Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 13 okt 2018, 18:32

Tack Archon och Hanzki för erat engagemang! Er hjälp, gör mitt test och val bättre! Klötig som jag var, glömde jag beställa rundkuleammo :-( För mest seriösa resultat, vad skall jag köpa? Alltså rundkulor - resten har jag bunkrat versioner för lång tid :lol: Nu torskar jag flera hundra i postporto, så då skall ammo vara rätt för hyggliga test! :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 13 okt 2018, 18:42

ang pt92, väldigt trevlig med alla funktioner som originalet. Slukar Co2, men det är det värt. :-) 8) För att följa länken så måste du registera dig.

Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 13 okt 2018, 18:51

Ser cool ut, men full auto hör inte riktigt ihop med min nuvarande skyttefilosofi. :)

Jag vill känna mig stolt över varje enskilt skott. Djävulskapet med det lilla jag skjutit k-pist, är ju just att fixa ett skott i sänder. Fast sedan blir grejen med att skruva fast pipan i samma läge osv, mordet på alla precisionsanspråk - stön! :|
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 13 okt 2018, 19:09

Förstår vad du menar, men du väljer själv mellan full auto och patronvis eld. :)
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 13 okt 2018, 19:17

Aha, det är ju en annan sak!

Fast nu ligger jag ute med pengar för 3 puffror. Tycker du jag borde beställa en 4:de? Jag har råg, men kostar väl 100kr till i returporto... :lol: Snart blit en picka "gratis" :lol: Samtidigt, rätt picka är grejen... :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 13 okt 2018, 19:31

Luftpangarn skrev:Aha, det är ju en annan sak!

Fast nu ligger jag ute med pengar för 3 puffror. Tycker du jag borde beställa en 4:de? Jag har råg, men kostar väl 100kr till i returporto... :lol: Snart blit en picka "gratis" :lol: Samtidigt, rätt picka är grejen... :wink:


Man kan aldrig ha för få vapen! Sen beror det ju på vad man vill ha, effekt, precision eller realism. Jag tycker det är kul med vapen som liknar originalet.
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 13 okt 2018, 20:51

Luftpangarn skrev:Tack Archon och Hanzki för erat engagemang! Er hjälp, gör mitt test och val bättre! Klötig som jag var, glömde jag beställa rundkuleammo :-( För mest seriösa resultat, vad skall jag köpa? Alltså rundkulor - resten har jag bunkrat versioner för lång tid :lol: Nu torskar jag flera hundra i postporto, så då skall ammo vara rätt för hyggliga test! :wink:


Med rundkulor är det inte så noga som med diaboler, enligt min egen erfarenhet. Just nu skjuter jag själv med Daisy Precision Max Premium Grade BB:s 5,1 grains, och dom funkar bra. Om man tycker att man sprider lite för mycket kan man alltid prova med lite tyngre kulor, 5,4 grains (0,35 gram) eller 5,55 grains (0,36 gram) och se om det blir bättre. Fast nu kommer ju du enligt din egen utsago att skjuta inomhus på 4 meters avstånd, så ammunitionssort spelar mindre roll för din del. Det viktigaste är att du inte faller för frestelsen att återanvända dina kulor ifall du tycker dom ser oskadade ut. Gör inte det. Du riskerar att få in skit i vapnet och i värsta fall skada din pistol.

Här är några bra kulsorter:

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Archon 13 okt 2018, 23:33, redigerad totalt 3 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 14 okt 2018, 20:04

År sådana här kulor dåliga?
För att följa länken så måste du registera dig.



Samma som Jula säljer. Hela grejen med STÅL kulor gör mig nervös. Cabom anger dimensionen på sina BB rundkulor som 4.42. Gäller det även ovanstående billighetskula? Man vill ju inte sabba något :-(

Varför i helskotta kör man inte blyrundkulor & räfflad pipa?!? Som jag sköt svartkrut. Väldigt normalt. Fattar ingenting.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav börne 14 okt 2018, 20:13

Stålrundkulor är 4,42mm vet inte varför dom skriver 4,5mm!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (14 okt 2018, 21:59)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 15 okt 2018, 04:51

Luftpangarn skrev:År sådana här kulor dåliga?
För att följa länken så måste du registera dig.



Samma som Jula säljer. Hela grejen med STÅL kulor gör mig nervös. Cabom anger dimensionen på sina BB rundkulor som 4.42. Gäller det även ovanstående billighetskula? Man vill ju inte sabba något :-(

Varför i helskotta kör man inte blyrundkulor & räfflad pipa?!? Som jag sköt svartkrut. Väldigt normalt. Fattar ingenting.


Dom är verkligen inte dåliga. Det är ASG Blaster. Har själv skjutit med dom, med lyckat resultat. När det gäller stålrundkulor är det inte så noga med sorten, som med diaboler. Du behöver inte vara orolig för att din pistol ska bli förstörd ifall du skjuter stålrundkulor med ett vapen som är avsedd specifikt för dylik ammunition. Det enda man bör oroa sig för när man skjuter med stålrundkulor är att kulorna kan studsa tillbaka om man träffar en hård yta. Stålrundkulor som är avsedda för 4,5 mm vapen är i regel lite mindre för att lättare kunna glida igenom pipan. Det är därför det står 4,42. Det finns luftvapen som har räfflad pipa och skjuter blyrundkulor, som exempelvis Haenels klassiska gamla bolt action repetergevär. Anledningen till att stålrundkulor blivit så populära är sannolikt ekonomisk. Dom är billiga att tillverka.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 15 okt 2018, 06:21

. Det enda man bör oroa sig för när man skjuter med stålrundkulor är att kulorna kan studsa tillbaka om man träffar en hård yta. Stålrundkulor som är avsedda för 4,5 mm vapen är i regel lite mindre för att lättare kunna glida igenom pipan. Det är därför det står 4,42. Det finns luftvapen som har räfflad pipa och skjuter blyrundkulor, som exempelvis Haenels klassiska gamla bolt action repetergevär. Anledningen till att stålrundkulor blivit så populära är sannolikt ekonomisk. Dom är billiga att tillverka.[/quote]

Skyddsglasögon ska man alltid ha på sig, i synnerhet när man skjuter stålkulor, dom kommer ju tillbaka med nästan samma hastighet. 8)
En trasig tand går ju att fixa, värre med ett punkterat öga...
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 15 okt 2018, 07:18

Hanzki skrev:. Det enda man bör oroa sig för när man skjuter med stålrundkulor är att kulorna kan studsa tillbaka om man träffar en hård yta. Stålrundkulor som är avsedda för 4,5 mm vapen är i regel lite mindre för att lättare kunna glida igenom pipan. Det är därför det står 4,42. Det finns luftvapen som har räfflad pipa och skjuter blyrundkulor, som exempelvis Haenels klassiska gamla bolt action repetergevär. Anledningen till att stålrundkulor blivit så populära är sannolikt ekonomisk. Dom är billiga att tillverka.


Skyddsglasögon ska man alltid ha på sig, i synnerhet när man skjuter stålkulor, dom kommer ju tillbaka med nästan samma hastighet. 8)
En trasig tand går ju att fixa, värre med ett punkterat öga...


Känner jag vår käre Luftpangare rätt så kommer han snart att fråga om vilka skyddsglasögon som är bäst. Vilka billiga skitglasögon som helst från Jula, Biltema eller Clas Ohlson duger förmodligen. Själv har jag två stycken par. Ett par Zekler 30 och ett par 3M Peltor Solus Safety Glasses. Jag tycker bättre om dom senare, men det är ju enbart en fråga om personligt tycke och smak.
Senast redigerad av Archon 15 okt 2018, 07:21, redigerad totalt 3 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 15 okt 2018, 11:12

För att följa länken så måste du registera dig.



Jula. Skyddsglasögon är förbrukningsvara. Annars slutar man använda dem när de blivit tillräckligt repiga. :| De gula skall jag borra litet hål i mitt för höger pupill, som synförstärkning med öppna riktmedel, tänkte jag testa.

Vad gillarni mitt glasögonfodral? Lättvikt av plast & gratis. Dock svårt att få ner i fickan. Kanske ett snöre runt nacken vore något?! :smt016

Även Sig Sauers två versioner med diaboler skapar rikoschetter vid skytte mot plåtburkar. 4-5 Joule är inte så mycket att kulan dör eller penetrerar. :shock:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 15 okt 2018, 13:00

Luftpangarn skrev:Även Sig Sauers två versioner med diaboler skapar rikoschetter vid skytte mot plåtburkar. 4-5 Joule är inte så mycket att kulan dör eller penetrerar. :shock:


En genomsnittlig 'semi-auto' kolsyrepistol med magasin för många skott brukar ge cirka 3 joule. Har du en pistol med blowback kan du räkna bort cirka en joule. Jag har en Crosman Vigilante revolver som enligt tillverkaren ger upp till 4 joule. Dock brukar effekten ligga på mellan 3-3,5 joule i genomsnitt (mätt med min AirChrony), beroende lite på ammunition. En trevlig picka det där, såvida man inte är allergisk mot plast. Min Sig Sauer P320 ASP som är en blowback ger cirka 2-2,5 joule, beroende på ammunition. Vad jag vill ha sagt är att dina pistoler sannolikt inte ligger på 4-5 joule. Ja, jag vet att Caboms hemsida anger 4,3 joule i effekt, men den siffran är säkerligen överdrivet optimistisk. Stålrundkulor har en bättre genomträngningsförmåga än diaboler, och klarar ofta (men inte alltid) att penetrera ena sidan på en tjock konservburk med bara 2-3 joules effekt.
Senast redigerad av Archon 15 okt 2018, 18:30, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Luftpangarn (15 okt 2018, 13:02)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 15 okt 2018, 13:42

När kommer första pistolen för diaboler där manteln låser efter sista skottet, eller finns det kanske redan?
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 15 okt 2018, 14:07

I morgon, om allt går rätt. Beställde ju i i helgen. :roll:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 15 okt 2018, 15:01

Luftpangarn skrev:I morgon, om allt går rätt. Beställde ju i i helgen. :roll:


Menar du att det redan finns pistoler för diaboler med "slidelock" efter sista skottet?
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 15 okt 2018, 19:00

Oj Hanzki, missade ordet "diaboler". Nej, pickan som kommer i morgon är rundkulor, men har bla slidelock till skillnad från Sig Sauers egna två versioner. I cylindermagasinsversionen är det litet förargligt, för de 8 skotten slänger man ju iväg uta att hinna räkna, som jag redan skrivit. :smt037

Men dessa pickor är bra häftiga. :thumbupp: Kunde inte låta bli att skjuta i svag "parkbelysning" i kväll. På 6 m inge problem att plinka ölburkar, fast det fan e ett skämt att plinka i snudd på beckmörker :lol:

De vita prickarna på siktena är en förutsättning för att plinka i mörker. Helsvarta sikten syns ju inte alls i mörker.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 16 okt 2018, 11:02

I morse var det helt vindstilla, så jag sköt och utvärderade båda Sig Sauers egna utgåvor på 5 m stående, samt 10 med stöd under 2,5 timmar. En vann klart... :lol:

Hoppas Umarex X-five version kommer idag. Den skickades igår från Stockholms centrum, så det vore väl märkligt om den inte når Ingarö idag?!? (DHL) :roll: Den sträckan kan man gå på några timmar :lol: Men då får man inget öppet köp :wink:

Umarex version skjuter rundkulor. Funderar på att även köpa blyrundkulor i stan idag. Vet ej om de har mer än just 4,4 mm. Och om de är kopparmantlade eller ej. I Tyskland har jag hittat 4,46 omantlade. Stålkulorna är ju tydligen alltid 4,42.

Riskerar jag sabba något (viktigast pipan) med blyrundkula? :?: (Verkar mkt osannolikt.)

Och en stilla bön om vindstilla i kväll eller i morgon bitti... :) Så kan jag avsluta min första testomgång. Jag har antecknat flitigt. :)

Har jag tur, kommer min granne, den finske reservofficeren ut till ön i helgen. Han hade en krut Sig till förra året. (Tröttnade på återkommande förnyelse av finska vapenlicensen.) Han skjuter rimligen satans mycket bättre än jag. Och hans åsikter kunde väl vara kul hursomhelst?! (Kommer han inte till ön, våldgästar jag honom i stan :) )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav falcor 16 okt 2018, 11:42

Följer tråden med intresse då nån sorts pistol ska handlas framöver. :)
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K

Följande användare vill tacka falcor för detta inlägg
Luftpangarn (16 okt 2018, 18:44)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 16 okt 2018, 13:24

Umarex version skjuter rundkulor. Funderar på att även köpa blyrundkulor i stan idag. Vet ej om de har mer än just 4,4 mm. Och om de är kopparmantlade eller ej. I Tyskland har jag hittat 4,46 omantlade. Stålkulorna är ju tydligen alltid 4,42.

Riskerar jag sabba något (viktigast pipan) med blyrundkula? :?: (Verkar mkt osannolikt.)


Blyrundkulor 4,4 mm är väl ämnade för lite äldre vapen med räfflad pipa som använder just den ammunitionen?

Någon fara vet jag inte om det är direkt. Stålrundkulemagasin är ofta försedda med magneter som håller kulorna på plats. Risken är att magasinet inte kommer att fungera som det är tänkt om du använder fel ammunition. Det finns ju i och för sig kopparpläterade blykulor, typ Excite Smart Shot och dylikt som tydligen ska fungera med dom flesta rundkulevapen. Du får väl prova och se.
Senast redigerad av Archon 16 okt 2018, 13:26, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 16 okt 2018, 14:49

Umarex version skjuter rundkulor. Funderar på att även köpa blyrundkulor i stan idag. Vet ej om de har mer än just 4,4 mm. Och om de är kopparmantlade eller ej. I Tyskland har jag hittat 4,46 omantlade. Stålkulorna är ju tydligen alltid 4,42.

Riskerar jag sabba något (viktigast pipan) med blyrundkula? :?: (Verkar mkt osannolikt.)

Har enbart provat Gamos blyrundkulor, rent skit. Är inte runda och ojämnheter syns med blotta ögat. Fastnade konstant i loppet.
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 16 okt 2018, 15:28

Hanzki skrev:Umarex version skjuter rundkulor. Funderar på att även köpa blyrundkulor i stan idag. Vet ej om de har mer än just 4,4 mm. Och om de är kopparmantlade eller ej. I Tyskland har jag hittat 4,46 omantlade. Stålkulorna är ju tydligen alltid 4,42.

Riskerar jag sabba något (viktigast pipan) med blyrundkula? :?: (Verkar mkt osannolikt.)

Har enbart provat Gamos blyrundkulor, rent skit. Är inte runda och ojämnheter syns med blotta ögat. Fastnade konstant i loppet.


Gamos ammunition är väl alltid skit, oavsett om det är rundkulor eller diaboler? Gamo får så unisont mycket hat för sin ammunition så jag har aldrig ens vågat prova deras sortiment. Eftersom JSB och H &N funkar så fint i mina bössor behöver jag det inte heller.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 17 okt 2018, 20:21

Tredje pickan kom i morse. Upptäckte doch igår, att den fins i version med justerbart sikte, så jag tog med den till stan, och bytte till versionen med justerbart sikte :wink:

Tyvärr hann jag bara lista ut magasin o annat, och skjuta 50 skott, innan det blev beckmörkt.

I morgon bitti sådär vid nio, skjuter jag sista testomgången. Sannolikt vindstilla :) Synd bara, att jag är så kass pistolskytt. :oops: Men litet fingervisning får man väl. (Och jag tolkar tavlorna som att jag på en månad borde kunna bli acceptabelt skicklig :) )

Skall fota en del. Om jag orkar - jag är rätt slut - skriver jag en del i kväll. (Alltså inte lägga ut, bara skriva på recensionen.) Förvånansvärt nog, är det inte alls svårt att välja mellan de tre.

Målet är att publicera recensionen i morgon lunch eller kväll. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Nitro 17 okt 2018, 20:34

Luftpangarn skrev:Tyvärr hann jag bara lista ut magasin o annat, och skjuta 50 skott, innan det blev beckmörkt

Beroende på var så har jag belysning med framdragen kabel alt. ficklampa alt. bygglampa som lyser upp målet.

Ganska häftigt att skjuta i mörker med belyst mål :thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7735
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (17 okt 2018, 20:59)

FöregåendeNästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer