CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Luftpangarn 17 maj 2018, 23:30

Är det någon som vet / hört något om denna CO2 revolver?

Det är den klassiska vilda-västern patronladdade Colt modellen, alltså senare 1800-tal. Tror dock urspungsmodellen var kaliber .44-40 inte .45 - men detta är ju en annan picka, så det är bara fåneri.
Har räfflad pipa, helt i metall, och verkar vara tillverkad av Colt själva. Därav det häftiga priset 2'700kr. (Man får en tysk .22lr kopia för 1'500kr typ) 4,5 mm diaboler, 3,5 J = borde ha ganska bra precision upp till 10m (max, tror jag)
Då jag ägt och skjutit en Colt Navy .36 svartkrutsrevolver, som har delad ram = urkass grundkonstruktion, då sikte och korn sitter på två mkt rangligt hoppsatta delar, som hålls ihop av en djäkligt dålig kil, räknar jag med att denna puffra kommer ha extremt mycket bättre precision... :lol: Så det där med fasta riktmedel känns inte riktigt problematiskt - snarare ger det autentisk skjutupplevelse.

Har jag flippat ur i habegär? :)

För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Tempest 18 maj 2018, 05:02

Det finns en tråd här på forumet om de här revolvrarna som är tillverkade av Umarex, Cabom borde skriva vem som tillverkar dem, dessutom är det inget stål nånstans på den, det är "metall", nån sorts zinkgjutgods. Jag tycker att de är väldigt överprissatta i Sverige i förhållande till vad man får, dessutom ser den ju ut att vara trasig med hanen som inte går i botten så det skulle ju inte vara kul att hänga upp den på väggen heller.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
huldreh (18 maj 2018, 10:22)

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Tempest 18 maj 2018, 05:03

Det finns en tråd här på forumet om de här revolvrarna som är tillverkade av Umarex, Cabom borde skriva vem som tillverkar dem, dessutom är det inget stål nånstans på den, det är "metall", nån sorts zinkgjutgods. Jag tycker att de är väldigt överprissatta i Sverige i förhållande till vad man får, dessutom ser den ju ut att vara trasig med hanen som inte går i botten så det skulle ju inte vara kul att hänga upp den på väggen heller.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (18 maj 2018, 07:22)

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Luftpangarn 18 maj 2018, 07:24

Tack *Tempest*!

För det priset trodde jag det var självklart att de var gjorda i stål!

Det avgör saken = inget köp.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav karlssson 18 maj 2018, 09:19

Tempest skrev:Det finns en tråd här på forumet om de här revolvrarna som är tillverkade av Umarex, Cabom borde skriva vem som tillverkar dem, dessutom är det inget stål nånstans på den, det är "metall", nån sorts zinkgjutgods. Jag tycker att de är väldigt överprissatta i Sverige i förhållande till vad man får, dessutom ser den ju ut att vara trasig med hanen som inte går i botten så det skulle ju inte vara kul att hänga upp den på väggen heller.


Den är väli halvspänn.För att kunna rotera cylindern.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Tempest 18 maj 2018, 10:17

Nej, det är inte halvspänn, det är många som stör sig på det där, borde gått att få till på nått sätt men de brydde sig inte på Umarex..
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav sfe 18 maj 2018, 10:59

Jag har både en tidig Umarex SAA och en Gletcher NGT diabolo. Det blir Gletcher NGT alla dagar i veckan om jag är tvungen att välja. Bättre på alla sätt. Som redan skrivits, läs (den ganska långa) tråden vi har här om Umarex SAA.
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=3&t=14286&p=327029&hilit=saa#p327029
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav sfe 18 maj 2018, 11:03

Alternativ till Umarex SAA som kommit under senare tid och som intresserar mig en del:
ASG Schofield och Crosman Cowboy (Kallas ibland Remington också, verkar det som.) Jag har inte testat någon av dem men i alla fall känt på en Schofield och den kändes i min hand betydligt bättre än Umarex SAA.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Luftpangarn 18 maj 2018, 12:01

*sfe*

Har du hittat någonstans man kan köpa Crosman ww revolvrarna? Hittat i England, men i Sverige?

Har du anledning att tro de är bättre än Umarex Colt? Crosmans är slätborrade, vad jag förstått.

Att Umarexrevolvern tydligen har en "flytande" fjädebelastad pipa, känns störigt. Om Crosman inte har det på Remingtonmodellen, så känns det bättre.

Annars måste jag ju säga att ME kal 5,5 varianten med pcp patroner är absolut häftigast. Fast skall det vara kul, får man nog köpa patroner a ca 100kr/st för några tusen, he he.
Senast redigerad av Luftpangarn 18 maj 2018, 12:57, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Air 18 maj 2018, 12:02

Rune Rebel på Youtub har testat de flesta co2 revolvrar.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Air 18 maj 2018, 12:12

De flesta av de där co2 revolvrarna tillverkas av samma fabrik i Asien så
jättestor skillnad på dom är det inte.
Har en Umarex Colt Pellet som jag är ganska nöjd med lite högt pris kanske.
Annars har den funktion lik den riktiga bra avtryck hyfsat bra att träffa med.
Att den inte är gjord i stål spelar ingen roll det är hållbart nog.Att inte avtryckaren
vilar ända ned behöver man inte hänga upp sig på är så lite.Gasventilen sitter där
det har man löst på bästa sätt utan att ändra på utseendet som gjorts på många
andra co2 revolvrar.Så för den som vill ha en Colt så skulle jag rekomendera den.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Luftpangarn 18 maj 2018, 12:59

*Air* var köpte du den? Har den också fjädrande innerpipa?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Brogubben 18 maj 2018, 13:08

Visserligen inte en Colt men... Jag kan rekommendera en Dan Wesson 715 Diablo, skjuter väldigt bra som jag ser det, c:a 70-75 skott med bra precision, sen ytterligare 10-15 sämre.
Brogubben
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 maj 2008, 07:32
Ort: Linköping
Tack utdelade: 126 gång
Tackad: 9 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Cyclone,Alla mina Gamo

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav sfe 18 maj 2018, 13:36

Såg en test på YT med Crosman, Andy's Airgun Review tror jag det var - en av de kanaler som raderades av YT, och där fick den väldigt gott resultat i precision och utgångshastighet. Med tanke på vad det är för picka då.
Nej, jag har inte sett Crosman till salu på nåt för oss i Sverige tilltalande ställe.
Nåt jag inte gillar med Umarex SAA är att den känns så avig att hålla. Schofield känns betydligt bättre, liksom NGT. Just Crosman tyckte Andy passade större händer bättre än Umarex SAA och jag tror att den också då passar mig bättre.
Nåt annat jag inte gillar med SAA är att den känns lite skramlig och glappig. Ger knallpulverpistolskänsla liksom. Min SAA skjuter numera, efter att jag tejpat bort glappen mellan patronerna och patronlägena i trumman och kalibrerar kulorna genom att pressa dem genom en patron, ganska OK men jag tycker ändå inte om den.
Jag tror alla revolvrar har fjädrande pipor. Det är på detta sätt man löst problemet med glappet mellan trumman och pipan. På de flesta riktiga revolvrar har man istället en precision mellan delarna som ger bara några tiondelar mellan trumma och pipa men det blir nog för dyrt att försöka göra så på "leksaksluftpistoler".
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Air 18 maj 2018, 15:59

Luftpangarn skrev:*Air* var köpte du den? Har den också fjädrande innerpipa?

Som sfe skrev i sitt inlägg så har de fjädrande pipa för att täta mot trumman fungerar bra.
Köpte min hos Cabom valde en standard modell pellet då kommer man ner lite i pris det är
inget söm skiljer annat än piplängd olika färger märken på kolvsidorna som är plast.
Ska man ha en replika som går att skjuta lite luftkulor med gillar äldre Colt modell då är
det bara att slå till.
Skyttekänslan är då så nära man kan komma tycker inte att den känns som någon knallpulverpistol.
Har tejpat mina hylsor med för att de ska sitta bättre i cylindern går att träffa bättre.Laddar direkt
i trumman funkar fint.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Veratio 19 maj 2018, 05:18

Kan inte annat än att hålla med Air.

Rolig sak för pengarna, känns helt OK kvalité förutom kolvsidorna. Lånat ut den till två andra personer som testat den (vi har alla enhandskrutvapen) och de var också glada i den!
Veratio
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 01 maj 2017, 15:23
Ort: Piteå
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau P8X

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Luftpangarn 19 maj 2018, 13:59

Nu har jag hittat både korta och långa 7,5" i Tyskland för Euro 152, respektive Euro 180, båda med räfflad pipa. Med de priserna är ju frestelsen närmast oöverstiglig! :-P

För att följa länken så måste du registera dig.



Att köra "dra ur hölstret, hålla in avtryckaren, och bara dra iväg hanen och skottet från höften" är vad jag förstår inte ens mekaniskt möjligt med dessa.

Nu är ju skälen till att gilla denna revolver mycket känslomässiga, så förnuftsargumet är ganska irrelevanta :-)

Men vitsen med single action, är att man faktiskt träffar bättre :wink: Fast jag fick låha en Smith Wesson 357 magnum några skott en gång, och blev helt paff ( eller puff, eller snarare HELVETESBOOM ) av hur mjukt och lätt denna doubleaction funkade. Blev mycket förvånad att jag träffade riktigt bra :Thumbupp:

Så jag lutar åt 7,5" versionen, för den ökade chansen att sikta rätt :wink:

Är det trassel med avgifter och tull från Tyskland?

Hittat två rimligt dyra hölster;

För att följa länken så måste du registera dig.



samt gör det själv;

För att följa länken så måste du registera dig.



Djävlar vad sur jag är att jag sålde mitt sjuuukt påkostade westernrevolverbälte för 30 år sedan. Samma kvalitet, kostar nog som en billig hästsadel idag. Typ 3'500 eller nå't. Trodde skyttegrejen var över. :oops: Till råga på eländet, var alla patronhällor fyllda med (skarpladdad) .38 kromade patroner. Ingen djävel i sydstaterna visar sig med okråmade patroner offentligt. Dolda vapen är förbjudna :lol: Har själv haft min slaglåsrevolver på pizzerian. Mina servitriser kommenterade inte med en min. Inte ens när jag hade en Colt .45 automatic med mig.

Poliserna i North Carolina lägger till egna pengar, för att bära kromade patroner i hölstret :) Sedan tuggar de vidrig tuggtobak, som genererar sjuuk salivavsöndring. Spottkoppar var definitivt en bra i vilda western. :lol: Så när poliserna stoppar dig, vilket de gör sanslöst ofta, går de som John Wayne mot en med fast blick, och metern framför en, vrider de på huvudet, och lägger en sjuuukt stor seg loska mot marken, som slår ner med ett megasplatt mot marken, och ser sedan upp och stirrar en i ögonen och börjar bröla på sydstatsdialekt... :) Man tror ju inte det är sant, innan man varit med om det. Att de bär cowboyhatt är väl lokal charm, men när de på halva avståndet på väg mot en, knäpper upp "sling shot" knäppet, känner man sig lagom kaxig...
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav mercxs 25 sep 2018, 17:04

Är det någon som köpt en Smith and wesson schofield och testat och jämfört med colt-pickorna?
Jag har ägt två colt saa, en med slät och en med räfflad pipa. Men jag gillade dem inte, dålig kvalite i godset, lösa och klena pipor och väldigt klena.
Men jag var och klämde på en schofield idag, och habegäret vaknade till liv. Kändes tyngre och gedignare och väldigt snygga, men det är ju svårt att säga utan att ha haft dem och skjutit dem ett tag.
mercxs
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 30 jan 2008, 11:38
Ort: piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: weihrauch

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Svart 26 sep 2018, 12:21

Även jag är nyfiken på Schofield. Finns den med räfflad pipa för diaboler?
I väntan på att jag ska bestämma mig har jag sytt westernhölster till min Crosman vigilante i 3 mm rårandsläder :)
FX Royale 300 .177
Svart
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 31 mar 2017, 07:41
Ort: Landvetter
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 8 gånger i 4 inlägg

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav sfe 26 sep 2018, 13:40

Jag tror inte Schofield finns med räfflade pipor och jag tror faktiskt att det är bättre med slätborrat.
Varför?
Jo, med det låga lufttrycket som brukar finnas i dessa pistoler så trycks inte kjolen på diabolerna ut i räfflorna och allt som räfflorna gör att att släppa förbi luft. Skjut en diabol i en spann med vatten och kolla efteråt - inte ett märke på kjolen.
Jag tror det var Andy's Airgun review som jämförde räfflat mot slätborrat och fick både högre hastighet och bättre träffbild med den slätborrade än den räfflade. Diaboler i bägge.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
huldreh (26 sep 2018, 14:26)

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Svart 02 okt 2018, 09:44

Intressant sfe! Kan det bli bättre med riktigt lätta diaboler, med förhoppningen att kjolarna är tunnare?

Annars har jag läst här tidigare att det blivit bättre precision med räfflad pipa och diaboler i Colt SAA och den har väl inte så mkt högre tryck än schofield. Inte för att jag tvivlar på varken dig sfe eller Andy, men det är intressant att fundera kring. Alternativ köper jag en av varje :)
FX Royale 300 .177
Svart
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 31 mar 2017, 07:41
Ort: Landvetter
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 8 gånger i 4 inlägg

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav sfe 02 okt 2018, 13:34

Jag har en kompis som har en räfflad Umarex SAA men frågan är om den är nåt bättre överhuvudtaget än min "släta"? Vi är inte helt klara över detta. Skillnaden är inte jättestor. Jag skjuter diaboler i min släta, JSB Exact RS 4,52 som jag först pressat genom en patron för att ge kulorna rätt storlek. Förutom denna åtgärd gjorde tejpen runt patronerna så att de passar bättre i trumman stor skillnad mot hur pistolen sköt direkt ur kartong.
Jag såg någon hemsida en gång där det i förbifarten påstods att det finns 2 olika sorters patroner till Umarex SAA, gamla och nya. De nya är större än de gamla. Hemsidan handlade egentligen hur olika patroner fungerade i Webley MkIV.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
Air (02 okt 2018, 16:19)

Re: CO2-DRIVEN COLT SAA .45-7.5"

Inläggav Air 02 okt 2018, 16:23

Skulle gärna vilja få tag på de nya större patronerna till min Colt SAA.
Laddar direkt i trumman men skulle sova skönare om man slapp tejpen
på mina patroner.Får söka vidare ska se om Sportwaffen har.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster

  • Sponsorer