Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Luftpangarn skrev:Aha, det är ju en annan sak!
Fast nu ligger jag ute med pengar för 3 puffror. Tycker du jag borde beställa en 4:de? Jag har råg, men kostar väl 100kr till i returporto...Snart blit en picka "gratis"
Samtidigt, rätt picka är grejen...
Luftpangarn skrev:Tack Archon och Hanzki för erat engagemang! Er hjälp, gör mitt test och val bättre! Klötig som jag var, glömde jag beställa rundkuleammoFör mest seriösa resultat, vad skall jag köpa? Alltså rundkulor - resten har jag bunkrat versioner för lång tid
Nu torskar jag flera hundra i postporto, så då skall ammo vara rätt för hyggliga test!
Luftpangarn skrev:År sådana här kulor dåliga?
För att följa länken så måste du registera dig.
Samma som Jula säljer. Hela grejen med STÅL kulor gör mig nervös. Cabom anger dimensionen på sina BB rundkulor som 4.42. Gäller det även ovanstående billighetskula? Man vill ju inte sabba något
Varför i helskotta kör man inte blyrundkulor & räfflad pipa?!? Som jag sköt svartkrut. Väldigt normalt. Fattar ingenting.
Hanzki skrev:. Det enda man bör oroa sig för när man skjuter med stålrundkulor är att kulorna kan studsa tillbaka om man träffar en hård yta. Stålrundkulor som är avsedda för 4,5 mm vapen är i regel lite mindre för att lättare kunna glida igenom pipan. Det är därför det står 4,42. Det finns luftvapen som har räfflad pipa och skjuter blyrundkulor, som exempelvis Haenels klassiska gamla bolt action repetergevär. Anledningen till att stålrundkulor blivit så populära är sannolikt ekonomisk. Dom är billiga att tillverka.
Skyddsglasögon ska man alltid ha på sig, i synnerhet när man skjuter stålkulor, dom kommer ju tillbaka med nästan samma hastighet.
En trasig tand går ju att fixa, värre med ett punkterat öga...
Luftpangarn skrev:Även Sig Sauers två versioner med diaboler skapar rikoschetter vid skytte mot plåtburkar. 4-5 Joule är inte så mycket att kulan dör eller penetrerar.
Luftpangarn skrev:I morgon, om allt går rätt. Beställde ju i i helgen.
Umarex version skjuter rundkulor. Funderar på att även köpa blyrundkulor i stan idag. Vet ej om de har mer än just 4,4 mm. Och om de är kopparmantlade eller ej. I Tyskland har jag hittat 4,46 omantlade. Stålkulorna är ju tydligen alltid 4,42.
Riskerar jag sabba något (viktigast pipan) med blyrundkula?(Verkar mkt osannolikt.)
Hanzki skrev:Umarex version skjuter rundkulor. Funderar på att även köpa blyrundkulor i stan idag. Vet ej om de har mer än just 4,4 mm. Och om de är kopparmantlade eller ej. I Tyskland har jag hittat 4,46 omantlade. Stålkulorna är ju tydligen alltid 4,42.
Riskerar jag sabba något (viktigast pipan) med blyrundkula?(Verkar mkt osannolikt.)
Har enbart provat Gamos blyrundkulor, rent skit. Är inte runda och ojämnheter syns med blotta ögat. Fastnade konstant i loppet.
Luftpangarn skrev:Tyvärr hann jag bara lista ut magasin o annat, och skjuta 50 skott, innan det blev beckmörkt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster