Crosman 1322 - moddad men licensfri (?)

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Crosman 1322 - moddad men licensfri (?)

Inläggav Diocletian 15 jul 2018, 18:30

Godagens,

Jag har den senaste veckan nördat in mig totalt på Crossmans pumpdrivna .22-luftpistol 1322c och har läst allt jag kommit över om den på Airpang och div. amerikanska forum. Jag blir dock inte riktigt klok på några saker. Jag vill göra den så precis och effektiv som möjligt på 10 joule.

Helst skulle jag köpa en färdigmoddad, t.ex den här, som är förtunad med accuracy/power/flat piston-prep:
För att följa länken så måste du registera dig.



Den lär väl överstiga 10 joule på 10 pumpningar? Då går den bort.. Jag får modda själv istället, men vill inte ha ett licenspliktigt vapen hemma... så hur balanserar jag kraften?

Går det att maxa 1322 med uppgraderingar och sedan ställa ned anslagskraften via ett relativt enkelt ingrepp? Det är viktigt för mig att den inte pyser och slösar luft.

Alltså, jag vill ju uppgradera den så mycket det bara går, men undvika över 10 joule. Som jag förstår det blir det svårt att hålla 10j-gränsen om man uppgraderar valvet osv... så hur gör man den licensfri? Hur fanken trimmar man ned en upptrimmad luftpistol? Jag vill ju göra den så bra som möjligt i alla avseenden och ha de bästa komponenterna vilket innebär att 10 joule potentiellt överstiges, men sedan trimma ned den så att jag slipper oroa mig över licenser.

Vidare: med nytt valv osv klarar den betydligt mer än 10 pumpningar vilket ger mer kraft... är det kört att uppgradera den då (licensfri) mtp att man i teorin (och praktiken lol) kan driva in jättemycket luft på 20 pumps och överstiga 10 joule?
Diocletian
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 jul 2018, 17:47
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Crosman 1322 - moddad men licensfri (?)

Inläggav ZaphodB 16 jul 2018, 02:56

Ett gott råd på vägen, ska du trimma ett luftvapen och vill vara säker på att inte hamna utanför lagliga 10 Joule behöver du en kronograf så du kan mäta V4 (Kulans hastighet 4 meter från pipans mynning, vilket är där den får max ha 10J anslagsenergi kvar).

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer