessa duvor. Tacksam för svar!


Är man osäker så kan man alltid ringa till jägarförbundet: För att följa länken så måste du registera dig.


eller naturvårdsverket: För att följa länken så måste du registera dig.



Sen kan jag varmt rekommendera att ta utbildningen Jägarexamen.
Utöver väldigt allmänbildande om djur och natur så lär man sig hantera vapen säkert, skjuta säkert & humant osv...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav mamba 30 jun 2015, 10:31

Har själv sett en polis avliva ett trafikskadat rådjur med sin tjänstepistol.
Senast redigerad av mamba 30 jun 2015, 10:32, redigerad totalt 1 gång.
mamba
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 08 feb 2012, 01:28
Ort: Kungsängen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Frank69 30 jun 2015, 11:50

mamba skrev:Har själv sett en polis avliva ett trafikskadat rådjur med sin tjänstepistol.


Vad uniformerade tjänstemän får använda sitt tjänstevapen till, berör ju inte våra lagliga möjligheter! :wink: :)
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Silwer 30 jun 2015, 13:17

Nej, sånt görs då och då av polis om djur finns på platsen, men det är ju inte så att de springer ut i skogen eller så för eftersök.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Sir Ville 30 jun 2015, 13:22

Alla för sitt. Kör jag över ett djur och den blir ordentligt skadad så skjuter jag den på plats ifall jag har vapen med mig. Vad sen lagen säger intresserar inte mig i just denna fråga - ingen/inget djur ska behöva ligga o vänta i plågor pga mig. Slutdividerad för min del.Gör ni hur fan ni vill .. ;)
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Pistol för jakt?

Inläggav Etienne 30 jun 2015, 18:36

Är det bara jag som tyckte att ursprungsfrågan faktiskt var ganska bra ställd?

Normalt sett är det ju typ; jag ska panga småfåglar, duger den här rundkulepistolen från teknikmagasinet?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
Kapten Kamin (30 jun 2015, 19:11), ZaphodB (01 jul 2015, 04:29)

FöregåendeNästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer