P44 kort eller lång?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

P44 kort eller lång?

Inläggav Wiri 31 jul 2016, 16:12

hej.

nyligen intresserat mig för luftpistol skytte i tävlingsform (precision) skjuter bara krut annars,
köpte mig en FWB P44 lång,
men har funderat på den egentliga fördelen med en lång och om det egentligen är en fördel,

om vi bortser helt från själva piplängden och bara fokuserar på själva visirlinjen,
lång eller kort?
jag ser på det så här, men långt avstånd ser du lättare om du håller rätt, men du ser oxo tydligare hur mkt man darrar eller ligger fel
för du ska teoretiskt kunna sikta lika bra med ett kort avstånd fast du det inte lite lätt om du ligger lite fel, men ser det lite som en fördel så man inte fokuserar på hur mkt man darrar,

för man över till gevär med kikare, stående 50m utan stöd, förstoring 4 gånger, funkar helt ok,
ta samma avstånd med 10 gånger förstoring, då tycker du att du vinglar över hela tavlan,

för när jag skjuter .38 revolver skjuter jag inte sämre på 25m om jag skjuter med 4" eller 6" pipa, tycker nästan 4" är trevligare då den inte blir lika framtung,

någon som skjutit med dom korta modellerna och kan komma med lite kritik,,

hela grejen med att jag tycker p44'n är för lång är kanske just att jag är van vid max 220mm visirlinje och skjuter ju bra med det,
men funderar om jag inte skulle trivas bättre med en p44 i kort utförande,

snittar runt 46 på 10m 5skott 8 serier, på 10m lufttavla
H&N Finale Mach Heavy, tycker den går aningen bättre än light kulan
Wiri
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jan 2013, 16:45
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Vimmerby PSK

Re: P44 kort eller lång?

Inläggav Silwer 31 jul 2016, 16:26

visirlängden är viktig med öppna riktmedel.

Det är min kommentar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: P44 kort eller lång?

Inläggav Wiri 31 jul 2016, 16:34

nja, till viss del skulle jag säga, efter nästan 10 år pistolskytte med enbart öppna riktmedel som får va max 220mm inom nationellt så kan jag inte säga jag behöver längre, spec inte på 10m,
Wiri
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jan 2013, 16:45
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Vimmerby PSK

Re: P44 kort eller lång?

Inläggav Silwer 31 jul 2016, 16:38

det fins väl en gräns när det blir opraktiskt att hålla med en arm givetvis, annars har jag rätt imo.

Men vissa pistoler är för siluettskytte med, dvs de ger högre effekt än matchpistolerna, piplängd ger möjlighet till högre effekt på pcper.

Så tro inte att de tillverkar fel grejor eller nåt.

Men att välja en förkortad pistol för matchskytte ser jag ingen mening med, de finns och är ofta italienska Pardini och Morini och sådant.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: P44 kort eller lång?

Inläggav Wiri 31 jul 2016, 16:58

Alla premium vapen ligger ju på maxlängd givetvis, men som i mitt fall som inte skjuter SM eller os klass, utan har det som ljudlös å billig träning på vår sommar höst å sen klubbtävlar på vinter med typ 5-7 andra i klubben känns det som att ett luftvapen som efterliknar min övriga vapen är till mest fördel i träningssynpunkt,
samt att 50mm visirlinje kortare borde inte ge så mkt handikap när det ändå är 300mm

för effekten är inget man ändrar på dom, min Feinwerkbau ligger på 7J från fabrik och det räcker gott å väl på 10m

är heller ingen prisskilnad mellan lång å kort varken på Steyr eller FWB utan båda ligger runt 15000:-
Även morini har lång å kort
Wiri
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jan 2013, 16:45
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Vimmerby PSK

Re: P44 kort eller lång?

Inläggav Silwer 31 jul 2016, 17:08

jo du får säkert fler svar med än vad jag gav.

Jag försökte bara föra upp varför det är som det är och att det givetvis är en regelsak med max visirlinje.

Du hade grovpistol med osv nåt jag inte vet nåt om och inte egentligen förstår mig på då .22lr bör vara det vettigaste för de avstånden, om man ser bara stationärt matchskytte alltså.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: P44 kort eller lång?

Inläggav Wiri 31 jul 2016, 18:15

Jo men jag tävlar i olika vapengrupper.
C som är ,22. B.är cal 32-38 ( enkelt förklarat) A är tjänstevapen. 9mm å 45acp typ. och R är revolver
Så man kan lixom inte tävla med en 22'a i A och så vidare.
Å jag vet att lång visirlinje är bäst. Frågan va ju om någon skjutit med både långa å korta å upplevt att det är sämre.
Wiri
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jan 2013, 16:45
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Vimmerby PSK

Re: P44 kort eller lång?

Inläggav dreg 31 jul 2016, 18:35

Hej.
Jag har bara provskjutit P44:an med lång visirlinje.
Det är ju en jäkligt fin pistol.
Jag kan bara jämföra min gamla mod 80 (lång) med min C5 (kort). Måste säga att jag med luft får jag något bättre resultat med lång visirlinje.
Med AW93:an är det ju svårt att misslyckas :-)
Men va då 46/50 är ju inget oävet snitt på 10-meterstavla. Man får ju ta i beaktande att jämfört med en 25-meters precisissonstavla är ju yttertian rejält inkrymt. Procentuellt sett är ju 10-an på en tiometers mindre än på en 25-meters.
Testa och skjut den på 25 meter och se om du får ännu bättre resultat då.
Det är ju jävligt svårt att skjuta luft som du säkert vet, stillahålling och efterriktning blir än viktigare mtp den låga hastigheten.
Klura inte för mycket.
Skjut och njut.
Finns några beggade P-modeller på Sportec.
Vill du byta kolla med dom, dom tar ju garanterat din i inbyte.
Har du ingen kompis som har en kort du kan testa?
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: P44 kort eller lång?

Inläggav Wiri 31 jul 2016, 18:59

ok tack för svar,

har provat lite på 25m oxo å som du säger den är aningen större, men för skapligt lite träffbilder men kanske något bättre snitt, men dom säger ju att luftpistol är bland det svåraste man kan skjuta inom pistol, men finner luftskyttet väldigt roligt och lite utmanande =)

tyvärr är inte luftskyttet så stort här om kring så folk prioriterar inte att lägga 15k på ett luftvapen, så tyvärr inte så lätt att hitta något å prova, samt har typ 30 mil t närmaste handlare som har premium vapen tyvärr,, =(
och vill inte byta ut min då jag trivs rätt bra med den, men man blir alltid nyfiken,

Har en Match Gun MG2 inne på licensansökan nu, riktigt nyfiken på hur den är, aldrig sätt någon här omkring live, hade en SSP innan som inte heller är så vanlig,
Wiri
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jan 2013, 16:45
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Vimmerby PSK


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer