Behöver hjälp med underhåll av Co2-vapen

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Behöver hjälp med underhåll av Co2-vapen

Inläggav Xombie 02 okt 2015, 13:51

Hej, är helt ny på forumet och har precis börjat intressera mig för skytte med luftvapen på ett lite mer seriöst plan än tidigare. Men det är några saker som fortfarande är lite oklara för mig ang underhållet av vapnet. Det är en Dan Wesson 6* inköpt från Hobbex.

Först så har jag några funderingar kring smörjningen, vad jag har läst mig till så ska alla rörliga delar smörjas, räcker det att spruta in oljan på ställen där det finns mekaniska delar eller behöver jag montera isär vapnet för att komma åt att smörja ordentligt?

Förutom att smörja och ha olja på var 3e Co2-patron man använder, vad mer behöver man tänka på för att hålla vapnet i bra skick?

Har ni några tips om jag eventuellt skulle skuva upp vapnet för att kika innuti det? Vill ogärna att hela pistolen ramlar isär så att jag inte får ihop den igen.

Och till sist så läste jag nånstans på forumet att det ska gå att justera hammarfjädern på denna model, är det svårt/riskabelt att göra detta som amatör?

Edit:
Jag har inte köpt någon olja eller smörjmedel ännu och har bara skjutit upp en Co2-patron än så länge. Hur många vågar jag skjuta upp innan vapnet tar permanent skada utan smörjning?

Tacksam för alla svar!

Mvh
M
Senast redigerad av Xombie 02 okt 2015, 14:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Xombie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 okt 2015, 08:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Behöver hjälp med underhåll av Co2-vapen

Inläggav Bullpup 96 02 okt 2015, 14:07

Jag kan personligen säga att du bör vara försiktig om du tar isär den. Jag öppnade upp min crosman vigilante och vips så "fjångade" en fjäder till och allt ramlade ut. Det tog några youtube klipp samt en sprängskiss innan allt var på plats igen. :-)
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: Behöver hjälp med underhåll av Co2-vapen

Inläggav Xombie 02 okt 2015, 15:04

Bullpup 96 skrev:Jag kan personligen säga att du bör vara försiktig om du tar isär den. Jag öppnade upp min crosman vigilante och vips så "fjångade" en fjäder till och allt ramlade ut. Det tog några youtube klipp samt en sprängskiss innan allt var på plats igen. :-)


Tack, då avvaktar jag med det. Men då antar jag att man inte ska behöva skruva upp den för att kunna rengöra/smörja den som man borde?

För övrigt så lyckades jag skjuta mig i handen nyss, i tron om att magasinet var tomt så skulle jag kolla trycket i kolsyran och sköt sista kulan i handflatan. Tur att jag hade skutit loss ca 40 kulor på patronen innan det så att trycket hade börjat avta lite :P
Användarvisningsbild
Xombie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 okt 2015, 08:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Behöver hjälp med underhåll av Co2-vapen

Inläggav Colaburken 02 okt 2015, 15:34

Xombie skrev:
Bullpup 96 skrev:Jag kan personligen säga att du bör vara försiktig om du tar isär den. Jag öppnade upp min crosman vigilante och vips så "fjångade" en fjäder till och allt ramlade ut. Det tog några youtube klipp samt en sprängskiss innan allt var på plats igen. :-)


Tack, då avvaktar jag med det. Men då antar jag att man inte ska behöva skruva upp den för att kunna rengöra/smörja den som man borde?

För övrigt så lyckades jag skjuta mig i handen nyss, i tron om att magasinet var tomt så skulle jag kolla trycket i kolsyran och sköt sista kulan i handflatan. Tur att jag hade skutit loss ca 40 kulor på patronen innan det så att trycket hade börjat avta lite :P

Behandla alltid ett vapen som att det är laddat o angående mekaniken så smörj lite lätt o se till att det inte blir tort o metal mot metal
Colaburken
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2014, 17:13
Ort: Gävle
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Re: Behöver hjälp med underhåll av Co2-vapen

Inläggav Xombie 03 okt 2015, 12:09

Ja den tabben gör jag inte om!

Nu har jag skruvat upp pickan för att titta inuti och hammarfjädern var mycket enkel att spänna.

Nu har jag en ytterligare fråga om detta.
Kan fjädern ta mycket stryk av att vara spänd under en längre tid? Minskade fjäderns utrymme med ca 4mm. Märkte ingen större skillnad på kraften efteråt och har inte Heller något instument för att mäta utgångshastigheten.

Men rent logiskt så antar jag att en mer spänd fjäder på hammaren helt enkelt släpper ut mer Co2 per skott, eller har jag fel?

Tog iaf lite bilder när jag meckade isär den om nån är nyfiken :)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Xombie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 okt 2015, 08:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Behöver hjälp med underhåll av Co2-vapen

Inläggav MALJ 18 jan 2016, 18:16

Hej,
kolla bif länk; För att följa länken så måste du registera dig.



kolla även MrRuneRebel på Youtube, han är en riktig klippa o recenserar - testar - kommenterar.

Båda dessa är riktigt proffesionella.
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster

  • Sponsorer