Konvertera Steyr LP5 från Co2 till luft

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Konvertera Steyr LP5 från Co2 till luft

Inläggav joerl 31 dec 2016, 21:42

Hej, är det någon som själv byggt om sin LP5 (med ombyggnadssats för LP1) utan att skicka den till Österrike?
Och klurat ut vad de byter eller justerar inuti.
Jag har byggt om bägge ungarnas LP1or till luft och det är ju inte särskilt avancerat.
Jag har dock inte rivit ner min LP5 som funkar alldeles utmärkt på Co2 , men det känns ju som att det möjligen är någon strypning de petar i för att inte omladdningen skall slå för hårt, eller möjligen tvärs om. Men jag har studerat sprängskissen på LP50 (jag har inte hittat någon bra på LP5) och en möjlig slutsats är att de "bara" trimmar in så den laddar om bra med luft.
Så är det någon som skruvat och lyckats på sin LP5 och har lust att dela med sig av sina erfarenheter?

(Orsaken till "uppgraderingen är att datumen på tuberna går ut på sikt, vilket omöjliggör tävlandet. Sen är ju luft lite lättare att toppa än co2. )

MVH/J
Webley Tempest .177, FWB m/65, Steyr LP1, Steyr LP5, Hatsan AT-44 .22, Steyr Hunting 5 Automatic .177
joerl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2012, 21:07
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Konvertera Steyr LP5 från Co2 till luft

Inläggav Henno3 31 dec 2016, 23:42

Intressant om du finner ett enkelt "DIY-sätt" att konvertera en LP5. LP1 är ju barnsligt enkel att konvertera. Jag har inte undersökt vad det kostar att skicka iväg en Steyr för konvertering men den känns som att det blir en dyr historia. Hade gärna önskat mig en LP5, den korta modellen i PCP.

Du får undersöka och skriva om du hittar nått sätt att konvertera själv.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Konvertera Steyr LP5 från Co2 till luft

Inläggav joerl 01 jan 2017, 22:54

Jag har gått och klurat lite ytterligare idag och kollat igenom dels schemat nedan men även kollat igenom instruktionsfilmerna på ombyggnad av LP1, de säger att den nya fjädern som följer med är aningen mjukare än den som sitter i till Co2.

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag funderar på att jämföra så den svarta reduceringsventilen Co2 som sitter på LP5an har samma dimensioner som den som satt på LP1 med Co2 då vet man ju att man har samma startläge. Givet att alla dimensioner är lika så förefaller ju omladdningen att bygga på att "kolvdelen" (Bestående av 59,64 och 63 samt lite oringar) efter att ha slagit fram och öppnat ventilen skall slå lagom långt tillbaka, inte för hårt och inte för mjukt, detta kan man ju justera med skruven 68 (inom rimliga gränser och med ett ändrat V0).

Det jag ännu inte riktigt begriper, "här får någon gärna undervisa lite" , är hur delarna i kolven (Bestående av 59,64 och 63 samt lite oringar) samverkar, de skall ju släppa upp trycket och skicka iväg kulan, samt skicka tillbaka åtminstone del 59 och kanske de andra i en enhet, de skall även vippa på magasins spärren.
samt att övre spetsen på nr 60 troligen skall indexera magasinet när slutstycket slår fram.

Som sagt osäkerheterna ligger i det jag kallat kolvdelarnas samverkan.. Kloka synpunkter, eller ännu hellre erfarenhet som kan förklara samspelet mottages tacksamt!
Webley Tempest .177, FWB m/65, Steyr LP1, Steyr LP5, Hatsan AT-44 .22, Steyr Hunting 5 Automatic .177
joerl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2012, 21:07
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Följande användare vill tacka joerl för detta inlägg
maggot (15 apr 2018, 08:35)

Re: Konvertera Steyr LP5 från Co2 till luft

Inläggav joerl 02 jan 2017, 16:37

Kunde inte låta bli idag utan skruvade bort infästning för Co2 tuben och kände att det enkla konceptet föll.

Co2 delen skiljer sig från LP1/10 på så sätt att den på LP5 är slät (och det syns ju även på lp50 nr 3 i bilden ovan)
Men det gjorde också att det klarnade lite för mig, så här "tror jag" att omladdningen funkar:

-Nr 63 måste sitta gängad i blocket (eftersom det är den som ventilen tätar mot) och beroende på hur mycket man skruvar in den så justeras V0, Den ser ju också ut att ha en 6 kantig eller möjligen 8 kantig skalle (i så fall krävs det specialverktyg för in- och ut-skruvningen av denna).

-Hur 64 och 59 samverkar känns inte helt ut klarat men, ställskruven 68 ställer hur långt slutstycket skall rekylera (och inte v0 som jag trodde tidigare).

Slutsats
Om det inte gått att skicka den till Steyr för uppgradering hade jag nog köpt en konverteringssats till LP1 och fräst av den utstickande delen.
Skruvat isär mekanismen och bedömt om fjädern (nr 83) är samma som den som satt i LP1 och klämt dit den nya, därefter justerat i förstaläget V0 och i andraläget omladdningen.
Men nu går det att skicka in till Steyr så jag kommer nog att göra det när datumen på mina tuber går ut.
Den bedömda vinsten på att göra det själv är transportkostnaderna dvs en knapp 1000 kr. OCH förstås att man gjort det själv.

Vinsten med att skicka in den blir ju att ett proffs indirekt ser över och smörjer upp rätt mycket av den och att man inte tar någon risk att påbörja något som kanske skiter sig i slutändan..
Webley Tempest .177, FWB m/65, Steyr LP1, Steyr LP5, Hatsan AT-44 .22, Steyr Hunting 5 Automatic .177
joerl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2012, 21:07
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Konvertera Steyr LP5 från Co2 till luft

Inläggav Henno3 02 jan 2017, 17:04

Vet du vad kostnaden blir utöver fraktkostnaden, dvs arbete och material om den skickas till Steyr eller något annat ställe?
Tar man kontakt direkt med Steyr, eller hur fungerar det?
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Konvertera Steyr LP5 från Co2 till luft

Inläggav joerl 02 jan 2017, 18:21

Det finns att beställa uppgraderingen här:

För att följa länken så måste du registera dig.



Den kostar 2795 där och sen tillkommer frakt till och från Staffan, så nu kostar väl uppgraderingen med frakter kanske 3200..

Alltså du beställer på länken, skickar LP5 till Staffan och Staffan sköter resten och den landar efter 3 veckor tillbaka hos dig. Det beskedet fick jag i fjol när jag pratade med dem.
Webley Tempest .177, FWB m/65, Steyr LP1, Steyr LP5, Hatsan AT-44 .22, Steyr Hunting 5 Automatic .177
joerl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2012, 21:07
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Konvertera Steyr LP5 från Co2 till luft

Inläggav Henno3 02 jan 2017, 18:38

Låter rättså saftigt i förhållande till kostnaden för att konvertera en LP1. Men å andra sidan kostar en LP50 inga småpengar heller. Rent tekniskt så tror jag inte en konverterad LP5 är så mycket sämre än en original LP50, lite äldre bara, så det finns nog pengar att spara trots allt.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Konvertera Steyr LP5 från Co2 till luft

Inläggav Henno3 02 jan 2017, 18:41

...2250 för konvertering av LP1 såg jag nu! Nu är det några år sedan jag konverterade min, men jag betalade betydligt mindre än det då!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Konvertera Steyr LP5 från Co2 till luft

Inläggav joerl 02 jan 2017, 19:02

Jag beställde strax före jul en uppgradering (LP1) från Tyskland för 174€+18€= 1950kr (blev ju inte direkt jättebra växelkurs) med frakt.


För att följa länken så måste du registera dig.

Webley Tempest .177, FWB m/65, Steyr LP1, Steyr LP5, Hatsan AT-44 .22, Steyr Hunting 5 Automatic .177
joerl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2012, 21:07
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Konvertera Steyr LP5 från Co2 till luft

Inläggav Henno3 02 jan 2017, 19:17

Kommer inte ihåg exakt var jag köpte ifrån, men jag hamnade på drygt 1500 inkl frakt, men det var för ett par år sedan. Det tycker jag dock är jäkligt billigt för att få ett toppvapen i PCP om man fyndat en LP1. Tycker dock dom äldre LP1 har stigit rejält i pris senaste året, svårare att fynda helt enkelt!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

  • Sponsorer