Precisionsförbättring av blow-back BB

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Precisionsförbättring av blow-back BB

Inläggav Luftpangarn 27 dec 2018, 13:54

Jag funderar på att göra en precisionsförbättring av min Cybergun X-five (Säls också under KWC samt Soft Air USA)
För att följa länken så måste du registera dig.



Modifieringen kan nog tillämpas på ett stort antal pistolmodeller. Tex Sig Sauers egna CO2 versioner. Iden kommer nämligen från en sådan modd;
För att följa länken så måste du registera dig.



Den går ut på att skapa små klackar av epoxi i pipmynningen på manteln, så att pipan inte kan fara runt, dvs tighta till passningen. Nu funderar jag på om jag i stället kan sätta klackarna på pipans utsida. Då stödjer dock mantelhålet endast pipan i utgångsläge. Så fort manteln börjar sin resa bakåt under avlossande av skott, så kommer ju strax klackarna på pipans framkant att sväva fritt i luften utan stöd.

Nu undrar jag, om ni också tror att kulan redan lämnat loppet, då manteln börjar röra sig? (Manteln är ju våldsamt mycket tyngre än kulan, har större tröghet och borde accellerera otroligt mycket långsammare, är min tanke. Vad tror ni?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Precisionsförbättring av blow-back BB

Inläggav gubbe 27 dec 2018, 15:58

Luftpangarn skrev:Nu undrar jag, om ni också tror att kulan redan lämnat loppet, då manteln börjar röra sig? (Manteln är ju våldsamt mycket tyngre än kulan, har större tröghet och borde accellerera otroligt mycket långsammare, är min tanke. Vad tror ni?


Inte en aning, men jag tycker din teori verkar vettig. :thumbupp:
Bara att prova. :wink:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Luftpangarn (27 dec 2018, 20:01)

Re: Precisionsförbättring av blow-back BB

Inläggav Tempest 27 dec 2018, 16:39

Jag brukar sätta lite tejp på innerpipan om det finns glapp där, det viktiga är att pipan inte glappar medan kulan är kvar i loppet som du skriver. Testa att sätta en tejpbit provisoriskt i mantelns mynning och se om det blir bättre, då kommer det funka bra med epoximodden.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (27 dec 2018, 17:07)

Re: Precisionsförbättring av blow-back BB

Inläggav ZuumoO 27 dec 2018, 17:41

Härligt tips. Får prova detta på min P320. Den är hemsk i manteln. Jäkla marackas =)
ZuumoO
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 jan 2011, 02:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Precisionsförbättring av blow-back BB

Inläggav Luftpangarn 27 dec 2018, 21:12

"Jäkla marackas!" sa Bill. " "Marackas va' ordet!" sa Bull.

Jag vet inte hur många gånger jag häftigt vickat pickan fram och tillbaka, och blivit närmast hopplöst nedstämmd av att det skramlar som en ask Mecanodelar. :cry: Tacka fan för att precisionen lämnar en del att önska. Skummt nog, finns gjutna småklackar på diverse kritiska ställen, för att minska glappen. Men, alla är utförda för litet utstickande. Gjöt man dem fullt, och slipade efteråt, skulle pickan blivit helt annorlunda. :-(

Har testat eltejpen förut, men nog gjort fel. Jag fattar dock fortfarande inte, varför loppet måste kunna röra sig innuti "pipan". Som sedan dessutom rapplar runt i manteln. Spelen adderar sig... :o

Grundkonstruktionen med en "pipa" av två delar, begriper jag. Det gör det enkelt att producera både en BB version, och en 6mm softgun version. Men varför loppet måste kunna röra sig 2-3mm frammåt / bakåt innuti "pipan", är obegripligt för mig. :roll:

Återkommer med "tejprapporter". :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Precisionsförbättring av blow-back BB

Inläggav Luftpangarn 28 dec 2018, 10:54

Jag tror föregående resonemang i huvudsak är felaktiga, efter att ha plockat isär och monterat femtielva gånger, och tänkt och känt på alla delar.

Det är pipans infästning i ramen man vill åt. Lyckas man få den att sitta still, då fieldstrip spärren är låst, så är det snarast en fördel om pipan är friflytande, och inte alls berörs av manteln. (Torde gälla även för pistoler som man inte kan field strippa.) Det är därför mantelmynningen för pipan har sådär 0,5mm luft runt om i mantelmynningen.

Även Sig Sauers egna CO2 versioner har denna luftspalt. Men varför pipan sitter så löst i ramen även på dessa, är obegripligt. Eftersom de i alla fall inte går att field-strppa, kunde ju Sig helt enkelt skruvat fast pipan?!

Jag är litet osäker på var ZuumoO tejpat någonstans. Men om det reducerar spridningen, är det nog så att det ökar den statistiska sannolikheten för att pipan hamnar i ungefär samma läge vid påföljande skott.

Fixerar man i stället pipans infästning i ramen, borde återstående glapp i första hand bero på själva loppets och ammunitionens beskaffenhet.

Återkommer med bilder i kväll, för nu måste jag meka båtmotor igen. :x Fast det är åtminstone +3 grader och solsken! :thumbupp:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Precisionsförbättring av blow-back BB

Inläggav Archon 01 jan 2019, 08:23

Min Umarex Makarov PM Ultra har en glappande pipa vilket påverkar precisionen negativt. Den är bedrövlig, rent ut sagt. Detta är helt klart något som jag måste åtgärda.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer