Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Inläggav sfe 29 jul 2016, 10:15

Jag skulle gärna vilja läsa era kommentarer om denna pistol i så fall. Eller om ni haft en eller i alla fall skjutit en del med en sådan....

Jag skulle vilja ha en semi-auto som skjuter någorlunda OK, typ med säkerhet träffa ölburk på 10 meter, som har OK grepp för mina händer och sikte som jag kan se med mina gamla trötta ögon utan hjälpmedel. Vad jag läst om den här så skall den skjuta riktigt OK för att vara en replikapistol med CO2-drivning. Jag var inne på RödaStjärnan och fick klämma på en och tyckte den passade mina händer bra (Långt ifrån alla pistoler gör det. Vissa, ex. Umarex SAA och KWC M712 har jag stora besvär med att hålla på ett vettigt sätt.) och siktena syntes OK trots att jag inte hade glasögon på mig. Jag är sugen, med andra ord. GAS!

Vad säger ni som provat på den här? Utgångshastigheten skall ju vara ganska OK med en bit över 100 m/s, enligt vad som anges. Går det att sätta 8 diaboler i en ölburk från 10 meter (eller kanske tom 15?) om man bara siktar rätt, vända på maget och sätta 8 till innan pistolen måste vila sig lite för att få upp värmen igen? Anledningen till att jag frågar är att enligt min erfarenhet så klarar inte speciellt många replikapistoler detta eftersom deras precision, eller kanske bristen på, är sådan att det inte är helt säkert att man träffar ölburken även om man siktar rätt och en sådan pistol intresserar mig inte.


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av sfe 29 jul 2016, 10:18, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Inläggav sfe 17 aug 2016, 21:13

Eftersom ingen svarade och jag sedan köpte pistolen så svarar jag själv, någon kanske är intresserad? (Och det jag skrev på RödaStjärnan kommer nog inte att publiceras.)

Jag köpte alltså en ASG CZ P-09 pellet. Detta med ”pellet” är viktigt för den finns i airsoftutförande också och heter då ”Duty” om jag fattat saken rätt. Lägger man dessa bägge pistoler bredvid varandra finns det vad jag vet bara en liten detalj som skiljer dem åt utseendemässigt. Lätt att ta fel alltså, när man kollar bilder och artiklar på nätet.

1:a intrycket
Pistolen känns solid och gedigen och inte alls så plastig som jag föreställt mig. Av det yttre är i stort sett allt utom manteln av plast men det är i det här sammanhanget en bra plast som har minimalt med plastig känsla. (Originalet är plast det med .) Greppet och kolven på pistolen känns för mig mycket bra, passar bra i handen och är absolut inte hal. Min hand mäter dock ~10,5 cm över knogarna och kvalar med detta i de flesta sammanhang in i gruppen ”stor hand” och jag får känslan av att någon med ännu större händer än jag också skulle tycka att pistolen är bekväm varför jag tror att någon med små händer skulle tycka att den är alldeles för stor.
Siktena är stora och tydliga och är dessutom försedda med vita prickar som hjälper till mot mörk bakgrund. De är inte justerbara. Det ser ut att vara ett riktigt kilspår i manteln men siktet är ”nerklickat” i två hål varav det bakre kan ses undertill på manteln om man håller den i sitt bakersta läge. Jag har funderingar på att byta siktet mot ett avsett för kilspår men vet inte ännu om det går eller var jag kan få tag på ett passande sikte.

Hantering
Inga problem vare sig att ladda i en CO2-patron eller att fylla magasinet med kulor. När magasinet trycks in i pistolen måste man trycka in fingertoppen någon halv cm in i kolven innan magasinet klickar på plats så även med magasinet på plats har man ett stort hål undertill i kolven men det är inget jag stör mig på.
Säkringen var fruktansvärt trög från början. Var tvungen att använda båda händerna för att lossa den. Just pelletversionen har en liten låsknapp på den vänstra säkringsarmen som måste tryckas in när man lossar säkringen. Varför fattar jag inte. Vare sig airsoftversionen eller krutversionen (den riktiga pistolen alltså) har denna knapp. Efter att ha smörjt säkringsarmen, det sitter en liten kula undertill, och skjutit ett antal hundra skott har den blivit mycket bättre och jag har nu inga problem med att lossa säkringen med tummen på högerhanden.
Hanen är förvånande lätt att spänna upp. Första gången jag gjorde det fick jag en känsla av att pistolen var sönder, så lätt är den.

Skjutning
Avtrycket är LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT! Men tydligt. Man känner utan problem när magasinet först matas fram och när det sedan är dags för skott. Skottet kommer inte förrän man har avtryckaren nästan inne i botten men jag upplever det inte som nåt problem. Långt ifrån det bästa avtryck jag känt, men det funkar. I och med att man rör avtryckaren så långt så har jag lärt mig att sätta fingret på avtryckaren så att det också trycker med ovansidan mot pistolen. På det sättet känns det ganska normalt när avtryckaren kommer till skottläget. Börjar man med fingret i mitten känns det vid skottläget som att man trycker längst ute på toppen av avtryckaren.
Pistolen har en mycket kraftig rekyl. Allt för kraftig anser jag och jag skall försöka förklara varför. Pistolen skjuter åt vänster och nedåt. Alla tester jag sett på nätet visar samma och min är inget undantag och jag tror att det i första hand beror på den kraftiga rekylen.

Jag har i skrivande stund skjutit bortemot 500 skott med pistolen och jag börjar få känslan av att jag i goda stunder får allt bättre träffbilder. Med dubbelhandsfattning och stor koncentration på att hålla pistolen stilla lyckas jag ofta skjuta bättre än när jag skjuter i min ”vanliga” matchställning med enhandsfattning. Stöd kan också hjälpa men det måste vara ett mjukt stöd, kanske helst hålla pistolen i händerna och sedan stödja händerna mot något för det verkar som att ett hårt stöd direkt mot pistolen får den att hoppa ännu mer med ännu värre spridning som följd. Att, som jag tidigare skrev, skjuta en ölburk från 10 meter och träffa med alla 8 skotten är inte lätt med den här pistolen men det kanske går att lära sig att bemästra rekylen och att också automatiskt sikta högre de sista skotten? Än så länge funkar det inte för mig. Jag vill påstå att jag i de flesta fall träffar med de flesta av skotten men absolut inte med alla 8.
Pistolen blir kall av kolsyran mycket fort, troligtvis pga att det används mycket CO2 för att kasta tillbaka manteln så hårt som den gör. När det handlar om sjunkande träffar kan den här pistolen vara den värsta jag provat. Jag har med tiden fått en rutin där jag skjuter 5 skott åt gången och laddar magasinet emellan och det känns som att jag då inte får värre avvikelse nedåt för varje skott än att jag kan acceptera det. Tråkigt med tanke på att magasinet håller 8 + 8 skott (och att jag dessutom har ett extramag) men att skjuta 8 skott på 15 sekunder, vilket pistolen är fullt kapabel till utan problem, gör att man från 10 meter på 8:e skottet måste sikta minst en decimeter ovanför där man siktade på 1:a skottet för att de skall träffa i någorlunda samma höjd. Tråkigt som sagt. Jag skall testa på en stor pappskiva att skjuta 8 skott i snabb följd, vända på magasinet och sedan 8 skott till för att se hur illa det blir.

När magasinet är tomt hakar manteln INTE upp som på airsoften eller på förlagan men det är så de här luftautomaterna med revolvermagasin brukar fungera. Praktiskt i sammanhanget är att säkringen även släpper på den uppspända hanen.

Hastighet
Ny CO2, 23 grader varmt, CHRONY, JSB Match 0,475g. 1 :a skottet 110 m/s, 5:e 98 m/s. Inte speciellt imponerande. Hade gärna fått vara 10 m/s ytterligare och absolut utan den kraftiga sänkningen som kommer mot slutet av magasinet.

Pistolen har, likt exempelvis 1911, en konstruktion med ”lös pipa” (tror jag det kallas) där pipan i framändan endast styrs av passningen mot manteln och i bakändan sitter fast i en axel runt vilken den kan röra sig. Pipan ger ett löst och glappigt intryck men det gör även manteln och jag vet ännu inte om det går att göra något åt det. Att få pipan att passa bättre mot manteln kanske inte tjänar något till om man inte också lyckas passa in manteln bättre? Framtiden får utvisa.

Jag har funderingar på om man kan minska rekylen på pistolen. Den behöver absolut inte vara så kraftig som den nu är. Beroende på hur konstruktionen är kanske en kraftigare rekylfjäder, den som sitter mellan manteln och pipan, både kan minska rekylen OCH få större del av gasen att trycka på kulan och därigenom ge denna större hastighet? Jag har ännu inte plockat isär pistolen för att se på innanmätet men det kommer säkerligen att ske. Jag har inte hitta något på nätet om hur man plockar isär den men jag känner mig övertygad om att det går till på samma sätt som med GAMO PT-85 och det visas på nätet på flera ställen.

Är jag då nöjd med ASG CZ P-09 pellet?
Tjaaaa... Jag tycker faktiskt det är trivsamt att skjuta med den trots att den är ganska svårskjuten om man vill träffa det man siktar på. Jag hade möjlighet att skicka tillbaka den med stöd av distansköplagen men jag gjorde inte det så jag måste väl vara tilltalad av den på nåt sätt.
Vill jag rekommendera den?
Jag vill i så fall absolut berätta allt vad jag tycker om den istället för att säga bara ja eller nej. Den är absolut ingen prickskyttepistol även om vissa delar av tillverkarens produktbeskrivning antyder det men den är nog minst lika bra som de bättre halvautomatiska BB-pistolerna. Kanske att det kan bli bättre med mer skjutträning och eventuellt några små modifieringar på pistolen? Superlätta kulor kanske (men de är ju så dyra)?
Om det man vill ha är en pistol som känns och fungerar som den riktiga krutpistolen skulle jag tro att airsoftvarianten passar bättre än pelletvarianten.

Är det någon som mekat och modifierat en pistol med liknande konstruktion som denna, exempelvis GAMO PT-85, så får ni gärna skriva här.


Mycket text och inga bilder. :thumbner:
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Inläggav sfe 18 aug 2016, 20:11

Ok, ok, ok, ok, ok, ok...........
Jag kanske har missuppfattat och missbedömt den här pistolen. Kanske kan jag skylla på att min erfarenhet av halvautomatiska krutpistoler med kraftig rekyl begränsar sig till ett enda tillfälle för 25 år sedan då jag sköt 10 skott med en Husqvarna m40?
Det kanske är så att ASG CZ P-09 pellet avsiktligt är designad för att ha kraftig rekyl? Varför? Jo, för att likna en krutpistol och erbjuda krutskyttar realistisk (nåja) övning hemma i trädgården. Ingen vågad tanke direkt eftersom sådant gjorts förut i historien, exempelvis S&W 79G.

Idag så sökte jag på Youtube efter videos om hur man håller en automatpistol med tvåhandsgrepp. Mina första försök att efterapa vad jag såg belönade sig genast med bättre träffbilder och större förtroende från min sida. Enda gången jag sköt utanför tavlan från 8 meter var när gasen tog slut. Jag har aldrig skjutit dubbelhandsfattning förut, förutom den där gången för 25 år sen, och mina försök fram tills nu har dominerats av ett oändligt provande av hur jag skall bära mig åt men nu tror jag att jag har hittat rätt. Nu är det bara övning som saknas. Rekylen på P-09 är mycket oförlåtande men med rätt teknik kanske den kan bemästras?
Detta gör naturligtvis, och kanske också tyvärr, inte pistolen till någon matchpistol när det gäller träffsäkerheten men den där ölburken på 10 meter som jag inte ville missa med ett enda skott verkar inte så avlägsen längre, vilket gör mig på bättre humör. Avsaknaden av justerbart sikte kvarstår dock.

Tyvärr är min Umarex PPK lite för liten för att hållas på det sätt jag nu lärt mig men något gott kanske kommer av det här som också påverkar skyttet med den?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Inläggav sfe 18 aug 2016, 21:07

Nämen va i hellve....... :x

Är det jag som är "Stefan" här bland kundömdömena?
För att följa länken så måste du registera dig.


Datumet stämmer nog, tror jag. "Fin prickskyttepistol" har jag INTE skrivit! "Trög säkring" skrev jag, och mycket mer...
Jag hade förväntat mig att de inte skulle publicera min recension men jag hade inte förväntat mig att de skulle ändra på den så att betydelsen blev det motsatta mot vad jag ursprungligen skrev. Kontaktar jag dom kommer dom naturligtvis att hävda att "Stefan" inte är jag utan någon annan. Finns många Stefan.
Så ärliga är alltså dom.
Jag skulle tro att jag gör bäst ifall jag intalar mig att det inte är min recension det där. Det är en annan Stefan.




Minnesanteckning: Lämna ALDRIG kundomdöme på Röda Stjärnan.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Inläggav xnisse 19 aug 2016, 15:23

Men den Stefan gjorde ju recensionen 2015, så det är nog inte du =)
xnisse
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 26 maj 2011, 21:22
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX cutlas

Re: Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Inläggav sfe 19 aug 2016, 18:51

Aj fan, det tänkte jag inte på. Nåväl, skall inte vara så arg då. F´låt RödaStjärnan.

I övrigt tycker jag det börjar arta sig.
5 + 5 skott, dubbelhandsfattning utan stöd från 15 meter:

För att följa länken så måste du registera dig.



Det är bara 7 hål i tavlan men jag hörde klart och tydligt att alla 10 skotten träffade kulfånget så jag tror att minst 2 kulor, om inte 3, gått i samma hål som tidigare kulor. (Jag väljer att tolka det positivt, känns bra såhär på fredag kväll.) Hastigheten på kulorna är låg och de river därför upp hål i tavlan istället för att stansa ut dem.
Det gäller verkligen att hålla stenhårt i pistolen med bägge händerna och trycka mot pistolens vänstersida med vänsterhandens tumme och pekfinger. Slappnar man av det minsta med dessa så straffar det sig direkt och kulan sticker åt vänster. Jag har försökt att skjuta snabbeld, att inte stanna upp mellan varje skott utan bara panga på, men det klarar jag inte - då sprider jag kulorna. Kanske går att lära sig med tiden men än så länge måste jag inför varje skott verkligen tänka på att klämma riktigt hårt med vänsterhanden annars funkar det inget vidare.

Men någon prickskyttepistol är det inte, men rolig ändå.
Senast redigerad av sfe 19 aug 2016, 18:52, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Inläggav Silwer 19 aug 2016, 19:21

Skojar du med oss sfe?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Inläggav sfe 19 aug 2016, 19:29

Silwer skrev:Skojar du med oss sfe?


Nej, absolut inte. Eftersom jag inte skojar undrar jag vad det är som du tycker verkar misstänkt? Jag tycker verkligen att detta är ett ganska bra skjutresultat från 15 meter med en pistol av den här typen. Hade det varit min FWB65 jag skjutit med hade resultatet varit sketkasst men jag jämför P-09 med andra blowbacks jag provat, som visserligen varit BB, och de har haft svårt att träffa tavlan från 10 meter, vilket näst intill den här också hade innan jag började med "rätt" grepp. Jag hoppas att jag när jag lärt mig tekniken att hålla pistolen på rätt sätt skall kunna sätta alla kulor på 6 eller bättre från 15 meter.

Roligt att några läser min tråd.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Inläggav Silwer 19 aug 2016, 21:03

Tja , läst är att ta i.

Du borde ärligt dela upp dina texter, få orkar läsa block såhär.

Bra att du är på hugget men du ta mellanrum till nästa del i testerna eller vad det nu är och folk kommer läsa.

Bilder är en bra ide att avdela med tex, men om nu inte det går läg texten i delar där var del har en sak att berätta för sig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Inläggav sfe 19 aug 2016, 22:31

Jo, du har nog rätt. Mitt andra inlägg här är ganska maffigt och jag har full förståelse för att det kan göra att man som läsare bara skummar igenom eller väljer att inte läsa överhuvudtaget men det är å andra sidan inte så att jag vill prestera nåt intressant och läsbart för precis vem som helst utan det här var nog mest tänkt för de som är intresserade av den här sortens pistoler, därav alla detaljer i texten. Bilder saknas och det är ett stort minus men jag tyckte inte jag hade något värt att fota. Hur pistolen ser ut vet alla, det finns massvis på nätet.
Och visst, ibland lider jag av "litterär elefantiasis". Jag har svårt att begränsa mig när jag uttrycker mig i text. Inte alltid, men ibland.

Tack för ditt intresse i alla fall. Jag såg i en gammal tråd att du hade ägt någon GAMO av liknande koncept som P-09.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Någon här som har en ASG CZ P-09 .177?

Inläggav Silwer 19 aug 2016, 23:21

Nej det vete fan, jag har dock ett Beretta CX4 storm i liknande stil och som skjuter diaboler ur ett bandmagasin på 30 skott.

Så jag vet lite iaf och den har svårt att gå riktigt bra med för målskytte så man får övergå till plinking eller helt enkelt inse begränsningarna.

Bilder? Vi har hundratals bilde på hw97 men ändå är ingen arg om en till kommer upp, underskatta inte personliga bilder.

Men jag gillar ditt engagemang iaf, sluta inte skriva på forumet, vi behöver aktiva medlemmar här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Ulf (22 aug 2016, 15:49)


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer