Baikal 46M problem

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Baikal 46M problem

Inläggav sfe 18 apr 2016, 18:29

Fick låna en Baikal 46M av en jobbarkompis som köpt den begagnad härom veckan. När pistolen funkar som den skall skjuter den riktigt bra, när den INTE funkar ---näääh.
Det som händer, pistolens ägare berättade det här när han lånade ut den och jag har erfarit samma sak, är att när man petat in kulan och fäller ner locket, eller vad man skall kalla det, så alldeles innan locket hakar i och låser sig så pyser det ut luft. Ibland pyser det såpass att kulan träffar några cm under där den borde träffat på 10 M och ibland pyser det ut så att kulan inte ens lämnar pistolen. När det här händer så inträffar det flera gånger på rad, kanske så mycket som 10, och sedan så funkar pistolen plötsligt OK igen. Jag tror jag sköt någonstans 50-60 skott i följd och jag var med om felet i två omgångar. (Jag skriver "omgångar" eftersom felet inträffar vid flera laddningar efter varandra.)
Finns det någon här som kan berätta vad felet är? Jag frågar inte efter gissningar nu utan jagar någon som verkligen vet eftersom jag anar att detta är nåt ganska komplicerat. Jag googlade men fick bara en träff, i nåt engelskspråkigt forum där trådskaparen varit med om exakt samma sak på en helt ny 46M. Han lämnade tillbaka den till säljaren, som tydligen också hade verkstad, men säljaren misslyckades med reparationen trots komplett isärtagning och ett fullständigt packningsbyte. Det slutade med att den olycklige ägaren fick en ny pistol istället. Det tråkiga är att kompisens pistol inte är köpt ny utan begagnad.
Någon som har hört talas om detta fel och vet vad det handlar om? Det konstiga är att felet är intermittent. Jag får liksom bilden för mig av någon rörlig del som kommer i ett läge då den inte rör sig som den skall och istället öppnar ventilen. När man trycker på avtryckaren efter att det pyst så känns den helt som vanligt med förtryck och allt så det är väl knappast den som hakar upp sig?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Baikal 46M problem

Inläggav fspjuth 24 apr 2016, 20:26

Vad har du för diameter och tyngd på diabolen?
I min FAS 6004 skjuter jag 4,48 mm och 0,475 g vikt.
Hade samma problem som du beskriver när jag använde mina vanliga diaboler. Håll nästan på att riva isär och byta packningar tills jag kom på att desto lättare diaboler med mindre diameter desto färre skott blev kvar i loppet.
RWS har en blyfri platnos med en vikt på 0,33 g kan bli intressant för inne skytte :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
fspjuth
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 22 nov 2011, 00:00
Ort: Borås
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 19 gånger i 16 inlägg

Re: Baikal 46M problem

Inläggav sfe 25 apr 2016, 17:30

Kompisen hittade nåt på nätet om att det är en tätning långt innemellan som orsakar detta felet, vilket för övrigt inte är okänt (även om inte just jag hittade så mycket på nätet). Byt tätningen och allt blir OK påstås det. Problemet är att man måste plocka isär så gott som alla delar som har med avfyrningen att göra. Det skall visst gå att komma åt bakifrån men kompisen tyckte det såg mycket svårt ut. Han har inte bestämt sig ännu vilket väg han skall ta. Reparera gör han säkert men hur?
Senast redigerad av sfe 25 apr 2016, 17:32, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Baikal 46M problem

Inläggav T.Lundberg 25 apr 2016, 17:38

För att följa länken så måste du registera dig.

kanske är till hjälp
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer