HW45 Blackstar

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HW45 Blackstar

Inläggav Eraizer 01 okt 2018, 23:26

Kunde inte hålla mig längre från att trycka på köp knappen, så nu är en
HW45 Blackstar beställd :-)

Har sett att en del pratat om någon typ av "trimkit" till den, bla för att
få bort vibrationer i den. Vet att jag läste det här på forumet och jag
tror tom det var länkat till det här kittet men jag hittar inte åt det nu när jag söker. Men min fråga är mest om det är värt att köpa det där kittet eller om jag bara ska panga på?

Grymt beroendeframkallande hobby det här och nån mästerskytt är man definitivt inte, men det ska bli riktigt kul att försöka tämja HW45:an! :smt037

Edit*

Blev lite sugen på att köpa och montera ett rödpunktssikte på HW45:an. någon som har ett tips på vilket man isf skulle satsa på?
Senast redigerad av Eraizer 02 okt 2018, 07:53, redigerad totalt 1 gång.
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: HW45 Blackstar

Inläggav ZuumoO 01 okt 2018, 23:44

Spännande =)

Har själv en Blackstar på ingång. Jag hoppas Postmord lyckas leverera, hehe

Vet ingenting om trimkit. Har iaf smackat bly med en tidigare. Mycket trevlig picka.

Skriv gärna en trudelutt om första intryck osv =)
ZuumoO
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 jan 2011, 02:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Air 02 okt 2018, 16:32

Nu är jag säkert jävligt tråkig för olika tuningkits är populära.
Behovet är inte ett måste till HV45 då många som har provat
inte kännt en jättestor skillnad.
De behöver en lite längre inkörningsperiod sen går de mycket fint.
Har 3st själv som jag är mycket nöjd med.Lite diesling med ryk ur
pipan i början.Vanliga fall är det skadligt men tätningen är av hård
typ på dessa så ingen fara.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Bronze45 02 okt 2018, 21:21

Jag har själv nyligen införskaffat en Bronze Star :smt035 och håller som bäst på att skjuta in den. Den dieslar och sprider skotten lite men det ska visst vara övergående. Har för mig att inskjutningsperioden är på 500-700 skott. (Rätta mig någon om jag minns fel där)

Ett rödpunktsikte är också beställt. Jag kanske återkommer med en review.

Apropå tuning... Vet att fjädern inte är att leka med på dessa HW45or om ni tänker försöka er på att plocka isär den. Den är sjukt förspänd och tydligen ett helsike att sätta ihop igen. Dessutom riskerar man att skada sig rejält om den skulle flyga iväg :o
Walther LP500 Basic Blue Angel .177
Air Arms S410f Classic .22 - Hawke AirMax Compact 6-24x50
Hatsan Dominator 200W LW Carbine .25 - Delta Optical HD26
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
ASG Dan Wesson 715 4" .177
Användarvisningsbild
Bronze45
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 19 sep 2018, 22:24
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LP500

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Eraizer 02 okt 2018, 21:40

Bronze45 skrev:Jag har själv nyligen införskaffat en Bronze Star :smt035 och håller som bäst på att skjuta in den. Den dieslar och sprider skotten lite men det ska visst vara övergående. Har för mig att inskjutningsperioden är på 500-700 skott. (Rätta mig någon om jag minns fel där)

Ett rödpunktsikte är också beställt. Jag kanske återkommer med en review.

Apropå tuning... Vet att fjädern inte är att leka med på dessa HW45or om ni tänker försöka er på att plocka isär den. Den är sjukt förspänd och tydligen ett helsike att sätta ihop igen. Dessutom riskerar man att skada sig rejält om den skulle flyga iväg :o


Bronze är riktigt, riktigt snygg! Bra val :thumbupp:
Velade själv mellan black,silver och bronze, men det slutade tillslut på en black. Svårt att välja när alla är så snygga!

Låter intressant, vilket rödpunktssikte köpte du?
Jag lutar mer mot ett holografiskt nu, men jag ska skjuta en stund med öppna riktmedel innan jag smackar dit något annat kul.

Satt och kollade lite videos på tuben och hittade nån tysk som satte dit ett tuningkit och fjädern såg lite lurig ut! Tänker köra den original så länge som jag kan hålla mig...meeeeen....känner jag mig själv rätt så kommer jag inte kunna hålla mig tillslut å så börjar man mecka med den :Thumbupp:
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Bronze45 04 okt 2018, 18:35

Eraizer skrev:Bronze är riktigt, riktigt snygg! Bra val :thumbupp:
Velade själv mellan black,silver och bronze, men det slutade tillslut på en black. Svårt att välja när alla är så snygga!

Tack! Jag valde Bronze mest för att jag var nyfiken på Cerakote beläggningen. Dessutom ser den bra ut ute bland granar och tallar. Som en militärpicka :-)

Eraizer skrev:Låter intressant, vilket rödpunktssikte köpte du?

Denna... För att följa länken så måste du registera dig.



Eraizer skrev:Jag lutar mer mot ett holografiskt nu, men jag ska skjuta en stund med öppna riktmedel innan jag smackar dit något annat kul.

Alltså, jag tycker faktiskt att de öppna riktmedlen är riktigt fina. Fiberoptiken lyser sjukt bra når det börjar skymma ute :mrgreen:

Eraizer skrev:Satt och kollade lite videos på tuben och hittade nån tysk som satte dit ett tuningkit och fjädern såg lite lurig ut! Tänker köra den original så länge som jag kan hålla mig...meeeeen....känner jag mig själv rätt så kommer jag inte kunna hålla mig tillslut å så börjar man mecka med den :Thumbupp:

Ja, jag tror jag vet vilken video du menar. Han blev inte lite överraskad när han skulle lossa fjädern. :lol:
Walther LP500 Basic Blue Angel .177
Air Arms S410f Classic .22 - Hawke AirMax Compact 6-24x50
Hatsan Dominator 200W LW Carbine .25 - Delta Optical HD26
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
ASG Dan Wesson 715 4" .177
Användarvisningsbild
Bronze45
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 19 sep 2018, 22:24
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LP500

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Air 04 okt 2018, 18:45

Sportwaffen Schneider har jäkligt fina läderhölster till HW45.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Eraizer 09 okt 2018, 01:16

Hittade åt sidan med tuning för hw45 som jag undrade över tidigare, För att följa länken så måste du registera dig.


Dock så tror jag inte jag kommer börja mixtra med detta i första hand, blir nog en senare fråga då det börjar bli dags för ordinarie service. Däremot blev jag lite sugen på att beställa en .177 pipa till den så man kan skjuta både .177 och .22, men jag blir inte riktigt klok på om det krävs licens för att beställa en annan pipa eller inte?

Tilläggas bör väl att jag varken med tuning eller pipa är ute efter att trimma för att komma upp i hastighet lr joule, det är inom lagens ramar jag tänker röra mig, dvs, endast få mindre rekyl och ”twang” som jag ser det diskuteras om.
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Eraizer 09 okt 2018, 14:55

nu har jag googlat och plöjt internet utan att bli de minsta klok vad gäller en lös pipa till ett licensfritt luftvapen. det enda som jag tror går att enas om är att man inte vet om man måste ha licens för tex en lös pipa till en licensfri HW45.

Då blir min fråga som följer, vågar man beställa en pipa till Hw45.an från tex sportwaffen schneider utan att riskera att man hamnar i konstigheter med polisen. har inte haft något otalt med dom tidigare och har absolut inte avsikt att få och definitivt inte för en pipa till en luftpistol.
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Air 10 okt 2018, 12:37

Jäkligt luddigt det där med lösa pipor är många stollar som monterar ihop något
eget krutvapen även om en pipa i 4,5mm inte vore deras första val.
Förövrigt ser jag ingen nytta med att hålla på att krångla med att byta pipor ställa
om sikten o böka.
Köp en ny pistol i annan kaliber är enklast.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Eraizer 02 nov 2018, 16:26

Bronze45 skrev:
Eraizer skrev:Bronze är riktigt, riktigt snygg! Bra val :thumbupp:
Velade själv mellan black,silver och bronze, men det slutade tillslut på en black. Svårt att välja när alla är så snygga!

Tack! Jag valde Bronze mest för att jag var nyfiken på Cerakote beläggningen. Dessutom ser den bra ut ute bland granar och tallar. Som en militärpicka :-)

Eraizer skrev:Låter intressant, vilket rödpunktssikte köpte du?

Denna... För att följa länken så måste du registera dig.



Eraizer skrev:Jag lutar mer mot ett holografiskt nu, men jag ska skjuta en stund med öppna riktmedel innan jag smackar dit något annat kul.

Alltså, jag tycker faktiskt att de öppna riktmedlen är riktigt fina. Fiberoptiken lyser sjukt bra når det börjar skymma ute :mrgreen:

Eraizer skrev:Satt och kollade lite videos på tuben och hittade nån tysk som satte dit ett tuningkit och fjädern såg lite lurig ut! Tänker köra den original så länge som jag kan hålla mig...meeeeen....känner jag mig själv rätt så kommer jag inte kunna hålla mig tillslut å så börjar man mecka med den :Thumbupp:

Ja, jag tror jag vet vilken video du menar. Han blev inte lite överraskad när han skulle lossa fjädern. :lol:


Hur gick det bronze45. Har du testat med rödpunktsiktet och vad blir ditt utlåtande isf? :)
Baikal 46m
HW45 Blackstar
HW40
Eraizer
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 aug 2018, 21:23
Ort: Vilhelmina
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: VPSK
Luftvapen favorit: Baikal 46m

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Bronze45 02 nov 2018, 22:41

Eraizer skrev:Hur gick det bronze45. Har du testat med rödpunktsiktet och vad blir ditt utlåtande isf? :)


Det var sjukt lång leveranstid på det där siktet. Tror jag kommer få hem det under denna månad.
Återkommer....
Walther LP500 Basic Blue Angel .177
Air Arms S410f Classic .22 - Hawke AirMax Compact 6-24x50
Hatsan Dominator 200W LW Carbine .25 - Delta Optical HD26
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
ASG Dan Wesson 715 4" .177
Användarvisningsbild
Bronze45
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 19 sep 2018, 22:24
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LP500

Re: HW45 Blackstar

Inläggav huldreh 03 nov 2018, 00:35

Felpost.
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Re: HW45 Blackstar

Inläggav ZaphodB 03 nov 2018, 06:05

Air skrev:Jäkligt luddigt det där med lösa pipor är många stollar som monterar ihop något
eget krutvapen även om en pipa i 4,5mm inte vore deras första val.
Förövrigt ser jag ingen nytta med att hålla på att krångla med att byta pipor ställa
om sikten o böka.
Köp en ny pistol i annan kaliber är enklast.


Då HW45 endast tillverkas i 7.5J och det är tillräckligt svårt att byta till en ny "vanlig" fjäder i den så torde det vara omöjligt att trycka i en fjäder över 10J, vilket gör att resonemanget att en importerad pipa till HW45 skulle kunna vara till ett licensvapen faller. Hade ett helvete med att trycka i en fräschare 7.5J fjäder senast jag servade min HW45:a.... (Gjordes för hand utan komprimator).

Byta pipa på HW45 är två skruvar bara, har själv .177 och .22 växelsats till min HW45....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Silwer 03 nov 2018, 18:07

7.5J är ändå sketmycket ur ett sånt kompakt vapen om man nu får ur det, fö är fjäder och sånt från HW25, och till den iaf fanns det en "trimfjäder", denna bör gå i mao.

Dock är ju HW45 svår nog att skjuta med pga rekylen, det är ju en jäkla ovanlig pistol som idé.
Tror bara BSA haft nåt liknade BSA 240 Magnum, en sån har jag iaf, kul den med även om den ger aningen mindre effekt än HW45, och inte tillverkas längre.

Byta pipa? är det nåt man känner beho av verkligen? jag antar att man har .22 pipan jämt för det är ju det enda som skiljer den från annat i pistolväg även om .22 inte ger just mer effekt.
Det är ju fråga om plinkervapen i vilket fall, pipan är inte direkt lång, det funkar mest för att fjädervaspen inte kräver så lång pipa för att ge ifrån sig effekten.

Såklart räcker det väl med originalriktmedlen imo, jag menar vad tänker man sig man ska skjuta? ok som bling så kan jag förstå det liksom en laser isf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Air (04 nov 2018, 09:47)

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Air 04 nov 2018, 10:05

Som sagt plinking är det man mest skjuter med HW45 så då är valet ganska givet
med en 5.5mm har en 5.0 med men inte mycket amo att välja på där.
De flesta andra luftpistoler är 4,5mm så det faller bort.Sen när det gäller att BARA
byta pipa kan jag ge ett råd för de som orkar läsa.
Pipan sitter med två små insexskruvar dessa KAN på vissa pistoler vara både för hårt
dragna i aluminium (nyper då fast) ock limmade samtidig.
Det är inte samma fina pipor på HW pistoler i jämförelse med gevärens då de är utan
choke mer blandad kvalite plinking kvalite.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: HW45 Blackstar

Inläggav ZaphodB 04 nov 2018, 11:51

Silwer skrev:7.5J är ändå sketmycket ur ett sånt kompakt vapen om man nu får ur det, fö är fjäder och sånt från HW25, och till den iaf fanns det en "trimfjäder", denna bör gå i mao.

Dock är ju HW45 svår nog att skjuta med pga rekylen, det är ju en jäkla ovanlig pistol som idé.
Tror bara BSA haft nåt liknade BSA 240 Magnum, en sån har jag iaf, kul den med även om den ger aningen mindre effekt än HW45, och inte tillverkas längre.

Byta pipa? är det nåt man känner beho av verkligen? jag antar att man har .22 pipan jämt för det är ju det enda som skiljer den från annat i pistolväg även om .22 inte ger just mer effekt.
Det är ju fråga om plinkervapen i vilket fall, pipan är inte direkt lång, det funkar mest för att fjädervaspen inte kräver så lång pipa för att ge ifrån sig effekten.

Såklart räcker det väl med originalriktmedlen imo, jag menar vad tänker man sig man ska skjuta? ok som bling så kan jag förstå det liksom en laser isf.


Min HW45:a var .177 från början, därför jag skaffade växelpipa till den, du har så rätt att .22 pipan är den som sitter på för det mesta, men jag gillar ändå möjligheten att skifta med bara 2 skruvar.

Den är dock så gammal att jag saknar de fiberoptiska riktmedlen som finns på nyare HW45 jag har bara det vanliga kornet med justerbart bakre sikte, samt ett rödpunktsikte jag skruvat på skenan, ingen laser det är inte lika bra som rödpunkt.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: HW45 Blackstar

Inläggav Bronze45 07 jun 2019, 11:47

Fick vänta ganska länge på mitt rödpunktsikte och när den väl kom var det mitt i smällkalla vintern.
När vårvärmen kom blev jag åter peppad att skjuta på kvällar och helger. Har både monterat rödpunktsiktet och skjutit några hundra skott med den. Rekylen gjorde dock att siktet gled fram på pipan.
Vid en närmare inspektion så konstaterade jag att adapterplattan satt lite på trekvart i kilspåret. Den lutade lite i sidled. Det berodde på att den rörliga delen som klämmer fast plattan i kilspåret stack ut lite under plattan och hakade inte i som den skulle. Fick sandpappra lite under den rörliga delen som klämmer fast plattan för att fixa detta. Nu sitter den som gjuten.

Under tiden har jag utvärderat lite olika diaboler bl.a. RWS Superdome 5,50 och JSB exat jumbo 5,52 men kommit fram till att H&N FTT 5,53 verkar vara den som fungerar bäst för min 45:a.

För att följa länken så måste du registera dig.

Walther LP500 Basic Blue Angel .177
Air Arms S410f Classic .22 - Hawke AirMax Compact 6-24x50
Hatsan Dominator 200W LW Carbine .25 - Delta Optical HD26
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
ASG Dan Wesson 715 4" .177
Användarvisningsbild
Bronze45
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 19 sep 2018, 22:24
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Walther LP500


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |

HW45
Kategori: Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer