Laglig status på brocock/lep/pacs.

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav kamelen 18 jan 2017, 19:07

Hej!

Är det någon som har någon aktuell info om lagligheten i dessa typer av revolvrar?
Finns det varianter som inte är lagliga? Läste någonstans att vissa är licenspliktiga?
Vad skiljer licenspliktiga mot licensfria, om det fortfarande finns licensfria.
Ser dom till salu ibland på annonsplatser.

Tack på förhand.
kamelen
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jun 2013, 18:13
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav Kapten Kamin 18 jan 2017, 19:18

Är ingen expert på Brocock, men jag har varken sett eller hört nåt annat än:
Singelskottare och semiautomat =10J E4
Automat = 3J E4

Om nån vet nåt annat så fyll på.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav dano_swe 18 jan 2017, 19:51

Ska stämma.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav XXL 18 jan 2017, 20:05

Eventuella restriktioner när det gäller vapen typ Brocock handlar primärt inte om utgångshastighet/effekt utan om hur pass enkelt de kan göras om till fungerande eldvapen.

T ex var kravet innan de försvann helt från den brittiska marknaden att revolvrarna inte hade en hel trumma. D v s trumman fick enbart bestå av två "ringar" som höll luftpatronen i bakre och främre änden. Mitt på låg luftpatronen helt fritt.

Efter att de förbjudits helt i England återupptogs tillverkningen i Tyskland där man kan sälja dem inom lagens råmärken. I Tyskland är ju t ex startrevolvrar fortfarande tillåtna. Dock finns det säkert regler för hur trumman får vara utformad och kanske vilket material som är tillåtet.

Någon egentlig prövning av huruvida vapen med luftpatroner är tillåtna i Sverige tror jag inte har gjorts men att startrevolvrar inte längre kan säljas fritt i Sverige kan ju vara en vägledning till hur resonemanget då kan tänkas gå.

Men det som inte är förbjudet ska ju vara tillåtet och så länge det inte finns något klart uttalat i frågan bör man kunna hävda att de enda restriktionerna för luftvapen gäller effektgränsen 10 J eller 3 J för automat.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav Leopold 18 jan 2017, 22:13

Vet att jag låst någon tråd som handlade om att sätta i tändhattar avsedda för krut i specialutformade LEP-patroner, på så vis hamnar man nämligen i trubbel med vår lagstiftning.

I övrigt är det inga bekymmer vad jag har uppfattat för LEP/BACS-baserade puffror - med luft som drivmedel - i vårt land om man håller sig inom de givna ramarna enligt vapenlagen.

Sett att det finns fina fyllsystem numera för detta och det kan ev göra att systemet inte är så förtvivlat bökigt att använda som tidigare med "slim jim"-pumpar etc.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav Pryltokig 18 jan 2017, 22:21

Så här skriver en handlare på sin hemsida. OM detta är en absolut sanning eller en tolkning, låter jag vara osagt.

Licensregler för Brocockvapnen på denna webbsida.

Dessa vapen är klassade som effektbegränsade luftvapen enl Svensk
lag och gör max 7,5j med Tyska Bacs som är den Tyska maxgränsen.
Begränsningen består i mycket liten luftmängd i patronerna med strypt ventil
och för korta pipor för att få hög effekt och är därför licensfria i Sverige men
blev förbjudna i England där dom tillverkas/konverteras 24/1 2014

Dom första Brocock revolvrarna och pistolerna hade originaltrumma/patronläge
i 9mm pistol och kunde därför enkelt konverteras tillbaka så därför blev det
totalförbud alt licensplikt, dom som inte ansökte om licens eller lämnade in
vapnen till polisen före 30/4 2014 fick upp till 10års fängelse för vapenbrott!

Nuv brocock vapen har en specialtillverkad trumma där enbart bacs luftpatron
passa och inte ens knallpatroner går att avfyra. Äldre Brocock gevär, revolvrar
och pistolerna som finns begagnade på marknaden är licenspliktiga i Sverige.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav MarshalDan 19 jan 2017, 11:02

Jag förstår inte ens nyttan med dessa. Prismässigt ligger man nästan på licenfri krutnivå.

Vill man skjuta luft så finns det billigara alternativ som funkar bra, och vill man vara verklighetstrogen kan man lägga till nån tusenlapp och köra en riktig antik. Har sett dessa för 7-800 euro. Köpte en trevligt skjutbar remington pocket för 9500 kronor...
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav _Axel_ 19 jan 2017, 11:28

MarshalDan skrev:Jag förstår inte ens nyttan med dessa. Prismässigt ligger man nästan på licenfri krutnivå.

Vill man skjuta luft så finns det billigara alternativ som funkar bra, och vill man vara verklighetstrogen kan man lägga till nån tusenlapp och köra en riktig antik. Har sett dessa för 7-800 euro. Köpte en trevligt skjutbar remington pocket för 9500 kronor...


Men om man vill a ett luftvapen så är en gammal svartkrutare ett dåligt val. Luftvapen är billiga att skjuta och tysta, och effektbegänsade osv :thumbupp:
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav MarshalDan 19 jan 2017, 11:38

_Axel_ skrev:
Men om man vill a ett luftvapen så är en gammal svartkrutare ett dåligt val. Luftvapen är billiga att skjuta och tysta, och effektbegänsade osv :thumbupp:


Jo, men som jag sa finns det i mina ögon bättre luftalternativ. Där brocock har övertaget att det är det närmaste man kan komma en riktigt revolver samtidigt som den drivs av luft.

Men vill man ha verklighetstroget så kan man köpa en riktig ju. Priserna skiljer inte så mycket.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav Silwer 19 jan 2017, 13:30

Fast då ska du ha fram licens för en sån grövre revolver med, inte gjort i en handvändning och skytte på tomten är att glömma.

Däremot begriper inte heller jag de här vapnen, det blir ju som ett litet luftvapen per patron, knappast nåt som är mer än plinking.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav mercxs 19 jan 2017, 17:25

Man behöver inte licens för antika svartkrutsrevolvrar. Man kan köpa dem från diverse handlare från 8000 och uppåt. Det var nog det marshalDan syftade på.
mercxs
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 30 jan 2008, 11:38
Ort: piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: weihrauch

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav Silwer 19 jan 2017, 17:34

på baksidan av kåken svaertkrutsskytte PANG!! och dimmor som i Lutzen typ.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav mercxs 19 jan 2017, 17:57

Haha. Håller kråkor och grannar borta iaf.
mercxs
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 30 jan 2008, 11:38
Ort: piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: weihrauch

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav Silwer 19 jan 2017, 18:35

absolut hehehe, jag hade gärna haft nån sixshooter.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav MarshalDan 19 jan 2017, 19:44

Min trotjänare. Licensfri, tillverkad nånstans runt årskiftet 1860-61. Inte superskick, men som tävlingsvaoen hittar man inget bättre.

För att följa länken så måste du registera dig.




Gällande skjutning men licensfritt så har vi inte direkt någon praxis, för till skillnad av luftvapen som är vapen, men tillståndsfria, så är antika krutvapen inte vapen över huvud taget enligt lag. Det är därför de tex får skickas med post när luftvapen inte får det.
Senast redigerad av MarshalDan 19 jan 2017, 19:54, redigerad totalt 1 gång.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav Silwer 19 jan 2017, 19:50

snygg liknar Colt Navy en del, jag gillar den kantiga pipan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav MarshalDan 19 jan 2017, 20:07

Silwer skrev:snygg liknar Colt Navy en del, jag gillar den kantiga pipan.


Tillverkad efter Colt Navy 1851 när patentet gick ut. Men den är närmare besläktad med Pocket Navy och Pocket Police.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav mercxs 19 jan 2017, 20:19

Vad snygg. Inte illa att hitta en så välskjutande för det priset. De jag sett brukar ligga mellan 12-15000.
mercxs
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 30 jan 2008, 11:38
Ort: piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: weihrauch

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav kamelen 19 jan 2017, 21:02

Om lagstiftning och åsikter från polis om modeller och system skulle ändras, alltså om en modell helt plötsligt skulle beslutas olaglig. Hur funkar det? Går någon slags information ut?
kamelen
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jun 2013, 18:13
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav MarshalDan 19 jan 2017, 21:04

kamelen skrev:Om lagstiftning och åsikter från polis om modeller och system skulle ändras, alltså om en modell helt plötsligt skulle beslutas olaglig. Hur funkar det? Går någon slags information ut?


Nej. Men de är inte registrerade heller, så utan husrannsakan är det svårt att veta om någon har en.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav kamelen 19 jan 2017, 21:28

Såg en annonspelare från Storbritannien med budskap om licens eller liknande på luftvapen, därför jag tänkte i de banorna.
Så alltså, rätt vad det är så kan man vara vapenbrottsling.
kamelen
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jun 2013, 18:13
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav MarshalDan 19 jan 2017, 21:45

kamelen skrev:Såg en annonspelare från Storbritannien med budskap om licens eller liknande på luftvapen, därför jag tänkte i de banorna.
Så alltså, rätt vad det är så kan man vara vapenbrottsling.


Jo precis. Svenska lagar är inte skrivna på ett sett som skyddar dig som medborgare, utan på ett sett att det alltid kan användas emot dig. Det är därför tex vapenlagen är så jävla vagt formulerad. Så att de i efterhand kan sätta dit dig för saker de inte ämnade lagen till från början. Det blir en tolkningsfråga om hur lagen ska användas. Och det tolkas aldrig till din fördel.

Kolla tex förvaringsreglerna. Det finns folk som blivit av med sina vapen för att de hade ställt ett licensfritt vapen i skåpet och därmed fanns det mer vapen i skåpet än vad den var klassad för. Trots att vapnet i fråga inte behöver förvaras i skåp, utan får förvaras på köksbordet om du så önskar.

Skitregler. Det är därför jag har två olika skåp. Ett för licensvapen och en för licensfritt. De må vara undantagna från vapenlagen men trots det kan de göra skada. Maffian kan käfta tills de får en blodpropp, de kommer ändå inte titta i mitt andra skåp.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav Avalonblower 20 jan 2017, 06:07

MarshalDan skrev:
kamelen skrev:Såg en annonspelare från Storbritannien med budskap om licens eller liknande på luftvapen, därför jag tänkte i de banorna.
Så alltså, rätt vad det är så kan man vara vapenbrottsling.


Jo precis. Svenska lagar är inte skrivna på ett sett som skyddar dig som medborgare, utan på ett sett att det alltid kan användas emot dig. Det är därför tex vapenlagen är så jävla vagt formulerad. Så att de i efterhand kan sätta dit dig för saker de inte ämnade lagen till från början. Det blir en tolkningsfråga om hur lagen ska användas. Och det tolkas aldrig till din fördel.

Kolla tex förvaringsreglerna. Det finns folk som blivit av med sina vapen för att de hade ställt ett licensfritt vapen i skåpet och därmed fanns det mer vapen i skåpet än vad den var klassad för. Trots att vapnet i fråga inte behöver förvaras i skåp, utan får förvaras på köksbordet om du så önskar.

Skitregler. Det är därför jag har två olika skåp. Ett för licensvapen och en för licensfritt. De må vara undantagna från vapenlagen men trots det kan de göra skada. Maffian kan käfta tills de får en blodpropp, de kommer ändå inte titta i mitt andra skåp.



Licensfria vapen ska förvaras "under lås"...

Ska ett sådant vapen förvaras på köksbordet lagligt i ägarens frånvaro så krävs speciella omständigheter, förutom ett lås på köksdörren, så min känsla är att man troligtvis är ute på hal is vid den typen av förvar.

Om du vill släppa in polisen i ditt andra skåp eller inte avgör du själv men den som på detta sätt räcker upp långfingret mot ordningsmakten brukar i allmänhet bara skapa problem för sig själv. Risken finns att polisen blir misstänksam och använder din ovilja att öppna skåpet som ett argument för att utverka ett skyddsomhändertagande av de licenspliktiga vapen som du lagligen innehar tills dess att man har rett ut om det finns skäl att kräva upp det låsta skåpet eller inte.

Det är mycket möjligt att du vinner en sådan prövning men under tiden så ligger dina licenspliktiga vapen i förvar hos polisen under några månader och frågan är då om du tycker att din envishet är värt det?
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Laglig status på brocock/lep/pacs.

Inläggav MarshalDan 20 jan 2017, 10:31

Avalonblower skrev:
Licensfria vapen ska förvaras "under lås"...

Ska ett sådant vapen förvaras på köksbordet lagligt i ägarens frånvaro så krävs speciella omständigheter, förutom ett lås på köksdörren, så min känsla är att man troligtvis är ute på hal is vid den typen av förvar.

Om du vill släppa in polisen i ditt andra skåp eller inte avgör du själv men den som på detta sätt räcker upp långfingret mot ordningsmakten brukar i allmänhet bara skapa problem för sig själv. Risken finns att polisen blir misstänksam och använder din ovilja att öppna skåpet som ett argument för att utverka ett skyddsomhändertagande av de licenspliktiga vapen som du lagligen innehar tills dess att man har rett ut om det finns skäl att kräva upp det låsta skåpet eller inte.

Det är mycket möjligt att du vinner en sådan prövning men under tiden så ligger dina licenspliktiga vapen i förvar hos polisen under några månader och frågan är då om du tycker att din envishet är värt det?


Nej, det finns inga förvaringskrav över huvud taget eftersom de är enligt lag inte vapen. Endast antikviteter.

Vill de ta licensvapnen är de välkomna att göra det, men de kommer ändå inte in i mitt andra skåp. De kan kräva vad de vill, de kan dra hur många godkännanden för husrannsakan ur röven som helst. Var skåpet tillräckligt bra för riksbanken så är den tillräckligt bra för att hålla de utanför också. Inget jävla mesigt SS43 whatever skåp.

PS: Den som formulerade förvaringsreglerna hade verkligen fått en kortslutning på övervåningen. Vapenskåpet har mycket sämre säkerhet än mitt Hadak skåp, trots det är den inte godkänd för förvaring av licensvapen. Idioti i mina ögon.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer