Test av Spa CP1-M Plus

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Test av Spa CP1-M Plus

Inläggav Skott 21 apr 2016, 08:31

Då har jag provskjutit den här För att följa länken så måste du registera dig.



Jag kan bara säga,den funkar förträffligt.Monterade på medföljande rödpunktssikte i helgen och mätte upp en 12 meters bana i ute i stugan och spikade upp kulfånget.Sköt in pistolen genom att luta mig mot stugväggen samt tröck fast pistolen i hörnet - timrad stuga..Några skott och lite skruvande,klart.
JSB extra match diabolo,typ plattnosade vilket gav runda och fina hål i tavlan.Starkt solljus,så det var lite svårt att se rödpunkten i siktet emellanåt.
Siktet hade 11 olika ljusintensiteter,men i högsta läget så ser punkten alldeles för stor ut för att medge något finlir. Vi var tvungna att skjuta i läge 11. Molnigt väder blir optimalt att skjuta i,pricken blir betydligt mycket mindre i 1-6 lägena. Då kanske det finns utrymme att förbättra skyttet,hoppas det.

Enhandsskjutning fungerar inte för mig då jag har skador efter en stroke. Det fick bli tvåhandsfattning ala´Clint Easwood style.
Jag sköt 40p stående på en tioringad tavla med fem SKOTT nöjd som tusan med det,efter ett par försök. Relativt spridda skurar..
Frugan sköt också 40 första gången...De andra gångerna talar vi inte mer om,samt hennes enhandsfattningsskjutningsmegaöverlägsenhet.
Jag skakar så det skulle fungera till att vispa ihop en sockerkakssmet istf skytte,nåväl.

Jag ställde fram en stol och ett bord och satte armbågarna i bordsskivan och sköt några serier. Den bästa - 45p - kanonkul det här ju,två klockrena 10:or!! Fick ihop träffbilden med alla på det svarta. Nånstans kring en 1-5 krona typ..

Frugans tur,samma position som mig 46p på första försöket end diskuscusisionionini!!

Hmmmm...Ja jag måste ha skjutit in den bra..ÄÄhhuummpffff..Så här är det hos oss när vi har våra årliga skjuttävlingar. Frugan och hennes två döttrar blir alltid etta tvåa och trea. Formen avgör placeringarna. Vi övriga 10-15 stycken får slå..förlåt skjuta om de resterande platserna.

Det enda som jag måste lösa,är att tillverka en ljuddämpare av ett pvcrör typ elrör samt måla det svart. Pistolen låter väldigt högt,95db enligt mobilens decibel app..Det behövs hörselskydd då man skjuter,helt klart.. Kolven skall jag arbeta på i sommar,den är inte direkt skön att hålla i.Klumpig är rätt ord,det finns mycket att forma då träet är tjockt och solitt.Mer om det då jag gjort någonting åt det.

Jag tycker denna pistol är perfekt mot de krav jag har. Sneglat lite på de mer tävlings look a like liknande pistolerna,men då kostar det andra pengar.
Lite överkurs känns det som,men denna tror jag faktiskt att jag skall köpa då den säljs snart i Sverige,tror det var Hurricane som tar in den..
PCP då,men med ett bra sikte kan den bli väldigt kul..För att följa länken så måste du registera dig.



Ruskigt sugen på en sån här också För att följa länken så måste du registera dig.

just för att den går att göra till gevär för stabilare skjutning..Men då blir det längre bana 20-25m nånting och bättre sikte.


Nåväl,det blir kul i sommar. Fyllt på lagret med tavlor och diabolo,rustad till tänderna.

Info: Ändrade adresserna då det blev fel..

Skott
Skott
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 dec 2015, 22:22
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Test av Spa CP1-M Plus

Inläggav Air 21 apr 2016, 09:48

Tack trevlig läsning har med en CP1-M köpt här hemma hos Cabom.
Jag är en sån där som måste ta isär först skjuta sen.Måste säga att
jag blev glatt överraskad trots det låga priset vissa Kina grejor börjar
bli helt ok.Ska komma igång nu med skyttet när värmen kommer för CO2.
PCP modellen kan nog vara något.Hatsan modellen finns det lite om på
forumet.Köpte själv en av de första som kom men blev inte nöjd.Köpte
en Hatsan Supercharger i kal 5,5mm den var bra trots sin storlek fin att
skjuta med.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Test av Spa CP1-M Plus

Inläggav nils_flowers 22 apr 2016, 08:23

Funkar "shrouden" som sitter på bra?
nils_flowers
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 17 jun 2009, 22:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Test av Spa CP1-M Plus

Inläggav Skott 22 apr 2016, 08:40

nils_flowers skrev:Funkar "shrouden" som sitter på bra?


Ssshroudde gjorde sitt jobb alldeles utmärkt men då han sökt sig hit illegalt så fick han bittert tugga i det sura äpplet och lämna landet med svansen mellan riktmedlen.

Konstruktionen verkar dock vara simpel i en dylik efter lite googlande.Ett el pvc rör,klyva på mitten,in med några brickor,plasta igen det hela,in med ett rör i pipan,anpassa shrouden så inte kulorna tar i bafflarna,plasta fast fästningsanordning,måla svart - done.

Enklare variant

Två plaströr,det ena går in i det andra.Kapa till bitar av det smalare för att distansera brickorna från varandra typ 1-3 cm mellan varje bricka,lite plasticpadding/silicon för att stabilisera det hela..

Skott
Skott
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 dec 2015, 22:22
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Test av Spa CP1-M Plus

Inläggav Skott 22 apr 2016, 08:56

Air skrev:Tack trevlig läsning har med en CP1-M köpt här hemma hos Cabom.
Jag är en sån där som måste ta isär först skjuta sen.Måste säga att
jag blev glatt överraskad trots det låga priset vissa Kina grejor börjar
bli helt ok.Ska komma igång nu med skyttet när värmen kommer för CO2.
PCP modellen kan nog vara något.Hatsan modellen finns det lite om på
forumet.Köpte själv en av de första som kom men blev inte nöjd.Köpte
en Hatsan Supercharger i kal 5,5mm den var bra trots sin storlek fin att
skjuta med.


Okej,kul att höra att du också gillar den. I min var avtrycket kanon,men utan dödläge,det smäller om man nyser till,vilket kan vara farligt då pistolen saknar säkring.Men med klart huvud(inga dimmor)och vanligt bondförnuft så går det fint.Jag hittade en tråd om supertact igår kväll här på forumet från 2013..Det låter övertygande,jag tror jag köper en sådan.Jag gillar det där med gevär/pistol transformeringen då det skulle underlätta stabilare skott för mig.
Jag har inte hittat superchargern,den med vortex gasfjädern,i gevär combo som jag gillar i supertacten..Finns superchargern i det utförandet?
Man skulle ju kunna modifiera ett axelstöd iofs,men känns inte rätt då superchargern med vortexfjädern kostar en del på Cabom..

Nåväl,if you can´t shoot it it´s broken.

Skott
Skott
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 dec 2015, 22:22
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer