Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav börne 25 okt 2018, 10:01

Ja du... ingen direkt koll, plockade ner hela pistolen, finns guide på Nätet, sen färgborttagningsmedel, lite putsande & tillverka nya greppsidor. Det blev några timmar av det.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 25 okt 2018, 19:18

Jag är mycket imponerad, både av din "upphottning" av pickan. Och sedan är du dessutom skicklig fotograf. :Thumbupp:

I morgon hoppas jag de exakta 4,4 förkopprade högprecisionskulorna kommer. Då beviljas möjligen nåd för Cybergun versionen. Annars sågar jag hela skiten. :roll:

Skjutit min nya Artemis CP1 kolsyra. En ren fröjd! Alla skitträffar beror på MIG SJÄLV! :lol:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav steen 06 mar 2019, 18:47

Hej på er!

Ser att tråden är lite gammal, men skriver ändå.

Jag köpte en "Sig Sauer X-Five ASP 4,5mm Black" på teknikmagasinet, så långt allt väl.
Jag har ingen eller väldigt lite erfarenhet av pistoler och ingen alls av CO2 vapen.

Magasinet, en plastig historia om man kan säga så, med en plastkedja där 20 diaboler ska petas ner, kändes sådär.
Dessutom löpte plastkedjan inte fritt utan lite bångstyrig och hakade upp sig under laddningen och man fick föra den fram och tillbaka litet. Kändes lite tveksamt faktiskt.

Själva pistolen ser snygg ut och ligger ganska bra i handen, känns skön. Men tekniskt kändes pistolen lite "skramlig" och inte så exakt och solid, avtryckaren lite rasslig.

Första provskjutningen började bra men slutade med att pistolen började krångla efter 35 skott eller andra omladdningen.
Det börjar med att det blir kvar några diaboler i kedjan, och hanen spänns inte upp efter alla skott och man får spänna upp manuellt, efter 50 skott hänger avtryckaren upp sig och går inte tillbaka, magasinet går inte att ta ur längre, sitter fast.
Jag tar ut CO2 tuben, det pyser till ganska rejält. Jag vet inte hur många skott man kan skjuta med en CO2 tub, kanske det var felet att tuben tog slut efter 35-40 skott.

Lite irriterande är det att man kan fortsätta skjuta när alla skotten tagit slut i kedjan också, ska det vara så ?

Eftersom pistolen inte är nedmonterar i fält och garanti gäller så åker jag tillbaka med den till inköpsstället.
Jag får en ny pistol, återstår att se om den är bättre.
Användarvisningsbild
steen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2018, 08:50
Ort: Jonkoping, Fredriksdal Sweden
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 06 mar 2019, 21:37

Nej för helvete, ge upp den pickan! Båda Sig versionerna har värdelösa magasin. Bandmagasinet hakar upp sig, varianten med två revolvermagasin, trillar diabolerna ur, pga blow-backen. Hur meningsfullt är då magasin?!? KWC modellen är extremt bra replik, men infästningen av pipan är under all kritik. På min KWC vickar pipmynningen ca 4mm = 30 mm grupp på 4,5 m! Sigs versioner är nästan lika bedrövliga. (Har testat alla tre hemmavid.)

Har just köpt en Röhm Trainer. (Också 12g CO2) Där fixar jag grupper på 15mm, en hand, på 10m. Tyvärr tillverkas den inte längre. Den har tävlingskolv, och möjligen mediokert trycke. Fast jag tycker det är helt ok. Köpte här av forumsmedlem för 2’000. Jag är kär!!!

Ge fan i dessa skitvapen!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
klickmans (08 nov 2020, 11:19), Hansan (11 feb 2022, 08:50)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 06 mar 2019, 22:15

Jag är inte världens bästa pistolskytt, milt uttryckt. Framför allt, har jag inte övat tillräckligt för att nå konsistens (Var 35 år sedan jag skjöt mycket.) Men bara så du hajar, får du jämförelsetavlor från FÖRSTA timmarna med min Röhm. Inte bästa serien, den fotade jag dessvärre inte ;-)

Tavla 2 och 3 är 10m en hand med stöd. Första är 5m två händer vid skymmning & lägereld & 2 bira. Sista tavlan är 10m stående en hand. Spelar roll, det vi är ute efter här, är vapnets egenprecision. Dvs om det är någon ide med att du siktar, typ. :shock:

Allt talar för, att om du drar av min oskicklighet, så är detta ett ”hål-i-hål” vapen. Och mågot sämre vill du inte ha Du får dels ingen fingervisning om vad du skall förbättra, dels knäcks ditt självförtroende av ”lotteritavlor”.

EDIT: Läste innantill på tavlorna om skjutställningar. ;-)

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Luftpangarn 07 mar 2019, 08:18, redigerad totalt 2 gånger.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Kincop (24 apr 2019, 10:46), zTeve_g (31 jul 2019, 19:16)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 06 mar 2019, 23:27

Mitt tips är köp en CP1 i 4,5 mm med vänsterbolt, om du är högerhänt. Grundkrav är doch att du inte har mer än 10 i handskstorlek. Jag har 11, och då funkar inte kolven alls. Lillfingret hamnar utanför kolven

Kan du hitta postol med seröst grepp - välj det! :-(
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 07 mar 2019, 19:04

steen skrev:Hej på er!

Ser att tråden är lite gammal, men skriver ändå.

Jag köpte en "Sig Sauer X-Five ASP 4,5mm Black" på teknikmagasinet, så långt allt väl.
Jag har ingen eller väldigt lite erfarenhet av pistoler och ingen alls av CO2 vapen.

Magasinet, en plastig historia om man kan säga så, med en plastkedja där 20 diaboler ska petas ner, kändes sådär.
Dessutom löpte plastkedjan inte fritt utan lite bångstyrig och hakade upp sig under laddningen och man fick föra den fram och tillbaka litet. Kändes lite tveksamt faktiskt.

Själva pistolen ser snygg ut och ligger ganska bra i handen, känns skön. Men tekniskt kändes pistolen lite "skramlig" och inte så exakt och solid, avtryckaren lite rasslig.

Första provskjutningen började bra men slutade med att pistolen började krångla efter 35 skott eller andra omladdningen.
Det börjar med att det blir kvar några diaboler i kedjan, och hanen spänns inte upp efter alla skott och man får spänna upp manuellt, efter 50 skott hänger avtryckaren upp sig och går inte tillbaka, magasinet går inte att ta ur längre, sitter fast.
Jag tar ut CO2 tuben, det pyser till ganska rejält. Jag vet inte hur många skott man kan skjuta med en CO2 tub, kanske det var felet att tuben tog slut efter 35-40 skott.

Lite irriterande är det att man kan fortsätta skjuta när alla skotten tagit slut i kedjan också, ska det vara så ?

Eftersom pistolen inte är nedmonterar i fält och garanti gäller så åker jag tillbaka med den till inköpsstället.
Jag får en ny pistol, återstår att se om den är bättre.


Köpte en Sig Sauer P320 ASP med 30 skotts magasin i juli 2017 och har upplevt ungefär samma problem som du. Deras bandmagasin är definitivt ingen hit. Det händer alltför ofta att magasinet hakar upp sig så att det varken går att skjuta eller ta ut magasinet. Jag har en rundad plaststav som jag trycker ner i pipan och knackar lite. Det löser problemet. Vissa ammunitionssorter har högre felfrekvens än andra. JSB:s rundnosade diaboler funkar bäst i min. Flatnosdiaboler verkar den inte gilla särskilt mycket.

Att man kan avfyra pistolen även efter att skotten är slut är något som gäller alla kolsyrepistoler som skjuter diabolokulor. Det är bara renodlade rundkulepistoler som kan utrustas med en sistaskottsspärr som låser manteln i öppet läge när skotten är slut. Tydligen finns ingen sådan teknisk lösning för pistoler som skjuter diabolokulor. Varför det är så vet jag inte. Det borde väl inte vara så svårt att lösa. Men vad vet jag.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Luftpangarn (07 mar 2019, 19:31), ZaphodB (09 mar 2019, 17:35)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav steen 07 mar 2019, 20:01

Hej allesamman!

Tack för dessa information rörande Sig Sauer ASP, ska prova lite till med den nya jag fick men funderar starkt på att lämna tillbaka den.

Efter "haveriet" hjälpte MILTAC i Eskilstuna, och flera kunder som var i deras shop den dagen, till med att beställa en vettig pistol. Minns inte fabrikatet men den skulle vara helt i metall och det ska kunna gå och demontera (filer strip) den. Jag återkommer med fabrikat när den kommit hem. De lovade att jag skulle bli nöjd i alla fall, och om inte kunde jag få prova flera modeller.

Jag skaffar en CP1, kollade på en och den passar mina händer :-)
Användarvisningsbild
steen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2018, 08:50
Ort: Jonkoping, Fredriksdal Sweden
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav steen 07 mar 2019, 20:02

Luftpangarn skrev:Mitt tips är köp en CP1 i 4,5 mm med vänsterbolt, om du är högerhänt. Grundkrav är doch att du inte har mer än 10 i handskstorlek. Jag har 11, och då funkar inte kolven alls. Lillfingret hamnar utanför kolven

Kan du hitta postol med seröst grepp - välj det! :-(

Japp, jag skaffar en CP1, den funkar med mina händer :-)
Användarvisningsbild
steen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2018, 08:50
Ort: Jonkoping, Fredriksdal Sweden
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav steen 07 mar 2019, 20:07

Archon skrev:
steen skrev:Hej på er!

Ser att tråden är lite gammal, men skriver ändå.

Jag köpte en "Sig Sauer X-Five ASP 4,5mm Black" på teknikmagasinet, så långt allt väl.
Jag har ingen eller väldigt lite erfarenhet av pistoler och ingen alls av CO2 vapen.

Magasinet, en plastig historia om man kan säga så, med en plastkedja där 20 diaboler ska petas ner, kändes sådär.
Dessutom löpte plastkedjan inte fritt utan lite bångstyrig och hakade upp sig under laddningen och man fick föra den fram och tillbaka litet. Kändes lite tveksamt faktiskt.

Själva pistolen ser snygg ut och ligger ganska bra i handen, känns skön. Men tekniskt kändes pistolen lite "skramlig" och inte så exakt och solid, avtryckaren lite rasslig.

Första provskjutningen började bra men slutade med att pistolen började krångla efter 35 skott eller andra omladdningen.
Det börjar med att det blir kvar några diaboler i kedjan, och hanen spänns inte upp efter alla skott och man får spänna upp manuellt, efter 50 skott hänger avtryckaren upp sig och går inte tillbaka, magasinet går inte att ta ur längre, sitter fast.
Jag tar ut CO2 tuben, det pyser till ganska rejält. Jag vet inte hur många skott man kan skjuta med en CO2 tub, kanske det var felet att tuben tog slut efter 35-40 skott.

Lite irriterande är det att man kan fortsätta skjuta när alla skotten tagit slut i kedjan också, ska det vara så ?

Eftersom pistolen inte är nedmonterar i fält och garanti gäller så åker jag tillbaka med den till inköpsstället.
Jag får en ny pistol, återstår att se om den är bättre.


Köpte en Sig Sauer P320 ASP med 30 skotts magasin i juli 2017 och har upplevt ungefär samma problem som du. Deras bandmagasin är definitivt ingen hit. Det händer alltför ofta att magasinet hakar upp sig så att det varken går att skjuta eller ta ut magasinet. Jag har en rundad plaststav som jag trycker ner i pipan och knackar lite. Det löser problemet. Vissa ammunitionssorter har högre felfrekvens än andra. JSB:s rundnosade diaboler funkar bäst i min. Flatnosdiaboler verkar den inte gilla särskilt mycket.

Att man kan avfyra pistolen även efter att skotten är slut är något som gäller alla kolsyrepistoler som skjuter diabolokulor. Det är bara renodlade rundkulepistoler som kan utrustas med en sistaskottsspärr som låser manteln i öppet läge när skotten är slut. Tydligen finns ingen sådan teknisk lösning för pistoler som skjuter diabolokulor. Varför det är så vet jag inte. Det borde väl inte vara så svårt att lösa. Men vad vet jag.


Jag provade Sig Sauer med plattnosade diaboler, ska prova några rundnosade och se om det går bättre, fortsätter det att strula lämnar ag tillbaka pistolen.

Håller med om att man borde fixa kunna fixa sistaskottspärren för även diabol skjutare.
Tycker också att man borde fixa precisionen på replikor, men de kanske skulle bli lika dyra som originalen eller kanske till och med dyrare.
Användarvisningsbild
steen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2018, 08:50
Ort: Jonkoping, Fredriksdal Sweden
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav börne 07 mar 2019, 20:10

steen skrev:(filer strip)

Field Strip.

Har själv en lite moddad sådan här som plockas isär som en riktig Colt 1911.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
steen (07 mar 2019, 20:21), Luftpangarn (07 mar 2019, 21:23)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 07 mar 2019, 21:35

börne, pipan består väl fortfarande av en innerpipa och en ytterpipa? Hur fixerade är de till varandra? Spel?

Min Sig Sauer X-five från KWC är förvånande - för mig iaf - rätt annorlunda konstruerad. Din Tanfoglio verkar alltihop hänga bättre ihop i manteln. I min x-five är det ingen ordning alls. Finns varken vettig koppling till mantel eller ram för pipan. Har för mig du sagt att typ 20mm spridning är möjligt med din Tanfoglio på 10m?

Som repliker, tycker jag KWC gör ett utmärkt jobb. Däremot verkar själva skyttefuntionen kunna skilja mellan modeller, tänker jag.

(Dina trägrepp e skitsnygga! :) )
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav börne 07 mar 2019, 22:14

Luftpangarn skrev:börne, pipan består väl fortfarande av en innerpipa och en ytterpipa? Hur fixerade är de till varandra? Spel?

(Dina trägrepp e skitsnygga! :) )

Kollade nu & ytterpipan glappar 0,5mm men innerpipan glappar inte alls inuti ytterpipan! Från 6 meter som är max jag får ut i köket kan jag hålla dom inom det svarta på en 5 ringad. Då är ju detta dessutom en BB gun så inga diaboler utan den skjuter bara stålrundkulor! Plinka burkar går ut till 15 meter, inte träff varje gång men så det var meningsfullt. 10 meter på en 50cl burk är inga problem

Jo jag är nöjd med min 1911 efter modden, trägreppen har jag täljt fram från en gammal ekskiva, använder den tyvärr aldrig men kan inte med att sälja skönheten!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 08 mar 2019, 05:01

Luftpangarn skrev:Mitt tips är köp en CP1 i 4,5 mm med vänsterbolt, om du är högerhänt. Grundkrav är doch att du inte har mer än 10 i handskstorlek. Jag har 11, och då funkar inte kolven alls. Lillfingret hamnar utanför kolven

Kan du hitta postol med seröst grepp - välj det! :-(


He he. Min passar mig helt perfekt. Det är tur att man inte har spadar till händer som du, käre Luftpangare :smt020 .
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 08 mar 2019, 05:09

börne skrev:
Luftpangarn skrev:börne, pipan består väl fortfarande av en innerpipa och en ytterpipa? Hur fixerade är de till varandra? Spel?

(Dina trägrepp e skitsnygga! :) )

Kollade nu & ytterpipan glappar 0,5mm men innerpipan glappar inte alls inuti ytterpipan! Från 6 meter som är max jag får ut i köket kan jag hålla dom inom det svarta på en 5 ringad. Då är ju detta dessutom en BB gun så inga diaboler utan den skjuter bara stålrundkulor! Plinka burkar går ut till 15 meter, inte träff varje gång men så det var meningsfullt. 10 meter på en 50cl burk är inga problem

Jo jag är nöjd med min 1911 efter modden, trägreppen har jag täljt fram från en gammal ekskiva, använder den tyvärr aldrig men kan inte med att sälja skönheten!


Grattis, Börne. Din pistol har just den precision man kan förvänta sig av en någorlunda kvalitativ produkt i kategorin blowback-pistoler. Det du beskrev är ungefär den precision jag själv får ut med mina bästa blowbackpistoler. Sedan har jag dessvärre även pistoler som har betydligt sämre precision, men det är en helt annan historia :|
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Hanzki 09 mar 2019, 07:38

Har också en Sig P226 asp. Även där satt pipan lite löst. Jag plockade av pipan, ett varv med eltejp och ihop med grejerna igen. Pipan sitter stumt och precisionen är så pass bra som man kan förvänta sig av en bb blowback pistol. Har inte testat på tavla, men burkplinkning från ca 10 m sitter åtta av tio skott.
Sen att manteln är lite sladdrig påverkar ju inte träffbilden. Har även en 1911 (swiss arms), kvalitetsmässigt den bästa pistolen jag har, precisionen sådär, men allt sitter där det ska och inget som helst skramel av lösa delar, kul att plocka ner och ihop. Samma vapen som 1911 Tanfoglio.
Hatsan Factor. Hatsan Flash. Hatsan Flashpup.
Användarvisningsbild
Hanzki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 20 apr 2017, 11:29
Ort: Rådmansö
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 10 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan Factor

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 09 mar 2019, 23:59

steen skrev:
Luftpangarn skrev:Mitt tips är köp en CP1 i 4,5 mm med vänsterbolt, om du är högerhänt. Grundkrav är doch att du inte har mer än 10 i handskstorlek. Jag har 11, och då funkar inte kolven alls. Lillfingret hamnar utanför kolven

Kan du hitta postol med seröst grepp - välj det! :-(

Japp, jag skaffar en CP1, den funkar med mina händer :-)


Det glädjer mig steen, med den får du en känsla för hur du faktiskt skjuter! :arrow:
Sedan kan man ha kul med ”blow-back” pickor på kul, utan att bli knäckt som helt inkonsekvent dårfinksskytt! :o :-) Liksom man har haft jättekul med korkgevär och tändstickskanoner. :wink: :-P Det är inget att förakta! Kul är alltid bra. :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav steen 10 mar 2019, 17:56

Hej !

Jag och grabbarna drog iväg ut till skjutbanan idag, lite kallt men fint väder för nya prov med x-five och nyinförskaffad CP1.
Vi hade även med luftgevären, diana m50.

Jag fick ju "tyvärr" en ny x-five av teknikmagasinet.

x-five, lika bra som den gamla. Efter två magg, några skott in i det tredje magget så "jammade" pistolen igen.
Ut med CO2 tuben, pös rejält, grabbarna sade va cool!! :-) fram med blompinnen, petade och knackade lite in i pipan, det funkade.
Magasinet gick att ta ut igen, vi kunde ladda om och skjuta tre magasin, sedan samma visa igen. Typ var 7-8 diabol är kvar i kedjan vid "normal" skjutning. Grabbarna tycket dock den var kul att skjuta med den.
Jag undrar hur man kan sälja något sådant, tyvärr, undermålig kvalitet enligt mitt tycke. Duger knappt till plinking på plåtburkar med så mycket jam och blinda skott med diaboler kvar i kedjan. Det går inte ens tala om serier, skott träffar random över hela tavlan, kanske man kan få till två hyfsat bra, sedan hoppar träffarna till en helt annan plats på tavlan, svårt att veta om det är pistolen eller vi som är orsaken.

CP1, billigare än x-five för det pris jag fick tag på den. Här kan man ju faktiskt träna att pricka, riktigt kul. Grabbsen tyckte det var skitsvårt. Efter en del testande på 15 meter blev det hyfsade serier för både mig och grabbarna. Klart roligare att skjuta med vill jag säga. Även som semiautomat är kul att brassa på med, men x-five jammar för ofta för att det ska bli riktigt kul.

Det var kring -4C ute, så vi orkade bara med typ en timme, kanske inte så bra med CO2, vi förvarade dock de små flaskorna uppvärmda, likaså pistolerna när vi inte använde dem.

Diana m50, funkar i alla väder, 25 meter allt inom det svarta, alla är glada. :-) CP1, alla blev glada, jättekul att skjuta pistol.
x-five, oj vad hände, nä diabolen sitter kvar i kedjan, miss hahaha.
Användarvisningsbild
steen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2018, 08:50
Ort: Jonkoping, Fredriksdal Sweden
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Följande användare vill tacka steen för detta inlägg
Luftpangarn (10 mar 2019, 22:38)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav mikebike 10 mar 2019, 19:29

Det bör vara minst +10 för CO2-skytte.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Följande användare vill tacka mikebike för detta inlägg
steen (10 mar 2019, 20:56)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 10 mar 2019, 23:09

Gud vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg steen! :)

Och skjuter man i -4, är inte CO2 problemet, utan överflödande skytteglädje! :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav steen 11 mar 2019, 09:39

Hej !

Först nu läste jag i manualen angående temperaturer, det står faktiskt +15C :-) så CO2 utomhusaktiviteter får vänta tills det varmare ute.
Användarvisningsbild
steen
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 sep 2018, 08:50
Ort: Jonkoping, Fredriksdal Sweden
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 16 mar 2019, 14:57

steen skrev:Hej !

Jag och grabbarna drog iväg ut till skjutbanan idag, lite kallt men fint väder för nya prov med x-five och nyinförskaffad CP1.
Vi hade även med luftgevären, diana m50.

Jag fick ju "tyvärr" en ny x-five av teknikmagasinet.

x-five, lika bra som den gamla. Efter två magg, några skott in i det tredje magget så "jammade" pistolen igen.
Ut med CO2 tuben, pös rejält, grabbarna sade va cool!! :-) fram med blompinnen, petade och knackade lite in i pipan, det funkade.
Magasinet gick att ta ut igen, vi kunde ladda om och skjuta tre magasin, sedan samma visa igen. Typ var 7-8 diabol är kvar i kedjan vid "normal" skjutning. Grabbarna tycket dock den var kul att skjuta med den.
Jag undrar hur man kan sälja något sådant, tyvärr, undermålig kvalitet enligt mitt tycke. Duger knappt till plinking på plåtburkar med så mycket jam och blinda skott med diaboler kvar i kedjan. Det går inte ens tala om serier, skott träffar random över hela tavlan, kanske man kan få till två hyfsat bra, sedan hoppar träffarna till en helt annan plats på tavlan, svårt att veta om det är pistolen eller vi som är orsaken.

CP1, billigare än x-five för det pris jag fick tag på den. Här kan man ju faktiskt träna att pricka, riktigt kul. Grabbsen tyckte det var skitsvårt. Efter en del testande på 15 meter blev det hyfsade serier för både mig och grabbarna. Klart roligare att skjuta med vill jag säga. Även som semiautomat är kul att brassa på med, men x-five jammar för ofta för att det ska bli riktigt kul.

Det var kring -4C ute, så vi orkade bara med typ en timme, kanske inte så bra med CO2, vi förvarade dock de små flaskorna uppvärmda, likaså pistolerna när vi inte använde dem.

Diana m50, funkar i alla väder, 25 meter allt inom det svarta, alla är glada. :-) CP1, alla blev glada, jättekul att skjuta pistol.
x-five, oj vad hände, nä diabolen sitter kvar i kedjan, miss hahaha.


Detta är kanske den mest korrekt beskrivna ägarupplevelsen av en bandmagasinmatad Sig Sauer pistol på forumet. Jag upplever exakt samma saker som du med min egen Sig Sauer P320 ASP. Håller med dig att det är skandalöst att sälja någonting sådant, särskilt med tanke på att de inte är helt billiga. Efter detta nerköp bestämde jag mig för att i fortsättningen bara skjuta blowbackpistoler som skjuter stålrundkulor och airsoft plastkulor. Funkar väldigt bra och eldavbrott är sällsynta. Precisionen är såklart inte i toppklass, men det är ju inte heller tanken med dessa pistoler. De skjuter 'nära nog', för att uttrycka det krasst. Jag bara undrar, du tar väl inte ut kolsyrepatronen varje gång du får eldavbrott med X-fiven? Det behövs nämligen inte. Du bara knackar ner diabolen med blompinnen och fortsätter skjuta tills effekten är så låg att det inte går att skjuta längre. Fick ett tips på ett forum att man kan smörja patronhålen i magasinbältet med silikonfett med hjälp av en bomullstops eller dylikt, och då ska diabolerna tydligen inte fastna i kedjan. Jag har beställt lite silikonfett från Jula för att underhålla mina luft- och airsoftvapen, så vi får väl se. Min bandmagasinmatade Sig Sauer ligger av förståeliga skäl inte på toppen av min lista för vapen som behöver lite extra kärlek och omsorg.
Senast redigerad av Archon 16 mar 2019, 16:20, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Luftpangarn (16 mar 2019, 18:06)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 16 mar 2019, 18:14

Jag tror dessvärre inte att smörjning hjälper alls. Bandmagasinen har en knepig mekanisk konstruktion, Sig försöker liksom återuppfinna cyckelkedjan. Det kan ta ett tag, innan de kan lyckas.

Skiten borde inte säljas. Det skriver jag under på. Dessvärre inte revolvermagasinen heller, enligt min mening.

Silikonfett finns på Biltema som tub. Ersätter enligt min mening och erfarenhet, dock inte vsnligt konsistensfett i mekaniska delar. Metallytorna når alldeles för snabbt igenom fettlagret, och man får naken ”metall-mot-metall”. Silikonfett är bra för gummipackningar och pcp/co2 ventilhus. Inget annat i våra sammanhang. Biltema säljer fö även konsitensfett på praktisk tub.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Archon 17 mar 2019, 00:35

Luftpangarn skrev:Jag tror dessvärre inte att smörjning hjälper alls. Bandmagasinen har en knepig mekanisk konstruktion, Sig försöker liksom återuppfinna cyckelkedjan. Det kan ta ett tag, innan de kan lyckas.

Skiten borde inte säljas. Det skriver jag under på. Dessvärre inte revolvermagasinen heller, enligt min mening.

Silikonfett finns på Biltema som tub. Ersätter enligt min mening och erfarenhet, dock inte vsnligt konsistensfett i mekaniska delar. Metallytorna når alldeles för snabbt igenom fettlagret, och man får naken ”metall-mot-metall”. Silikonfett är bra för gummipackningar och pcp/co2 ventilhus. Inget annat i våra sammanhang. Biltema säljer fö även konsitensfett på praktisk tub.


Det är på packningar och dylikt som jag tänker använda silikonfettet. I övrigt kan det ju vara på sin plats att påminna om att dessa bandmagasin även kan laddas med stålrundkulor i stället för diabolokulor. Då får man inte problemet med att kulorna fastnar i kedjan. Däremot får det den negativa konsekvensen att en redan usel precision blir ännu sämre. Mycket sämre, t.o.m. Och med stålrundkulor finns alltid risken att räfflingen i pipan tar stryk.
Senast redigerad av Archon 17 mar 2019, 00:39, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Skillnad Sig Sauer P226 ASP / P226 X-five?

Inläggav Luftpangarn 17 mar 2019, 01:06

Hivudet på spoken Archon! Hela räfflingshistorien verkar vara ett försäljningsargument, utan praktisk konsekvens. Särskilt då grundprecisionen ändå är som ett korkgevär, framstår allt tal om räfflung, bara som ett sätt att väcka tankar. Somär helt oproportionerluga i relation till grundprodukten.

Att Sig Sauer bara vågar?!? EJu som om Toyota gav ut förgylld trampbil eller nå’t! Fullständigt obegripligt. De hade kunnat revolutionera marknade. Och dessutom tagit 50-100% mer än alla andra.

Detta är vara supersorgligt / bedrägligt.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

FöregåendeNästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer