Problem med regulator på Steyr LP 1

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Problem med regulator på Steyr LP 1

Inläggav joerl 30 maj 2017, 17:29

Hej, köpte nyligen en Steyr LP1 som var konverterad till PCP (med den tidiga sortens regulator som är märkt Steyr Air på sidan).
Luftpistolen gick dock inte att avfyra oberoende av tryck i tuben. Jag rev isär och gjorde rent pistolen då det fanns en hel del "stelnat fett" i den, och allt gick lite trögt.
För att följa länken så måste du registera dig.


Jag satte ihop den och kontrollerade, men inget funkade fortfarande, jag började fundera på om det var fel på regulatorn och satte dit en kolsyre variant från en tidigare LP 1 jag uppgraderat.
Då funkade pistolen klockrent.

HM.. fel på regulatorn alltså, då satte jag luftregulatorn direkt på lufttuben och tänker jag rätt här så skall ju luften pysa ur regulatorn med det lite lägre trycket på 50-70 bar eller nåt sånt.
När jag skruvar in den lösa regulatorn händer inget alls förutom att den går lite tyngre strax innan jag vridit inregulatorn i bottenläget, dvs helt korrekt och inkommande delen på regulatorn är trycksatt.

Till min förvåning kommer det inte ut någon ting i andra ändan, dvs regulatorn öppnar inte.

"No gutts no glory" jag öppnar regulatorn och tittar om det kommit något skit i den(hittar dock inget).

Nu skruvar jag ihop den första halvan av reggen med tuben och då pyser det skapligt men inte tokmycket luft. Sen provar jag lite olika konfigurationer med brickorna men alla konfigurationer har en sak gemensamt. När den skruvas ihop kommer ingen luft ut.

Tänker jag fel eller har det kommit något skit i min?

Har någon skruvat Steyr regulatorer och kan komma med lite friska idéer..
Webley Tempest .177, FWB m/65, Steyr LP1, Steyr LP5, Hatsan AT-44 .22, Steyr Hunting 5 Automatic .177
joerl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2012, 21:07
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Problem med regulator på Steyr LP 1

Inläggav Henno3 30 maj 2017, 18:23

Imponerande!! Har själv en LP1, visserligen med den nya regulatorn och fungerande, men jag skulle aldrig våga att plocka ner den i molekyler.....eller? Är det invecklat och pilligt?

Ser att du har en LP5 också. Har en LP50 med problem! Har du erfarenhet av att "pilla sönder" dessa också?
Vad kan vara bekymmret om det strular vid avtryck? Ett par skott kan gå av medan vissa ej avlossas om du inte trycker jäkligt hårt? Det varierar således en hel del, men man kan inte skjuta 5 skott utan att något eller alla kärvar. Skruvat lite för att lätta på avtrycket men detta hjälper inte. Har du någon ide om vad bekymmret är.
Nu är väl LP5/50 svårare att pilla med än LP1/10 men vad skall man hitta på?
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Problem med regulator på Steyr LP 1

Inläggav joerl 30 maj 2017, 18:44

Nej det är inte svårt bara att knacka ut lite sprintar. Och hålla koll på hur det satt, det finns ju sprängskisser på hur allt sitter ihop.

Men på din låter det som att avtryckarstoppet är feljusterat. Kolla in nedanstående instruktionsfilm på Steyrs hemsida: LP5 / LP50 Adjusting the trigger
För att följa länken så måste du registera dig.



Genomför sedan en justering som de beskriver så blir det nog perfekt!

Här kommer lite bilder på hur min regulatorn ser ut inuti i.

För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.

Webley Tempest .177, FWB m/65, Steyr LP1, Steyr LP5, Hatsan AT-44 .22, Steyr Hunting 5 Automatic .177
joerl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2012, 21:07
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Problem med regulator på Steyr LP 1

Inläggav Henno3 30 maj 2017, 18:59

Tack så hemskt mycket för den länken! Skall prova.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Problem med regulator på Steyr LP 1

Inläggav joerl 03 jun 2017, 20:47

Hm.. 104 st som läst :) men är det ingen mer som skruvat i sär sin steyr regulator, eller haft samma problem som jag?

Jag har googlat som bara den men det står mer om gevärsregulatorerna, men där kan man justera en skruv i toppen.
På pistol regulatorn finns ju inget att justera förutom att lägga i shims om jag förstått det rätt(eller också shimsas bara gevärsregulatorerna).

Är det nån som har en sprängskiss på regulatorn? Jag undrar om man kan ta den aluminium plutten som sitter som första motstånd, eller om man har sönder den om man försöker..

Min slutsats så här långt är att, antingen har någon skruvat innan mig och tagit bort något eller gjort nåt galet eller också sitter det skit i första munstycket, (inpressat med 200 bar.. suck). Samtidigt så pös det ju faktiskt ut luft ur denna när jag satte på bara den delen och testade.

Henno lyckades du justera avtryckarstoppet?
Webley Tempest .177, FWB m/65, Steyr LP1, Steyr LP5, Hatsan AT-44 .22, Steyr Hunting 5 Automatic .177
joerl
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2012, 21:07
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Problem med regulator på Steyr LP 1

Inläggav Henno3 03 jun 2017, 21:20

Jajamen! Klockren instruktion på grundinställning av avtrycket. Har tidigare mest skruvat på känn och det gav inget vidare resultat.
Nu funkar det. Jag kommer nog ha mycket nöje av den i sommar. Den har ju pga problemen mest tidigare legat och samlat damm det senaste året.


För att följa länken så måste du registera dig.



Återigen, tack för länken!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer