Hjälp mig. 2240 eller CP-2? Eller kanske något helt annat?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hjälp mig. 2240 eller CP-2? Eller kanske något helt annat?

Inläggav Larsy93 07 dec 2017, 07:50

Går i funderingar på att köpa min första "riktiga" luftpistol nybörjare som man är.
Kommer från en Gamo PR-776 revolver, som visst var den rolig, men lite klen & svårt att sätta skotten på samma ställe & så har den dessutom börjat läka vid co2 patronen, går iofs att fixa med gängtejp runt toppen på varje patron.

Har läst runt lite & vet inte riktigt vad jag vill ha. Ska inte kosta alltförmycket, mellan 1000 & 2000.
Mina ögon har då fastnat dels på 2240 som verkar vara en riktig klassiker & denna nya Artemis CP-2 som ser ut att vara ett väldigt prisvärt alternativ & så får man ju nästan både bössa & pistol i samma paket.

Undrar då vad ni lite mer erfarna tror om detta & om det kanske finns någon pistol jag helt har missat. Ser fram emot att höra era åsikter & vad ni tycker.

:?: :smt020
Larsy93
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 dec 2017, 15:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Gammal hatsan med turkfjäder

Re: Hjälp mig. 2240 eller CP-2? Eller kanske något helt anna

Inläggav sfe 07 dec 2017, 14:08

Den första frågan är vad för slags pistol du vill ha? Luftpistoler kommer i många skepnader. Nästa fråga är vad för slags skytte du tänker dig att utöva? Även här finns en del att välja på.
Har du tänkt dig skytte mot tavla där målet är att bli bättre och bättre skulle jag vilja föreslå en begagnad Feinwerkbau 65. Det är en pistol som du kan växa med länge och den är tillräckligt bra för att du skall ha möjlighet att klara dig hyfsat i klubbtävlingar och den bör också behålla sitt värde ifall du någon gång vill sälja den. Den har rykte om sig att vara näst intill outslitlig och repade, slitna exemplar brukar skjuta lika bra som de välvårdade i nyskick. Det är dock en 1,3kg tung fjäderpistol så den är betydligt tyngre än de allra flesta CO2-pistoler men eftersom det är fjäder slipper du alla potentiella problem som CO2 kan få med läckande packningar och varierande temperaturer (och kostnader för CO2-kapslar). Kolla upp den på nätet.

Har du däremot tänkt dig att skjuta burkar och inte bryr dig om ifall du måste stå ganska nära för att ha en chans att träffa, ja då är valmöjligheterna på pistoler nästan obegränsade.
Att kunna skjuta precision mot tavla med samma vapen som man skjuter snabbt med och härjar bland burkarna med, det går i stort sett inte. Såna luftpistoler finns inte (lite förenklat sagt).
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Hjälp mig. 2240 eller CP-2? Eller kanske något helt anna

Inläggav Larsy93 07 dec 2017, 14:32

Vill kunna skjuta "vettigt" på måltavla & kunna ha en tävling bland närmaste vänner som inte avgörs av slumpen & ingen av oss är tävlingsksyttar. Ungefär så träffsäkert behöver det vara.

Sen ska den vara underhållande på samma gång, helst co2 eller pcp för att det ska flyta på lite smidigare & vara "roligare" enligt mitt tycke. Och inge kosta alltför mycket (1000-2000)
Larsy93
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 dec 2017, 15:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Gammal hatsan med turkfjäder

Re: Hjälp mig. 2240 eller CP-2? Eller kanske något helt anna

Inläggav Jan-E63 07 dec 2017, 17:09

Släng till 500:- så har du en Zoraki. En pumppistol (pcp) med bra tryck och riktigt kul att panga med. Jag har även stocken till den så den blir som en kompakt bössa. Visst inte den billigaste, men de billigaste är inte de roligaste heller. Min är i .22 och med ett lasersikte på. Kolla på youtube så ser du mer om den.
Finns många här som har den och kan bekräfta hur kul den är och även hur bra den skjuter.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Jan-E63
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 feb 2016, 09:14
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Hjälp mig. 2240 eller CP-2? Eller kanske något helt anna

Inläggav Larsy93 07 dec 2017, 19:38

Tack Jan-E63, ser ut som en fin pistol, är dock det avancerade omladdandet jag vill komma iväg från. påfyllas antingen med tub eller co2 och så ska den vara bra för säg 20-30-40 skott, med inget annat än en diabol som ska in i loppet.
Larsy93
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 dec 2017, 15:07
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Gammal hatsan med turkfjäder


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer