billighetspistol från jula

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

billighetspistol från jula

Inläggav intercepter911 02 okt 2011, 09:31

hejsan satt o kika lite på den här billighetspistolen från jula och undrar om nån köpt den ,inte mycket till utgångshastighet men går kanske mecka lite med den med tanke på priset på den
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild 399kr
intercepter911

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: inte ännu ,letar
Luftvapen favorit: crosman 2240

Re: billighetspistol från jula

Inläggav Etienne 02 okt 2011, 09:35

Vill du mecka med en billigt pistol så är Crosman 2240 helt klart förstahandsvalet. Prestandan är helt OK också. Det kostar å andra sidan det dubbla, såvida du inte köper begagnade exemplar.

Om du å andra sidan prioriterar lågt pris så tror jag Julas produkt är valet för dig.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 96 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav intercepter911 02 okt 2011, 09:43

har redan en 2240 men tycker det presterar mycket bra helt original både träffsäkert och bra utgångshastighet
intercepter911

Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: inte ännu ,letar
Luftvapen favorit: crosman 2240

Inläggav Etienne 02 okt 2011, 09:47

intercepter911 skrev:har redan en 2240 men tycker det presterar mycket bra helt original både träffsäkert och bra utgångshastighet

Ah, du ville alltså meka för i huvudsak prestandan? OK, det är en annan sak i så fall.
De flesta moddar inte Crosman 13xx/22xx för nämnvärd prestandaförbättring, utan för estetik, för att ersätta drivkällan, för att få dit ett kikarsikte, eller bara för meckandet skull helt enkelt.
Det är rätt beroendeframkallade också kan jag ju säga....

Mitt bidrag:

Det man däremot alltid bör göra i prestandaväg för en Crosman 2240, om än litet i sammanhanget, är att helt enkelt ersätta fjädern till avtryckaren och eventuellt fixa en avtryckarsko/bredare avtryckare.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 02 okt 2011, 15:31

intercepter911 skrev:hejsan satt o kika lite på den här billighetspistolen från jula och undrar om nån köpt den ,inte mycket till utgångshastighet men går kanske mecka lite med den med tanke på priset på den

399kr

Jag skaffade en sådan förra våren, lämnade tillbaks den samma dag eftersom endast en av tio kulor orkade igenom loppet med nöd och näppe. Extremt trött pistol med andra ord. Dessutom löjeväckande ruttet "hantverk" rakt igenom, finns inget att bygga på där enligt min mening.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Etienne 02 okt 2011, 15:52

Leopold skrev:
intercepter911 skrev:hejsan satt o kika lite på den här billighetspistolen från jula och undrar om nån köpt den ,inte mycket till utgångshastighet men går kanske mecka lite med den med tanke på priset på den

399kr

Jag skaffade en sådan förra våren, lämnade tillbaks den samma dag eftersom endast en av tio kulor orkade igenom loppet med nöd och näppe. Extremt trött pistol med andra ord. Dessutom löjeväckande ruttet "hantverk" rakt igenom, finns inget att bygga på där enligt min mening.

Men vafan, fungera borde den ju göra tycker man... Jaja, så kan det gå.
Intressant är att om man knappar in siffrorna i specifikationen och utgår från 0,5 grams diabol (vilket antagligen är högt räknat) så blir det hela 1,6 joule..... :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 02 okt 2011, 17:50

Ja man blir litet häpen ibland. Eftersom merparten av skotten avlossades med noll Joule så är det oklart om denna tingest - levererad indränkt i illaluktande kinesisk motorolja - kan klassas som vapen överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav rikardn 07 okt 2011, 21:41

Hej

Jag har köpt kitet med Gamo P900 För att följa länken så måste du registera dig.

Den gör ok ifrån sig på 7-8m stående, dvs alla inom de svarta på tavlan ialla fall :)

Ingår målfång, burk med kulor mm.

Tyvärr lite plastig så inget man monterar kikarsikte på.
Lagom swing i brytpipan.

Mvh
Rikard
Gamo P900 original
rikardn

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Etienne 11 nov 2012, 21:37

Bild 399kr

Nu har jag faktiskt också fått möjlighet att panga med en sån här pistol!

Redan nu så kan jag säga att kineserna ser ut att ha förbättrat själva trägreppet en aning. Designen är väl identisk, men ytan på det exemplar jag testade var bra mycket bättre än bilden på Julas sida visar. Det gör att pistolen faktiskt ser lite mindre billig ut än man kan tro av bilden. Greppet är anmärkningsvärt litet. Jag har själv rätt små händer, och det var precis så att jag kunde greppa pistolen på ett bra sätt. De mera storhandade skyttarna skulle behöva några centimeters förlängning på greppet...

I övrigt kan väl sägas att pistolen känns rätt "rå" i kvalité. Det finns mycket vassa kanter och annat som skaver lite på fingrar när man bryter vapnet, laddar diabolen, tar bort säkring, osv...
På det här exemplaret satt kornet lite snett. Lutningen var uppskattningsvis i krokarna av cirka 5' åt höger.

Säkringen var rätt grov, och det var svårt att veta om vapnet verkligen var säkrat eller osäkrat. Dessutom led det testade exemplaret av lite problem med skott som avlossades spontant. Vid två tillfällen avfyrades vapnet spontant i samband med att den lilla hävstången fördes tillbaka till ursprungsläget. Vid första tillfället detta hände så var skytten i fråga inte 100% säker på att han inte råkat komma åt avtryckaren. Men vid andra tillfället som vapnet avfyrades spontant så höll jag själv i vapnet, och mitt finger var inte i närheten av avtryckaren... Det kan väl dessutom tilläggas att det inte fanns en diabol i vapnet då dessa händelser inträffade.

Alla skott vi sköt lämnade pistolen, så problemet med att diaboler inte kom ut ur pipan slapp vi.

Pistolen har ju rekyl som man känner av. Det är ju inte precis ett kärnkraftvekt under huven, om man säger så, men man känner en del "vibrationströtthet" i handen efter att man skjutit några skott.
Prestandan var väl sisådär... Jag var nog den av dagens skyttar som hade mest erfarenhet av fjädervapen tidigare, så jag förmodar att jag bäst kunde behärska rekylen på vapnet, och jag var också den som fick till bäst grupper under kvällen med den här pistolen. Det kan också tilläggas att alla skyttar samlade sina grupper på helt olika områden av tavlan.

Här är en tavla jag pangade med 10 skott, skjuten på 5-6 meter med tvåhandsfattning:
Julapistol_testpang.jpg

På tavlan ovan så är c-c cirka 5 cm. Tar man bort det sämsta skottet så kryper dessa ihop till cirka 4 cm c-c.
Om man extrapolerar ut det till 10 meter, och även har i åtanke att den mänskliga faktorn spelar en viss roll i det hela, så kanske man kan få ihop grupperna till cirka 6 cm på 10 meter i bästa fall (motsvarar svart område på pistoltavla, med nöd och näppe!)
Det är väl helt OK med tanke på att vapnet kostar 400 kronor....

Visst, jämfört med en tävlingspistol som gör cirka 1 mm c-c på 10 meter så känns det ju kanske inte jättebra. Men å andra sidan, för att med nyköp kunna komma in på bollplanen överhuvudtaget så behöver man lägga ut minst nästan 3 gånger pengarna på exempelvis en 2240 eller en HW40. Som "damma-av-två-gånger-per-år-burkplinker" på sommarstället så är det ju helt OK. För andra ändamål, ta något annat! :smt037
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 13 nov 2012, 16:15

Det där blir inte en recension utan får ses som en rolig anekdok, annars börjar man gråta åt det:-D
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav RobertSt 13 nov 2012, 20:08

Det här är ju inget annat än rena skräckhistorierna...
RobertSt

Inläggav 1qaz1qaz 13 nov 2012, 20:14

Man ska kanske kasta hela pistolen på tavlan, stoppa diabolerna i munnen och spotta ut dem ;)
Användarvisningsbild
1qaz1qaz

Tack utdelade: 233 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Inläggav Etienne 13 nov 2012, 22:16

Jag ska se om jag inte kan komplettera mätningarna med lite kronografdata någon gång i framtiden. Att utgångshastigheten är låg är ju uppenbart när man tittar på tavlan. Hålen är inte direkt jämna och "rivning" i tavlan förekommer efter praktiskt taget varje skott.

Specifikationerna säger ju 80 m/s, och det låter iofs rätt rimligt.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 08 jan 2013, 13:57

Hade nästan glömt bort den här pistolen. I alla fall till jag sprang på en tråd var pistolen kom på tal igen. :-)

Jag kan nu tillägga att jag har kronat pistolen med Chrono Connect Mobile. Jag mätte inte avstånden superexakt, utan mätte lite grovt med tumstock för att få det hela någorlunda OK. Det som trillade ut var i alla fall hastigheter på runt 65 m/s.

Det är rätt förväntat med tanke på att pistolen är specad till 80 m/s, och det brukar ju normalt sett vara lite i överkant på "hobbyvapen" av den här typen.

-

Jag kan även säga att ägaren till pistolen fick för sig att göra ett nytt grepp. Han har dessutom rätt stora händer, så det gamla greppet var extra ruttet för honom.

Det nya greppet är modellerat efter ett Walther-grepp jag hade liggande här. Jag fotograferade arbetet lite snabbt i slutet av december. Det är givetvis fortfarande "Work in progress", men jag tyckte att det var anmärkningsvärt bra hittills!

Fixgrepp_julapistol.jpg

Avtryckaren behöver lite jobb för att passa bra med det nya greppet, men i övrigt så fungerar det finfint. Jag testpangade lite, och visst gick det lite bättre när man har ett bra grepp och således kan hålla pistolen bekvämt och även kan hantera rekylen lite mera konsekvent. Jag kapade nog en centimeter på tidigare nämnda grupp!
:smt020
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav RobertSt 08 jan 2013, 15:03

Det här var väl samma pistol som Johanna hittade på en loppis...?
RobertSt

Inläggav Etienne 08 jan 2013, 15:31

RobertSt skrev:Det här var väl samma pistol som Johanna hittade på en loppis...?

Yepp, det verkar vara precis samma modell!
Användarvisningsbild
Etienne

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |