Jakten på optimal pistolkolv.

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Henno3 19 nov 2019, 21:42

Ja, luftpistolskyttet har gått i stå! Jag skjuter riktigt dåligt med min nya Steyr EVO. Den numera avyttrade Steyr LP1 var denna överlägsen. Den hade en tight Nill-kolv. Har dock tyckt att Steyrs originalkolv i L har suttit som hand i handske, men så är nog inte fallet.

Jag haft en lång PM-diskussion med ”Gordon”, där diskussionen också fortgår om pistolskytte. Jag har beklagat mitt skytte, och vi har väl reducerat ner alla påverkningsbara detaljer och kommit fram till till att kolven sannolikt är en stor bov i dramat. Detta har också gjort att allt jäkla fokus i skyttet ligger på kolven! Ifrån att greppet har varit självklart och inget jag lagt någon större tankeverksamhet på, så tänket jag nu fasen inte på något annat! Varje gång jag lyfter pistolen går tankarna till hur hårt jag håller, hur fingrarna ligger, hur stödet undertill ligger an, om handloven ligger korrekt mot kolv etc. Således har ”Gordon” satt griller i huvudet på mig.

”Gordon” har dock tillsammans med en herre vid namn Daniel Kuivamäki börjat forma en kolv från grunden via 3D-skrivare. Han har haft ett flertal ”utskrifter” från Daniel hemma för vidare modifiering, och nu börjar processen sätta sig och kolvarna ser jäkligt bra ut! Jag lånade hem en och monterade på min EVO, vilket är samma fattning som Gordon har på sin LP50.

För att följa länken så måste du registera dig.



Denna prototyp var dock jäkligt glatt och när jag inte fick fast stödet undertill gick skyttet inget vidare, men på många punkter kändes det greppet riktigt bra mot ett originalgrepp från Steyr. Detta gjorde att jag blev sugen på ett eget grepp, format utifrån min egen näve.

Jag fick kontakt med Daniel som lade upp en plan. Det första jag skulle göra var att rita av min hand enligt hans instruktioner.

För att följa länken så måste du registera dig.



Utifrån detta gjorde han en tja....en 3D-bild?! Jag är ju som bekant ytterst oteknisk och ålderdomlig vad avser nymodigheter.

För att följa länken så måste du registera dig.



Och nu idag är tydligen en fysisk utskrift klar av denna och på gång hem till mig, jäkligt spännande!
Nu är väl gången att jag utifrån den skall kladda, bygga på, fila och slipa den till perfektion, för att därefter printa ut en klar kolv.
”Gordon” har precis fått denna utskriven, dock oklart vilken i ordning? Han är minutiös noggrann men nu börjar hans kolv arta sig.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det som nu är jäkligt finurligt, är att när man är nöjd, så kan den skrivas ut till vilken pickadol som helst, bara man gör en ny inscanning av den nya modellen på pistol. ”Gordon” har väl printat ut kolv både till LP50 och en 22:a, oklart vilken.

Här är hans senaste utskrift.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Om jag förstått det rätt är dessa justerade i diverse olika vinklar, till perfektion av passning i näven.

...jag vill nå dit att man slipper lägga energi på att tänka på hur man håller greppet, ett grepp som sitter som en smäck varje gång du tar pistolen i din hand, det är dit jag vill nå.

Återkommer när min första utskrift anlänt.....
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
Pryltokig (19 nov 2019, 23:25)

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav gubbe 19 nov 2019, 21:44

Häftigt! :smt031
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Chris 19 nov 2019, 23:32

jo... verkligen häftigt
men undrar trots allt hur man ska få till den perfekta kolven bara av en handmålning.
det är ju så mycket mer kan jag tänka mig... man borde ju ha ett riktigt negativavtryck av handen när det känns som bäst.
blir spännandet att följa det här :)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav börne 20 nov 2019, 07:07

Läs igen, den ska ju anpassas sedan tillverkas den färdiga kolven efter den.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Henno3 20 nov 2019, 07:29

börne skrev:Läs igen, den ska ju anpassas sedan tillverkas den färdiga kolven efter den.


Precis. Här är en bild på några av Gordons prototyper i jakten på den den perfekta kolven. Om jag förstått det rätt användes skruvarna på något vis till att få fram optimal vinkel i olika led för att därefter skriva ut kolv med anpassad vinkel både i sida och vinkel framåt.

....fattar inte så mycket av det, så där får jag har hjälp av Gordon innan jag kan skicka kolv för ny utskrift hos Daniel.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Henno3 20 nov 2019, 07:31, redigerad totalt 1 gång.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Silwer 20 nov 2019, 08:03

Intressant, men utskriven plast ör väl just inget vidare?

Även en annan höll på med nåt sånt mins jag men återkom aldrig med resultatet, det är ju 3D kolvar invändigt antar jag även om man ju kan strunta i det(fast det ör väl mest hålet mitt genom kolven som sen sitter på en kula), en träkolv vore ju att föredra ch med sk pitting på greppet, men det bör väl gå på plast med.

Jag har filat lite försktigt på min pistolkolv, det är svårt då det blir efter könslan var den inte käns riktigt bra mest, dvs tar i obekvämt.

Matchpistoler är ju mycket beroende av ett bra grepp, och att det ska bli som att man stod och pekade på tavlan.

Nåväl du får väl återkomma om det gerklugen blev perfekt.
Senast redigerad av Silwer 20 nov 2019, 08:08, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Gordon 20 nov 2019, 11:24

Det var ju en trevlig presentation...

Låt mig först få göra en liten komplettering till föregående presentation.... Jag själv har ingen som helst ekonomisk vinning i detta projekt men såg tidigt dess potential. Jag har gett Daniel fria händer att driva detta projekt som sitt men med det förbehållet att jag får kalla mina kolvar för mina ;-). Jag hjälper gärna till med min erfarenhet i den mån jag kan och det gör jag gratis. Hur sugen jag än är på att driva detta projekt i större skala så har jag mer än nog med det jag har...

Vad Silwer grundar sin kommentar om att plast inte är något att ha förstår jag inte riktigt men det för stå för honom. Idag går allt fler över till plast och komposit men om du syftar på känslan med trä så kan jag till viss del hålla med... Men en träkolv mister sin känsla direkt när den är anpassad med lera, plasting padding och diverse nerslipningar etc..

Fick hem min senaste kolv igår och vilken kolv... Obligatoriska blindtestet gjordes upprepat med kanonresultat. Jag gör på följande sätt... Ställer mig i min inarbetade position 45°fötter vilket funkar bäst för mig, Blundar lyfter pistolen , öppnar ögonen och siktet ligger precis som det ska utan justeringar.... Släpper pistolen flyttar på mig gör om och det stämmer igen... Gång på gång...

Skjutresultatet då ? Har endast provat i garaget och det blev några serier som var helt fantastiska... 2st 5skott serier där alla pärlor satt ihop inom ca 5mm. Nu är ju min plastkolv betydligt lättare än min träkolv, för att kompensera detta har jag satt på pipvikter för att få balansen strax framför avtrycket. Dessa missade jag att ta av under gårdagens testskjutning men ikväll ska jag skjuta på min 10meters bana och då kommer ja att börja vikta in pistolen.

Rent greppmässigt finns inget mer för mig att göra... Som alltid i en utvecklingsfas finns det små förbättringar att göra. Vi får se vad Daniel bestämmer sig för ...

Jag kommer nu slipa till denna och måla denna genom så kallad "waterprint" i gröna "eldsflammor" mot svart. Blir lite likt en laminerad kolv eller förhoppningsvis ska jag väl säga för detta är något som jag aldrig gjort förut...




För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Henno3 20 nov 2019, 11:47

Ser lysande ut!

Fint för min del då både LP50 och EVO har samma kolv i grunden. Bara att beställa två när man kommit i hamn.

Jag är nog dock lite mer konservativ vad avser kulör och mönster på kolv. Det blir nog något diskret enfärgat, men jag har en bit innan jag är där :-)
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Silwer 20 nov 2019, 12:58

Jag tänkte om utskriftsplasten är härdig nog mest och att det måste vara greppvänligt inte slät, var mest det.

Angående träkolvar tja måste man trycka på mycket lera och som sen slipats i kan vara fult, men funktion går först så är det j, man kunde ju inte göra så här förr utan iftast var det väl tre olika kolvgrepo liten, mellan och stor sen fick man fila och bygga på efter det.

Det påverkar kanske dock viktcentrum med lätt plast jämfört trä kan jag tänka dock.

Men finare pistioler har väl vikter, och Steyr får väl anses fin.

Så nej jag skjuter inte ner er idé utan bara några tankar då jag själv försöker skjuta matchpistol och känner till det här med kolven och att det kan vara svårt att få till det rätt som ovan tex jag.

Alla har ju olika händer och man kan tycka nåt är bra, men det är bara för att nan inte vet hur det skulle vara om det var helt rätt.

Min picka är äldre men har iaf 3d grepp fantiskt rätt otrolugt på en SSP.
Även avtryckaren tycker jag måste klaffa i vinkel höjd osv, jag bytte blad till ett mer justerbart, kändes direkt bättre.

Luftpistol är väldigt svårt och det är lätt att ge upp, jag har tex ingen pistolskyttevana öht sen tidigare.

Med gevär är det så lätt att starta ok, en del tom bra på kort tid, det är mer det sista där som tar tid.
Match 10m gevär tycker jag dock är tråkigt, inte av att det är jättelätt utan vara tråkgt iräver ju även finare grejor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Henno3 20 nov 2019, 16:28

Jodå, det är allt förberett för om man vill tynga ner kolven. Här syns luckan i botten för det syftet.

För att följa länken så måste du registera dig.



För min del har jag inte bestämt ännu om jag skall ha den luckan, men jag tycker iofs att EVO:n är jäkligt framtung, så möjligt att det ändå blir så ändå. Å andra sidan är det inte mycket till vikt i originalkolven heller.

Visst var det en LPM-1 du har Silwer? Haft en sådan, och det är en av få luftvapen jag ångrar att jag sålt. Jag sköt betydligt bättre med den än FWB 103, och det var med orörd originalkolv!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Siratsia 20 nov 2019, 16:48

Oj! Vad nice!
Jag har 3D skrivare och funderat på att göra kolv också, men startade aldrig upp projektet då kolvarna på men Stayer LP50 och FWB93 är bra, men det överlägset smarta ni säger här har jag ju inte tänkt på; att kunna ha likadan kolv på bägge pistolerna! Det är ju superintressant! Blev nu mycket sugen på att test det, även om den organiska modelleringen i 3D programmet kommer kräva lite tålamod...
Tack för att ni delat med er om detta! Och Kolven ser ju grymt fin ut!

Det finns "trä-material" man kan printa med också, som ska vaar lättare att slipa och bearbeta i efterhand. Jag har sådant filament men har inte testat det ännu, men kan ju vara intressant också, även om det nog i praktiken är plast blandt med microfint träspån eller något. Oklart vad =D
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Silwer 20 nov 2019, 19:47

Jo det stämmer att jag har en LPM-1 en av de sista de bygde därav vissa småskillnader.

De riktigt gamla har tex ett helt annat trycke, det ör lite konstigt stt namnet behölls, man jan avgöra ålder på vissa sätt dock riktigt gamla har en pipa utan airstriper fram, dock var pipan då längre.

Nåväl inget fel på FWB, men jag gillar den låga visirlinjen på Walthern, ok effekten är lite lägre men vi talar om att lyckas göra runda fina hål i papptavlor på 19m främst ich det klarar den ju.

FWB 103 på r väldigt dyr me, men den är eftertraktad antar jag, Walthern är klart ovanlugare i nyare modeller och Pardini K58 är väl omöjlig, italienarba bygger ju en del luftpistoler men de flesra ör lika som .22lr modellerna och därflr kortare.

Den jag nämnde har fullängd, men om de går att laga vet jag inte.
Ryssarna fick ju pndra sin 46a till 46M efter gnäll om för låg effekt, i usa jan tom riktiga tavlor som vi använder behövas sökas upp, de får inte runda hål. Det skräp nån kinesfirna prånglar ut.

Iaf ökade ryssarna effekten, 5J tror jag? Men greppet är ju vansinigt på dem och finnishen är urdålig, efter att hanterat en kände jag mig iskall til drn öven om den gick att köpa ny.

FAS604 originalet car ok men slumptillverkaren som gör 6004 ör vördelös, vapnet ör ofta löjeväckande klent.

Jag jagade eenba pustol i säkert 5 år frpn en ägare som inte ville sälja för den var så fin, jag menade att för tusan hör av dig om du vill sälja.
Han glömde bort mig och en annan duktig pistolskytt köpte den, han var/ör nedlem hör men tycker väl att det är för lite pistolprat här, han är annars mycket erfaren.

Typuskt mig hade jag abalyserat hela marknaden med SSPer och så köpte flrsta medlemmen just en sån jag ville ha :-)
Import via edgun såklart.

Finns som co2 men det har inte tilltalat mig som utomhusskytt, kånner en som har en och de yar en hel del gemensamt.

Nåväl PCP? Jag var på en spn där Twinnaster top luftdriven med pump, nen vafan den hade magasin och använde nan det i single action var avtrycjaren som att tvinga runt eländet, gekt vördelöst, ich drog man upp hanen var trycket pndå skit.

Santliga andra ocp var för dyra flr npn som !åste lära sig nåt först, kul dock att du gillade din med, fler har sagt detta fö walthern over FWB 10x.
Senast redigerad av Silwer 20 nov 2019, 20:12, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Siratsia 21 nov 2019, 00:27

Hänger inte riktigt med på det senaste, men verkar bra. Men 3D-utvecklade kolvar verkar colt! =)
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Henno3 22 nov 2019, 23:03

Ja då dök ”råmaterialet” upp!

Då börjar arbetet med att forma den till perfektion innan ny utskrift. Jag får höra med Gordon här igen vad för grejer jag nu behöver. Lite epoxi eller vad det nu heter, och han pratade om någon modellera från leksaksaffären?!

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Det var visserligen för stora hål till stödet undertill men den kan man väl iofs klistra dit och bygga upp med kladd, för den verkar ju formas till jäkligt snyggt ändå av Daniel.

Känner direkt att det behöver läggas på material vid handlov samt vid tumme och att nedslipning längst fram av lång, ring och lillfinger bör ske.
Sedan det här med vinkelinställning!! Nu pekar pipan snett uppåt höger, men det blir väl ett senare problem.....

Vilken tur att jag gav min sambo en batteridriven Dremel i julklapp för något år sedan :-)
Senast redigerad av Henno3 22 nov 2019, 23:05, redigerad totalt 1 gång.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Följande användare vill tacka Henno3 för detta inlägg
gubbe (23 nov 2019, 18:16)

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Nitro 22 nov 2019, 23:13

Henno3 skrev:Vilken tur att jag gav min sambo en batteridriven Dremel i julklapp för något år sedan :-)

Den har jag inte tänkt på, det är snart jul :Thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav dreg 23 nov 2019, 07:50

Känns både som en tidsödande och omständlig väg att gå när man får fram en minst lika bra kolv på traditionellt sett genom att lägga på eller verka av. Sen kan man faktiskt beställa specialbyggda kolvar av tex Rink och få dom i valnöt vilket är ett betydligt trevligare och bättre material än plast när det gäller pistolkolvar. Gummi ja, plast nej.
Jag skulle iaf inte vilja ha en plastkolv på tävling en het sommardag. Kan bli jäkligt slirigt och halt med lite handsvett.
Det är ju minimalt man ska bygga eller verka på en kolv. Måste man verka eller bygga mycket har man en helt felaktig kolv i grunden. Inga som helst problem med att bygga med bakbar lera. Blir inte alls halt. Annars kan man stippla, vilket också ger ett betydligt bättre grepp än en sån grov nätskärning (eller vad man ska kalla det) som finns på plastkolvarva i bild.
Stippla med en Dreml och ett litet "tandläkarborr" funkar bra. Att verka av med en Dreml rekommenderar jag inte. Fila är att föredra då det är väldigt lite som ska verkas av.
Jag har ändrat alla mina kolvar förutom på 686:an Men iom att jag bara skjuter snabbskytte med den fungerar originalkolven bra för mig.
Det mesta ligger i skytten. En bra skytt skjuter bra med vilken jävla kolv som helst, en dålig skytt skjuter dåligt oavsett kolv. Mycket är den metala biten. Man ändrar något i stance, grepp, kolv eller tex var på fingerblomman tryckskon ligger. Det går bättre ett tag, sen går det sämre och efter mycket joxande fram och tillbaka inser man att man är tillbaka på utgångspunkten och då kommer resultaten tillbaka.
Träna, träna , träna är den enda vägen att blir bra på enhandsskytte.
Det finns inga quick fix.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Henno3 23 nov 2019, 14:26

Jaja, jag är uppenbarligen en dålig skytt, och det bekräftas också av resultaten för närvarande. Jag tänker för mycket på greppet när jag skjuter. Kan jag få bort den biten så kan jag lägga fokus på annat i skyttet.
Jag tror på detta, och tycker det är kul och riktigt intressant och värt att prova. Vad gäller plast i greppet, så funderar jag på ett helt annat ytskick mot handen, men man får se hur det blir, Trial and error.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Gordon 23 nov 2019, 17:25

Hej på dig Dreg, länge sedan jag hörde av dig... Men nu är det dags att borsta bort det dammet från det konservativa tänket... Vilket material du väljer att använda till din kolv plast, komposit eller trä har väl ingenting med detta att göra... Plast och 3D skrivare är utan tvivel oslagbart att ta fram prototyper med...

När du väl har tagit fram din kolv så är det ju upp till dig om du vill kontakta en tillverkare som kan göra en fantastisk valnötskolv... Rink och andra tillverkare må göra trevliga kolvar men de kommer inte i närheten av detta...

Du må kleta på lera och annat på orginalkolven men betänk att även om denna är finns i flera olika storlekar så är den inom sitt spann anpassad för att passa så många som möjligt...

Jag till exempel har förlängt min kolv med två centimeter för att komma hela vägen bak till handledsvecket, bara det gör en enorm skillnad, Sedan är kolven utformat på det viset att det inte går att hålla denna på mer än ett sätt... Hur många av Er skyttar kan med handen på hjärtat säga att Ni inte varit med om snygga prydliga grupper som vandrar runt 10:an.

Sedan har du den fördelen att pistolen ligger perfekt i linje med målet varenda gång du riktar... Nja du Dreg jag har för mig att du sa att när jag kommer med min gamla åra... Varför inte ge detta en chans, jag lovar Du kommer bli förvånad !
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav zpiff 24 nov 2019, 11:02

Intressant att läsa om detta projekt. Har själv planer på att snida till en bättre kolv till min Artemis. Nu har man ju också en sak man kan motivera inköp av en 3D skrivare med!
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Henno3 24 nov 2019, 12:04

zpiff skrev:Nu har man ju också en sak man kan motivera inköp av en 3D skrivare med!


Ja, jag har ju inte samma problem här hemma. När jag påtalade att jag skulle iväg och köpa div spackel, så förklarade jag efter bästa förmåga gången i projektet. Svaret från min bättre hälft blev då: ”Ja men köp en 3d-skrivare och gör det själv, skitkul!”

Ja nu är det ju jag som är kvinnan i förhållandet, som gärna lagar mat och sköter andra damsysslor och hon som skruvar, hammare och bygger så jag var väl iofs inte förvånad.....hon såg väl sannolikt en jäkla massa andra möjligheter med en sådan makapär, men det är nog bättre att dom som kan det pysslar med dom bitarna!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Gordon 24 nov 2019, 15:40

Jag kan inte riktigt släppa denna tråden då jag känner varmt för denna... För Er som tror att framgång ligger i en 3Dskrivare så vill jag nog mena att Ni har fel... Det handlar om kunskapen att rita i ett 3Dprogram som tex Solid Works plus innehav av en riktigt duktig 3D skanner...

Jag är själv byggare och är hyfsat duktig i CAD men då i 2D... Jag tittade lite snabbt på detta och kom ganska snart till insikt att jag inte orkade sätta mig in i detta... Det är där Daniel kommer in.. Han har kunskapen och ordentlig utrustning...

Idag testade jag dock för första gången på water printning... Problemet med detta är att alla är så hemliga med receptet till aktivatorn. Jag köpte ett recept och tyvärr fungerade detta inte speciellt bra. Färgen separerade inte från filmen och det blev mer som ett skinn....

För att följa länken så måste du registera dig.



Är det någon som har mer kunskap om detta så behöver jag hjälp.... Man kan förstås köpa aktivator men frakten blir så otroligt dyr eftersom det betraktas som farligt gods
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Gordon 24 nov 2019, 19:48

Nu har jag försök och försökt och det har gått åt helv... gång på gång... Men när hjärncellerna börjar samarbeta på gubben så händer det. Nu måste jag i ärlighetens namn säga att baksidan blev skit men jag tror mig veta varför...

Jag behöver bättre utrustning och jag har ingen lust att köpa bara för att testa så i morgon ska jag fråga en kompis om han har lust att låna mig lite grejor... Det är lång ifrån perfekt färgen är matt på missa ställen men man ser potentialen

För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Silwer 24 nov 2019, 23:53

Du har doppat den i den där beläggningen?

Men blir inte det inte ytan hal?

Jag vetifan, jag helt amatör men jag gillar att trä är strävt så greppet man tar på den inte ändras.

Sen är man i eliten så kan man som nämndes låta nån göra en träkopia av den som skrivits ut, kolvar görs ju så idag fö, som utskrift i trä.
Men en enda blir nog en dyr historia om inte programmen liknar varandra så de direkt kan få alla mått.
Kort sagt vet jag inte om färgglad kolv är nåt för pistoler.

Eller är det nån gummimassa?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Gordon 25 nov 2019, 09:13

Nej ytan blir inte hal, och mönstret ? man tager vad man haver... Jag har bara två filmbitar ett grafiti och ett med gröna flammor. Jag tränar bara och då jag önskar spara det gröna så blev det så här...

Kolven är dessutom en prototyp som inte längre har något användningsområde...

Men du kanske tycker det ska vara så här ?
För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Jakten på optimal pistolkolv.

Inläggav Silwer 26 nov 2019, 17:29

Tycker och tycker, menade bara att ett gevär är mer okänsligt för ytan, och kan doppas om man känner för det, som här egentligen svart plast under.

Visst lite tramsigt och ibland tramsigt men det syns ju.
Visdt laminat i olika färger vill man ju hellre äga men fan det har man inte råd med, men då finns träet kvar så att säga.
Jag har aldrig sett ett pistolgrepp i laminat.

Hur du vill ha din pistol se ut är inte nåt jag tänker lägga mig i, bara frågor, dipping har ju inte blivit så stort här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer