Köpråd Pistol CO2

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Köpråd Pistol CO2

Inläggav Majkel 28 maj 2020, 02:02

Hej,
Har precis köpt mig en billigare CO2 pistol och tycker det är skitkul.
Hmmmm......har nu redan börjat kika på ett dyrare och bättre alternativ.
Finns det någon pistol i 1500-2000:- klassen som är hållbar och har bra precision?
Har förkärlek för typ Glock och Sig Sauers Polis pistoler och vill gärna ha något liknande.
Vill inte skjuta med en enhandspistol fast jag vet de har bättre precision.
Det får dock gärna va magasin för diabolo då de oftast har bättre precision än BB:s
Kom gärna med förslag på vad ni har och gillar med dem.

Ps. Hoppas detta inlägger går bra här.

/Mikael
Majkel
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 maj 2020, 19:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: COLT SPECIAL COMBAT CLASSIC

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav colsson 28 maj 2020, 06:30

Min erfarenhet av div CO2 pistoler är att precisionen ofta lämnar en hel del att önska. De funkar att skjuta ölburkar i trädgården med. Sk "blowback pistoler" förbrukar också avsevärt mer gas. Jag har den här För att följa länken så måste du registera dig.

och den är precis som jag beskriver ovan. Kvalitéten är det inget fel på tycker jag och det är bra med ett vändbart magasin samt att den både skjuter rundkula och diabol. En CO2-patron räcker till ca 4 magasin (64 kulor).
Senast redigerad av colsson 28 maj 2020, 07:35, redigerad totalt 1 gång.
/ Christian
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 feb 2011, 06:19
Ort: Landskrona
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA R10

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav Majkel 28 maj 2020, 09:10

Tjena,
Har faktiskt tittat en del på Sig Sauer P226, men läst att magasinen krånglar och att pipan är lite lös.
Är det något du upplevt med din ASP?
Den nya X5 har ett rullband som verkar krångla som tusan.
Annars är det väl rätt bra tryck in den pickan?
En sak till jag har som önskemål. En bra avtryckare, ej för trög och ej för mycket spel innan den slår till.

Hade en HK45 för ett par år sedan. Sålde den ganska snabbt då avtryckaren va så hård att det knappt gick att skjuta. Nu köpte jag en billig Borner C11 som faktiskt funkar bättre än den mer än dubbelt så dyra HK45:an.

En annan jag tittat på är Beretta Elite II.

/Mikael
Majkel
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 maj 2020, 19:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: COLT SPECIAL COMBAT CLASSIC

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav Gordon 28 maj 2020, 09:48

Köpte och lämnade tillbaks 226:an direkt...

All beror på vad du ska ha pistolen till... Ska du leka ja då sätter du själv gränsen för vad du tycker är kul. Min 226:a spred kulorna över hela tavlan på 5meter och det tycker jag är mindre kul...
Kedjemagasinet för diaboler är ju innovativt men tyvärr blir det rätt olikt ett riktigt, detsamma gäller Snabb bytet av CO2 patronen också innovativt men till nackdel för oss som fyller på själv. Känslan jämfört med ett "riktigt" vapen var förvånansvärt bra.

Men det finns områden där dessa pistoler faktiskt kan fylla en funktion... Intränings moment med hölster mantelrörelse och skjutning på nära håll.

Tittar själv på en CZ Shaddow 9mm, finns visserligen en växelsats till denna men tyvärr inget luftvapen utan endast soft airgun men det kanske kommer...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav PLUTTE 28 maj 2020, 10:58

Jag köpte en Umarex SA10 efter mycket googlande och tycker den har hyffsad precision för en sådan pistol. Beställde från Sportwaffen med extra mag och en massa co2, För att följa länken så måste du registera dig.

PLUTTE
 
Inlägg: 1450
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav Luftpangarn 28 maj 2020, 11:10

Sorry Majkel,

det du vill ha, existerar inte riktigt. Om du med precision menar att meningsfullt kunna skjuta tavlor.

Det är precis som colsson och Gordon berättat. Jag har testat 3 olika modeller av Sig Sauer, som verkligen är från Sig Sauer själva. Fast det är inte riktigt sant - de tillverkas av någon av de fabriker som tillverkar åt många andra märken.

Alla tre har räfflad pipa, men skjuter helkass. Den jag fortfarande äger, P320, går att träffa en burk på ca 4 m. Tavelskytte är helt uteslutet.

Huvudproblemet tror jag är att manteln skramlar fram och till baka, vilket gör siktena meningslösa. Gå till en affär, och ta en i handen, och ruska pistolen, så kommer den låta som en ask med muttrar.

Jag har funderat på att prova att bygga om den P320 jag har, men även magasinet på pistolen strular (band för 30 skott) - var tionde kula lämnar över huvud taget inte pistolen. Ett vanligt förekommande problem med dessa bandmagasin.

Den fjärde Sigen jag har, en X-five modell, enbart för BB rundkulor, är tillverkad av KWC. Där sitter pipan tom fast med en gummipackning innuti pistolen - rena skämtet! Men normalt förekommande konstruktion, vad jag förstår.

Däremot är det en verkligt fin modell av förlagan, som går att plocka isär ("field strip"), och har ganska realistiskt magasin. Ungefär som en leksaksbil kan vara en fin modell av en riktig bil, och det tom går att öppna dörrarna.

Summa sumarum - skit i blowback, om du alls söker precision.

Det fins pistoler utan blowback, där man pumpar upp lufttrycket i förväg, så de är rekylfria men ändå utan CO2, med precision. Några förslag jag skulle börja söka information om kring precision;

Bästa är sannolikt HW40
För att följa länken så måste du registera dig.



(HW45 ligger över din budget.)

För att följa länken så måste du registera dig.


Kaliber 5,5 blir kanske litet sämre precision (?), men å andra sidan tycker jag det är roligare när man plinkar burkar och annat. Säljs kanske under Artemis i Sverige?

Följande har lågt pris, och kanske också har ok precision?
För att följa länken så måste du registera dig.



Värt att undersöka?
För att följa länken så måste du registera dig.



Själv har jag inget emot CO2 drift, men känner inte till någon modell med precision, som ser ut som det jag tror du är ute efter. (Jag köper billiga kapslar för 3:40/st i 50-pack hos Versandhaus Schneider. Se HW40 länken ovan.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
NiklasArvid (03 jun 2020, 15:03)

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav Majkel 28 maj 2020, 12:08

Ok,
Ett alternativ kan vara den Zoraki HP-01 light 4.5mm som ligger ute på Tradera just nu.
Tycker dock den verkar lite för stor och klumpig i mina ögon.
Tittade också på testet av Umarex US XA 10 och den verkar ju gedigen och hade bra träffbild.
Men mycket kolsyra går det åt.

/Mikael
Majkel
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 maj 2020, 19:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: COLT SPECIAL COMBAT CLASSIC

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav Majkel 28 maj 2020, 12:17

PLUTTE skrev:Jag köpte en Umarex SA10 efter mycket googlande och tycker den har hyffsad precision för en sådan pistol. Beställde från Sportwaffen med extra mag och en massa co2, För att följa länken så måste du registera dig.



Hej,
Vilken tysk sida beställer du ifrån?

/Mikael
Majkel
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 maj 2020, 19:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: COLT SPECIAL COMBAT CLASSIC

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav colsson 28 maj 2020, 13:10

När jag köpte min P226:a upplevde jag att den sköt väldigt lågt och ja, pipan var faktiskt lite lös. Båda dessa problem finns det en lösning på.. För att följa länken så måste du registera dig.

Det tog knappt 15 min att fixa problemet och nu skjuter den helt ok. (Jag ska provskjuta en tavla på 10 meter åt dig) Mina magasin krånglar aldrig och anledningen till att manteln är så lös, är att den måste vara 110 % friktionsfri, annars kommer blowbacken att sluka ännu mer gas. Ett stort plus med P226:an är att det är EXTREMT enkelt byta CO2-patron. Titta gärna på en recension.. För att följa länken så måste du registera dig.



Denna är nyss skjuten utomhus i blåst på 10 meter.

Bild
Senast redigerad av colsson 28 maj 2020, 13:44, redigerad totalt 1 gång.
/ Christian
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 feb 2011, 06:19
Ort: Landskrona
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA R10

Följande användare vill tacka colsson för detta inlägg
NiklasArvid (03 jun 2020, 15:03)

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav Luftpangarn 28 maj 2020, 14:25

colsson skrev:
Denna är nyss skjuten utomhus i blåst på 10 meter.

[url=http://www.luftvapen.info/gallery/viewpic.php?pic_id=934]


Tack för bilden på tavlan. Jag uppskattar att gruppen på vänster sida, ca 10 skott, ganska väl täcker en läskburk. De 5 skotten till höger, skulle däremot missa. Ungefär vart 3:e skott mao.

Vill man få in hela spridningen / alla skotten på burken, gissar jag att man får korta skjutavståndet till hälften, ca 5m. Det stämmer rätt väl med min P320.

Hur trycket är på P226 kommer jag inte ihåg. På P320 är det rätt brutalt, eftersom man matar bandmagasinet i samma rörelse, lite som DA på en revolver.

Men mest störande är är trasslet med bandmagasinet. Eventuellt fungerar de nya för 20 i stället för 30 skott bättre. Har P226 det där vändbara med två revolvermagasin? (Kommer inte ihåg hur det var.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav börne 28 maj 2020, 14:40

Majkel skrev:
PLUTTE skrev:Jag köpte en Umarex SA10 efter mycket googlande och tycker den har hyffsad precision för en sådan pistol. Beställde från Sportwaffen med extra mag och en massa co2, För att följa länken så måste du registera dig.



Hej,
Vilken tysk sida beställer du ifrån?

/Mikael

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18728
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2829 gång
Tackad: 6063 gånger i 2384 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav Silwer 28 maj 2020, 20:54

Obs här menas just bliwback replikor druvna av CO2, spklart finns äldre natchpistoler drivna med co2 sim gör dessa till rena skämten för tavla.

OBS jag fattar vad ni menar och det kan nig vara kul med spnna hör ned, men bösta valen om man vill ör de sim skjuter diaboler inte stålrundkulor.

Finnns väl npgra ned remmagasin tex.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Köpråd Pistol CO2

Inläggav NiklasArvid 03 jun 2020, 14:56

Jag köpte en beggad Sig226 på blocket. Pipan var så glapp och sned att jag inte träffade tavlan på 5m... Men det gick bra att shimsa den rak och fast med aluminiumtejp, så nu är den helt okej. Som nån sa tidigare i tråden finns bra instrux på youtube.

Precisionen är väl något bättre än mina två andra med blowback som skjuter stålrundkulor (Umarex PPK och KWC 1911)

Klart bättre tryck också, 4+ J vs typ 1-1.5 J på de andra, det märks stor skillnad.

Fast nu har magasinet eller nåt annat börjat strula på Sig226:an, 25% av pellets blir kvar typ, å då är det ju inte kul, så jag får skruva isär den igen och/eller skaffa nytt magasin, vet inte om det är där eller i pistolen felet sitter?

Men jag vet inte riktigt om den extra precisionen med pellets vs BB är värt det, de andra har 15-18 skott/mag jämfört med 8 på Sig:en och det är ju roligare att kunna plinka på lite olika mål snabbt.

Jag har en Beeman p17 också som har en heeelt annan precision, (hävstång+en pellet).

Så mitt råd vore nog: en kul BB med 15+ magasin för snabb plinkning + en Beeman för att träna precision (de kostar bara typ 800:- nya)


den här Sig har jag
För att följa länken så måste du registera dig.



och Beeman
För att följa länken så måste du registera dig.

NiklasArvid
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 maj 2020, 18:29
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: co2


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], JoJeHu och 4 gäster

  • Sponsorer