Blowback tar energi??

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Blowback tar energi??

Inläggav M1g 27 feb 2017, 17:56

Verkar vara svårt att hitta halvautomatiska schyssta pistoler med co2, utan blowback? Köpte en Sig Sauer P250 med blowback och den är väl OK men det känns lite väl klonkigt med denna blowback och jag tänker att den funktionen borde ta energi? Energi som kommer från co2:n vilket borde resultera i långsammare skott och/eller att gasen räcker till färre skott? Hur är pistolerna (med magasin för flera skott) som inte har blowback? Är det bara den fejkadenrekylen man missar? De borde vara smidigare/träffsäkrare?
M1g
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 feb 2017, 17:26
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Blowback tar energi??

Inläggav Patrik 27 feb 2017, 18:40

M1g skrev:De borde vara smidigare/träffsäkrare?

Så länge du skjuter stålkulor i en slät pipa så kommer du inte få en bra träffsäker pistol :)
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Blowback tar energi??

Inläggav Tempest 27 feb 2017, 18:52

Utan blowback så måste man spänna hammarfjädern med avtryckaren så avtrycket blir långt och tungt jämfört med blowback där den rekylerande manteln spänner hammaren automatiskt. Man kan ju spänna hanen själv också om pistolen tillåter det, men då är det ju inte en automatpistol längre, umarex 1911 och liknande pistoler funkar så.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Blowback tar energi??

Inläggav börne 27 feb 2017, 19:11

Blowback tar såklart en hel del co2 & vapnet rör sig mer, men det är ju förbannat mycket roligare med en sån pistol än en utan. Är man ute efter precision köper man ingen slätborrad pistol för stålrundkulor!

Sen är det roligaste med dessa vapen att modda, jag ser det mer som en replika man kan skjuta med om man känner för det.
För att följa länken så måste du registera dig.



Som den såg ut när den köptes.
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Blowback tar energi??

Inläggav Harbard 27 feb 2017, 19:11

Pistol utan blowback är inte smidigare då du praktiskt taget återgå till fjäderspännare då du själv måste göra mantelrörelse mellan varje skott för att få i ny kula. Blowback pistoler blir inte mer träffsäkra utan blowback, de har redan flera saker som slät mässingspipa, dåliga sikten m.m som inte hjälper träffsäkerheten precis.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Blowback tar energi??

Inläggav M1g 27 feb 2017, 19:33

Patrik skrev:
M1g skrev:De borde vara smidigare/träffsäkrare?

Så länge du skjuter stålkulor i en slät pipa så kommer du inte få en bra träffsäker pistol :)



Skjuter inte rundkulor, och om pipan är slät vet jag ej. Det står att den ska vara räfflad på infon på affärens hemsida har jag för mig
Senast redigerad av M1g 27 feb 2017, 21:35, redigerad totalt 2 gånger.
M1g
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 feb 2017, 17:26
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Blowback tar energi??

Inläggav M1g 27 feb 2017, 19:47

Behöver inte ha super precision, men hyfsad vill man ju ha...mest så man kan få mängdträning på ett billigt och smidigt sätt jämfört med att skjuta krut. Har precis börjat med det och det är ju bara träning en gång i veckan och man skjuter bara 50 skott...man vill ju kunna öva lite mer ibland tycker jag, då kan ju luftpistol och lite "plinking" vara ett alternativ. Kul med förstås, bra att det är lit emer lättillgängligt och enkelt så att säga. Men en schysst pistol vill man ju ha ändå. Köpte denna: För att följa länken så måste du registera dig.

och den är ju kul, men lite klonkig och förbrukar mycket gas verkar det som (kan kanske ha att göra med patrontypen/kvaliten också kanske?) Denna verkar intressant; För att följa länken så måste du registera dig.

så kan man köra single action när man vill ha lite mer precision och inte har så bråttom, men slipper ändå lägga in nytt skott varande gång. Men den är förbannat dyr! Kanske kan hitta begagnad.. men vet inte om det är lönt, kanske lika bra att köra vidare på den jag har och spara de pengarna?
M1g
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 feb 2017, 17:26
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Blowback tar energi??

Inläggav Archon 28 feb 2017, 03:43

Själv är jag inte överdrivet imponerad av pistoler som är gjorda för att skjuta både diabolokulor och stålrundkulor. Räfflingen på sådana vapen brukar inte vara den bästa. Jag har en Crosman Vigilante kolsyre-revolver som kan skjuta både stålrundkulor och diabolokulor. Jag har bara skjutit diaboler med den, och precisionen är inget att skriva hem om. Och detta är en revolver, ingen blowback-pistol. Men den duger alldeles utmärkt som plinker. Trevlig, om än väldigt plastig. Jag funderar på att byta ut pipan på den till en renodlad diabolo-pipa i hopp om att förbättra precisionen en aning. Den har sämre precision än mina slätborrade airsoft-revolvrar på kort håll under vindstilla förhållanden. Det gillar jag inte. (Dessutom är mina airsoft-revolvrar av en betydligt bättre kvalitet och är tillverkade helt i metall, men det är en annan femma.)
Senast redigerad av Archon 28 feb 2017, 03:44, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer