Sida 1 av 1

Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 21 jul 2017, 09:00
av milton
Är det någon som har lite tips angående crosman 2240 . funderar på en bossventil för att få lite mera tryck. räcker den med den eller måste jag byta till en fullflödestransferport på en gång.

Tacksam för alla tips :smt021

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 21 jul 2017, 11:26
av zpiff
Orginal ligger 2240 nära den lagliga gränsen på 10 J, så att trimma den gör dig skyldig till olaga vapeninnehav.
Att sedan trimma en 2240 med sin korta pipa med CO2 ger inte mycket mer effekt utan bara ökad CO2 förbrukning.

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 21 jul 2017, 13:32
av milton
det vet jag.

Frågan är om en bossventil räcker

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 21 jul 2017, 15:49
av Oskar Persson
Du kommer ganska långt med att byta till en mjukare fjäder i ventilen o öka volymen i den om du är händig.
Boss är nog att slänga pengar i sjön utan längre pipa.
Vad transferporten beträffar så är det ju bara en liten plutt som sitter som mellan ledare av gasen o lika lätt att borra upp som att byta.
Har du bytt till steelbreach?
Det bästa att börja med när det är 2240 tuning. Imo.

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 21 jul 2017, 16:32
av milton
Nej det har jag ej bytt. Påverkar det pistolens prestanda mycket, skulle vara nöjd med bättre träffbild till att börja med , tänkte skjuta in den på 25 meter och då är det bra om kraften räcker till

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 21 jul 2017, 17:12
av zpiff
"Nej det har jag ej bytt. Påverkar det pistolens prestanda mycket, skulle vara nöjd med bättre träffbild till att börja med , tänkte skjuta in den på 25 meter och då är det bra om kraften räcker till"

Att byta bort orginal plast breachen är det första man bör göra. Som extra vinst är att det då blir mycket lättare att montera en kikare eller annat sikte.

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 26 jul 2017, 09:31
av huldreh
Jag fixerade ventilen genom att sätta en packning runt skruven som håller fast den i "röret" som håller ventilen... Skruvhuvudet är ju för litet från fabrik! Jag vet inte hur mycket det påverkar, men jag irriterade mig på att ventilen gled och hamnade ur läge med transfer porten när hammaren slog på ventilen eller beroende på hur hårt man skruvade in co2-patronen. Kändes inte optimalt.
Det enda jag är lite tveksam till är att pga packningen går inte skruven in i ventilen riktigt lika långt nu... Hoppas inte ventilen flyger ut :o Någon annan som har upppmärksammat detta och löst det bättre?

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 26 jul 2017, 16:57
av Incite
zpiff skrev:Orginal ligger 2240 nära den lagliga gränsen på 10 J, så att trimma den gör dig skyldig till olaga vapeninnehav.
Att sedan trimma en 2240 med sin korta pipa med CO2 ger inte mycket mer effekt utan bara ökad CO2 förbrukning.



Fel.

Att öka effekten på vapnet över 10J gör den TILLSTÅNDSPLIKTIG. Olaga vapeninnehav blir det tal om först när innehavaren av vapnet saknar licens för sagda vapen.


Sprid fakta.

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 26 jul 2017, 22:03
av zpiff
Incite skrev:
zpiff skrev:Orginal ligger 2240 nära den lagliga gränsen på 10 J, så att trimma den gör dig skyldig till olaga vapeninnehav.
Att sedan trimma en 2240 med sin korta pipa med CO2 ger inte mycket mer effekt utan bara ökad CO2 förbrukning.



Fel.

Att öka effekten på vapnet över 10J gör den TILLSTÅNDSPLIKTIG. Olaga vapeninnehav blir det tal om först när innehavaren av vapnet saknar licens för sagda vapen.


Sprid fakta.


Har personen köpt vapnet med licens, vilket ingen gör med en 2240 så hade inte frågan uppstått om att öka effekten.
Därför direkt varningen om olaga vapeninnehav.

Kanske läge för dig att tagga ner???

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 26 jul 2017, 22:42
av Incite
zpiff skrev:
Incite skrev:
zpiff skrev:Orginal ligger 2240 nära den lagliga gränsen på 10 J, så att trimma den gör dig skyldig till olaga vapeninnehav.
Att sedan trimma en 2240 med sin korta pipa med CO2 ger inte mycket mer effekt utan bara ökad CO2 förbrukning.



Fel.

Att öka effekten på vapnet över 10J gör den TILLSTÅNDSPLIKTIG. Olaga vapeninnehav blir det tal om först när innehavaren av vapnet saknar licens för sagda vapen.


Sprid fakta.


Har personen köpt vapnet med licens, vilket ingen gör med en 2240 så hade inte frågan uppstått om att öka effekten.
Därför direkt varningen om olaga vapeninnehav.

Kanske läge för dig att tagga ner???


Det där är ett antagande, dvs inget du vet. Dvs INTE FAKTA.

Sen när måste man köpa vapnet på licens för att det ska vara legalt? Det går fint att själv öka effekten efter att man fått sin licensansökan godkänd. Det finns massor med delar att köpa för detta ändamål, till många olika fabrikat och modeller.


Det finns inget behov för mig att tagga varken upp eller ner. Jag håller en god ton och föreslår att du gör detsamma.
Jag rättade dig, det betyder inte att jag är otrevlig eller behöver tagga ner. Vidare hade jag velat att det är fakta som sprids här. Istället för att skrämma folk om t.ex. olaga vapeninnehav.

Det är upp till varje vapenägare att känna till och följa den lagstiftning som gäller i det land där vapnet används. Varken mer eller mindre.

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 31 jul 2017, 07:17
av milton
Som alla i detta forum så är jag läskunnig och normalbegåvad och innan jag yttrar mig så skaffar jag fakta .

Angående alla frågor om licens och vapenbrott så hänvisar jag till denna .

LÄS DETTA INNAN DU POSTAR FRÅGOR OM ATT TRIMMA DITT LUFTVAPEN !!


Varför kan det hända att Forumet inte svarar på frågor liknande:
HUR TRIMMAR JAG MITT LUFTGEVÄR ?

Svar : Att trimma kan vara olagligt.


Det är var och ens egen skyldighet att kunna de lagar och förordningar som gäller.
Det är inte forumets skyldighet att informera/upplysa om dessa.

Luftvapen.info tar inget som helst ansvar för enskilda medlemmars effektökning på luftgevär.
Luftvapen.info kan inte kontrollera om vederbörande har licens för olika ingrepp etc.
Luftvapen.info har heller ingen skyldighet att göra detta.
Luftvapen.info utgår ifrån att vederbörande har erfordlig licens.
Om vederbörande inte har erfordlig licens, gör vederbörande sig skyldig till brott mot vapenlagen,
som kan ge böter eller fängelse.

Luftvapen.info främjar alltså INTE lagbrott.


Vill du ha hjälp att få din bössa mer välskjutande, undrar något om en reparation
eller har frågor runt hur du kan serva din bössa är du välkommen att
ställa frågan här på forumet.
Många bössor går att få helt underbart välskjutande med mycket små ingrepp.
Detta är helt lagligt så länge man håller sig innom de lagar och förordningar som finns.

I och med denna kunngörelse, så antar vi att våra medlemmar kan och respekterar de regler och lagar som finns,
och att vi hädanefter slipper överflödiga kommentarer runt detta ämne.

Om frågor av "trimma" karaktär ställs, så är alla medlemmar välkomna att hänvisa till ovanstående information, om Ni tycker det behövs.
( istället för att posta ytterligare spaltmeter runt vad som är lagligt eller inte.)

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 31 jul 2017, 09:00
av Knotvillage
milton skrev:Som alla i detta forum så är jag läskunnig och normalbegåvad och innan jag yttrar mig så skaffar jag fakta .

Angående alla frågor om licens och vapenbrott så hänvisar jag till denna .

LÄS DETTA INNAN DU POSTAR FRÅGOR OM ATT TRIMMA DITT LUFTVAPEN !!


Varför kan det hända att Forumet inte svarar på frågor liknande:
HUR TRIMMAR JAG MITT LUFTGEVÄR ?

Svar : Att trimma kan vara olagligt.


Det är var och ens egen skyldighet att kunna de lagar och förordningar som gäller.
Det är inte forumets skyldighet att informera/upplysa om dessa.

Luftvapen.info tar inget som helst ansvar för enskilda medlemmars effektökning på luftgevär.
Luftvapen.info kan inte kontrollera om vederbörande har licens för olika ingrepp etc.
Luftvapen.info har heller ingen skyldighet att göra detta.
Luftvapen.info utgår ifrån att vederbörande har erfordlig licens.
Om vederbörande inte har erfordlig licens, gör vederbörande sig skyldig till brott mot vapenlagen,
som kan ge böter eller fängelse.

Luftvapen.info främjar alltså INTE lagbrott.


Vill du ha hjälp att få din bössa mer välskjutande, undrar något om en reparation
eller har frågor runt hur du kan serva din bössa är du välkommen att
ställa frågan här på forumet.
Många bössor går att få helt underbart välskjutande med mycket små ingrepp.
Detta är helt lagligt så länge man håller sig innom de lagar och förordningar som finns.

I och med denna kunngörelse, så antar vi att våra medlemmar kan och respekterar de regler och lagar som finns,
och att vi hädanefter slipper överflödiga kommentarer runt detta ämne.

Om frågor av "trimma" karaktär ställs, så är alla medlemmar välkomna att hänvisa till ovanstående information, om Ni tycker det behövs.
( istället för att posta ytterligare spaltmeter runt vad som är lagligt eller inte.)


Hur många trådar finns det inte här om fjäderbyte? Finns ju till och med instruktionsfilmer hur man går till väga. Om nu någon ställer en fråga om något som enligt boken är olagligt och man svarar på det, uppmuntrar man då till brott? Ulf har ju lagt upp en film om PG2 till HW80, han bryter ju knappast mot någon lag. Tror dom flesta här vet att 199/10 är gränsen för 177, så vi kan väl släppa predikan om det.

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 31 jul 2017, 10:26
av börne
Knotvillage skrev:Tror dom flesta här vet att 199/10 är gränsen för 177, så vi kan väl släppa predikan om det.

Fast det där med 199mps är förlegat, det var förr som bössan måste ligga under 200mps för att vara licensfri oavsett kaliber!

Idag är det 10J som gäller oavsett hur tung kula du har, alltså är 199mps helt oväsentligt. Kör man med en JSB Exact som antagligen är den allra vanligaste diabolen så skulle jag vilja påstå 192 som ger 10,08J vid pipan är lagom så ligger man garanterat under gränsen 4 meter från!

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 31 jul 2017, 10:45
av Knotvillage
börne skrev:
Knotvillage skrev:Tror dom flesta här vet att 199/10 är gränsen för 177, så vi kan väl släppa predikan om det.

Fast det där med 199mps är förlegat, det var förr som bössan måste ligga under 200mps för att vara licensfri oavsett kaliber!

Idag är det 10J som gäller oavsett hur tung kula du har, alltså är 199mps helt oväsentligt. Kör man med en JSB Exact som antagligen är den allra vanligaste diabolen så skulle jag vilja påstå 192 som ger 10,08J vid pipan är lagom så ligger man garanterat under gränsen 4 meter från!


Ok. Men du förstår poängen. Jag tycker det är skillnad på att hjälpa någon som ställer en fråga, (finns klart frågor som är utanför gränsen) och man ger ett svar. Även om någon skulle fråga efter vettig ammo att skjuta småfåglar med sitt Julagevär så tycker jag ändå att det är okej att svara på den. Jag ser det inte som uppmuntran.

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 31 jul 2017, 11:07
av börne
Knotvillage skrev:Även om någon skulle fråga efter vettig ammo att skjuta småfåglar med sitt Julagevär så tycker jag ändå att det är okej att svara på den. Jag ser det inte som uppmuntran.

Ok... där tycker vi jävligt olika då!

Skulle inte ens tänka tanken att "hjälpa" puckot som ställer den frågan om att välja vettig småfågeldödarammo :o

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 31 jul 2017, 11:38
av Leopold
Knotvillage skrev:...Även om någon skulle fråga efter vettig ammo att skjuta småfåglar med sitt Julagevär så tycker jag ändå att det är okej att svara på den. Jag ser det inte som uppmuntran.


Nej, sådana trådar och inlägg kommer att rensas bort från det allmänna forumet eftersom vi inte diskuterar tekniska detaljer kring skyddsjakt där. Det finns ett särskilt delforum för detta avsett för licensierade skyddsjägare och det är är inga Jula-gevär man använder kan jag upplysa om. Vill man ställa frågor om tex hur man blir skyddsjägare och lagstiftning kring detta så går det bra i det öppna delforumet "Frågor om skyddsjakt".

Angående just denna pistoltråd så är det förmodligen ytterligt få som skulle ansöka om licens för en Crosman 2240, men det kan inte uteslutas att det skulle kunna gå igenom för vissa speciella ändamål i någon kraftigt ombyggd karbinversion. Kan hända att det inte vore mitt förstahandsval men det hör inte hit.

Från början läste jag f.ö tråden som att det handlade om att komma upp en smula i effekt så man hamnar närmare gränsen för licensfrihet, 10 J.

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 31 jul 2017, 12:25
av Kapten Kamin
börne skrev:
Knotvillage skrev:Även om någon skulle fråga efter vettig ammo att skjuta småfåglar med sitt Julagevär så tycker jag ändå att det är okej att svara på den. Jag ser det inte som uppmuntran.

Ok... där tycker vi jävligt olika då!

Skulle inte ens tänka tanken att "hjälpa" puckot som ställer den frågan om att välja vettig småfågeldödarammo :o

+1 :thumbner:

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 31 jul 2017, 15:27
av ZaphodB
Ursäkta om jag bryter in i en tråd fast jag inte är moderator men handlade inte tråden om modifieringar av Crosman 2240, och inte skyddsjakt?

En sak jag skulle vilja tillägga som är viktig vid ombyggnad av Crosman 2240 och dess släktingar är att om man monterar Hipac (PCP-konvertering), så ska man absolut inte överskrida ca 120 bar om man inte säkrat ventilen med ytterligare skruvar än den klena skruv den sitter med från fabrik då kolsyra håller max 60 bar med en fräsch patron, detta kan leda till allvarliga personskador om ventilen kommer farandes ur den delen som pekar mot skytten......

Och detta även om man inte trimmat vapnet utan bara råkat pumpa i för mycket tryck, det är ju som bekant hammarfjädern och eventuell hammarfjäderjustering som avgör effekten.

Mvh, ZaphodB

Re: Få lite fart i min crosman 2240

InläggPostat: 31 jul 2017, 16:05
av Leopold
ZaphodB skrev:Ursäkta om jag bryter in i en tråd fast jag inte är moderator men handlade inte tråden om modifieringar av Crosman 2240, och inte skyddsjakt?


Jo det var därför jag kommenterade vad som gäller på det här forumet om vad man kan diskutera och inte när det gäller jakt med luftvapen - eftersom frågan kom upp - , och var man i så fall gör detta.

ZaphodB skrev:En sak jag skulle vilja tillägga som är viktig vid ombyggnad av Crosman 2240 och dess släktingar är att om man monterar Hipac (PCP-konvertering), så ska man absolut inte överskrida ca 120 bar om man inte säkrat ventilen med ytterligare skruvar än den klena skruv den sitter med från fabrik då kolsyra håller max 60 bar med en fräsch patron, detta kan leda till allvarliga personskador om ventilen kommer farandes ur den delen som pekar mot skytten......

Och detta även om man inte trimmat vapnet utan bara råkat pumpa i för mycket tryck, det är ju som bekant hammarfjädern och eventuell hammarfjäderjustering som avgör effekten.
Mvh, ZaphodB


Mycket viktig information, bra att det nämns i sammanhanget!
___

Forumets policy när det gäller effektändringar på luftvapen har ju redan reciterats och det finns ingen anledning att uggla mer över det. Enda man kan tillägga är att man bör ha tillgång till en kronograf om man vill justera effekt, helt omöjligt att komma dit man avser annars.

Många bra råd finns när det gäller Crosman 2240 för att öka precisionen tex vid kikarmontage. Jag har sett med egna ögon vilka fina resultat man kan uppnå med FT-riggar baserat på denna och andra Crosman-puffror i 10J-klassen vid flera tävlingar. Med rätt små medel kan de bli otroligt behändiga riggar som är perfekt för juniorer och andra som önskar dessa egenskaper.