För mycket att tänka på innan köp.

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

För mycket att tänka på innan köp.

Inläggav matsellij 25 sep 2016, 11:57

Hej! :)

Registrerade mig för att kunna få lite råd om någon har lust.

Jag funderar på en pistol hatsan 25 supercharger vortex.
Köper i sånt fall en med fjäder och köper till en type6 original gaskolv.

Jag vill skjuta på 25 meter tror jag. :)
Försöker läsa mig till hur jag ska välja.
Funderar på 4,5mm. Enligt hatsan är hastigheten 700fps så det är nog inte för snabbt för en lättare pellet.
Förstår inte alls varför 5,5mm finns att välja? 700fps verkar ju inte så mycket? Har jag underskattat kraften i denna?
En större diameter under själva träffen är helt ointressant för mig så jag tänker att det "bara" handlar om att hitta rätt vikt på en 4,5mm pellet. Vilken vikt det kan vara har jag ingen aning om.

Får direkt huvudvärk när jag går in på olika svenska sidor och börjar bläddra bland deras utbud på pellets.
Ingen sorterar efter vikt och man måste oftast klicka på varje artikel för att få se vad det egentligen är.
Och sen formen. Inget vidare upplägg tycker jag. Och utbudet verkar ju ganska stort.
Oftast säljs ju också bara 10J och då tänker jag att utbudet på pellets är anpassat efter det. Kanske därför vikten inte verkar intressant på sidorna?

Hur ska jag enklelt börja att välja pellets?
Ska jag köpa platta och testa olika vikter? Vilken vikt ska jag börja med och upp till vilken vikt ska jag testa?
När jag hittar en vikt som fungerar ska jag då testa runda i ungefär samma vikt som va bra för den platta?
Tror jag nöjer mig med en bra pellet men inte de bästa om priset kommer dra iväg.
Har inte sett någon tabell över pellets med vikter som är lämpliga för olika farter eller krafter.

Vet inte hur jag ska testa mig fram faktiskt. Jag har ju ingen erfarenhet så jag måste skjuta in mig själv först och sen börja testa pellets. Tänker heller inte använda något extra sikte.

Man måste väl inte ha en kronograf? Räcker det inte att se hur bra träffarna blir?

Finns det några lämpliga sortiment som håller sig till samma typ at pellet men varierar i vikt?

Om jag verkligen kommer till skott, ställs väl allt på ända som vanligt.

Tack så mycket! :)
matsellij
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 sep 2016, 10:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: För mycket att tänka på innan köp.

Inläggav Sniperr_ 25 sep 2016, 13:33

Rundnos JSB, skit i allt annat
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: För mycket att tänka på innan köp.

Inläggav Silwer 25 sep 2016, 14:07

och ammon som erbjuds är inte anpassat för svenska regler utan är givet nåt man får gå igenom själv för sina behov.

Man börjar inte oroa sig för ammosorten, skaffa bössa o grejor först.
Senast redigerad av Silwer 25 sep 2016, 14:08, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: För mycket att tänka på innan köp.

Inläggav börne 25 sep 2016, 14:53

Ammo får man prova sig fram med oavsett vilken bössa man köper, men ett säkert kort är JSB som redan nämnts Skjuter inte pistol men skulle tänka mig att JSB RS borde va bra.

Nu är ju inte en Hatsan pistol något matchvapen direkt så förvänta dig kanske inte allt för mycket i precision.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: För mycket att tänka på innan köp.

Inläggav matsellij 28 sep 2016, 19:42

Tack ska ni ha. :)

Nu blev det en begagnad Gamo Compact istället.
Har beställt samma diabol som förra ägaren gillade RWS R-10 Pistol.
Skjuter mig van på den så kan jag testa JSB sedan.

Kanske kan bli en krutpistol till sommaren eller så om denna inte bara blir en grej som ligger.
Det va krut som fick igång mig. Fick testa lite olika pistoler på 25 meter.
Gillade verkligen en .22. Vilken känsla!

Vänligt att ni tog er tid.
matsellij
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 sep 2016, 10:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: För mycket att tänka på innan köp.

Inläggav Leopold 28 sep 2016, 22:43

Tycker det är bra att du valde något annat än Hatsan 25. Jag har haft denna modell utan efternamnet "supercharger vortex". Visst det var skoj en sommar men så upptäckte jag den enorma skillnaden mot i mitt fall Zoraki HP-01 Light vid den tiden. Som natt och dag, gav bort Hatsan-puffran till en släkting. Tror att din Gamo Compact kan duga ungefär lika i det läget, känna att man kan utveckla skyttet litet.

Nästa steg blir en riktig matchpistol men var sak har sin tid.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: För mycket att tänka på innan köp.

Inläggav matsellij 29 sep 2016, 16:07

Ja det känns helt rätt med en Gamo Compact. Har ännu inte fått den. Den är någon stans ute på vägarna just nu.

När jag fick testa krutpistoler på 25 meter så tyckte jag .22 kalibern va verkligen skön. Även om de kraftiga va häftiga så kändes .22 som att den kan man skjuta riktigt bra med.
22:an va nog en tävligspistol och mot revolvern 357 magnum och 6-skjutarn tyckte jag, som aldrig skjutit förut, att den gick att kontrollera. Den hade en kolv som liknar den på compacten.

Tänkte att jag skulle kunna köpa en luftpistol och också skjuta på 25 meter. Tänkte att 10 meter inte va något att skjuta på. Va rädd att jag skulle känna att det va för nära. Därför letade jag upp det kraftigaste jag kunde hitta. Förstod att det inte skulle vara bästa kvalitén men jag va helt låst på 25 meter.
Borde ha pratat med killen som arrangerade krutskyttet.

Läste lite av Arne Nohlberg
För att följa länken så måste du registera dig.


och började kolla efter Gamo Compact. Har några andra namn cokså. Samma pistol vad jag förstår.

Förra ägaren av compacten skjuter krut på 25 meter och hade compacten på vintern. Han har nu köpt en ny pcp pistol så nu fick jag ta över.
Va kul att prata med honom också eftersom jag gått och funderat på krut.
Han berättade att det inte kostar så mycket med .22 ammo. Tror att det gick att komma ner i 50 öre per skott för träning. Fick också veta att tavlorna på 10 meter är mindre och motsvarar 25 meter.

Så hade inte jag tänkt! :)

Beställde snabbt pellets, måltavlor och ett kulfång.
Jag är redo för leverans! :)

Jag kan troligtvis inte skjuta inomhus och snön brukar komma här i november. Får se hur det går med kylan.
matsellij
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 sep 2016, 10:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: För mycket att tänka på innan köp.

Inläggav dreg 29 sep 2016, 18:53

Nej fel. En 10-meterstavla stämmer inte överrens med en 25-meters precisionstavla procentuellt sett.
Bla är 10-ans ring rejält inkrympt på en 10-meters pistoltavla jämfört med en 25-meters.
Ptja möjligt att XXL fortfarande säljer Top Shot .22 för 50 öre/st igen. Vet att dom höjde till 70 öre för ett tag sen.
Vi köpte 200000 och fick ner priset lite lite grann.
Meeen börjar man titta lite på matchammo är det inte så jäkla billigt längre, speciellt inte om man skjuter mycket snabb.
Som exempel:
Lapua King närmare 2:-/st
Lapua OSP 3-4:-/st
Eley OSP 3:-/St
Givetvis ska du börja skjuta krut.
Finns jäkligt mycket roliga grenar att tävla i.
Skit i kostnaden, lev på knäckebröd om så behövs :D
Skjut och njut.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: För mycket att tänka på innan köp.

Inläggav Leopold 29 sep 2016, 19:17

Luft är ett mycket bra komplement när man vill hålla uppe skjutskickligheten under vintersäsongen.

När det gäller krut och .22LR så är jag glad att min gamle Unique trivs alldeles förträffligt med svinbilliga CCI Standard som jag köper i storpack via klubben. Neråt 50 öre per skott eller näst intill.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: För mycket att tänka på innan köp.

Inläggav matsellij 29 sep 2016, 19:52

När jag beställde tavlor, kollade jag på pecisionstavlor för 10 meter och 10:an va där väldigt stor. Men de va bra på sätt att minst 10:an va vit så den va tydlig tycker jag.
Men jag köpte tavlor där allt va svart i mitten och 10:an va indelad i två ringar tror jag.
Dumt nog tror jag det blev 500 eller 1000st. Skulle kanske köpt en blandning av färre och se vilken jag gillade.

De som inte är precisionstavlor, de som jag beställt, kanske har samma proportioner som 25 meter?
Som jag minns krutskyttet så va det svart i mitten från 5 eller så. Kommer inte ihåg om 10:an bestod av två ringar på dem.

Förstår på er att man måste köpa skott tillsammans med andra och köpa massor.
Jobbigt om det är en pytteliten klubb. :D 100000:- delat på 3 pers blir en del.
Och så ska man ha gemensamt intresse av just ett slags skott.

Måste berätta också att det anordnades som en tävling krutskjutet.
Vi fick skjuta .22 salongsgevär, .22 pistol, 357 magnum och den där 6-skjutaren på ännu större kaliber, som laddades med filt, krut och kula.
Vi va 5 förutom han som höll i det och hans poäng räknades så klart inte. Några av dem va jägare.
Jag hade sånt flyt att jag inte kom långt efter anordnaren trots att jag inte skjutit förut.
Gjorde det extra kul så klart. Så jag kan skryta med att vara mästare i mix-skytte 2016! :)
Fick en pokal :)

Nu kan jag ligga och fantisera om både krutskytte och om den snart levererade compacten.
Ofta är fantasin bättre än verkligheten tycker jag.

Det kanske räcker att fantisera! :)
matsellij
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 sep 2016, 10:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster

  • Sponsorer