Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav patrikt 14 sep 2019, 05:40

Då jag skjuter främst precision med .22 så funderar jag på att börja med luftpistol som komplement, tanken är då att kunna träna hemma i lägenheten men frågan är om man kan använda t.ex. en Steyr LP10 eller LP50 utan att riskera att grannarna störs då de låter en del. Så min fråga är om några här har erfarenhet av att använda dessa luftpistoler eller liknande i flerbostadshus? Har försökt leta lite men hittar ingen information om hur många decibel de genererar när man avfyrar vapnen.

Kan man påverka ljudnivån genom att sänka utgångshastigheten på ett enkelt sätt med PCP-vapen hur mycket kan man dämpa ljudet på dem i så fall?

Angående val av vapen så funderar jag främst på en Steyr LP50 då man i så fall kan börja träna duellskytte mm också utöver precision. Om jag uppfattat det rätt är avtrycket sämre på en LP50 jämfört med en LP10 så man blir lite handikappad om man ska tävla i precision, är det korrekt uppfattat?
patrikt
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 nov 2016, 16:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav börne 14 sep 2019, 06:01

Jag har skjutit en kronografsträng på 200 skott i köket i min lgh men då var jag nervös att insatsstyrkan skulle komma, det låter lite för mycket. Det var med mitt FT gevär som då låg på 16J. Men var desperat när jag kom hem från en tävling där jag blev diskad då deras kronograf visade för hög fart så ville verkligen få klarhet ifall den låg där den skulle, min kronograf visade inte över 16J på 200 skott!

Nåt enstaka skott med stereon på lite lagom hög volym har det blivit om man bara ska finjustera utan jag känner att det blir för mycket. Men det låter garanterat, beror ju på hur lyhört det är också.

Har du bra grannar du kan snacka med kan du ju be dom lyssna en gång när du pangar & låta dom avgöra ifall det låter för mycket. Förklara att du har kulfång osv så ingen blir nojig det flyger kulor hej vilt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav Nitro 14 sep 2019, 07:02

Det är väldigt stor skillnad beroende på effektuttag.
Det också skillnad på hur lång pipan är och pistoler har kort pipa vilket låter mer.
Men för att skjuta på korta avstånd i en lägenhet räcker 5-6J och då bör det inte låta så mycket. Även kulfånget kan man bygga så att det är tyst.
Vet inte så mycket om hur pistoler låter, men tror inte det blir något problem.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav dagevert 14 sep 2019, 07:35

Dersom du er redd for støy kan du bygge en "lydboks" du kan skyte igjennom.
För att följa länken så måste du registera dig.

For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav börne 14 sep 2019, 07:36

Nitro skrev:Även kulfånget kan man bygga så att det är tyst.

Har två ölflak ihoptejpade med en massa gamla lakan & kläder instoppat, det blir helt tyst :thumbupp:

Men ha nåt bakom som stoppar eventuella genomslag, jag klantade mig en gång & sköt rätt så många skott genom kronografen & då blir det ju på samma ställe då jag har bössan liggande på skjutstödet... hoppsan, det blev hål i väggen, hade glömt att ställa en gammal skärbräda bakom som jag brukar som skulle rädda mig vid såna tillfälle :o
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav patrikt 14 sep 2019, 07:38

Jag kommer skjuta på 7 - 8 meter i lägenheten så det krävs ingen större effekt för att nå fram till tavlan, frågan är om det enkelt går att justera effekten på t.ex. LP10, LP50 och liknande pistoler för att därigenom få ner ljudnivån och i så fall hur mycket.

Kulfånget kommer består av en kartong fylld med gamla textilier + en träskiva längst bak ifall det skulle bli genomslag vilket jag inte tror blir aktuellt så den borde inte vara något problem ljudmässigt. Eller finns det andra bättre lösningar på tysta kulfång att överväga istället?
patrikt
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 nov 2016, 16:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 2 inlägg

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav skånepåg 14 sep 2019, 14:55

de som låter mest är när kulan träffar kulfånget eller de du har för stopp, nu vet jag ej hur mycket just din låter, men jag sitter ock skjuter med en FX Tyffe i lägenheten på nästan 8 meter, den är i 5.5mm och 9.8 joule, kanske låter en aning mer med 4.5mm i 10 joule? men inget så grannen bör reagera tycker jag.

Skaffa en plåtlåda av nåt slag, kakburk, fyll med modell-lera, knäpptyst.. finns många andra sätt å få ett tyst kulfång
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav Silwer 14 sep 2019, 16:22

Glöm saken; m det är 16j.

Du flr isv dra ner effektwn; ch träni g i ett sånt utrymme rror jag inte ger nåt.

Kanske kan du ännu vara med på en tävlilin.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Brogubben (14 sep 2019, 16:48)

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav Archon 14 sep 2019, 17:26

PCP-vapen har jag ingen erfarenhet av, men däremot har jag skjutit min CP-1 .22 kolsyrepistol (cirka 8 joule) hemma i lägenheten och den låter ganska bra för att vara ett luftvapen. Även min Zoraki HP-01 multipump har ett rätt högt skottljud om man skjuter med fulla tre pump (runt 8 joule). Men detta gör jag ytterst sällan. Jag upplever inte detta som något problem, men det är rätt tjocka betongväggar där jag bor. Inte särskilt lyhört, med andra ord. Tror faktiskt inte mina grannar bryr sig, deras orientaliska ormtjusarmusik som de ibland spelar på hög volym låter betydligt värre.
Senast redigerad av Archon 14 sep 2019, 17:39, redigerad totalt 3 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav skånepåg 14 sep 2019, 18:11

förstår inte hur en granne kan störa sig på luftgevär puff då och då, i alla fall inte innan kl 7-8 på kvällen, absolut inget jag hade varit rädd för som kan betraktas som störning, visst skjuter man licens pcp på 50 joule inomhus kan jag förstå, men under 10 joule säger bara phhhiiiff lite lågt
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav Archon 14 sep 2019, 20:08

skånepåg skrev:förstår inte hur en granne kan störa sig på luftgevär puff då och då, i alla fall inte innan kl 7-8 på kvällen, absolut inget jag hade varit rädd för som kan betraktas som störning, visst skjuter man licens pcp på 50 joule inomhus kan jag förstå, men under 10 joule säger bara phhhiiiff lite lågt


Fjädervapen låter ju i princip ingenting, det enda som låter är när kulan slår i kulfånget. Kolsyrevapen och multipumpvapen kan smälla lite, precis som PCP. Tror faktiskt att ljudet bara upplevs som högt av skytten själv i de allra flesta fall eftersom han/hon är i närheten av vapnet vid skottögonblicket. Grannarna märker förmodligen ingenting. Nej, jag är inte heller rädd för att mina grannar ska uppleva mitt luftskytte som någonting störigt. Dock finns det folk som bor i så lyhörda lägenheter att de kan titta på samma TV-kanal som grannen och höra vad som sägs även om de själva har volymen avstängd i sina apparater. Så det beror ju lite på var man bor, också.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav outcastkona 15 sep 2019, 21:17

Jag skjuter inne med min fwb p44, den låter mindre än träffen i målfånget, inget som hörs till grannar. Funkar utmärkt,
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav Silwer 19 sep 2019, 16:10

På skoj med min Daystate provade jag inomhus till jag anspg att nu stör det, och vid mätningen var det ungefär 6J bara faktiskt.

Jag kan ändra effekten hur jag vill på den dvs jag kunde stega upp tills det lät illa, mycket är att få bort den där snärten i ljudet på en pcp.

Sen beror det väl på inredning osv som absorberar upp ljudet.

Fjädervapen sa nån, och mnga av dem har enbart mekaniska ljud, men åven där jan fullfartsbössor höras på håll.

Men vd 10j och bra grejor så låter det mest i kulfånget.

Det där jag förstår inte hur man kan störa sig på en puff är trams, vapen är nåt grannar inte ställer upp på.
Håll nere ljudet gäller.
Senast redigerad av Silwer 19 sep 2019, 16:17, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav Silwer 19 sep 2019, 16:19

outcastkona skrev:Jag skjuter inne med min fwb p44, den låter mindre än träffen i målfånget, inget som hörs till grannar. Funkar utmärkt,

Möjlugt med en stor jämrans ljuddämpare, det är inte intressant för seriösa pistolskyttar iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ljudnivå på PCP-vapen (går det träna med dem i lägenhet)

Inläggav frixter 19 sep 2019, 21:37

Jeg har skutt med en steir LP 10 i mitt hus. Synes den smeller ganske godt. Så jeg bruker hørselvern for å gjøre det mer behagelig. Jeg vet ikke om lp 10 støyer mer en andre pistoler. Men kan det hende de 3 hullene i løpet, som slipper ut luft når kula har kommet over halveis ned i løpet, fører til mer støy?
frixter
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jan 2018, 19:09
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer