Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav falcor 18 mar 2019, 07:27

Verkar som bandmagasinen funkar bättre i MPX'en för där har jag inte alls sådana problem. Kan det bero på att bandet är förpackat i ett smalare magasin i pistolerna och att man därmed får större vinkel mellan varje länk när de ska vända?

Skjuter jag 3 mag med MPX'en så sitter kanske en kula kvar av 90 och det trodde jag mer beror på att jag använder billigaste och lättaste kulorna.
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav ZaphodB 18 mar 2019, 16:01

Geväret skrev:Jag har haft min sig xfive diabolo i silver edetion i snart 2 veckor och den har det nya uppdaterade 20 skotts magasinet och det har inte strulat någonting alls har skjutit 1 burk skott och börjat på en andra burk och inga eldavbrott eller fastnade kulor


Jag köpte min Sig X-Five med bandmagasinet samt två extramagasin precis då den kom ut, var nog i oktober om jag minns rätt, ska leta reda på kvittot och jag har problem med magasinet som oavsett vilket av de tre mag jag väljer fastnar efter ett par skott så man får ta något plastföresmål att trycka tillbaks kulan med så magasinet ens går att ta ur.

(Använder ett buntband med mindre diameter än pipan för att inte skada räfflorna).

Ska ringa Cabom och höra vad de tror om mitt problem eftersom det var av dem jag köpte vapnet.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav steen 13 apr 2019, 18:05

Hej !

Med risk att smutsa ner tråden, vi fick till sist pistolen från MILTAC, en WE 19 tror jag den heter som liknar glock 19 väldigt mycket om man kan säga så. Fick med två extra magazin plus några tusen kulor och gas. En väldigt lätt pistol som ligger bra i mina små händer, såsom 9mm originalet, min sambo gillade den direkt liksom pojkarna.

Killen på miltac laddade och provsköt (tre fulla magg) därefter monterade ner pistolen i beståndsdelar (gick väldigt snabbt) gjorde några justeringar och satte ihop den igen ännu snabbare än han monterade isär den, och sköt ytterligare tre fulla magg. Fungerade klockrent och hyfsad träffbild. Vi sköt inomhus denna gång (23C), inga jam eller annat strul, sliden låser upp efter sista skottet i magget som den ska.

Vi provade också ånyo min X-Five under samma förhållanden, ny gaspatron och tre fyllda bandmagg sköts av i rask takt.
Alltså tyvärr, efter andra magget började problemen, samma som innan, flera kulor kvar i kedjan men inte så illa som när vi var utomhus och sköt för en tid sedan.
Användarvisningsbild
steen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2018, 08:50
Ort: Jonkoping, Fredriksdal Sweden
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 16 apr 2019, 04:40

Jag var extremt skeptisk, men jag provade ändå att smörja hålen i bandmagasinet på min Sig Sauer P320 ASP med silikonfett och det verkar ta mig tusan som att det hjälper lite. Sköt två hela magasin och inte en enda kula fastnade i magasinet. Precisionen är dock fortsatt lika usel. Får väl se hur länge det håller. Har ett runt diamantbryne som jag använder för mina sågtandade knivar som jag kan prova att fila lite med i hålen, också.
Senast redigerad av Archon 16 apr 2019, 16:41, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 16 apr 2019, 08:20

Archon skrev:Jag var extremt skeptisk, men jag provade ändå att smörja hålen i bandmagasinet på min Sig Sauer P320 ASP med silkonfett och det verkar ta mig tusan som att det hjälper lite. Sköt två hela magasin och inte en enda kula fastnade i magasinet. Precisionen är dock fortsatt lika usel. Får väl se hur länge det håller. Har ett runt diamantbryne som jag använder för mina sågtandade knivar som jag kan prova att fila lite med i hålen, också.


Tror du skall vara extremt försiktig med att gå på hålen i bandet. På Sig magasinen med två revolvertrummor, hade jag problemet att diabolerna hoppade ur, pga rekylen. Därför har jag bara testat 4,52 diaboler. Kanske skulle testa sådana där cylindriska "dasspappersrullar" :lol: också.

Någon här på forumet skrev att Sigs egna lättmetallkulor, har bäst precision. Råkar just fått H&N "Field Target Green" blyfria 0,36g att testa. (Som någon annan dock här skrivit, är skit. :lol: )

Jag har faktiskt just skaffat en P320, väl medveten om dess svagheter, för att försöka tuna den. Mest för den räfflade pipans skull.

30 skotts bandet, tänker jag kladda ner rejält med silikonfett. Men det verkar som att kedjelänkarna ibland kan luta sig ur magasinet, och haka i bakre magasinsväggen. Dessutom kanske metallbiten i toppen trycker ner och ut länkarna. Med litet filande, skulle det kanske kunna lösas.

Samtidigt, är de nya magasinen på bara 20 skott, och verkar - av kommentarer på nätet att döma - vara otroligt mycket mer tillförlitliga. (De gamla säljs inte längre, tror jag.)

Nästa steg, blir att försöka förbättra pipans infästning, så den inte kan röra sig så mycket.

Slutligen, vore det bra att tighta till manteln. Förmodligen med epoxiklackar. För enbart dess spel, lär orsaka riktfel och därmed spridning.

Har inte mätt och räknat, men på min Röhm, räknade jag fram att 0,1 mm spel i siktet, ger 4,5mm spridning på 10m. Spelet här, verkar vara 0,5-0,6mm vid siktet, och närmast 1mm vid kornet.

Som sagt inte räknat, men 30-50mm spridning??? Plus pipans rörelser... som iofs kan råka hamna så träffbilden flyttas närmare riktpunkten. Rent statistiskt, kanske man får 90% spridning på tex 30mm, av maximala 60-70mm? Plus 10% flyers, som just maxat spridningen.

Det var vapnets egenprecision. Lägger man till tex 30mm egen spridning, kan träffen hamna sådär 9-10cm från centrum på tavlan. Ibland lär man bomma tavlan...

Tänker också testa blyrundkulor, med olika diametrar mellan 4,35-4,6mm. Somliga förkopprade. Hur smörjning av hålen på bandmagasinet kan påverka, som du gjort, vill jag ju också testa.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 16 apr 2019, 17:04

Luftpangarn skrev:
Archon skrev:Jag var extremt skeptisk, men jag provade ändå att smörja hålen i bandmagasinet på min Sig Sauer P320 ASP med silkonfett och det verkar ta mig tusan som att det hjälper lite. Sköt två hela magasin och inte en enda kula fastnade i magasinet. Precisionen är dock fortsatt lika usel. Får väl se hur länge det håller. Har ett runt diamantbryne som jag använder för mina sågtandade knivar som jag kan prova att fila lite med i hålen, också.


Tror du skall vara extremt försiktig med att gå på hålen i bandet. På Sig magasinen med två revolvertrummor, hade jag problemet att diabolerna hoppade ur, pga rekylen. Därför har jag bara testat 4,52 diaboler. Kanske skulle testa sådana där cylindriska "dasspappersrullar" :lol: också.

Någon här på forumet skrev att Sigs egna lättmetallkulor, har bäst precision. Råkar just fått H&N "Field Target Green" blyfria 0,36g att testa. (Som någon annan dock här skrivit, är skit. :lol: )

Jag har faktiskt just skaffat en P320, väl medveten om dess svagheter, för att försöka tuna den. Mest för den räfflade pipans skull.

30 skotts bandet, tänker jag kladda ner rejält med silikonfett. Men det verkar som att kedjelänkarna ibland kan luta sig ur magasinet, och haka i bakre magasinsväggen. Dessutom kanske metallbiten i toppen trycker ner och ut länkarna. Med litet filande, skulle det kanske kunna lösas.

Samtidigt, är de nya magasinen på bara 20 skott, och verkar - av kommentarer på nätet att döma - vara otroligt mycket mer tillförlitliga. (De gamla säljs inte längre, tror jag.)

Nästa steg, blir att försöka förbättra pipans infästning, så den inte kan röra sig så mycket.

Slutligen, vore det bra att tighta till manteln. Förmodligen med epoxiklackar. För enbart dess spel, lär orsaka riktfel och därmed spridning.

Har inte mätt och räknat, men på min Röhm, räknade jag fram att 0,1 mm spel i siktet, ger 4,5mm spridning på 10m. Spelet här, verkar vara 0,5-0,6mm vid siktet, och närmast 1mm vid kornet.

Som sagt inte räknat, men 30-50mm spridning??? Plus pipans rörelser... som iofs kan råka hamna så träffbilden flyttas närmare riktpunkten. Rent statistiskt, kanske man får 90% spridning på tex 30mm, av maximala 60-70mm? Plus 10% flyers, som just maxat spridningen.

Det var vapnets egenprecision. Lägger man till tex 30mm egen spridning, kan träffen hamna sådär 9-10cm från centrum på tavlan. Ibland lär man bomma tavlan...

Tänker också testa blyrundkulor, med olika diametrar mellan 4,35-4,6mm. Somliga förkopprade. Hur smörjning av hålen på bandmagasinet kan påverka, som du gjort, vill jag ju också testa.


Har inte testat Sig Sauers egna lättviktsdiaboler, däremot några väldigt bra blyfria från JSB som jag skjutit hyfsat med sedan tidigare. Dom sköt dock inte bra med min P320:a. Jag konstaterar att min Sig Sauer skjuter bättre med medeltunga diaboler än med lättviktsdiaboler, det är bara det att man får hålla lite över för att träffa någorlunda mitt i prick. Jag har gjort samma upptäckt med mina slätborrade airsoft blowback-pistoler. Lite tyngre ammunition ger en stabilare kulbana och en bättre träffbild. Dock är spridningen fortfarande stor. Lycka till med din tuning.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Luftpangarn (16 apr 2019, 19:48)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 17 apr 2019, 16:17

Jaha, då har man skjutit ytterligare två mag med P320:an (60 skott). Första magasinet sköt jag med mina vanliga JSB Exact Express Diabolo 7,87 grains och det gick hur bra som helst. Inga eldavbrott och inga kulor som fastnade i kedjan. Laddade sedan magasinet med flatnosdiaboler som normalt funkar otroligt dåligt i min P320 för att höja svårighetsgraden lite (prisvärda Umarex Mosquito .177). Bara en enda kula fastnade i kedjan och viktigast av allt - INGA ELDAVBROTT. När det varit som värst har jag haft typ eldavbrott var tredje skott. Så illa är det. Jag är nu i alla fall övertygad om att det hjälper att smörja in hålen i bandmagasinet med silikonfett. Dessvärre så tror jag att man måste upprepa proceduren lite då och då och det är ganska kladdigt och bökigt. Sedan är det ju inte heller uteslutet att det kan fungera även med andra typer av fetter. Men det var detta tips jag fick och detta har jag nu alltså testat och utfallet har varit tillfredsställande.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
karhuerik (29 okt 2020, 12:26)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav steen 20 apr 2019, 17:07

Hej Hopp!

18C idag, många på skjutbanan i Eskilstuna, Smederna var där och körde dynamiskt skytte.
Vi provade ånyo umarex x-five, inte så många jam i kedjan som innan, typ en eller två var 20 skott plus. Dock så fastnar magasinet ungefär vart tredje magasin och man får trycka tillbaka diabolen med läskstången. Vi körde med rundnosade diaboler "gamo".
Precision kan man dock inte prata om, plinking och knappt det ens.

Vi körde även mycket med den nyinförskaffade WE Glock 19, typ runt 300-400 skott, inte en enda jam eller missfire. Airsoft dock :-) Någon jämförelse vill jag inte göra. Dock blev favoriten under denna skjutning Glock 19.

Blir nog en X-Five till salu snart tror jag.
Användarvisningsbild
steen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2018, 08:50
Ort: Jonkoping, Fredriksdal Sweden
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 21 apr 2019, 07:54

steen skrev:Hej Hopp!

18C idag, många på skjutbanan i Eskilstuna, Smederna var där och körde dynamiskt skytte.
Vi provade ånyo umarex x-five, inte så många jam i kedjan som innan, typ en eller två var 20 skott plus. Dock så fastnar magasinet ungefär vart tredje magasin och man får trycka tillbaka diabolen med läskstången. Vi körde med rundnosade diaboler "gamo".
Precision kan man dock inte prata om, plinking och knappt det ens.

Vi körde även mycket med den nyinförskaffade WE Glock 19, typ runt 300-400 skott, inte en enda jam eller missfire. Airsoft dock :-) Någon jämförelse vill jag inte göra. Dock blev favoriten under denna skjutning Glock 19.

Blir nog en X-Five till salu snart tror jag.


Det är väl bara att hoppas att alltför många inte läst vad du skrivit om den skitpickan här på forumet :-) .

Lycka till med försäljningen.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav steen 21 apr 2019, 08:56

Archon skrev:
steen skrev:Hej Hopp!

18C idag, många på skjutbanan i Eskilstuna, Smederna var där och körde dynamiskt skytte.
Vi provade ånyo umarex x-five, inte så många jam i kedjan som innan, typ en eller två var 20 skott plus. Dock så fastnar magasinet ungefär vart tredje magasin och man får trycka tillbaka diabolen med läskstången. Vi körde med rundnosade diaboler "gamo".
Precision kan man dock inte prata om, plinking och knappt det ens.

Vi körde även mycket med den nyinförskaffade WE Glock 19, typ runt 300-400 skott, inte en enda jam eller missfire. Airsoft dock :-) Någon jämförelse vill jag inte göra. Dock blev favoriten under denna skjutning Glock 19.

Blir nog en X-Five till salu snart tror jag.


Det är väl bara att hoppas att alltför många inte läst vad du skrivit om den skitpickan här på forumet :-) .

Lycka till med försäljningen.


:-) bortskänkes till djurvän, haha, vi ska iväg idag igen och jag har en spekulant som ska prova den.
Kan ju för ordningens skull också nämna att WE Glock 19 också har sina problem med sliden som inte alltid låser upp efter sista skottet samt att den låser upp halvvägs genom skottserierna, ganska irriterande. WE G19 går i alla fall att enkelt montera ner och fixa, byta delar osv. Ska höra med Miltac på tisdag om "lock up" strulet.
Användarvisningsbild
steen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2018, 08:50
Ort: Jonkoping, Fredriksdal Sweden
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Föregående

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer