Zorakin avlossar ej - varför?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Zorakin avlossar ej - varför?

Inläggav Leopold 27 jul 2011, 22:40

För första gången så krånglade min Zoraki litet idag vid ett skott, den ville inte avlossa skottet dvs avtryckaren funkade inte.

Vid tillfället hade jag pumpat upp två pumpslag, och det hände alltså ingenting alls när jag tryckte av. Fullt tryck, provade att pumpa en tredje gång och det var ordentligt trögt som det brukar vara vid tre pump. Fortfarande inget skott. Provade ett pump till alltså ett fjärde, riktigt trögpumpat och den släpper nästan all extraluft som den ska via övertrycksventilen. Fortfarande inget skott...

Tyckte det kändes litet läskigt att krångla med pickan i fullt laddat tillstånd så jag pillade ur kulan med en sticka... och ett femte pump.

Joxade litet till med den och så äntligen avlossade den. Därefter inga som helst problem under resten av skjutningen, ett 20-tal skott till helt normalt, två pump hela tiden.

Vad kan ha hänt och hur åtgärda? Tänker inte skicka tillbaks den till Bulgarien för garantirep om det inte är absolut nödvändigt... dessutom verkar felet knappt möjligt att reproducera.

Pickan har smorts enligt instruktionsboken fortlöpande, och avtrycksvikten ligger kring kilot hela tiden både före och efter denna enstaka felfunktion.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Zorakin avlossar ej - varför?

Inläggav soul 27 jul 2011, 22:48

Hmm inte mycket att göra om det inte händer fler ggr, bara skjuta på som vanligt. Fanns det inget motstånd i avtryckaren? Har du lättat trycket något?
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Zorakin avlossar ej - varför?

Inläggav Leopold 27 jul 2011, 23:03

Håller just på och demonterar som bäst för att ev kunna se vad som hänt. Nej jag har inte lättat trycket ytterligare, håller mig vid ett kilo. Avtryckaren kändes i stort sett som vanligt men motståndet i andrasteget fanns inte när jag hade problemet. Ungefär samma som att "avlossa" utan att ha pumpat upp tryck i pickan, avtryckaren går helt bak med små momenttoppar här och där i de bakre lägena.

Lade märke till att dessa var mer uttalade nu, efter själva tryckpunkten (vilket egentligen inte spelar roll).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Zorakin avlossar ej - varför?

Inläggav Leopold 28 jul 2011, 00:58

Tror mig ha hittat "problemet" nu... nja inte den allra djupaste orsaken men i alla fall tillräckligt för att kunna åtgärda.

Litet så jag skäms men jag har nog slarvat litet med smörjningen trots allt. Skjutit betydligt mer än jag varit medveten om och det är väldigt lätt hänt med denna pistol.

Probemet jag beskrev kokar ner till följande lilla grunka kring avtrycksmekanismen.

Här har vi hur den ser ut i ett läge där avtrycksventilen inte är aktiverad (vilket ledde till att det inte gick att avfyra):
För att följa länken så måste du registera dig.



Så här ser den ut när den är aktiverad:
För att följa länken så måste du registera dig.



Pickan ska normalt aktivera (och låsa denna mekanism i aktiverat läge) redan vid ett kvarts pumpslag ungefär, detta ska ske med ett hörbart klick. Lägger man ihop pickan i det läget och avfyrar får man en "mikro-avfyrning", precis som en normal avfyrning men extremt låg energi, en liten puff helt enkelt.

När jag undersökte beteendet så fick jag inte detta distinkta aktiverings-klick vid ett kvart pumpslag, ibland inte ens vid ett helt eller två pumpslag (så det gick att reproducera med andra ord, med litet systematik).

Jag provade med att olja upp mekanismen, dels utvändigt där jag kunde komma åt efter att ha demonterat kolvsidorna (med symaskinsolja och MoS2-fett beroende på smörjställe), dels från insidan via ordinarie smörjningsanvisningar med olja för tryckluftsverktyg via oljehålet i luftcylindern.

Efter en del motionerande av mekanismen så fick jag faktiskt tillbaks det distinkta aktiveringsklicket efter ett kvarts pumpslag, problemet löst!

Gott att det inte var värre än så med min älsklingspicka, sensmoralen kan väl vara att man ska ta underhållsanvisningarna på allvar. Man kan även notera att de faktiskt ändrat dessa på sistone till kortare oljeserviceintervall, vart 500:e skott ska man pluppa i några droppar olja i kompressionscylindern såg jag.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Eu4ic (12 apr 2017, 20:45)

Re: Zorakin avlossar ej - varför?

Inläggav soul 28 jul 2011, 07:28

Skönt att du hittade felet iaf :)
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Zorakin avlossar ej - varför?

Inläggav iSkytte 08 okt 2011, 12:47

Nu har det hänt samma sak med min Zoraki 0.177 som efter några väckors vila så ville inte avfyra när jag pumpade upp den. Jag har smörjat och rensat innan jag lade den i väskan sist och kan inte komma på vad i hela friden som gjorde att den har fastnat. Symptomen är exakt som TS skriver och att pumpa upp pistolen var väldigt hård men det hördes bara en dov klick när man avfyrade den. Det tillståndet gör att trycket finns kvar i cylindern och den fjädrar starkt när man öppnar pipan med låsknapparna. Jag hittade denna tråd och började med att plocka ner avfyrnings mekaniken ända tills jag kom till övertrycksventilen. Jag smörade upp allt och satte ihop pistolen men den ville inte avfyra då heller. Tills sist så skruvade jag på avtryck reglagskruven i botten på handgreppet och började pumpa och avfyra några gånger pistolen och sist efter tredje försöket så lossnade det hela och hördes en rejält smäll som vid normal avfyrning. Efter det så funkade Zorakin som den ska och även första pumpen är fjäderlätt som det brukar vara. Jag kan inte förklara vad som har hänt men det är någonting som har fastnat under tiden zorakin vilade i sin låda så nu vet jag inte hur det blir nästa gång om jag lämnar den en längre tid utan användning. Nu har jag i alla fall smörjt upp den så att det bara rann olja överallt från pistolen så kanske det håller henne i trim.
iSkytte
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 05 apr 2011, 22:30
Ort: Uddevalla
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG
Luftvapen favorit: Weihrauch, Baikal

Re: Zorakin avlossar ej - varför?

Inläggav Rooftop5 17 jan 2015, 01:08

Hur gick det med Zorakin iSkytte; har Zorakin haft något återfall?
Just köpt min för några veckor sedan. En högst imponerande picka.
Blir ett himla skjutande. 500-strecket är kanske redan passerat..? Testat alla möjliga olika diabolo, distanser & pumptryck.
Inget lidande direkt :)
Ska smörja den på en gång. 'Bättre för lite än för mycket', också i detta fall verkar det som.
Tack för påminnelsen!
Rooftop5
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 jan 2015, 01:03
Ort: Stockholmia
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Zoraki HP-01

Re: Zorakin avlossar ej - varför?

Inläggav börne 21 jan 2015, 17:45

Oj... ganska kraftigt trådlyft & killen du frågar har inte loggat in sen 2012 :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Zorakin avlossar ej - varför?

Inläggav Eu4ic 12 apr 2017, 21:08

Lite sent svar kanske men Leopolds guide här och i tråden:

viewtopic.php?f=3&p=128220

Fixade de två Zoraki's jag köpte begagnat :-) Tänk vad lite olja kan göra...
Första gången jag postar något men ser att jag blev medlem 20 april 2012
Hatsan AT44 - Hatsan 60s - Gamo Cadet
Zoraki HP-01 - Crosman 1377 - Crosman 2240 - Gamo AF-10
Eu4ic
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 apr 2012, 13:16
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Zorakin avlossar ej - varför?

Inläggav Leopold 12 apr 2017, 21:19

Gott att du fått nytta av det vi samlat upp Eu4ic!

Välkommen att posta mer av dina erfarenheter!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer