Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Diggle 25 mar 2011, 17:33

Hej!

Jag skulle vilja förlänga min pipa på min Crosman 2240 5,5mm.
Skulle vilja ha 18tum istället för orginal 7,5.
Har kikat runt på diverse sidor men vissa skickar inte utanför Usa/Kanada.

Har också läst att det är olagligt att köpa enbart pipa.

Vilka regelverk är det som gäller?
Vart kan jag köpa en längre pipa?
Diggle
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 mar 2011, 11:39
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 25 mar 2011, 18:12

Enligt vapenlagen är allt som rör licensfria luftvapen fritt att köpa för den som är över 18 år. Det gäller kompletta vapen, delar till sådana vapen och ammunition. Nu vet jag att det är en utbredd uppfattning att just lösa pipor till luftvapen är licensbelagda. Det finns trådar om detta och de brukar förr eller senare spåra ur. Därför vill jag inte ge mig in på en diskussion om detta. Mitt råd till dig är i stället att ringa till vapenhandläggaren hos Polisen i din kommun och fråga.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Diggle 25 mar 2011, 18:41

Tack Hawkeye, det är ett bra tips. Får göra det på Måndag.
Jag googlade runt och hittade lagboken på internet. Tyvärr är den inte skriven för oss vanliga människor så jag blev inte så mycket klokare.

Men vart kan man köpa pipor då?
Diggle
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 mar 2011, 11:39
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav jodre 25 mar 2011, 19:01

Polismyndigheten hänvisar till SKL i Linköping vid oklarheter huruvida en del är licenspliktig eller ej har jag för mig.
Vad en handläggare på polismyndigheten säger är inte något värt ur juridisk synpunkt.
jodre
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 okt 2008, 15:00
Ort: Södermanland
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav jodre 25 mar 2011, 19:11

Oavsett och utan att ge oss in diskussionen huruvida vad som är lagligt eller ej så kan du köpa en
pipa av vilken vapenhandlare/smed som helst så länge du växlar in din befintliga i samma kaliber.
Detta är hur man hanterar licensbelagda vapen och dess pipor sedan skippar vi som sagt diskussionen
om huruvida man måste göra detta eller inte med ett effektbegränsat utan bara ett tips på hur man
kan gå till väga och ett sätt som de flesta svenska vapenhandlare/smeder borde acceptera.
jodre
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 okt 2008, 15:00
Ort: Södermanland
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Diggle 25 mar 2011, 19:23

Är det möjligt att göra en helt egen pipa, måste pipan inte vara räfflad inuti ?
Om så inte är det ju väldigt enkelt, åtminstone i teorin.
Diggle
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 mar 2011, 11:39
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav eddie 25 mar 2011, 23:33

ja om du ska skjuta rundkulor kan du ha slätborrat lopp dvs ett draget rör utan svetssöm, men räkna inte med någon hål i hål precision :mrgreen: men det kan ju va roligt att testa om inte annat :Sneak:
eddie
 

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Diggle 26 mar 2011, 15:49

Nja, vill ju ha längre pipa för att kunna skjuta vettigt på lite längre avstånd.
Tänker inte lägga ner energi på något som inte kommer funka bra.

Jag tyckte att jag såg 18" och 24" pipor på För att följa länken så måste du registera dig.


Men det hittar jag inte längre.
Diggle
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 mar 2011, 11:39
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav bjosse 26 mar 2011, 17:26

Mitt tips är att maila Gmac och beställa en pipa i valfri längd. Mailadressen är macmillan35@btinternet.com och killen heter Gordon. Han fixar precis vilken längd du vill till ett humant pris. Själv betalade jag 32 GBp (ca 325 kronor) + frakt för en 12" pipa utan frontsikte. Gmac är väldigt bra att ha med att göra, jag har själv beställt ett flertal gånger och är nöjd.

Jo, dessutom är det varken tull eller moms från Gmac, men det är det däremot om du beställer från något land utanför EU. Vilket givetvis är ett plus för Gmac.
Senast redigerad av bjosse 26 mar 2011, 17:28, redigerad totalt 1 gång.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Diggle 26 mar 2011, 17:38

Tack Bjosse!

Får skicka iväg ett mejl och titta.

Inget som känner någon eller som fått problem i tullen när man beställt pipa?
Diggle
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 mar 2011, 11:39
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav bjosse 26 mar 2011, 18:07

Inga problem med tull. Fick själv min 12" pipa i veckan som var.

Pipan saknar ju patronläge, vilket innebär att den inte är hänförlig vapendel till ett licenspliktigt kulvapen. Skulle till och med lite skämtsamt kunna vara ett räfflat ärtrör :-)

Licensplikt för luftvapen handlar om anslagsenergi, och inte kaliber eller vapendel. Dvs det kompletta vapnets anslagsenergi som inte får överstiga 10J mätt 4 meter framför mynningen.

Du kan känna dig lugn, lycka till med beställningen. Vi förutsätter en rapport på prestanda längre fram :-)
Senast redigerad av bjosse 26 mar 2011, 18:08, redigerad totalt 1 gång.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Följande användare vill tacka bjosse för detta inlägg
Hawkeye (27 mar 2011, 14:13)

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav mikebike 28 apr 2011, 19:00

Diggle skrev:Inget som känner någon eller som fått problem i tullen när man beställt pipa?

Jag fick mitt paket med en stålbreech öppnat och inspekterat av Tullen.


Hawkeye skrev:Enligt vapenlagen är allt som rör licensfria luftvapen fritt att köpa för den som är över 18 år.

Nej, det är endast effektbegränsade luftvapen som är undantagna.
Varför är det inte (längre) några svenska handlare som säljer luftvapenpipor?


jodre skrev:Oavsett och utan att ge oss in diskussionen huruvida vad som är lagligt eller ej så kan du köpa en
pipa av vilken vapenhandlare/smed som helst så länge du växlar in din befintliga i samma kaliber.

Det är tveksamt, byter man pipa från 7,5" till 18" har man garanterat hamnat över 10 J = licenspliktigt. En vapenhandlare/smed som är rädd om sina tillstånd gör inte detta byte.


bjosse skrev:Pipan saknar ju patronläge, vilket innebär att den inte är hänförlig vapendel till ett licenspliktigt kulvapen.

Licensplikten gäller räfflade pipor alldeles oavsett om de har patronläge. En revolverpipa har t.ex. inte heller något patronläge.


bjosse skrev:Licensplikt för luftvapen handlar om anslagsenergi, och inte kaliber eller vapendel.

De flesta vapen och vapendelar är licenspliktiga. Effektbegränsade luftvapen är undantagna, däremot inte pipor till sådana.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav GunnarT 28 apr 2011, 19:11

Tvivlar inte alls på att det är som ni säger att t.e.x. en räfflad pipa är licenspliktig ... men ........ för mej är det en gåta att jag kan köpa ett licensfritt luftgevär komplett men att jag inte får köpa det i delar.
Det skulle ju i princip innerbära att om jag skruvar loss pipan från ett licensfritt luftgevär så blir det då licenstvång på pipan. Alltså är det olagligt att demontera sitt licensfria luftgevär .................... :?
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav jodre 28 apr 2011, 19:25

mikebike skrev:
jodre skrev:Oavsett och utan att ge oss in diskussionen huruvida vad som är lagligt eller ej så kan du köpa en
pipa av vilken vapenhandlare/smed som helst så länge du växlar in din befintliga i samma kaliber.

Det är tveksamt, byter man pipa från 7,5" till 18" har man garanterat hamnat över 10 J = licenspliktigt. En vapenhandlare/smed som är rädd om sina tillstånd gör inte detta byte.


Uselt skrivet av mig, man får nog absolut även överlåta själva ompipningen till smeden ifråga så att effekten kan korrigeras
i samband med inväxlingen av pipan.
jodre
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 okt 2008, 15:00
Ort: Södermanland
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 29 apr 2011, 07:09

GunnarT skrev:Tvivlar inte alls på att det är som ni säger att t.e.x. en räfflad pipa är licenspliktig ... men ........ för mej är det en gåta att jag kan köpa ett licensfritt luftgevär komplett men att jag inte får köpa det i delar.
Det skulle ju i princip innerbära att om jag skruvar loss pipan från ett licensfritt luftgevär så blir det då licenstvång på pipan. Alltså är det olagligt att demontera sitt licensfria luftgevär .................... :?


Lösa pipor är inte licenspliktiga. Det är bara en del som anser det.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav niklas 29 apr 2011, 08:58

alla pipor oavsett kaliber är det licens på . om någon tvivlar på det ring å kolla med polisen ( frågade kärleken hon är polis )
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav bjosse 01 maj 2011, 00:11

Egentligen ogillar jag att ge mig in i diskussioner som inte har bra substans. Vansinnigt mycket tyckande i denna fråga.

Nu är det såhär: Pipa till luftvapen jämställs som definierat "skjutvapen" Vapenlagen 1:§2-3. Inget konstigt så långt. Vapenlagen 2:§1 säger enkelt uttryckt att under 10J är skjutvapnet (= även lösa pipan) inte licenspliktig. Över 10J blir lagen lite märklig, då skulle pipan kunna bli licenspliktig. Tror dock inte att det är något lagstiftaren uppmärksammat eller avsett.

Mikebike: Om du ska hänvisa till lagen tycker jag att det vore bra att läsa ordentligt.

Att jämföra med en revolverpipa haltar, den är fingängad och passar bara till just en revolverstomme. Dessutom är den definitivt inte undantagen i kap 2 vapenlagen.

Det är enligt min mening ingen hit att fråga en polis, såvida personen inte råkar vara vapenhandläggare. Det tycks och anses en hel del men vets inte mycket ärligt talat.

Att köpa pipa 18" kan du vara helt säker på att du spränger 10J med en 2240. Runt 11-12" funkar rätt bra, runt 140 m/s med en vanlig FX-diabol.

Givetvis är det helt upp till var och en att göra efter eget huvud. Men att köpa en pipa till en pang under 10J Har jag gjort själv, kommer att beställa ytterligare en pipa från Gmac i dagarna.
Senast redigerad av bjosse 01 maj 2011, 00:15, redigerad totalt 1 gång.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Silwer 01 maj 2011, 00:28

Hur avgörs det att pipan hamnar på ett licenfritt vapen, jag menar samma pipa kan man ju sätta på ett licensvapen?

Jag tycker den här lagen är väldigt svår, jafg menar hur vet nån vad jag ska ha vilken som helst pipa till, jag köpte tex. en 21" .177 pipa till en PCP, den PCPn kunde väl ha varit 10J och inte 25J som den blev, hur avgör tull och myndigheter om man smugglar eller om det är ok?

Tror inte man ska jämföra med .22 för krut heller det är helt enkelt inet samma mått på en sådan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav bjosse 02 maj 2011, 19:04

Silwer: Håller med, lagen är inte kul. Och f-n inte lättolkad. Ett hafsjobb från lagstiftarens sida, såvida inget mera framkommer i förarbetet till lagen. Jag har dock svårt att se att det skulle bli några problem så länge man inte har ett licenspliktigt vapen, pipan kan ju svårligen användas till något annat.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav MrBlarren 02 maj 2011, 20:18

Ett enkelt sätt att få lite klarhet i vad som gäller försök köpa en pipa av någon av våra sponsorer kanske tolkar dom lagen annorlunda och släpper en pipa :-) or not !
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:50
Ort: Sollentuna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Silwer 03 maj 2011, 20:47

De kommer inte sälja nåt ovanför disk iaf.

Vägar att få tag i en pipa finns alltid, men lagarna kring det käns inte klara.

Jag vet inte hur andra gjort, jag gissar att min metod är vanlig och givetvis dantorvapen som får släppa till en pipa.

Har nån verkligen importerat en pipa lös som tullen titta på och sen har du fått den och tullpapper?

I mitt fall tog ju inet tullen pipan för de kan ju inte söka i alla jäkla paket, men jag ser det ju inte som avgjort för den skull, nu tror jag ios inte nån ens kan bevisa tat jag har fel pipa på, de har ingen aning vilken pipa som är rätt iaf, men man funderar ju lite över det hela.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Etienne 20 jun 2011, 13:38

Rent tekniskt sett så skulle man kunna hävda att om pipan är konstruerad för ett (i originalutförande) licensfritt luftgevär så borde även pipan falla under det som omfattas av effektbegränsade vapen.

Således; en FX-pipa skulle exempelvis vara licensbelagt. Men en pipa till Crosman 2240 borde vara OK.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Bromslätt 20 jun 2011, 14:29

En pipa är ju egentligen bara ett rör om den t.ex inte är försedd med gängor, sikte eller annan särskilt bearbetning för att passa ett vapen. Om det står på leveransbeskedet att det är ett precisionsrör kan det väl ändå inte vara olagligt. Även om röret är tänkt att bli pipa så är det ju bara ett rör när man köper det.

Frågade Gordon (gmac) om ev. restriktioner vid köp av pipa för leverans till Sverige.
Svaret:
[i]Citat:
"barrels to Sweden are not a problem as I can post them. UK customers have to collect face to face. The restrictions are for UK customers only

regards
gordon"
Slut citat.[/i]


Man kan ju t.ex. köpa ämnesrör som lätt kan omvandlas till kanonrör om man är flitig. Det skulle det bli jättemycket pyssel för tullen att utvärdera "vad kan man göra för olagligheter med en sån här månntro" i varje försändelse det kan ju var strumpstickor (stickvapen) specialtyg till segel (kvävningsvapen) basebollträ (slagvapen) rör utan hål (järnpinne tänkt att använda vid mord eller andra omoraliska brott)

Bara som scenario vid tullen:
Ämnesrör (130x30x800) diskuteras i tullens kontrollrum:
Hmm. Ser ut som en kanon som saknar lavett och fänghål. Borra hål, sätt på hjul och du har byggt en kanon med effekt > 10J. Måste beslagtas, mottagaren lagföras och döms att sitta i stupstock. Bara för att han ämnade bygga en fredlig gungställning till barnbarnen.

Liten rörstump med hål ungefär 5,5 mm (kal .22) med litet spiralformat spår på insidan (lev från "customparts.tellus")
Hmm. Verkar vara ett tillbehör till Fordmotor (custom), möjligen till ventilsmörjningen. Lugnt grabbar, tejpa ihop och skicka vidare.
Jävla otur att det var så taskig yta på insidan, ha ha. Mera kaffe grabbar...

Varför krångla till det i onödan?
Haenel Sport Modell 49a, (1959)
HW 30S
AA TX200 HC
Gamo 4-12x44 AO
NIKKO STIRLING 4,5-14x50 AO
Zoraki HP-01 med Walther Nano Point
Användarvisningsbild
Bromslätt
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 31 aug 2010, 19:45
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: AA 200TX HC

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 20 jun 2011, 15:48

I vapenlagen står det att är det licens på vapnet så är det också licens på delar till vapnet t ex pipor. Detta genom formuleringen i lagtexten: "Vad som sägs om skjutvapen gäller också" "eldrör, pipor, stommar, lådor" mm. I lagen finns det ett undantag för licens på effektbegränsade luftvapen. Därmed kan det inte bli licens på delar till ett sådant vapen.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav MrBlarren 20 jun 2011, 17:56

Hawkeye skrev:I vapenlagen står det att är det licens på vapnet så är det också licens på delar till vapnet t ex pipor. Detta genom formuleringen i lagtexten: "Vad som sägs om skjutvapen gäller också" "eldrör, pipor, stommar, lådor" mm. I lagen finns det ett undantag för licens på effektbegränsade luftvapen. Därmed kan det inte bli licens på delar till ett sådant vapen.

Mycket riktigt finns undantag för effektbegränsade luftvapen men däremot så kan nog ingen finna att det finns undantag för "eldrör, pipor, stommar, lådor" till sådana vapen , dom flesta här verkar läsa lagen så att det passar ens egna syften :-) jag har själv mailat en av forumets sponsorer och ställt frågan om jag kan få köpa en pipa och svaret var som väntat NEJ !
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:50
Ort: Sollentuna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Nästa

Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

  • Sponsorer