Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav notaprobiker 04 aug 2016, 08:13

Hej
Går i tankar att ta upp mitt luftvapenskjutande igen, var aktiv -back in the day- på luftgevär.
Men nu blir det pistol för det blir lite enklare logistiskt, säkert inte resultatmässigt. :)

Jag har tänkt att skaffa mig något att skjuta på tavla med och avståndet blir ca 10m, och enl det ni skriver i forumet verkar Zoraki vara ett lämpligt vapen.
Till min fråga, hur ser man skillnad på gen1 och gen2 om jag hittar något begagnat?
Det verkar klara sig på ett pump, funkar det även ljudmässigt för inomhusskytte eller behöver man göra någon form av justering?
Kulfånget måste självklart också vara tyst, men det är lösbart.

Jag har, i princip bestämt mig för modell, men några nämner Evelox EX-CP 1 som ett bra alternativ.
Är det det...?
Priset på CP1:an är ganska mycket lägre än Zoraki vid nypriser.

Har läst att CP1 börjar sprida efter ca 40skott, men är det ett problem för en nybörjare?
Tänker att 40 skott då har det gått en tid så då kan det vara läge för ett avbrott iaf?

Är det en fördel med magasin eller är det en "lyxperk" på Evelox?
Greppet på Zorakin verkar stabilare än Evelox, är det så i verkligheten?

Oj det blev fler frågor än jag hade tänkt, men jag tror inte de har varit uppe i någon annan tråd.
Annars får väl någon räta in mig i ledet :)

Tack för er tid och jag hoppas på några svar.
//Johan
Användarvisningsbild
notaprobiker
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2016, 12:43
Ort: Virserum
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav proton 04 aug 2016, 08:38

köp cp-1 i enkelskott i cal 4,5 , 30 skott sedan får den vila en stund då co2 blir kall och trycket minskar då :wink: med slantarna du sparar på denna modellen kan du köpa ett gäng burkar med diaboler för och träna mera
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav zpiff 04 aug 2016, 09:33

Det är 2 helt olika tekniker i vapnen du tänker på.

Zorakin pumpar du upp ett tryck i med luft, 1, 2 eller 3 pump beroende på effekt du önskar. Detta innebär också olika träffbilder beroende på antal pump.

CP1 är kolsyra, CO2, som är temperaturkänsligt. Skjuter du många skott snabbt blir vapnet kallt och du tappar effekt. Samma sak när 12g tuben börjar bli tom så tappar du effekt och den kan sprida.

Billigast att skjuta är Zorakin, men då måste du pumpa, samt vara högerhänt. Som tavelstansare på 10 m rekommenderar jag ingen av dem, en gammal FWB 65 klår båda när det gäller hål i hål, sedan får du tillbaka pengarna när du säljer den!
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav notaprobiker 04 aug 2016, 13:52

tack för svaren, FWB65 har jag sett tidigare att många rekommenderar.

Jag får fundera vidare :)
Användarvisningsbild
notaprobiker
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 aug 2016, 12:43
Ort: Virserum
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav sfe 04 aug 2016, 14:27

Jag har både CP-1 och FWB65 och naturligtvis tycker jag att FWB65 är den bättre av de båda. Därmed inte sagt att CP-1 är dålig, den är faktiskt väldigt mycket för pengarna men som sagt FWB65 är fjäder och varken kostar kolsyra eller behöver vila efter ~30 skott. Däremot är FWB65 runt 3 hg tyngre än CP-1 och det kan ju ha betydelse det också. Min känsla är att de skjuter ungefär lika bra bägge två, kanske att FWB65 är lite vassare och jag måste erkänna att den är min favorit bland de bägge. Om du letar en FWB65 så tänk på att kolvarna finns i olika storlekar och ett matchgrepp i fel storlek är inte roligt att använda. Den finns med ett mer ordinärt sportgrepp också men jag tror matchgreppet är vanligast. Det utseendemässiga skicket på en FWB brukar inte ha någon betydelse för funktionen men däremot för priset så har du lite tur kan du kanske hitta en sliten och repig för runt 1500 SEK. Jag köpte min via e-gun i Tyskland.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav zpiff 04 aug 2016, 15:41

Köpte min FWB65 för runt en 2 tusing i Kungsör och i mycket bra skick förra året!
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav Eneroth 04 aug 2016, 16:33

FWB 65 är den jag skjuter klart bäst med. Men en Crosman 1377 ger lite muskler med allt pumpande. Bra var och en på sitt sätt.
Eneroth
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 okt 2012, 20:46
Ort: Asmundtorp
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana. Feinwerbau.Weirauch

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav dreg 04 aug 2016, 16:53

Om du ska köpa en fwb, ge fan i att köpa en 65:a, köp en mod 80 istället.
Fan så mycket bättre trycke med bättre inställningsmöjligheter för tryckvikt, längd på förtrycke möjlighet att ställa in längden fram till tyckskon (vilket är helt avgörande för att kunna skjuta riktigtbra serier, den inställningen handlar om en mm hit eller dit), du kan byta trycksko osv.
Jag har båda modellerna, skjuter bara med min mod 80 kan jag säga och det talar väl sitt tydliga språk.
Egenprecisionen är dock likvärdig i dom båda modellerna.
Om vi pratar mod 65 och kolvar, sportkolven är bara att glömma.
Jag har båda kolvarna till min, ett grepp med stödplatta är ett måste vid prec. skjutning.
Mod 65 kolven funkar att smälla på en mod 80, men mod 80 kolven passar inte på en mod 65, olika stommar. Modifierning av kolven är nästan alltid nåt man måste ge sig på förr eller senare, Men men det är en annan tråd känns det som i nuläget.
Om dom två andra vet jag noll då ingen av dom är matchpistoler.

mvh
Senast redigerad av dreg 04 aug 2016, 17:03, redigerad totalt 1 gång.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav Jan-E63 04 aug 2016, 17:27

zpiff skrev:Det är 2 helt olika tekniker i vapnen du tänker på.

Zorakin pumpar du upp ett tryck i med luft, 1, 2 eller 3 pump beroende på effekt du önskar. Detta innebär också olika träffbilder beroende på antal pump.

CP1 är kolsyra, CO2, som är temperaturkänsligt. Skjuter du många skott snabbt blir vapnet kallt och du tappar effekt. Samma sak när 12g tuben börjar bli tom så tappar du effekt och den kan sprida.

Billigast att skjuta är Zorakin, men då måste du pumpa, samt vara högerhänt. Som tavelstansare på 10 m rekommenderar jag ingen av dem, en gammal FWB 65 klår båda när det gäller hål i hål, sedan får du tillbaka pengarna när du säljer den!


Varför måste han vara högerhänt?
Jan-E63
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 feb 2016, 09:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav Archon 04 aug 2016, 21:16

Jag har själv en Zoraki gen 1 och en CP-1. CP-1:an köpte jag begagnad på nätet för en ynka femhundring och det är den pistolen som gett mig i särklass mest valuta för pengarna. En väldigt rolig pistol. Rent krasst så är Zorakin en bättre pistol och har bättre precision. MEN det tog väldigt lång tid för mig att nå dit. Zorakin sköt uselt direkt ur lådan och spred åt alla håll. Jag fick hålla på och skruva mycket på avtrycket och siktesinställningarna och öva, öva, öva innan jag fick till det. Men nu sitter bulorna där dom ska och jag skjuter i regel grupper som är ett enda hål på 10 meter med Zorakin om jag är i någorlunda form. Zorakin är en oförlåtande pistol och minsta lilla fel märks på tavlan. Jag använder bägge händerna när jag skjuter med Zorakin. Det är en väldigt stor pistol. Vill du skjuta med en hand som tävlingsskyttarna föreslår jag att du väljer en annan pistol. Zorakin är dyrare än CP-1:an i inköpspris men billigare att skjuta med eftersom den inte kräver kolsyrepatroner. CP-1:an sprider mer eftersom kolsyra är en temperaturkänsligare drivkälla som ger ojämnare utgångshastigheter. En kolsyrepatron räcker till cirka 50 skott och när kolsyrepatronen är nästan slut så märker man det när man skjuter. Det är inte mycket att göra åt. Dock brukar jag sätta dom flesta av mina skott inom det svarta i alla fall på tio meter med CP-1:an. Även här fuskar jag dock ofta och använder tvåhandsgrepp. Jag upplever att precisionen blir bättre med CP-1:an när man skjutit några skott och pistolen har lugnat ner sig lite. Med en helt ny, fräsch kolsyrepatron tenderar CP-1:an att sprida mer än när patronen är typ halvfull. CP-1:an med dess bolt action är betydligt roligare att ladda än Zorakin. Sammanfattningsvis är dock Zorakin en bättre pistol än CP-1:an med fler inställningsmöjligheter och bättre precision. Ingen av pistolerna är dock idealisk om syftet är att konsekvent skjuta fina serier på en tavla.
Senast redigerad av Archon 04 aug 2016, 21:40, redigerad totalt 4 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav Archon 04 aug 2016, 21:35

Jan-E63 skrev:
zpiff skrev:Det är 2 helt olika tekniker i vapnen du tänker på.

Zorakin pumpar du upp ett tryck i med luft, 1, 2 eller 3 pump beroende på effekt du önskar. Detta innebär också olika träffbilder beroende på antal pump.

CP1 är kolsyra, CO2, som är temperaturkänsligt. Skjuter du många skott snabbt blir vapnet kallt och du tappar effekt. Samma sak när 12g tuben börjar bli tom så tappar du effekt och den kan sprida.

Billigast att skjuta är Zorakin, men då måste du pumpa, samt vara högerhänt. Som tavelstansare på 10 m rekommenderar jag ingen av dem, en gammal FWB 65 klår båda när det gäller hål i hål, sedan får du tillbaka pengarna när du säljer den!


Varför måste han vara högerhänt?


Det går att få Zorakin med vänsterhandsgrepp.
Senast redigerad av Archon 04 aug 2016, 21:40, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav Archon 04 aug 2016, 21:55

Zorakin är mycket tyst med endast ett pump och därför väl lämpad för inomhusskytte. Pumpar man upp pistolen 2 eller 3 gånger blir självfallet ljudnivån betydligt högre. CP-1:an smäller ganska bra för att vara en luftpistol och den låter mer än vad Zorakin gör på ett pump. Evelox med magasin sprider mer än en enkelskottare eftersom det går snabbare mellan skotten och kolsyrepatronen blir fort väldigt kall. Med en enkelskottare tar det några sekunder innan man stoppat in en ny kula i loppet vilket gör att kolsyrepatronen får tid att återhämta sig. Greppet på Zorakin är något bättre än på CP-1:an och dessutom justerbart i viss mån men jag upplever faktiskt greppet på CP-1:an som väldigt skönt och har inget att klaga på där.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Några frågor om Zoraki och Evelox som jag funderar på.

Inläggav sfe 05 aug 2016, 16:22

Jag har funderingar om att lätta hammaren på min CP-1 och/eller korta slagfjädern (och kanske bygga ett axelstöd men det är en annan historia). Jag tror den använder betydligt mer CO2 än vad en pipa i den längden kan tillgodogöra sig, därav det höga ljudet. Egentligen skulle jag väl kanske sälja CP-1:an istället eftersom den inte på något sätt fyller något "hål" i min kollektion men jag gissar att man inte får speciellt mycket pengar för dem så därför har jag inte brytt mig.
Vill någon köpa en CP-1 med polerade glidytor på hammaren och avtryckaren, dubbla insexskruvar för att justera avtrycket och stoppskruv i bakkanten av varbygeln för att minska avtryckarens "overtravel" så kan ni höra av er men jag vill nog ha tillbaka näst intill lika mycket som jag gav för den som ny.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer