intercepter911 skrev:hejsan satt o kika lite på den här billighetspistolen från jula och undrar om nån köpt den ,inte mycket till utgångshastighet men går kanske mecka lite med den med tanke på priset på den
För att följa länken så måste du registera dig.
399kr
Nu har jag faktiskt också fått möjlighet att panga med en sån här pistol!
Redan nu så kan jag säga att kineserna ser ut att ha förbättrat själva trägreppet en aning. Designen är väl identisk, men ytan på det exemplar jag testade var bra mycket bättre än bilden på Julas sida visar. Det gör att pistolen faktiskt ser lite mindre billig ut än man kan tro av bilden. Greppet är anmärkningsvärt litet. Jag har själv rätt små händer, och det var precis så att jag kunde greppa pistolen på ett bra sätt. De mera storhandade skyttarna skulle behöva några centimeters förlängning på greppet...
I övrigt kan väl sägas att pistolen känns rätt "rå" i kvalité. Det finns mycket vassa kanter och annat som skaver lite på fingrar när man bryter vapnet, laddar diabolen, tar bort säkring, osv...
På det här exemplaret satt kornet lite snett. Lutningen var uppskattningsvis i krokarna av cirka 5' åt höger.
Säkringen var rätt grov, och det var svårt att veta om vapnet verkligen var säkrat eller osäkrat. Dessutom led det testade exemplaret av lite problem med skott som avlossades spontant. Vid två tillfällen avfyrades vapnet spontant i samband med att den lilla hävstången fördes tillbaka till ursprungsläget. Vid första tillfället detta hände så var skytten i fråga inte 100% säker på att han inte råkat komma åt avtryckaren. Men vid andra tillfället som vapnet avfyrades spontant så höll jag själv i vapnet, och mitt finger var inte i närheten av avtryckaren... Det kan väl dessutom tilläggas att det inte fanns en diabol i vapnet då dessa händelser inträffade.
Alla skott vi sköt lämnade pistolen, så problemet med att diaboler inte kom ut ur pipan slapp vi.
Pistolen har ju rekyl som man känner av. Det är ju inte precis ett kärnkraftvekt under huven, om man säger så, men man känner en del "vibrationströtthet" i handen efter att man skjutit några skott.
Prestandan var väl sisådär... Jag var nog den av dagens skyttar som hade mest erfarenhet av fjädervapen tidigare, så jag förmodar att jag bäst kunde behärska rekylen på vapnet, och jag var också den som fick till bäst grupper under kvällen med den här pistolen. Det kan också tilläggas att alla skyttar samlade sina grupper på helt olika områden av tavlan.
Här är en tavla jag pangade med 10 skott, skjuten på 5-6 meter med tvåhandsfattning:
Julapistol_testpang.jpg
På tavlan ovan så är c-c cirka 5 cm. Tar man bort det sämsta skottet så kryper dessa ihop till cirka 4 cm c-c.
Om man extrapolerar ut det till 10 meter, och även har i åtanke att den mänskliga faktorn spelar en viss roll i det hela, så kanske man kan få ihop grupperna till cirka 6 cm på 10 meter i bästa fall (motsvarar svart område på pistoltavla, med nöd och näppe!)
Det är väl helt OK med tanke på att vapnet kostar 400 kronor....
Visst, jämfört med en tävlingspistol som gör cirka 1 mm c-c på 10 meter så känns det ju kanske inte jättebra. Men å andra sidan, för att med nyköp kunna komma in på bollplanen överhuvudtaget så behöver man lägga ut minst nästan 3 gånger pengarna på exempelvis en 2240 eller en HW40. Som "damma-av-två-gånger-per-år-burkplinker" på sommarstället så är det ju helt OK. För andra ändamål, ta något annat!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.