Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
sos skrev:Utanför EU är inte intressant (tullavgift etc etc)
Euroshooting ligger i Tjeckien som jag tolkar det och ett EU land det med och det skiljde en del mot Tyska firman, dryga tusenlappen (100€)
Silwer skrev:Tydlugen görs de i lång och kort variant, du vill ha lång står inte om den i Tjeckien är lång.
NiklasW skrev:Hej!
Hur har ni fått licensfria vapen skickade om ni köper från privatpersoner i EU? Jag har kollat med tullen och de ger grönt ljus, men alla transportörer säger nej...
sos skrev:hoppsan, åkte på svensk moms 25%, dvs den tyska firman var tvungen att ta nettopriset (dvs -19%) och lägga på 25% då det tydligen finns en EU regel eller om det är svenskt påhitt vid internet handel att om företaget har en försäljning på mer än 320 000kr (om jag minns rätt) så skall det betalas svensk moms.
Nåja, det blev ändå betydligt billigare men det kan vara bra att kolla innan utlandsköp om man vill undvika svensk moms, hittade följande text
Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.
börne skrev:Det sos skriver står klart & tydligt här.
För att följa länken så måste du registera dig.
Säljer företaget för mer än 320000kr till Sverige så blir det Svensk moms.
Chris skrev:det har jag inte tvekat på att det stämmer... sa bara att jag alldrig varit med om sånt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster