Nybörjarfrågor

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav h.kan 10 nov 2018, 15:45

Bra frågor.
Få se om jag med mina nya kunskaper och insikter kan förtydliga. Glädjande är det dock så att hos mig har det blivit lite mindre ”spretigt”. Och jag kan avslöja att på hemlig ort bygger just nu en forummedlem ett datorstyrt system för siluettskytte till mig.
Map budget så tänkte jag först att upp till 3000 borde räcka för en pistol till en nybörjare men allt eftersom jag fick fler svar i tråden så insåg jag precis som Avalonblower skriver att man får i stort sett tillbaka pengarna om man säljer ett dyrare inköp, dessutom det jag vill ha inser jag kostar kanske antagligen lite mer än 3000. Så vi kan skippa budgetgräns helt och hållet.

Hur ser då min drömpistol ut. Jo jag vill kunna använda den till så många olika saker som möjligt alltså en allroundpistol men med god precision men det behöver inte vara en tävlingspistol. Uttrycket precisionsplinkning låter inte så dumt. Helst med möjlighet att skjuta flera skott i följd. Primärt tänkte jag inte montera några sikthjälpmedel. Jag har ett 20 år gammalt rödpunktsikte men det tycker jag är väldigt mörkt. Ett modernt sikte kanske inte har det problemet?

PCP hade jag primärt tänkt att stå över men det visar sig att jag har möjlighet att låna alt köpa en dykartub av en god vän som har slutat med dykeriet. (jag ringde precis och frågade) Så där öppnas ytterligare en möjlighet.
h.kan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mar 2013, 01:48
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Nitro 10 nov 2018, 16:08

h.kan skrev:PCP hade jag primärt tänkt att stå över men det visar sig att jag har möjlighet att låna alt köpa en dykartub av en god vän som har slutat med dykeriet. (jag ringde precis och frågade) Så där öppnas ytterligare en möjlighet.

Låter bra, men kolla först så att den är godkänd för 300 bar. De finns även i 200 och 232 bars utförande.
Fast en pistol i de låga effekterna tar inte mycket luft och då hade en handpump räckt länge.
Men du kanske tycker det är så skoj att skjuta luft så att du köper en pcp bössa också och då är det bra med dykartub :-)
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav h.kan 10 nov 2018, 16:14

Bössa mjaeee jag har faktiskt en 30 år gammal Webley Eclipse cal 25 som dock ständigt är utlånad till min gode vän campingplatsägaren för kaninjakt.
h.kan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mar 2013, 01:48
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Silwer 10 nov 2018, 16:15

beror på det där med rödpunktet, gamla Aimpoint o dylikt är bättre än de nya kinatilverkade av idag.

de kinesiska billiga har ofta svåra pllxproblem och punkten är för stor och inte alltid rund.

Allt kostar, så det beror vad du har ligger.

Det är väl ett co2 vapen du söker då? de är tempkänsliga och tappar effekten när det blir kallt, ingen fara om den inte används ute då men bar så du vet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav börne 10 nov 2018, 16:16

Nitro skrev:
h.kan skrev:PCP hade jag primärt tänkt att stå över men det visar sig att jag har möjlighet att låna alt köpa en dykartub av en god vän som har slutat med dykeriet. (jag ringde precis och frågade) Så där öppnas ytterligare en möjlighet.

Låter bra, men kolla först så att den är godkänd för 300 bar. De finns även i 200 och 232 bars utförande.
Fast en pistol i de låga effekterna tar inte mycket luft och då hade en handpump räckt länge.
Men du kanske tycker det är så skoj att skjuta luft så att du köper en pcp bössa också och då är det bra med dykartub :-)

Samt om den är provtryckt, sedan kostar ett fyllkit pengar!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Silwer 10 nov 2018, 16:17

h.kan skrev:Bössa mjaeee jag har faktiskt en 30 år gammal Webley Eclipse cal 25 som dock ständigt är utlånad till min gode vän campingplatsägaren för kaninjakt.


En sån har jag med hehe, köpte ny och på licens så den är osäljbar.

Har den med öppna riktmedel enda kul man kan ha den till då den bara tar ammo som är mindre i iameter än den tyska, får inte ens i HN diaboler med fingret.

Det är e carbine DL mk1
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Avalonblower 10 nov 2018, 16:58

h.kan skrev:Bra frågor.
Få se om jag med mina nya kunskaper och insikter kan förtydliga. Glädjande är det dock så att hos mig har det blivit lite mindre ”spretigt”. Och jag kan avslöja att på hemlig ort bygger just nu en forummedlem ett datorstyrt system för siluettskytte till mig.
Map budget så tänkte jag först att upp till 3000 borde räcka för en pistol till en nybörjare men allt eftersom jag fick fler svar i tråden så insåg jag precis som Avalonblower skriver att man får i stort sett tillbaka pengarna om man säljer ett dyrare inköp, dessutom det jag vill ha inser jag kostar kanske antagligen lite mer än 3000. Så vi kan skippa budgetgräns helt och hållet.

Hur ser då min drömpistol ut. Jo jag vill kunna använda den till så många olika saker som möjligt alltså en allroundpistol men med god precision men det behöver inte vara en tävlingspistol. Uttrycket precisionsplinkning låter inte så dumt. Helst med möjlighet att skjuta flera skott i följd. Primärt tänkte jag inte montera några sikthjälpmedel. Jag har ett 20 år gammalt rödpunktsikte men det tycker jag är väldigt mörkt. Ett modernt sikte kanske inte har det problemet?

PCP hade jag primärt tänkt att stå över men det visar sig att jag har möjlighet att låna alt köpa en dykartub av en god vän som har slutat med dykeriet. (jag ringde precis och frågade) Så där öppnas ytterligare en möjlighet.


Vill man ha nytt och bra prestanda för rimliga pengar så ligger Hämmerli AP20 bra till på knappt 8000 kr - den kommer man aldrig att växa ur.

Enda tveksamheten är möjligheten att montera rödpunktsikte, samt pris och att man behöver en fyllstation.

Vill man gå all-in så är den förhållandevis prisvärd med ett vettigt andrahandsvärde och bra tillgång på reservdelar/möjligheter att modifiera och bygga ut den framöver.

Rödpunktsikten har utvecklats enormt de senaste åren och dessutom fallit i pris, du kan läsa mera om dessa i de senaste veckornas inlägg på min blogg: För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Archon 10 nov 2018, 17:11

h.kan skrev:Bra frågor.
Få se om jag med mina nya kunskaper och insikter kan förtydliga. Glädjande är det dock så att hos mig har det blivit lite mindre ”spretigt”. Och jag kan avslöja att på hemlig ort bygger just nu en forummedlem ett datorstyrt system för siluettskytte till mig.
Map budget så tänkte jag först att upp till 3000 borde räcka för en pistol till en nybörjare men allt eftersom jag fick fler svar i tråden så insåg jag precis som Avalonblower skriver att man får i stort sett tillbaka pengarna om man säljer ett dyrare inköp, dessutom det jag vill ha inser jag kostar kanske antagligen lite mer än 3000. Så vi kan skippa budgetgräns helt och hållet.

Hur ser då min drömpistol ut. Jo jag vill kunna använda den till så många olika saker som möjligt alltså en allroundpistol men med god precision men det behöver inte vara en tävlingspistol. Uttrycket precisionsplinkning låter inte så dumt. Helst med möjlighet att skjuta flera skott i följd. Primärt tänkte jag inte montera några sikthjälpmedel. Jag har ett 20 år gammalt rödpunktsikte men det tycker jag är väldigt mörkt. Ett modernt sikte kanske inte har det problemet?

PCP hade jag primärt tänkt att stå över men det visar sig att jag har möjlighet att låna alt köpa en dykartub av en god vän som har slutat med dykeriet. (jag ringde precis och frågade) Så där öppnas ytterligare en möjlighet.


Jag ska inte tala om för dig vad du ska köpa, men jag hade börjat med en Artemis CP2:a (eller en CP1:a om du bara vill skjuta pistol). Den ligger inom din ursprungliga budget och har helt OK precision för prisklassen (om det inte är ett mångdagsexemplar). Du får en pistol som enkelt kan förvandlas till en smidig liten karbin. Stock och längre pipa medföljer, och du slipper köpa det separat. Du får även två magasin på köpet, och en singelskottsadapter ifall du vill skjuta enkelskott. Den har spår för kikarsikte/rödpunktssikte. Nackdelarna är att den går på Co2, och kolsyrepatroner kostar pengar och är som tidigare nämnts temperaturkänsliga. Andrahandsvärdet är förstås inte så bra för en billig pistol. Sedan kan man väl inte heller 'växa' med den, som man kan med en dyr tävlingspistol. Jag känner att jag nått ett slags övre gräns för både min Zoraki och CP-1:a. Jag känner att jag helt enkelt inte kan skjuta bättre än jag gör med dem (och jag skjuter helt OK). Med en renodlad tävlingspistol kan jag tänka mig att man känner att man hela tiden kan förbättra sig, genom hela livet. Men det beror ju lite på hur man är funtad i skallen. Sedan, när du skjutit ett tag med din CP-2:a och tröttnat på den, köper du bara en luftpistol till, och en till, och en till osv, som de andra luftvapennördarna här på forumet :-)

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Och en sak till om det här med andrahandsvärdet. Andrahandsvärdet är väldigt bra för anrika fabrikat som exempelvis Hw och Feinwerkbau. Men skulle du köpa en Crosman eller Hatsan PCP för flera tusen kronor, så är det oftast inte alls samma höga andrahandsvärde på dem, trots ett högt inköpspris. Så en bössa som kostar x antal tusenlappar i inköp betyder inte per automatik att man får tillbaka det mesta av sina pengar vid försäljning. Det handlar lite om statusen på fabrikatet, också.
Senast redigerad av Archon 10 nov 2018, 17:19, redigerad totalt 3 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Silwer 10 nov 2018, 18:11

Hämmerlin ser ju ok ut imo, ok de är ju klassen under riktiga märkesvapen, men det påverkar ju priset med.

De bygde ju en bössa med Hämmerli AR20, ser ut som en Steyr, men är såklart inte så, den är inte särskilt inställbar mot vad man kan tro, men jag hade låga tankar om den inan, skum delning va hela vapnet längsmed bla.

Jag tyckte den var helt ok, trycket var tom bra tyckte jag så sant lite billigare måste inte var skräp även om de inte ska jämföras med det som är dubbelt så dyrt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Silwer 10 nov 2018, 18:13

Appropå senare uppvisad, är inte den Atremis med magasin nåt kanske? om du vill hålls ner priet o testa på?

Zoraki kan du glömma imo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav h.kan 11 nov 2018, 14:16

Vad anser ni om denna pcp Crosman Benjamin Marauder
h.kan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mar 2013, 01:48
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Avalonblower 11 nov 2018, 15:53

Den har kaliber 22 och används oftast som jaktvapen - en 1720 fast med kaliber 22 och magasin enkelt uttryckt.

Ger ordentligt med kraft som ostrypt.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Siratsia 11 nov 2018, 20:54

Om inte pengarna spelar för stor roll så säger jag steyr LP50. Efter jag skaffade den var det i princip bara lägga undan alla andra luftvapen för min del. Går inte bli besviken.
Jag skjuter bara med öppna sikten men ska gå montera annat på den som jag förstått.
Fantastiska är ju att kunna skjuta 5 skott i egen takt (5skotts magasin, semi-auto). Precisionen är helt fantastisk!
PCP ja visst, men lägger man dem pengarna kan man lika gärna köpa påfyllnadskitt med dykartub (ca3500kr) eller en av de kompressorerna som finns för ändamålet Ca 6000 kr.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav h.kan 12 nov 2018, 23:46

Ja de va verkligen en fin pistol och den kryssar ju av allt som jag vill ha. Men hur ska jag få regeringen att gå med på detta "lilla" utlägg.

"men älskling alla som skjuter med luftpistol har en sån här"
h.kan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mar 2013, 01:48
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Frankie 13 nov 2018, 09:04

h.kan skrev:Ja de va verkligen en fin pistol och den kryssar ju av allt som jag vill ha. Men hur ska jag få regeringen att gå med på detta "lilla" utlägg.

"men älskling alla som skjuter med luftpistol har en sån här"


Yes, priset är verkligen avskräckande just när det gäller Steyr, men vilken kvalitet och känsla när man håller i en Steyr.
Likaså är ju begagnatmarknaden nästan obefintlig, finns knappt något till salu, och om det finns något så säljs det
nästan omgående trots begagnat priser på: 12-15.000 kr. så om du skulle tröttna får du nästan igen det du själv gav.

Köpte min Steyr LP-10 hos (Vargas) För att följa länken så måste du registera dig.

vill minnas jag gav 13.000 kr år 2013. väl värd varenda spänn.
Det är dessutom möjligt att diskutera priser med herr Vargas (han är inte omöjlig) och frakt till Sweden brukar ingå i priset.
Och inom EU så det tillkommer ingen fördyrande tullavgift, Svensk moms, osv.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav HtGuy 13 nov 2018, 10:27

Jag skulle också vilja säga att bortsett från ”leksaker” för
Någon tusenlapp så är en Steyr LP5 / LP50 det enda vettiga alternativet om du vill ha semi-automatisk.

Jag har själv en LP50 Compact RF som jag skjuter allt mellan 5M hemma och 25M på pistolskytteklubben.

Köpte min i våras (april) och har nu skjutit drygt 2500 skott med den. Har andra luftvapen också men har inte rört
Dem sedan jag köpte Steyrn.

Det är ett nästan äckligt fint vapen (om än dyrt nu för tiden, men andrahandsvärdet är riktigt bra på dem). Får du blodad tand och vill börja med krutskytte så kan du öva väldigt naturtroget med Steyrn.

Jag förstår att det för många är galet mycket pengar. Vore dock synd att tröttna på grund av undermåligt vapen.

Kolsyra är ju lite meckigt det med så PCP är nog billigare i längden.

Jag har skjutit på stålmål (armox 8mm) på
25m och visst hör man när man träffar även om
De inte faller.

Lycka till med letandet!
HtGuy
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 apr 2018, 18:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: KPK
Luftvapen favorit: Steyr LP 50 RF Compact

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Frankie 13 nov 2018, 10:42

[quote="HtGuy"]Jag skulle också vilja säga att bortsett från ”leksaker” för
Någon tusenlapp så är en Steyr LP5 / LP50 det enda vettiga alternativet om du vill ha semi-automatisk.

Jag har själv en LP50 Compact RF som jag skjuter allt mellan 5M hemma och 25M på pistolskytteklubben.

Köpte min i våras (april) och har nu skjutit drygt 2500 skott med den. Har andra luftvapen också men har inte rört
Dem sedan jag köpte Steyrn.

Det är ett nästan äckligt fint vapen (om än dyrt nu för tiden, men andrahandsvärdet är riktigt bra på dem). Får du blodad tand och vill börja med krutskytte så kan du öva väldigt naturtroget med Steyrn.

Jag förstår att det för många är galet mycket pengar. Vore dock synd att tröttna på grund av undermåligt vapen.

Kolsyra är ju lite meckigt det med så PCP är nog billigare i längden.






Testa med att justera upp trycket, ställskruven till hammaren vrides medurs från kl 18:00 till 22:00 då välter kulfånget omkull på 10-15 meters skjutavstånd.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Frankie 13 nov 2018, 11:08

Bifogar bild på ställskruven som blir synlig efter att man lossat träkolven i botten. Det sitter en pytteliten insexskruv på höger sida om ställskruven till trycket, den måste först lossas lite grann. Standard värde är ca kl 18:00 jag ändrade min till kl 22:00 genom att skruva medurs. Glöm ej att skruva åt låsskruven efter ev, justering.
För att följa länken så måste du registera dig.

Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Air 13 nov 2018, 13:33

Ska man börja skruva där så bör man skjuta över en cronograf det är små
förändringar det handlar om.Många är det som i sin iver efter högre utgångs
hastighet skruvar där på både gevär pistoler med dåliga resultat.
För att få harmoni bra skjutkurvor med jämna skott är det annat med som måste
justeras.Bara så ni inte skruvar sönder era fina pistoler.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Frankie 13 nov 2018, 14:15

Absolut, visst är det så. jag använde kronograf och ökade utgångshastighet från original 156 mps till ca 185 mps, men det konstiga var att om jag skruvade ställskruven medurs förbi kl 22:00 så sjönk utgångshastigheten till 135 mps. så man bör hålla sin justering mellan kl 18:00 - 22:00
Efter justering till 185 mps så upplever jag steyren som mer rapp o precis, dock så smäller det betydligt mkt högre.
Likaså är det kul att se hur målen verkligen rör på sig vid träff, upplever även att träffbilden vid målskytte vid ca 20 meter har blivit bättre.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Siratsia 21 nov 2018, 14:31

Kul att höra om justeringarna. Bra tips! Har inte rört min ännu dock^^

Ett argument att få köpa en LP50 compact är ju att du kommer vara lycklig för alltid och behöver inget mer ;-) (Om du inte börjar med gevär också förstås). Själv har jag väl spenderat det dubbla, eller mer, av värdet på en LP50 på andra luftpistoler av mycket varierande kvalité tan att blivit riktigt nöjd. Så lätt att sökandet efter ett annat alternativ kan bli en dyr historia endå.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Gordon 21 nov 2018, 16:09

Jag har en LP5:a och jag kan inte annat än att hålla med, det är en fantastisk pistol. Jag har dock börjat fundera dock på att byta ut denna till just en LP50 kompakt just på grund av att den är något kortare och mer efterliknar min MG2:a "krut"

Precis som nämns i tråden så är man ju inte ensam om ett sådant här beslut.. Den senaste tiden har det blivit en hel del köp och uppgraderingar dags att göra av sig med lite också ;-)

// Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav h.kan 21 nov 2018, 19:28

Jag tackar för alla genomtänkta svar som jag har fått.Det var inget lätt beslut och till slut stod det mellan det lite tråkiga men förnuftiga CP2 eller LP50. Till slut tog jag Archons råd att börja med en Artemis CP2. Fastnar för denna sport så blir dock nästa pistol en LP50 kompakt. Jag har beställt från krale-schietsport som skickar med ljuddämparen, så får man se om den kan slinka igenom tullen.
h.kan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mar 2013, 01:48
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Siratsia 16 dec 2018, 21:33

Hur gick det med din CP2?
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav h.kan 21 dec 2018, 22:23

Det var flera saker som var restnoterade så jag har precis fått allt. Har inte riktigt skjutit in den än men den verkar skjuta riktigt bra, ljuddämparen fungerar bra men det plingar rätt så ordentligt när plåtlådan träffas. Funderar på att hänga upp några kraftigare tygbitar bakom målet istället för plåtlådan för att få ner ljudnivån. Tygbitarna kan ju vara lösa på sidorna och nertill så att de följer med kulan och inte penetreras. Det är min teoretiska tanke ..få se om det fungerar också.
Har köpt svaga 1.0 läsglasögon men det är ändå problematiskt att se riktmedlen bra, det bakersta får en svagare dubbelavbild ovanför det riktiga som stör lite. Jag har testat andra styrkor 2-3-4 också men 1.0 fungerar bäst.
Skytteglasögon, kan man gå till vilken optiker som helst för att få sådana utprovade? Dyrt?
Men roligt är det, man bränner snabbt av en 50-60 skott. När man skjuter inne i lägenheten så är det så lätt att ta upp pistolen och skjuta 10 skott medans man väntar på att kaffet ska bli klart och sedan efter en stund 10 till osv.
h.kan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mar 2013, 01:48
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer