Kort recension av min Umarex Legends Makarov PM Ultra...

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kort recension av min Umarex Legends Makarov PM Ultra...

Inläggav Archon 06 maj 2018, 22:43

Jag har haft min Umarex Legends Makarov PM Ultra i någon dag nu, och tänkte lite kort berätta vad jag tycker om vapnet. Tycker det är en väldigt trevlig replika på krutvapnet, även om den inte kan jämföras med exempelvis Baikals version som är av äkta vapenstål. Byggkvaliten är helt OK. Allt är i metall, utom greppytorna och den lilla skruvgrejen på magasinets botten som man använder för att skruva i kolsyrepatronen i vapnet. Den utstickande skruvdetaljen är för övrigt en detalj jag inte gillar. Den gör att replikan ser mindre autentisk ut och förfular vapnet. Det går även att plocka isär vapnet på samma sätt som en 'riktig' Makarov, vilket är ett plus. Finishen på vapnet är helt OK. Matt och inte överdrivet glansig som på en del andra pistoler. Jag gillar också att pistolen inte är försedd med en jättelik vit varningstext som en del andra pistoler. Vapnet är försett med ett serienummer av något slag, samt Makarovs logga och Umarex varumärkesnamn. Det är allt. Pistolen ger ett propert och diskret intryck. Den vill liksom inte vråla ut till hela världen vad den är och inte är. Stort plus där. Fulladdad och med en kolsyrepatron installerad väger det här vapnet strax under 700 gram på köksvågen, vilket är helt lagom.

Precisionen är inte mycket att hurra för, detta är dock inget ovanligt när det gäller så kallade blowback-pistoler. Man får helt enkelt vara beredd på att offra lite precision för att få en mer krutvapenliknande skjutupplevelse. Jag märkte att mitt exemplar sköt på tok för högt, och fick sikta väldigt långt ner för att träffa mitt avsedda mål. Som sagt, övning ger färdighet, men något förmer än en simpel burkdödare kommer den aldrig att bli. Den här pistolen är inte heller avsedd för avancerat målskytte, så där finns inte mycket mer att säga. Vapnet överraskar positivt med en mycket pigg och rapp blowback. Detta i kombination med ett ovanligt högt skottljud för att vara en luftpistol gör att skyttet blir roligare. Dock bör man ha den relativt höga ljudnivån i åtanke om man exempelvis har grannar som bor vägg i vägg. Vapnets riktmedel är fasta och går således inte att justera, därtill är dom även ganska otydliga och underdimensionerade i mitt tycke. Kan tyckas vara en mindre detalj, men när man är van vid moderna riktmedel med stora, tydliga vita prickar och allt så är det klart att man märker av detta väldigt tydligt. Vapnet är dessutom en replika på en klassisk modell, och är därför inte heller försedd med en rail för lasersikte, ficklampa och dylikt. Jag använder sällan sådana finesser, så mig gör det inte så mycket. En annan detalj som väcker en viss irritation är att magasinspärren sitter under bottenplattan på magasinet, i 'hälen' på kolven, och inte i sidan av vapnet nära avtryckaren som på alla andra pistoler. Detta gör omladdningen till en betydligt bökigare och tidskrävande procedur än vad som normalt brukar vara fallet. Magasinet är ett full size drop out magasin i plast/metall av hyfsat god kvalitet som rymmer både kolsyrepatronen och ammunitionen. Magasinet rymmer 17 skott [enligt förpackningen] som laddas genom ett litet hål på framsidan av magasinet.

Avtrycket är tämligen hårt och gräsligt. Det går inte att 'hänga' på avtryckaren och krama av skottet, för då är det risk att skiten hakar upp sig. Vad som händer då är att pistolen slutar skjuta, och istället rullar kulorna sakta ut ur pipan när man trycker på avtryckaren. Man måste trycka av riktigt hårt, snabbt och distinkt för att det ska funka. Den har hakat upp sig påfallande ofta när jag skjutit, men nu när man vant sig har det blivit lite bättre.

Effekten på vapnet ligger på strax under två joule, uppmätt i min AirChrony kronograf (cirka 105-106 m/s). Inte mycket att hänga i granen, men trots den låga effekten klarar den här pistolen att skjuta igenom åtminstone ena sidan på en tjock konservburk av plåt från nära håll. Jag får ut åtminstone 4 magasin i rumstemperatur med den här pistolen, och 70 skott är i mitt tycke helt OK med tanke på att det rör sig om en pistol som är utrustad med en kraftig blowback. Ja, apropå blowbacken. När magasinet är slut så låser sig manteln i det bakre läget, en så kallad sistaskottsspärr, precis som på en 'riktig' pistol. Så långt, allt väl. Dock, på den här pistolen kan man trycka in avtryckaren även när magasinet är slut och manteln har låst sig. Det kan jag inte göra på mina andra pistoler, utan där låses även avtryckaren när magasinet är slut och man förstår tämligen omgående att det är dags att ladda om. Med Makaroven tar det någon sekund eller två innan man förstår detta.

Ja, nu kommer jag inte på något mer att skriva. Sammanfattningsvis kan jag konstatera att trots modellens tillkortakommanden är jag väldigt nöjd med mitt köp. Det är en pistol som är väldigt rolig att skjuta. Den ger mycket skjutglädje för pengarna (betalade strax under 1200 kronor för min, från Tyskland). Därför kan jag varmt rekommendera den.
Senast redigerad av Archon 10 maj 2018, 18:57, redigerad totalt 5 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
huldreh (07 maj 2018, 00:05), Air (07 maj 2018, 11:08)

Re: Kort recension av min Umarex Legends Makarov PM Ultra...

Inläggav Archon 10 maj 2018, 10:15

Vill bara komplettera ovanstående recension med ett par saker. En av dom saker som förvirrade mig i början var att den här pistolen är enbart en single action, vilket jag tycker är synd. Hade gärna sett att den varit i DA/SA som krutvapnet den imiterar. Med andra ord MÅSTE man spänna hanen inför det första skottet, annars skjuter den inte. Det som händer när man inte spänner hanen är att den börjar mata fram kulor som sedan rullar ut ur pipan, utan att skjuta. Den rekylerande manteln spänner sedan hanen automatiskt vid dom efterföljande skotten. Dock måste man, som jag skrev tidigare, trycka av riktigt ordentligt för att vara säker på att mekanismen fungerar som den ska.

Ja, apropå blowbacken. När magasinet är slut så låser sig manteln i det bakre läget, en så kallad sistaskottsspärr, precis som på en 'riktig' pistol. Så långt, allt väl. Dock, på den här pistolen kan man trycka in avtryckaren även när magasinet är slut och manteln har låst sig. Det kan jag inte göra på mina andra pistoler, utan där låses även avtryckaren när magasinet är slut och man förstår tämligen omgående att det är dags att ladda om. Med Makaroven tar det någon sekund eller två innan man förstår detta.


Det är just när avtrycket 'går i tommor' som man fattar att skotten är slut. Den här pistolen fungerar lite bakvänt jämfört med andra pistoler. Begrep det inte bara tidigare.

En annan detalj som väcker en viss irritation är att magasinspärren sitter under bottenplattan på magasinet, i 'hälen' på kolven, och inte i sidan av vapnet nära avtryckaren som på alla andra pistoler. Detta gör omladdningen till en betydligt bökigare och tidskrävande procedur än vad som normalt brukar vara fallet.


Tro det eller ej, man vänjer sig faktiskt vid det efter ett tag, och det går ändå relativt smidigt. Men det är ändå ett sämre system i mitt tycke än det som finns på dom flesta andra pistoler.

Vill man ha en pistol med bättre precision, något mer effekt (det är min erfarenhet att non-blowback ger cirka +1 joule. Det verkar vara något av ett universellt värde för dom allra flesta kolsyrepistoler) och ett bättre avtryck bör man välja Umarex non-blowback version av detta vapen. Dock anser jag fortfarande att den härliga blowbacken mer än väl kompenserar för eventuella brister. Men detta beror förstås åtminstone delvis på att jag har många andra luftvapen som jag kan använda i stället om jag är i behov av bättre precision.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Kort recension av min Umarex Legends Makarov PM Ultra...

Inläggav Tempest 10 maj 2018, 11:46

Det finns airsoftversioner som är bättre, WE gör en fin gasdriven modell som funkar som originalet.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Archon (10 maj 2018, 12:06)

Re: Kort recension av min Umarex Legends Makarov PM Ultra...

Inläggav Archon 10 maj 2018, 12:09

Tempest skrev:Det finns airsoftversioner som är bättre, WE gör en fin gasdriven modell som funkar som originalet.


Tack för tipset. Kanske inhandlar den någon gång i framtiden. Man kan mycket väl ha mer än en Makarov.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Kort recension av min Umarex Legends Makarov PM Ultra...

Inläggav Air 10 maj 2018, 14:21

Har inte gett mig in på airsoft än men går det bättre att träffa med en i 6mm.
Tänker att på närmare avstånd kanske man får lite mer verkan på exv,en
tunnare burk med.
Har bara sett Rune Rebel på Youtub han är en riktig fan av co2 vapen.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Kort recension av min Umarex Legends Makarov PM Ultra...

Inläggav Archon 10 maj 2018, 15:02

Air skrev:Har inte gett mig in på airsoft än men går det bättre att träffa med en i 6mm.
Tänker att på närmare avstånd kanske man får lite mer verkan på exv,en
tunnare burk med.
Har bara sett Rune Rebel på Youtub han är en riktig fan av co2 vapen.


Vad menar du med 'mera verkan'? En liten stål-BB har i regel mer energi än en plastkula som ju är lättare, om det inte rör sig om ett löjligt svagt luftvapen. Så ska man skjuta hål i tex konservburkar biter ju stålrundkulor oftast bättre. Undantag finns dock. Jag har ett kolsyredrivet airsoft sniper rifle som ger cirka 4 joule. Den skjuter enkelt igenom ena sidan på en konservburk. Jag har även ett par kolsyredrivna airsoft-revolvrar som ger runt 3 joule och dom skjuter också igenom ena sidan på en konservburk. Alltså ungefär samma resultat som med en genomsnittlig BB pistol. Men, visst, om man skjuter på t.ex rejält omskakade läskburkar med kolsyrat innehåll så blir det något bättre effekt med en airsoft eftersom hålet blir större och det är mer innehåll som kommer ut vid en fullträff. Skjuter man med ett helautomatiskt airsoft-vapen mot ett gäng sådana elaka läskburkar som är ute efter att stjäla din flickvän och ta över världen så blir det faktiskt väldigt effektfullt och riktigt kul.
Senast redigerad av Archon 10 maj 2018, 16:46, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Kort recension av min Umarex Legends Makarov PM Ultra...

Inläggav Air 10 maj 2018, 16:43

Mera verkan då tänkte jag större hål ser var man skjuter hål lättare.
Men träffar ni bättre med airsoft på samma avstånd.Justerbar Hop up
ska tydligen göra skillnad.
De där elaka burkarna som smyger på en är obehagliga bäst att vara
redo. :-)
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Kort recension av min Umarex Legends Makarov PM Ultra...

Inläggav Archon 10 maj 2018, 17:11

Air skrev:Mera verkan då tänkte jag större hål ser var man skjuter hål lättare.
Men träffar ni bättre med airsoft på samma avstånd.Justerbar Hop up
ska tydligen göra skillnad.
De där elaka burkarna som smyger på en är obehagliga bäst att vara
redo. :-)


När det gäller blowback-pistoler så är BB pistoler och airsoftpistoler ungefär lika usla, enligt min mening. Men när det gäller non-blowback vapen är det en helt annan femma. Inomhus eller när det är vindstilla ute så skjuter airsoft-vapen ofta bättre än BB vapen. Jag har en Dan Wesson airsoft-revolver som skjuter bättre inomhus än min Crosman Vigilante med räfflad pipa som skjuter diaboler, t.o.m. Vigilanten är dock inget under av precision, till skillnad från några av mina övriga diabolo pistoler, så den jämförelsen är kanske inte riktigt rättvis, men ändå. I varje fall, så har jag även en BB version av samma revolver, och airsoften är helt överlägsen precisionsmässigt på 8-10 meter. Dock så är tyngre projektiler mindre vindkänsliga än plastkulor, så blåser det lite eller om man skjuter över lite längre avstånd är 'vanliga' luftvapen bättre. Jag har en Daisy 880s bössa som skjuter både diaboler och rundkulor. Med diaboler är precisionen så bra att man blir förbluffad. Med rundkulor sprider den som en hagelbrakare. Betydligt sämre än något av mina airsoftgevär. För att göra en lång historia kort, på korta avstånd (10 m och kanske lite till) under vindstilla förhållanden är airsoft-vapen enligt min egen erfarenhet ofta bättre än BB vapen.
Senast redigerad av Archon 10 maj 2018, 17:15, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Air (10 maj 2018, 17:19)

Re: Kort recension av min Umarex Legends Makarov PM Ultra...

Inläggav Archon 10 maj 2018, 18:55

Magasinet rymmer 17 skott [enligt förpackningen] som laddas genom ett litet hål på framsidan av magasinet. Det finns ingen mekanism som låser fjädern i magasinet i bottenläget, så den får man hålla ner manuellt, samtidigt som man laddar i kulorna.


Det FINNS en spärr, längst ner till vänster på magasinet (om man tittar på magasinet rakt framifrån). Upptäckte den inte förrän nu. Man får helt enkelt pressa lite åt vänster när man drar ner fjädern. Har ändrat i recensionen.
Senast redigerad av Archon 11 maj 2018, 01:49, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer