Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Etienne 20 jun 2011, 21:55

Hawkeye skrev:I vapenlagen står det att är det licens på vapnet så är det också licens på delar till vapnet t ex pipor. Detta genom formuleringen i lagtexten: "Vad som sägs om skjutvapen gäller också" "eldrör, pipor, stommar, lådor" mm. I lagen finns det ett undantag för licens på effektbegränsade luftvapen. Därmed kan det inte bli licens på delar till ett sådant vapen.


Jo, det kan det...

Resonemanget fungerar endast på pipor som är konstruerade för vapen som endast förekommer i licensfritt utförande.

Eldrör, pipor, etc. är endast licensfria om dessa är effektbegränsade. Det enda sättet som jag just nu kan tänka mig att man kan fastställa att det inte är ett licenskrav är om pipan endast (inom någorlunda praktiska gränser) kan användas till ett effektbegränsat vapen.

Det är lite samma sak som att en dämpare är licensfri om den "sitter fast" på ett effektbegränsat vapen. Även en pipa som kan sitta på ett licensbelagt vapen är ju inte licenspliktig om den sitter fast på ett icke-licenspliktigt vapen.
Senast redigerad av Etienne 21 jun 2011, 09:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 21 jun 2011, 09:02

Jag läser bara vad som står i lagen. Men du kan kanske hänvisa till rättsfall, förarbeten eller doktrin som stöder din tolkning.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Etienne 21 jun 2011, 09:22

Det är vapenlagen jag hänvisar till ( För att följa länken så måste du registera dig.

).

1 kap. Lagens tillämpningsområde
...

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
...
f) ... pipor...

...

2 kap. Tillstånd och register
Tillståndsplikt

1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,

...

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen...


Det som blir problematiskt med ditt resonemang är det jag markerat i fetstil nedanför. I lagen talas bara generellt om pipor (bland annat). Du verkar förutsätta att det har att göra med delar avsedda för ett specifikt vapen, vilket det inte står.
Hawkeye skrev:I vapenlagen står det att är det licens på vapnet så är det också licens på delar till vapnet t ex pipor. Detta genom formuleringen i lagtexten: "Vad som sägs om skjutvapen gäller också" "eldrör, pipor, stommar, lådor" mm. I lagen finns det ett undantag för licens på effektbegränsade luftvapen. Därmed kan det inte bli licens på delar till ett sådant vapen.


Det är ingen skillnad på en FX-pipa för ett vapen på 40-joule, respektive ett på 10 joule. Pipan passar, och är skapad för att passa, båda modeller. Att helt enkelt bara hävda att man inte tänkte använda pipan till ett licensbelagt gevär tror jag inte går hem, alls.
Men med exempelvis en pipa för Crosman 2240 är situationen lite annorlunda eftersom det vapnet, i originalutförande, inte överskrider 10 joule. Med det resonemanget så kan man alltså hävda att Crosman-pipan inte är avsedd eller konstruerad för något annat än ett effektbegränsat vapen, och således är inte pipan licensbelagd.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Jultomten 21 jun 2011, 10:26

Köp en 2260 och slakta då för säkerhets skull.

/Micke
Bild

www.santascustomworkshop.com
Användarvisningsbild
Jultomten
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 25 jun 2008, 13:47
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav mikebike 21 jun 2011, 10:32

bjosse skrev: Vapenlagen 2:§1 säger enkelt uttryckt att under 10J är skjutvapnet (= även lösa pipan) inte licenspliktig.

Hur läser du då?
Enligt texten är effektbegränsade luftvapen licenspliktiga, det står inget om lösa pipor.

Etienne skrev:Rent tekniskt sett så skulle man kunna hävda att om pipan är konstruerad för ett (i originalutförande) licensfritt luftgevär så borde även pipan falla under det som omfattas av effektbegränsade vapen.

Det är tydligen så bjosse tolkar lagen.


bjosse skrev:Att jämföra med en revolverpipa haltar, den är fingängad och passar bara till just en revolverstomme.

Det var det dummaste jag hört på länge, anser du att en pipas gängor skall avgöra om den är licenspliktig?


Bromslätt skrev:En pipa är ju egentligen bara ett rör om den t.ex inte är försedd med gängor, sikte eller annan särskilt bearbetning för att passa ett vapen.

Har röret räfflor och/eller patronläge så är det en pipa/eldrör.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav mikebike 21 jun 2011, 10:35

Etienne skrev:Men med exempelvis en pipa för Crosman 2240 är situationen lite annorlunda eftersom det vapnet, i originalutförande, inte överskrider 10 joule. Med det resonemanget så kan man alltså hävda att Crosman-pipan inte är avsedd eller konstruerad för något annat än ett effektbegränsat vapen, och således är inte pipan licensbelagd.

Fast nu ville ju trådskaparen byta till en längre pipa. :wink:
Diggle skrev:Jag skulle vilja förlänga min pipa på min Crosman 2240 5,5mm.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Följande användare vill tacka mikebike för detta inlägg
Etienne (21 jun 2011, 12:02)

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 21 jun 2011, 10:53

Vad är det som sägs om effektbegränsade luftvapen? Jo, att det inte krävs licens. Hur kan det då bli licens på delar till ett sådant vapen? Det står ju i 1 kap 2 § att det "vad som sägs om skjutvapen gäller också" "pipor".

Varför är ammunition till effektbegränsade luftvapen licensfria? Det står i vapenlagen att licens krävs för att inneha ammunition. Kan man använda ammunition till effektbegränsade luftvapen till licensbesagda luftvapen? Ja det kan man.

Syftet med bestämmelsen att delar till tillståndspliktiga vapen är licensbelagda är förstås att man inte ska kunna köpa delar fritt och montera ihop till ett licensbelagt vapen. Att man sen kan montera en pipa från ett licensfritt vapen på ett licensbelagt vapen, so what? Man kan ju köpa ett helt komplett vapen fritt. En sådan bestämmelse är helt meningslös.

Jag efterlyser fortfarande var det står att lösa pipor till effektbegränsade vapen kräver licens.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Etienne 21 jun 2011, 12:10

mikebike skrev:Enligt texten är effektbegränsade luftvapen licenspliktiga, det står inget om lösa pipor.

Jo, det gör det.
Vapenlagen skrev:Vad som sägs om skjutvapen gäller också... -> ... pipor....


mikebike skrev:Fast nu ville ju trådskaparen byta till en längre pipa. :wink:

Ah, klantigt av mig. Men han hade nog kommit undan med en pipa till en 2250 också, eller en annan Crosmanmodell med "halvlång" pipa.

Hawkeye skrev:Syftet med bestämmelsen att delar till tillståndspliktiga vapen är licensbelagda är förstås att man inte ska kunna köpa delar fritt och montera ihop till ett licensbelagt vapen.
Antagligen, ja.

Hawkeye skrev:Man kan ju köpa ett helt komplett vapen fritt. En sådan bestämmelse är helt meningslös.
Jo, sett till luftgevärspipor så är det en mindre lyckad bestämmelse, ja.

Hawkeye skrev:Jag efterlyser fortfarande var det står att lösa pipor till effektbegränsade vapen kräver licens.

Det gör det inte heller. Däremot står det att pipor (till licenspliktiga vapen) kräver licens... Om en pipa kan användas till båda så är ju hela grejen uppe för tolkning. Jag har svårt att tro att man på rak arm kan säga att något är direkt tillåtet eller inte utifrån detta. (dock tror jag mer på att det inte är tillåtet)

Kan däremot en specifik pipa däremot endast användas till ett licensfritt vapen så ser jag däremot inte att det skulle vara ett licenskrav.
Senast redigerad av Etienne 21 jun 2011, 12:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 21 jun 2011, 12:12

Det står inte i 1 kap 2 § vapenlagen att det krävs licens för att inneha delar till ett vapen. Man uttrycker det i stället på följande sätt: "Vad som sägs om skjutvapen gäller också". Dvs är det licens på vapnet så är det också licens på delar till ett sådant vapen.

Läser man bara pipor, utan att se vilket vapen det tillhör, skulle det vara licens på pipor till airsoft vapen och varför inte till knallpulverpistoler. Pipor som pipor.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav mikebike 21 jun 2011, 12:13

Hawkeye skrev:Varför är ammunition till effektbegränsade luftvapen licensfria? Det står i vapenlagen att licens krävs för att inneha ammunition. Kan man använda ammunition till effektbegränsade luftvapen till licensbesagda luftvapen? Ja det kan man.

Även en hel del annan "ammunition" till licensbelagda vapen är licensfria:
7 § Denna lag gäller inte
a) hagel och andra massiva kulor,
b) projektiler avsedda för armborst eller för luft-, kolsyre-, fjäder- eller harpunvapen,
c) kolsyrepatroner,
d) patronhylsor utan tändhatt avsedda för handvapen som lagen tillämpas på, och
e) patroner avsedda för start- eller signalvapen.


Hawkeye skrev:Syftet med bestämmelsen att delar till tillståndspliktiga vapen är licensbelagda är förstås att man inte ska kunna köpa delar fritt och montera ihop till ett licensbelagt vapen.

Men hallå, det är ju samma delar, t.ex. med undantag av någon strypning som saknas på den licensbelagda varianten.

Hawkeye skrev:Jag efterlyser fortfarande var det står att lösa pipor till effektbegränsade vapen kräver licens.

Det är snarare så att du skall tala om var det står att de är licensfria!

Vapenlagen beskriver en massa saker som är licensbelagda och dessutom talar den om vad som inte kräver licens.
Effektbegränsade luftvapen är undantagna från licensplikt. Lösa pipor är inte undantagna.
Eftersom man bemöpdat sig att skriva att kolsyrepatroner är licensfria (vilket borde vara självklart), skulle man ha skrivit om luftvapenpipor också varit det.

Jag anser att lagstiftarens intentioner med att undanta effektbegränsade luftvapen från licensplikt var att underlätta för vuxna människor att inneha ett nästan ofarligt vapen för rekreationsskytte. Tanken var knappast att göra det möjligt att köpa lösa pipor utan licens.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav mikebike 21 jun 2011, 12:15

Hawkeye skrev:Läser man bara pipor, utan att se vilket vapen det tillhör, skulle det vara licens på pipor till airsoft vapen och varför inte till knallpulverpistoler. Pipor som pipor.
Det finns inget "tillhör" i vapenlagen, pipor och pipämnen (som inte passar något vapen) är licensbelagda om de är räfflade och/eller är försedda med patronläge.
Är pipor till knallpulverpistoler räfflade? :smt016
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 21 jun 2011, 12:24

Knallpulverpistoler var ett skämt. Men airsoftvapen, är det licens på pipor till dom? Och slätborrade pipor, är dom licensfria, t ex pipor till hagelgevär.

Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion. Men alla personer som bytt pipor kan väl dela med sig av sina erfarenheter. För de har väl sökt licens eller?
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Etienne 21 jun 2011, 12:31

Med det resonemanget så skulle det krävas licens för att ens skruva loss pipan...

En bra idé är nog att ha med (ev.) uppsåt i åtanke också.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 21 jun 2011, 13:32

Vi har olika utgångspunkter i denna diskussion. Jag försöker läsa ut vad som står i lagtexten och förstå bakgrunden och syftet med lagen. Andra här har hört någon säga någon gång att det är licens på lösa pipor och så försöker man läsa in detta i lagtexten.

Men jag kan inte hitta något som helst motiv vafrör man skulle få köpa ett komplett vapen fritt men inte en pipa till ett sådant vapen.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Etienne 21 jun 2011, 14:08

Problemet är att du utgår från att lagtexterna är helt genomtänkta. Så är det inte. Lagar kan gå ur tiden, falla i otakt med kultur, teknisk utveckling, etc., eller helt enkelt vara ogenomtänkta från början. Det finns massor av "kryphål" och mindre lyckade formuleringar.

Förövrigt ligger det ju betydligt närmare tillhands att lösa pipor (generellt) är licenspliktiga, än att de inte skulle vara det.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 21 jun 2011, 14:22

Jag tycker precis tvärtom. Varför skulle de vara licenspliktiga? I vilket avseende är vapenlagen otidsenlig?
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Etienne 21 jun 2011, 17:34

OK, vi vänder på steken.

Ett vapen kräver inte tillstånd om energin @ E4 inte överstiger 10 joule. I annat fall krävs tillstånd. Det som sägs om vapen gäller även för (bland annat) pipor.

Således, frågan blir då när en pipa uppfyller det här kravet om 10 joule?

Det hela blir ju lite skumt, eftersom det blir svårt att säga om kravet uppfylls. Det beror ju på vad man sätter fast pipan på. Den meningen är ju uppenbarligen inte skriven med detta i åtanke. Gissningsvis handlar det om pipor till exempelvis krutgevär, där man tydligt kan fastställa vilken kaliber och kulklass som kommer att skickas genom pipan.

Så, hur bevisar du att en luftgevärspipa som du exempelvis köper löst i en butik verkligen inte kan "avge" mer än 10 joule?
Vad jag kan tänka mig, sett till vad som kan anses vara praktiskt inom rimliga gränser*, är att en pipa uppfyller det här kravet om den är utformad för att enbart passa till vapen som uppfyller kravet om 10 joule.
Man kan även tänka sig andra egenskaper. Kanske att pipan, ljuddämparen, eller vad det nu rör sig om, inte fungerar/havererar om den monteras på ett vapen som är kraftigare än 10 joule.

* = man får givetvis idealisera till en viss mån. Det är givetvis möjligt, om än opraktiskt för de flesta, att bygga om licensfria gevär till riktigt kraftiga licenspliktiga pjäser. Men vi får helt enkelt förutsätta att lagen inte är så förutseende (i så fall hade samtliga luftgevär varit förbjudna att inneha utan tillstånd).
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Silwer 21 jun 2011, 21:24

Nej, lösa pipor har blivit rena cirkusen helt enkelt, köp en ändå och chansa säger jag, det gjorde jag iaf.

Dels äger andra svenskar kanske vad du vill ha och då är chansen noll att du åker fast för nåt.

Men tills det blir en ÄKTA klarhet i det här så får man nej i Sverige när man vill köpa en lös pipa för ett licensfritt luftgevär OM man inte lämnar in hela vapnet för byta så att säga.

Svaret är NEJ!!!!!!!!!!! typ.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 22 jun 2011, 07:04

I princip har du rätt Etienne. En pipa till ett licensbelagt luftgevär kräver licens. Det är bara det att den är identisk med en pipa till ett licensfritt luftgevär. Hur ska jag bevisa att den inte ska användas till ett licensbelagt vapen? Det kan ju vara så att jag har en HW 40 i kaliber 4,5. Så vill jag byta kaliber till 5,5. Då kan jag köpa en sådan pipa hos Sportwaffen-Schneider utan licens. Vapnet har inte blivit licensbelagt efter detta byte. Tyskland har förmodligen samma bestämmelser som vi. Det ser man på det de skriver om HW ljuddämpare. De får endast monteras på 7,5 joule vapen.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Etienne 22 jun 2011, 11:42

Hawkeye skrev:Hur ska jag bevisa att den inte ska användas till ett licensbelagt vapen? Det kan ju vara så att jag har en HW 40 i kaliber 4,5. Så vill jag byta kaliber till 5,5. Då kan jag köpa en sådan pipa hos Sportwaffen-Schneider utan licens. Vapnet har inte blivit licensbelagt efter detta byte.

Visst, det verkar rimligt att resonera på det sättet. Men tyvärr klaffar det ju inte det riktigt med vad som står i lagen.

Hawkeye skrev:Tyskland har förmodligen samma bestämmelser som vi. Det ser man på det de skriver om HW ljuddämpare. De får endast monteras på 7,5 joule vapen.

Jojo, bestämmelserna verkar vara liknande, men på många sätt olika också.
Tyskland har ju kommit längre än oss, eller i alla fall lyckats bättre, på den här punkten. Tyskarna har ju sitt "F-pentagram" som indikerar att exempelvis en ljuddämpare är avsedd/konstruerad för licensfria vapen. Den märkningen gör ju det hela betydligt lättare.
För att följa länken så måste du registera dig.



Något liknande i Sverige hade ju varit bra....
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 22 jun 2011, 12:07

Vad exakt står det i lagen som gör att en pipa till ett effektbegränsat vapen kräver licens?
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Etienne 22 jun 2011, 12:42

Det står inte det (återigen, det är inget jag hävdar heller).
Men bekymmer uppstår åtminstone i de fall när det inte är någon skillnad på pipor som är avsedda för effektbegränsade och icke-effektbegränsade vapen.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 22 jun 2011, 13:02

Vari består detta bekymmer? Att delar till licensbelagda vapen kräver licens är ju ganska självklart. Man ska inte kunna köpa delar och montera ihop till ett komplett vapen om man inte har licens. Men om jag köper delar till ett licensfritt vapen och monterar ihop dom, vad får jag då? Jo, ett licensfritt vapen, visserligen fruktansvärt dyrt men fortfarande licensfritt. Man får ibland se argumentet att man kan montera pipan på ett licensbelagt vapen. Ja det kan man, men so what? Någon har ju licens på vapnet. Detta argument verkar också vara egenpåhittat. Om det står i något förarbete till lagen eller någon annanstans skulle jag vilja veta var. (Men det gör det inte för jag har gjort omfattande research i detta ämne.)
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Etienne 22 jun 2011, 14:24

Jag förstår dig inte.
Du tycker att det är självklart att lösa pipor avsedda för licensbelagda vapen också kräver licens.
(OK, jag köper detta.)

Du tycker även att lösa pipor avsedda för (endast) licensbelagda luftgevär INTE kräver licens.
(Även detta köper jag.)

Men lösa pipor avsedda för både licensfria och licensbelagda ska det INTE vara licens på, under förutsättning att man har för avsikt att använda pipan på ett licensfritt vapen.
(Detta köper jag inte, och jag ser inte hur du hittar stöd för detta i lagen.)

Har jag missuppfattat något, eller är det som står ovanför också vad du påstår?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Crosman 2240, byta pipa, vad gäller?

Inläggav Hawkeye 22 jun 2011, 14:59

Jag menar precis vad jag skriver, men nu är vi inne på juridiska grundsatser. En bestämmelse måste vara klart uttryckt i lagtexten för man ska kunna tillämpa den. Det behöver t ex inte stå i en lag att slangbellor är tillåtna för att de ska vara tillåtna. Däremot måste det stå klart uttryckt i lagen om de inte ska vara det. Då kan mndigheterna tillämpa lagen.

Det är den som påstår att det är licens på lösa pipor (till effektbegränsade vapen) som måste visa på var denna bestämmelse står i lagen. Och det måste framgå av 1 kap 1 - 3 §§ och 2 kap 1 §. Hittills är det ingen som har visat hur lagtexten kan tolkas på det viset.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer